Ik heb vanavond nog een rit van 2x26 km gereden en rijd volgens de boorcomputer 4,2 liter/100km dit was voorgaande keren 4,7. dit is toch een verschil van 1:21,5 met 1:24 onder dezelfde omstandigheden. ik ben nu al van plan om mijn spanning structureel te controleren, bijvoorbeeld om de andere tankbeurt.Ik heb alle banden gecontroleerd, mijn banden waren voor 2,2 bar en achter 2,5 bar. Ik heb mijn banden opgepompt naar 2,7 voor en 3,1 achter en ga even kijken wat er met mijn gebruik gebeurt. Daarna zal ik de spanning 0,2 bar verlagen om geen consessies te doen op mijn en andere weggebruikers hun veiligheid. Ik had wel het idee dat de auto een stuk makkelijker op gang komt.
De omstandigheden zijn nooit hetzelfde, maar vanavond regende het constant en het waaide meer dan andere keren dat ik dezelfde rit maakte. bij regen en wind is het verbruik bij mij meestal iets hoger!FabiaGL: Bij mij wisselt het verbruik volgens de BC ook wel eens zo, zonder dat ik iets aan de bandenspanning heb veranderd. De condities zijn natuurlijk per definitie niet altijd identiek...
hij heeft heen en terug gereden (2x 26 km) wat het windeffect teniet doet..Zoals hier al eerder gemeld wind mee speelt een heel belangrijke rol.
Als ik heen wind mee had, heb ik op de terugweg wind tegen gehad. 1+1=2.Zoals hier al eerder gemeld wind mee speelt een heel belangrijke rol.
hij heeft heen en terug gereden (2x 26 km) wat het windeffect teniet doet..
waarschijnlijk had ik heen en terug zware tegenwind, haast stormachtig.:24:Bijna goed, de wind kent per uur vele variabele. Dus 1+1 =helaas geen 2
Op schiphol zit er zelf iemand die dat per minuut bewaakt.
ik ben nu al van plan om mijn spanning structureel te controleren, bijvoorbeeld om de andere tankbeurt.
Zou er dan niet in het instructieboekje een tabel bij moeten zitten welke bandenspanning bij welke temperatuur?.
Ik had mijn bandenspanning nl. wel zelf op 2,6 gezet begin augustus en toen het ong. 15 grader kouder werd was de bandenspanning ook gedaald tot 2,4.
Niet omdat het warmer of kouder buiten is, nee, omdat je band druk verliest....
Dat is te simpel geredeneerd. De luchtweerstand is niet lineair afhankelijk van de snelheid, maar neemt kwadratisch met de snelheid toe. Dit betekent dat de energiebesparing tijdens het stuk wind mee nooit het extra energieverbruik van de wind tegen goed kan maken. De conclusie is dus dat normaliter het brandstofverbruik bij harde wind hoger is (tenzij je alleen maar wind mee hebt natuurlijk...)hij heeft heen en terug gereden (2x 26 km) wat het windeffect teniet doet..