Bedenkingen over start/stop

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb nu sinds een kleine twee weken voor het eerst een auto met start/stop. Mijn VW Golf V uit 2006 had dit niet, de auto's die ik daarvoor had (een 1983 Ford Escort en drie VW Golfs - 1992, 1998 en 2001) uiteraard ook niet.

Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds is er wel het bewustzijn dat er brandstof bespaard moet worden, ook al kwam er vorige week in het nieuws dat diesel mogelijks tegen het einde van het jaar 20% goedkoper wordt (dit echter terzijde). Dat maakt het SSS ongetwijfeld nuttig.

Anderzijds stel ik me de vraag: wat verbruikt een auto eigenlijk wanneer hij stationair draait? Beslist heel weinig. Weegt dit op tegen de het feit dat er mogelijks meer stress wordt gelegd op startmotor en accu (dacht ik zo, ik weet niet of het in de praktijk zo uitpakt dat je startmotor en accu sneller aan vervanging toe zijn)?

Nog een bedenking: Twee dagen geleden vertrok ik bij een klant. Ik had mijn O3 geparkeerd naast zijn woonhuis, 5 meter van de openbare weg. Ik start de motor en rijd 5 meter tot aan de openbare weg. Daar stop ik eerst om te zien of er geen verkeer van links of van rechts komt. Twee seconden slechts. Motor valt stil. Nog een seconde later heb ik gezien dat de weg vrij is en ik haal mijn voet van de rem, motor start weer. Alles in drie seconden. Dan vraag ik me af wat het nut hiervan is. Volgens mij is het nuttiger om de motor pas te laten stilvallen als er relatief langer wordt haltgehouden, bijvoorbeeld tussen de 5 en de 10 seconden. Niet na twee seconden.
 
Hij stopt toch alleen als je ook de versnelling in z'n vrij zet? Als ik kijk of er verkeer aan komt, dan doe ik dat niet en dan gaat de motor dus ook niet uit.
 

harry123

Actief lid
Hij stopt toch alleen als je ook de versnelling in z'n vrij zet? Als ik kijk of er verkeer aan komt, dan doe ik dat niet en dan gaat de motor dus ook niet uit.
Maar jij hebt geen automaat denk ik ;)

Ik heb het in mijn voorloper ook (automaat met S&S) en ik vind het eigenlijk voornamelijk hinderlijk. In een handgeschakelde auto vind ik het niet zo vervelend, en is de auto doorgaans wel gestart op het moment dat ik geschakeld heb, maar in de voorloper is het alsof je moet wachten op S&S en dat daarna pas geschakeld wordt (tis een semi-automaat) dus je staat voor je gevoel vrij lang stil nog nadat je de rem losgelaten hebt. Ik zet het nu dan ook altijd uit eigenlijk.

Op mijn vorige auto (handgeschakeld, en dat wordt de O3 ook, gelukkig zou ik bijna zeggen) werkte het dus wel redelijk, maar zette ik het ook uit als het koud was. Het wordt weliswaar geregeld met parameters wanneer de motor wel/niet moet stoppen, maar dat sloot lang niet altijd aan bij mijn wensen.
 
Nou, toevallig heb ik nu wel een automaat, maar daar zit dus juist geen S&S op. Dus had eigenlijk ook verwacht dat dat in andere automaten ook niet zou zijn. Stom van mij.
Maar dan snap ik de tweede bedenking in ieder geval. Of het wel of niet goed is voor de auto of besparing heb ik te weinig kaas gegeten.
 

OctaviaWest

Actief lid
Hij stopt toch alleen als je ook de versnelling in z'n vrij zet? Als ik kijk of er verkeer aan komt, dan doe ik dat niet en dan gaat de motor dus ook niet uit.

Ik heb een DSG7-automaat en de motor stopt zodra je ook maar één seconde stilstaat, met de voetrem voldoende diep ingedrukt. Zelfs al staat de hendel in stand D/S.
 

RoelF

Forumguru
Met een DSG ligt er toch ook aan hoe hard je remt of zo iets?
In de handleiding staat ook het eea:
Indien de wagen met een lage snelheid rijdt (bijvoorbeeld in de file of bij het afslaan)
en na licht intrappen van het rempedaal blijft staan, vindt geen automatische
motoruitschakeling plaats. Door krachtiger intrappen van het rempedaal
wordt de motor automatisch uitgeschakeld.
Dus zachtjes remmen en hij stopt niet, harder remmen en hij stop wel, denk ik...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus zachtjes remmen en hij stopt niet, harder remmen en hij stop wel, denk ik...
Dan wordt het bij inparkeren nog een hele kunst om dat rempedaal goed gedoseerd te bedienen: hard genoeg trappen om de auto te laten stilhouden, maar zacht genoeg om de motor aan te houden.
Ik weet nu niet meer zo zeker of ik dan ooit weer een DGS zou willen - hoewel ik daar erg enthousiast over was na 134000 km in een O2C,,, :nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
De bediening wordt hierdoor iets lastiger c.q. omslachtiger, als het SSS steeds eerst moet uitschakelen. Natuurlijk kunnen de meeste mensen zich daar wel aan aanpassen, maar dat is weinig anders dan symptoombestrijding. Ze zouden het probleem überhaupt niet moeten introduceren.
 

VWim

Forumguru
Voor zover mij bekend werk start-stop niet meer nadat je achteruit heb gereden. Als het al een "probleem" is dan in dat maar 1 keer.
 

harry123

Actief lid
Dan wordt het bij inparkeren nog een hele kunst om dat rempedaal goed gedoseerd te bedienen: hard genoeg trappen om de auto te laten stilhouden, maar zacht genoeg om de motor aan te houden.
Ik weet nu niet meer zo zeker of ik dan ooit weer een DGS zou willen - hoewel ik daar erg enthousiast over was na 134000 km in een O2C,,, :nono:
Voor zover mij bekend werk start-stop niet meer nadat je achteruit heb gereden. Als het al een "probleem" is dan in dat maar 1 keer.
Hoe het in de O3 werkt weet ik niet, ik weet in mijn voorloper wel dat S&S wel zo slim is om niet 'aan te slaan' als je de auto in zijn achteruit hebt staan.
 

CharlesTucker

Forumguru
ik kan me ook niet voorstellen dat het goed is voor je motor en turbo
Ik ook niet, maar ik kan me daarnaast ook niet voorstellen dat het slecht is. Voordat het systeem werkt en de motor uitschakelt moet aan hele reeks voorwaarden worden voldaan, en ik ben optimistisch genoeg om de denken dat een van de redenen daarvoor de bescherming van de motor en turbo is.

Ik heb het start-stop systeem nu ruim 2 jaar en een dikke 80.000 km in de O2, en het bevalt me prima. Wel geloof ik dat de brandstofbesparing minimaal is (tijdens stilstand gebruikt ie zo'n beetje 0.6 liter per uur). Maar wat ik vooral prettig vind is dat het zo lekker stil is in de auto voor het stoplicht. Ik heb trouwens een handgschakelde auto. Wel sprak ik enige tijd geleden bij de dealer een medewerker die in Tsjechie met een O3 met DSG had gereden, hij vertelde me dat hij de combinatie start/stop systeem en DSG niet prettig vond.
 

RoelF

Forumguru
Dan wordt het bij inparkeren nog een hele kunst om dat rempedaal goed gedoseerd te bedienen: hard genoeg trappen om de auto te laten stilhouden, maar zacht genoeg om de motor aan te houden.
Ik weet nu niet meer zo zeker of ik dan ooit weer een DGS zou willen - hoewel ik daar erg enthousiast over was na 134000 km in een O2C,,, :nono:
Baseer je dit op ervaring, of doe je een aanname?
 

Leon!!

Lid
nou heb een OIII met DSG in bestelling staan. Ga me maar aanwennen het knopje in te drukken dat de SSS uitstaat
 

The bone collector

Senior Member
Ik heb geen ervaringen met een start/stop systeem, maar ik meen mij te herinneren dat bepaalde types auto's in de betrouwbaarheidsranking van ADAC wel zakten na invoering van start/stop, en dat het ook als oorzaak werd aangehaald (problemen met accu dan voornamelijk). Toch wel een extra belasting voor de accu (al wordt er soms ook wel een extra accu geplaatst en zal het start/stop systeem normaal ook niet werken bij korte ritten, onvoldoende capaciteit accu, enz...).

Een startmotor kan in principe heel lang mee, en 1000-den keren een motor starten. En aangezien er wel groter exemplaar zal worden geplaatst, valt dat nogal mee.

Of het werkelijk veel zuiniger is? Dat zal wel een verschil opleveren, maar uitstootnormen zullen ook wel een rol spelen, lijkt me.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor zover mij bekend werk start-stop niet meer nadat je achteruit heb gereden. Als het al een "probleem" is dan in dat maar 1 keer.
Toch niet - bij inparkeren in een erg klein gaatje (of ook wel gewoon bij mij op het erf, vanwege de lay-out daarvan) komt het nogal eens voor dat ik een tweede of derde keer een klein stukkie achteruit moet (en tussentijds dus even vóóruit) voordat hij echt naar m'n zin staat.

Ik kan me trouwens slecht voorstellen dat het SSS helemaal niet meer werkt na achteruitrijden - immers, de meeste mensen moeten nog steeds achterwaarts hun parkeervak verlaten alvorens aan een rit te beginnen. Dus dan zou het gedurende die rit niet meer werken?
Ben overigens wel benieuwd naar hoe het nou echt zit. Misschien maar eens een proefrit met DSG gaan maken en specifiek hierop testen...
 

RoelF

Forumguru
Het staat echt allemaal in de handleiding:
Er vindt geen automatische motoruitschakeling plaats als het systeem een beweging
van de wagen herkent door een grote stuurinslag resp. bij het inschakelen
van keuzehendelstand R (bijvoorbeeld bij het parkeren).
Indien bij wagens met automatische versnellingsbak na het achteruitrijden de
keuzehendelstand D/S of N wordt gekozen, moet de wagen voor de hernieuwde
automatische motoruitschakeling eerst een snelheid van meer dan 10 km/h bereiken.
 
Bovenaan Onderaan