bandenspanning correct?

corsaar

Senior Member
Volg ik bandespanning zit ineens in een broodjeswinkel van Edk
tjonge tjonge ik snap het niet meer.
 

EdK

Forumguru
Geef netjes uitleg aan rosinfield en staat netjes off topic bij zoals het hoort.
Dus als je het nou niet meer snapt !?
 

FabiaGL

Actief lid
Ik heb alle banden gecontroleerd, mijn banden waren voor 2,2 bar en achter 2,5 bar. Ik heb mijn banden opgepompt naar 2,7 voor en 3,1 achter en ga even kijken wat er met mijn gebruik gebeurt. Daarna zal ik de spanning 0,2 bar verlagen om geen consessies te doen op mijn en andere weggebruikers hun veiligheid. Ik had wel het idee dat de auto een stuk makkelijker op gang komt.
Ik heb vanavond nog een rit van 2x26 km gereden en rijd volgens de boorcomputer 4,2 liter/100km dit was voorgaande keren 4,7. dit is toch een verschil van 1:21,5 met 1:24 onder dezelfde omstandigheden. ik ben nu al van plan om mijn spanning structureel te controleren, bijvoorbeeld om de andere tankbeurt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja hij heeft vanavond iets met broodjes, cookies en pindarotsjes, blijkbaar.

FabiaGL: Bij mij wisselt het verbruik volgens de BC ook wel eens zo, zonder dat ik iets aan de bandenspanning heb veranderd. De condities zijn natuurlijk per definitie niet altijd identiek...
 

FredV

Banned
Rosinfield, het is wel opvallend dat degenen die een te lage bandenspanning hebbe geconstateerd, die die daarna op spanning brengen, daarna zuiniger rijden...
vooral met de wetenschap dat een te lage bandenspanning een hoger verbruik geeft.
 

FabiaGL

Actief lid
FabiaGL: Bij mij wisselt het verbruik volgens de BC ook wel eens zo, zonder dat ik iets aan de bandenspanning heb veranderd. De condities zijn natuurlijk per definitie niet altijd identiek...
De omstandigheden zijn nooit hetzelfde, maar vanavond regende het constant en het waaide meer dan andere keren dat ik dezelfde rit maakte. bij regen en wind is het verbruik bij mij meestal iets hoger!
 

EdK

Forumguru
Als je de eerste rit van 26 Km begint is de motor waarschijnlijk nog ijskoud
En op de terugrit is alles (olie etc ) nog redelijk op temparatuur en dat zie je terug op de BC
Is mij ook wel eens opgevallen met de RR en relatief korte ritten
 

corsaar

Senior Member
Bijna goed, de wind kent per uur vele variabele. Dus 1+1 =helaas geen 2
Op schiphol zit er zelf iemand die dat per minuut bewaakt.
 

corsaar

Senior Member
hij heeft heen en terug gereden (2x 26 km) wat het windeffect teniet doet..

Nogmaals NEE een willekeurig windmeting
vws737.jpg
 

GJS

Senior Member
ik ben nu al van plan om mijn spanning structureel te controleren, bijvoorbeeld om de andere tankbeurt.

Dat is natuurlijk altijd goed, maar de reden dat je spanning op 2,4 bar stond is gewoon omdat het kouder is bij aflevering was het waarschijnlijk 2,6 of hoger.
Ik had mijn bandenspanning nl. wel zelf op 2,6 gezet begin augustus en toen het ong. 15 grader kouder werd was de bandenspanning ook gedaald tot 2,4.
 

Greenliner

Senior Member
Het meeste profijt van een hogere bandenspanning heb je bij lagere snelheden omdat de rolweerstand dan een relatief grote rol speelt ten opzichte van de luchtweerstand. Bij kortere ritten merk je een aanzienlijk verschil, hier pak je de winst. De luchtweerstand is bij hogere snelheden het belangrijkst en neemt onevenredig toe met het verhogen van je snelheid. Bij het stijgen van de snelheid en dus een toename van het toerental van je wielen neemt ook de middelpuntvliedende kracht van de banden toe. Simpel gezegd: met het stijgen van de snelheid krijg je bandenspanning "kado". De winst qua verbruik met een wat hogere bandenspanning zal bij hogere snelheden minder opvallend zijn.
 

FredV

Banned
.
Ik had mijn bandenspanning nl. wel zelf op 2,6 gezet begin augustus en toen het ong. 15 grader kouder werd was de bandenspanning ook gedaald tot 2,4.
Zou er dan niet in het instructieboekje een tabel bij moeten zitten welke bandenspanning bij welke temperatuur?

0,2 daling hoeft niet alleen door de kou te zijn, waarom zou je geregeld je bandenspannig moeten controleren?

Niet omdat het warmer of kouder buiten is, nee, omdat je band druk verliest....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, is ook zo, maar ik zou die conclusie niet al na 1 ritje trekken. Als het blijvend is, dan is het duidelijk
 

corsaar

Senior Member
Niet omdat het warmer of kouder buiten is, nee, omdat je band druk verliest....

Warme lucht zet uit dus + 30 heeft een groter volume dan -1,
maar de inhoud van een band is niet groot.
Dus gewoon periodiek controleren is de beste optie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Enige wat ik beweer is dat 1 meting me niet al te bertrouwbaar lijkt. Als het nu verder lager blijft, ja dan heb je een punt.
Zie nu dat ik dat al eerder beweerd had, nou ja.
 

andrehj

Forumguru
hij heeft heen en terug gereden (2x 26 km) wat het windeffect teniet doet..
Dat is te simpel geredeneerd. De luchtweerstand is niet lineair afhankelijk van de snelheid, maar neemt kwadratisch met de snelheid toe. Dit betekent dat de energiebesparing tijdens het stuk wind mee nooit het extra energieverbruik van de wind tegen goed kan maken. De conclusie is dus dat normaliter het brandstofverbruik bij harde wind hoger is (tenzij je alleen maar wind mee hebt natuurlijk...)
 
Bovenaan Onderaan