Bedenkingen over start/stop

VWim

Forumguru
Zal best - maar niet in de mijne, aangezien ik momenteel geen DSG rij (terwijl de vorige met DSG nog geen SSS had).
Dank voor de citaten...
Bij een handgeschakelde auto werk dit het zelfde heb ik mogen ondervinden in een Golf VI.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een handgeschakelde auto werk dit het zelfde
Maar tijdens het heen en weer manoevreren (krappe parkeersteek) zul je toch normaal gesproken de versnelling niet in z'n vrij zetten en koppeling op laten komen, dus dan is het (potentiële) probleem sowieso niet aan de orde.
 

skodaboy

Forumguru
ik werk bij een auto lease maatschappij en rij dus met diverse wagens,waar van er veel zijn uitgerust met het S&S systeem.
ik heb ook mij bedenkingen bij dit systeem,in de meeste wagens staat overigens een knopje waarmee je het systeem kan uit schakelen..dus bij de 'eerste' stoplichten dat het systeem 'ingrijpt' druk ik gewoon op het knopje.
 

hemi24

Forumguru
...dus bij de 'eerste' stoplichten dat het systeem 'ingrijpt' druk ik gewoon op het knopje.

Dat is dan te laat hè, want dan is ie al uit... :nono:.

Gezien de hoeveelheid brandstof die een auto bij stationair toerental verbruikt, en het feit dat bij het starten de slechtste verbranding zal optreden, lijkt mij de milieuwinst minimaal.
Het wordt domweg tijd voor een (Europese) verbruiksmeting, die wel bij de praktijk past.
 

lovely305

Forumguru
Ik heb die van mij aan staan en zet hem uit voor een stoplicht waarvan ik weet dat hij bijna op groen springt en in files.Maar als er een brug open staat maak ik er wel gebruik van....alleen dan.verder vind ik het onzin.
 

VWim

Forumguru
Wij van WC-eend adviseren....

Uiteraard is het een verhaal dat een zekere kern van waarheid zal bevatten, ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat er een behoorlijk commercieel sausje overheen is gegoten voordat het is gepubliceerd.

In de praktijk vind ik het start-stopsysteem erg fijn bij het wachten voor een stoplicht, de auto schud/trilt niet meer en het is echt stil aan boord op dat moment. Alleen het aanslaan met behulp van de startmotor is nog iets dat wel verder geperfectioneerd mag worden. Verder zou die oliedruk geen probleem zijn op het moment dat een oliepomp bijvoorbeeld elektrisch wordt aangedreven.

Om terug te komen op de opmerking van @Canon-Eye; klopt inderdaad dat bij een handgeschakelde auto de auto pas uit gaat op het moment dat je de koppeling op laat komen. Je merkt echter dat het systeem overeenkomstig reageert wanneer je de auto in een parkeervak zet en de motor op dat moment niet uit gaat op basis van het start-stopsysteem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

skodaboy

Forumguru
dit komt voornamelijk omdat ik er niet oplet of aan denk dat de wagen een S&S systeem heeft.
niet elke lease-bak die bij ons binnen komt of buiten rijdt beschikt over het S&S systeem.
 

makal

Lid
Het is denk ik niet de smering van de motor. Normalieter is de oliepomp nu electrisch met name door deze systemen. Wat mij intereseert is de startmotor zelf. Deze is constant bezig die wordt normaal 1 eker gebruikt, starten en klaar. Ik heb gevoel dat die meer te voorduren krijgt.

Ik moet nog heel even wachten dan weet ik of S&S (hand-6) ook echt fijn werkt. Op de auto die ik nu heb zit het niet op. Zeker in files en in de stad zie ik hier grote voordelen in. Stil zijn is een pluspunt maar het "zuinige" randje wat er aan zit is natuurlijk ook wel meegenomen.
 

Herman Janssens

Senior Member
Het SSS bij mijn proefritten was een reden om een dsg te nemen. Ik veronderstel dat wanneer de motor met een handbak stil valt, men de versnelling terug naar zijn eerste moet halen en dat maakt dan weinig verschil ivm zonder SSS. Ik weet het: ben een lui typetje, niet? Maar ik vind dat iets pas functioneel is als het ook mijn rijgemak vergroot. :)
 

Herman Janssens

Senior Member
Nochtans eenvoudig, vind ik. Op de rem gaan staan de motor valt uit. Vervolgens voet van de rem en demotor slaat an en de wagen loopt zachtjes vooruit tot je weer remt of gas geeft.
Of het moeilijk is om de motor aan de gang te houden door zachtjes te remmen, kan ik niet uit ondrvinding meegeven. Is waarschijnlijk een gewoonte aankweken. Vooral dat men niet moet schakelen om opnieuw te vertrekken vind ik handig omdat ik me kan voorstellen dat bij een handbak met verstrooide chauffeur de motor wel eens zou kunnen afspringen op het moment dat men wil vertrekken omdat de wagen nog in een hoge versnelling staat. Misschien zie ik dat verkeerd, maar ik vond de combinatie dsg en SSS handig tijdens mijn proefrit met de OC3. Het kan zijn dat wanneer ik de wagen effectief heb, er anders over ga denken. De proefrit met de dsg heeft maar een half uur geduurd.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Het SSS bij mijn proefritten was een reden om een dsg te nemen. Ik veronderstel dat wanneer de motor met een handbak stil valt, men de versnelling terug naar zijn eerste moet halen en dat maakt dan weinig verschil ivm zonder SSS. Ik weet het: ben een lui typetje, niet? Maar ik vind dat iets pas functioneel is als het ook mijn rijgemak vergroot. :)

Bij een handgeschakelde Skoda, start de motor op het moment dat je de koppeling intrapt, dus tegen de tijd dat je hem in zijn versnelling hebt, loopt de motor weer.
 

Herman Janssens

Senior Member
Bij een handgeschakelde Skoda, start de motor op het moment onzedat je de koppeling intrapt, dus tegen de tijd dat je hem in zijn versnelling hebt, loopt de motor weer.
Ok, maar u moet nog wel de versnelling terug in zijn 1 zetten, niet? Ik denk nooit dat u hem in zijn 4 terug op gang krijgt.
 
Laatst bewerkt:

CoesDoes

Forumguru
Bij een handbak wordt het stop deel van het systeem geactiveerd als de auto stil staat, de versnelling in vrij staat en de koppeling los wordt gelaten (en ongetwijfeld nog wat haken en ogen..) als de motor afgeslagen is terwijl er nog een versnelling is geselecteerd zal dit niet door het systeem geïnitieerd zijn maar door ander omstandigheden.. #gebruikersfout!? :)

Leuke van Start/Stop bij een handbak is dat de auto ook automatisch weer start als je hem een keer laat afslaan... :bloos:
Ook dat voordeel heb ik inderdaad bij mijn vorige auto al mogen ervaren :bloos:
Op deze manier kan het systeem de motor wel weer starten terwijl de door @Herman Janssens genoemde 4e versnelling is geselecteerd ..
 

RoelF

Forumguru
Ok, maar u moet nog wel de versnelling terug in zijn 1 zetten, niet? Ik denk nooit dat u hem in zijn 4 terug op gang krijgt.
Met de handbak slaat de motor pas af als de versnelling in de vrij staat (pook in het midden, geen versnelling gekozen) en je de koppeling weer op laat komen. Hij zal weer aan slaan zodra je dan de koppeling weer indrukt. Vanuit de vrijstand kies je dan natuurlijk eerst de 1 of achteruit. Dus het zal niet zijn dat je per ongeluk in 4 optrekt.
 
Bovenaan Onderaan