Bandenspanning

B.Stuurder

Forumguru
Dan ligt het aan de rekenmethode dat een vriend, die laatst e.e.a. had laten uitrekenen door een installateur en daarna narekenen door een onafhankelijk ingenieur, tot de slotsom kwam dat je zonder subsidie de panelen niet terugverdiend binnen hun technische levensduur. Hij dacht hier wat geld in te investeren door zijn dak vol te zetten met zonnepanelen, maar heeft nu toch iets gekozen waarvan hij dus denkt dat het meer rendement op zijn geld oplevert.
Maar hij zou alles wel laten aanleggen, dus de arbeid kan een rol van betekenis hebben gespeeld.
Zoals jij het voorlegt is het wel een goede investering.

Die warmtepomp werkt op aardwarmte of zoals ik heb, op de warmte van de woning? Die verbruikt ook aardig wat stroom, ik vraag me zelfs af of dat wel rendabel is, dus wil ik eens een test doen op het verbruik als ik die installatie uitzet. Dat moet ik dan wel goed opzetten om correct te kunnen meten natuurlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor alle tips! De meeste zijn 220V en ik ben even aan het twijfelen of ik voor een 12V model wil gaan. Lijkt me makkelijker omdat m'n auto in de straat staat, hoef ik niet met verlengsnoer in de weer.

Echter lijken die minder krachtig te zijn......
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik hoef er alleen maar banden mee te pompen
Dat dacht ik oorspronkelijk ook. En dat gebeurt bij mij op de oprit naast het huis, dus altijd stroom bij de hand.
ik ben even aan het twijfelen of ik voor een 12V model wil gaan
In de praktijk blijk ik het ding ook wel te gebruiken om bv. schuurstof even snel weg te blazen.
En dan is 12V weer niet zo handig, want zo'n stopcontact heb ik niet in de garage. En om daarvoor dan weer een trafo/gelijkrichter van voldoende capaciteit aan te schaffen gaat me ook weer net effe te ver.
 

Niels83

Forumguru
Als je een 12volt wilt dan zou ik eens op de autosloop kijken. Kempenaar in Driebergen heeft ze opgestapeld liggen. Je kunt die bij je autokopen (erg prijzig) maar op de sloop haal je die er vaak niet meer uit.

Wij hebben dus zo'n 12volt ding van vag. Prima alleen moet je het even een keer nameten. 2 bar is in werkelijkheid 1.6bar. Dus doe je er 2.4 in als je 2 bar wilt.

@Canon-Eye kun je die compressors ook gebruiken voot lucht druk gereedschap of heeft dat dan te weinig kracht.
 

Spierings

Forumguru
@Niels83 zo'n klein compressortje is alleen geschikt voor banden pompen en een klein beetje blaaswerk..

Echt luchtgereedschap zoals een luchtsleutel verbruikt veel lucht en heeft dus een compressor nodig welke dit bij kan benen en een groter drukvat heeft zodat zijn druk constanter is..
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
un je die compressors ook gebruiken voot lucht druk gereedschap of heeft dat dan te weinig kracht
Niet geprobeerd, want geen luchttollen en zo voorhanden.
Maar ik zou er niet op gokken, want hij moet weliswaar 8 bar kunnen halen maar voor persluchtgereedschap gaat het niet zozeer om de druk maar vooral om de hoeveelheid, oftewel de capaciteit in liters aangezogen lucht per minuut. En die is waarschijnlijk niet genoeg.
Los daarvan wil je bij gebruik van luchtdrukgereedschap nou juist wel een - liefst flinke - voorraadtank als stabiliserende factor.

Ook al vanwege het lawaai is dit type compressor dan ook vooral bedoeld voor kortdurend incidenteel gebruik.
 

Niels83

Forumguru
Niet geprobeerd, want geen luchttollen en zo voorhanden.
Maar ik zou er niet op gokken, want hij moet weliswaar 8 bar kunnen halen maar voor persluchtgereedschap gaat het niet zozeer om de druk maar vooral om de hoeveelheid, oftewel de capaciteit in liters aangezogen lucht per minuut. En die is waarschijnlijk niet genoeg.
Los daarvan wil je bij gebruik van luchtdrukgereedschap nou juist wel een - liefst flinke - voorraadtank als stabiliserende factor.

Ook al vanwege het lawaai is dit type compressor dan ook vooral bedoeld voor kortdurend incidenteel gebruik.

Dank je
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen probleem als je er dus 0,3 bar bij op telt
Da's een niet op kennis gebaseerde, blinde gok.
Ik heb althans geen informatie ter beschikking over de mate waarin de druk oploopt per graad temperatuurstijging in relatie tot de begindruk - en ik heb ook zelden of nooit een thermometer bij me om de actuele bandentemperatuur te bepalen. Zal voor meer mensen gelden, vermoed ik...

Dus gewoon zou koud mogelijk meten en evt. bijpompen - en ook nog met enige regelmaat, zeker bij sterk wisselende buitentemperatuur, dat is hoe dan ook het beste.
 

bouwdirk

Senior Member
Da's een niet op kennis gebaseerde, blinde gok.
Ik heb althans geen informatie ter beschikking over de mate waarin de druk oploopt per graad temperatuurstijging in relatie tot de begindruk - en ik heb ook zelden of nooit een thermometer bij me om de actuele bandentemperatuur te bepalen. Zal voor meer mensen gelden, vermoed ik...

Dus gewoon zou koud mogelijk meten en evt. bijpompen - en ook nog met enige regelmaat, zeker bij sterk wisselende buitentemperatuur, dat is hoe dan ook het beste.


http://www.michelin.be/nl/banden/leren-delen/onderhoudsgids/controle-van-de-bandenspanning (bijna helemaal onderaan in het artikel)

hierop baseer ik mij, vroeger werd er ook nog geadviseerd om 0.1 bar extra bij te tellen op die 0.3 bar omwille van een eventuele afwijking op de bandenblazers (ze zijn niet allemaal gekeurd vermoed ik) maar hier vind ik niets meer van terug
 

Canon-Eye

Forumguru
hierop baseer ik mij,
Gezien de relatie tussen druk en temperatuur en de onvoorspelbare parameters daarin, ook bij het lekker doorrijden op de snelweg (omgevingstemperatuur, temperatuur van het wegdek, warmteontwikkeling in de band die bij iets te lage druk sterker is dan bij normale druk) is het per saldo nog steeds een gok in de trant van "het zal hopelijk voldoende zijn". Wat onderstreept wordt door het zinnetje dat er direct op volgt: "Controleer de spanning opnieuw als de banden koud zijn".
Maar omdat het een tip van de Michelin-man is, ben ik ook wel bereid om het een schatting te noemen. Maakt inhoudelijk niet uit... :pardon::D
 

JeSko

Forumguru
Is een bandenspanning van 2.5 voor en achter aan te raden voor 19 inch 225/35 banden? De tankklep zegt, meende ik, bij normale belading 2.4 voor en achter.. zelf zet ik ze altijd op 2.3, doe dat al jaren, maar iets meer mag dus?

Edit: heb wel geen Fabia maar een O3, maar de zoekfunctie brengt zoveel verschillende bandenspanning topics omhoog daar is geen beginnen aan. Hopelijk staat mijn vraag hier niet te appetant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het komt niet zo nauw als die aanduiding in tienden van een bar suggereert. Het verschil tussen de hoogste en laagste advieswaarden bij verschillend gewicht wijst daar al op: ik ken werkelijk niemand die bij wisselende belading zijn bandenspanning steeds gaat aanpassen.

Enkele tienden meer dan het advies is voor de banden geen probleem. Mogelijk ervaar je iets minder comfort, maar dat is de prijs die je betaalt voor een lager verbruik. Voor zover je het al écht merkt - dat kan ook van tussen de oren komen...
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Dank! Dan ga ik ze iets harder zetten, nl 2.5 rondom ipv de gebruikelijke 2.3 die ik aanhoud. De denkwijze daarachter is dat als ik de banden maandelijks oppomp met 2.3 bar, er op het einde van de maand misschien nog zo'n 2.0-2.1 bar in zit, en dat is dan weer wat aan de lage kant, gok ik.
 

EdK

Forumguru
Zet ze in algemeen op druk die tussen de minimale en maximale waarde staat in de tankklep...
En met vakantie en dan echt volle bak dan zet ik ze op maximale waarde en na vakantie laat ik die zo en controleer ik na een 2 a 3 maanden me bandenspanning weer en dan hangt deze weer zo'n beetje op het gemiddelde....
 
Bovenaan Onderaan