OctaviaWest
Actief lid
Ik heb nu sinds een kleine twee weken voor het eerst een auto met start/stop. Mijn VW Golf V uit 2006 had dit niet, de auto's die ik daarvoor had (een 1983 Ford Escort en drie VW Golfs - 1992, 1998 en 2001) uiteraard ook niet.
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds is er wel het bewustzijn dat er brandstof bespaard moet worden, ook al kwam er vorige week in het nieuws dat diesel mogelijks tegen het einde van het jaar 20% goedkoper wordt (dit echter terzijde). Dat maakt het SSS ongetwijfeld nuttig.
Anderzijds stel ik me de vraag: wat verbruikt een auto eigenlijk wanneer hij stationair draait? Beslist heel weinig. Weegt dit op tegen de het feit dat er mogelijks meer stress wordt gelegd op startmotor en accu (dacht ik zo, ik weet niet of het in de praktijk zo uitpakt dat je startmotor en accu sneller aan vervanging toe zijn)?
Nog een bedenking: Twee dagen geleden vertrok ik bij een klant. Ik had mijn O3 geparkeerd naast zijn woonhuis, 5 meter van de openbare weg. Ik start de motor en rijd 5 meter tot aan de openbare weg. Daar stop ik eerst om te zien of er geen verkeer van links of van rechts komt. Twee seconden slechts. Motor valt stil. Nog een seconde later heb ik gezien dat de weg vrij is en ik haal mijn voet van de rem, motor start weer. Alles in drie seconden. Dan vraag ik me af wat het nut hiervan is. Volgens mij is het nuttiger om de motor pas te laten stilvallen als er relatief langer wordt haltgehouden, bijvoorbeeld tussen de 5 en de 10 seconden. Niet na twee seconden.
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds is er wel het bewustzijn dat er brandstof bespaard moet worden, ook al kwam er vorige week in het nieuws dat diesel mogelijks tegen het einde van het jaar 20% goedkoper wordt (dit echter terzijde). Dat maakt het SSS ongetwijfeld nuttig.
Anderzijds stel ik me de vraag: wat verbruikt een auto eigenlijk wanneer hij stationair draait? Beslist heel weinig. Weegt dit op tegen de het feit dat er mogelijks meer stress wordt gelegd op startmotor en accu (dacht ik zo, ik weet niet of het in de praktijk zo uitpakt dat je startmotor en accu sneller aan vervanging toe zijn)?
Nog een bedenking: Twee dagen geleden vertrok ik bij een klant. Ik had mijn O3 geparkeerd naast zijn woonhuis, 5 meter van de openbare weg. Ik start de motor en rijd 5 meter tot aan de openbare weg. Daar stop ik eerst om te zien of er geen verkeer van links of van rechts komt. Twee seconden slechts. Motor valt stil. Nog een seconde later heb ik gezien dat de weg vrij is en ik haal mijn voet van de rem, motor start weer. Alles in drie seconden. Dan vraag ik me af wat het nut hiervan is. Volgens mij is het nuttiger om de motor pas te laten stilvallen als er relatief langer wordt haltgehouden, bijvoorbeeld tussen de 5 en de 10 seconden. Niet na twee seconden.