Bedenkingen over start/stop

jellemeer79

Actief lid
Ik rij nu inmiddels 3 jaar (60000km) met S&S systeem op mijn Fabia, zonder al te veel problemen, daarbij moet ik wel melden dat ik een handbak heb. De meeste frustratie is er waarneer het niet werkt, wat regelmatig gebeurd.

Lijkt me inderdaad bloed irritant met DSG als de moter uit gaat op elke hoek van de straat.
 

OctaviaWest

Actief lid
Lijkt me inderdaad bloed irritant met DSG als de moter uit gaat op elke hoek van de straat.

Dat is het inderdaad. Jammer dat de fabrikant niet meer respect heeft voor de wensen van de chauffeur en de ingestelde voorkeur bij elke start weer vergeet. Ik voel me een beetje bij m'n nekvel genomen...
 

Rick

Senior Member
Al geprobeerd want minder hard je rem in te drukken? Dan is dat m.i. perfect te doseren. En de wensen van de chauffeur worden op een andere manier gerespecteerd doordat een SSS leidt tot een lagere CO2 en daarmee bijtelling, BPM etc etc en daar zijn wij hollanders ook aardig gevoelig voor. Blijkbaar mag er dan geen mogelijkheid bestaan het SSS permanent uit te schakelen.
 

FWW

Nieuw lid
Een startstop systeem bij een handbak zit doorgaans niet in de weg, maar bij een automaat kan het hemeltergend irritant zijn. Dealers willen/mogen/kunnen het systeem doorgaans niet permanent uitschakelen. Het feit dat er een LED gaat branden op het moment dat je het systeem uitschakelt, maakt dat het met een relatief eenvoudige schakeling kan worden opgelost. De schakeling die je er tussen zet controleert of de LED brandt en zo nee, activeert hij de schakelaar. Opgelost. Hiermee staat het systeem dus feitelijk permanent uit. Totale kosten zijn een tientje aan onderdelen en nog een keer dat bedrag voor een kabeltje om de microcontroller te programmeren.

Ik heb het nog niet in praktijk gebracht, maar zodra de Octaaf volgende week op de stoep staat, ga ik het uittesten.

Details op http://www.nicomania.de/auto/start-stop-automatik-deaktivieren
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Een startstop systeem bij een handbak zit doorgaans niet in de weg, maar bij een automaat kan het hemeltergend irritant zijn. Dealers willen/mogen/kunnen het systeem doorgaans niet permanent uitschakelen. Het feit dat er een LED gaat branden op het moment dat je het systeem uitschakelt, maakt dat het met een relatief eenvoudige schakeling kan worden opgelost. De schakeling die je er tussen zet controleert of de LED brandt en zo nee, activeert hij de schakelaar. Opgelost. Hiermee staat het systeem dus feitelijk permanent uit. Totale kosten zijn een tientje aan onderdelen en nog een keer dat bedrag voor een kabeltje om de microcontroller te programmeren.

Ik heb het nog niet in praktijk gebracht, maar zodra de Octaaf volgende week op stoep staat, ga ik het uittesten.

Details op http://www.nicomania.de/auto/start-stop-automatik-deaktivieren
@Canon-Eye is dit nog een handige link om aan je lijstje toe te voegen?
 

OctaviaWest

Actief lid
Goed gevonden van die kerel. Wat dit schakelingetje dus doet is 4 seconden nadat de microcontroller stroom heeft gekregen, voor 120 milliseconden de knop indrukken om het sss uit te schakelen, en daarna de processor in een loop zetten zodat hij niks meer doet tot de volgende power cycle.

Hij doet dit met een attiny. Je zou ook een Arduino nano kunnen kopen op ebay. Dan heb je geen programmer nodig, want de usb-aansluiting zit er al op. En ook geen 78L05 want er zit al een spanningsregelaar op de nano. Hoogstens nog een paar transistors of een klein relais voor het schakelen.

Blijft nu nog de vraag wat er gebeurt met de garantie van de auto als ze in de garage zien dat je er een microcontroller hebt ingeplooid. :thumbsdown:
 

CharlesTucker

Forumguru
Vreemd want hij zou pas moeten werken als de motor op temperatuur is.
De vraag is hier wat verstaan wordt onder "op temperatuur zijn". Wat ik zelf merk is dat het system direct na het starten inderdaad nooit werkt. Mijn eerste stoplicht kom ik tegen na een kilometer of 2, 3. In de zomer, bij relatief hoge buitentemperatuur wil het system dan zo af en toe al wel eens in werking treden. De motor is dan ietsje opgewarmd, maar nog lang niet op de normale bedrijfstemperatuur. Als het stoplicht dan lang op rood staat, spring ie meestal ook zelf wel weer aan. 's Winters werkt het system nooit bij dat betreffende stoplicht, en is er meer tijd voor nodig.

Kortom, hij houdt wel degelijk rekening met de motortemperatuur, maar dat hoeft nog (lang) niet de normale bedrijfstemperatuur te zijn.
 
Psst niet verder vertellen maar als je de stroom sensor bij je accu los haalt is SSS voor altijd uit. In dashboard staat bij stilstand de A met streep er doorheen.
Systeem kan geen stroom meting doen en zet SSS uit.
Rij inmidddels 2 weken zo rond met een DSG.
Tip van mijn garage
 

MeneerB

Forumguru
Psst niet verder vertellen maar als je de stroom sensor bij je accu los haalt is SSS voor altijd uit. In dashboard staat bij stilstand de A met streep er doorheen.
Systeem kan geen stroom meting doen en zet SSS uit.
Rij inmidddels 2 weken zo rond met een DSG.
Tip van mijn garage

Prutsoplossing... Wat hier gebeurd is dat het start stop systeem niet meer werkt omdat hij een deel van zijn benodigde informatie niet meer krijgt.
Maar die sensor zit er niet in voor het start stop systeem alleen. o.a. ook voor de recuperatie (terugvoeding)
Zou me niets verbazen als er in de loop van de tijd een paar foutmeldingen in het systeem gaan komen.
 

Olavio

Senior Member
Vreemd want hij zou pas moeten werken als de motor op temperatuur is. Valt me overigens wel op dat de koelwatertemperatuur bij de O3 veel sneller op temperatuur is dan bij de A3 die ik hiervoor reed met zelfde motor.
Hij slaat inderdaad af als een aantal voorwaarden zijn vervuld, maar volgens de meter is de motor dan nog niet eens in de buurt van de bedrijfstemp. laat staan de olie. Hij blaast wel sneller warme lucht dan mijn vorige O2.
 

hemi24

Forumguru
Psst niet verder vertellen maar als je de stroom sensor bij je accu los haalt is SSS voor altijd uit. In dashboard staat bij stilstand de A met streep er doorheen.
Systeem kan geen stroom meting doen en zet SSS uit.
Rij inmidddels 2 weken zo rond met een DSG.
Tip van mijn garage
Kan het zijn dat je daarmee ook je dynamo altijd laat laden, omdat deze er veiligheidshalve vanuit gaat dat de accuspanning continu te laag is..? Of denk ik nu te simpel?
 

Canon-Eye

Forumguru
De vraag is hier wat verstaan wordt onder "op temperatuur zijn". Wat ik zelf merk is dat het system direct na het starten inderdaad nooit werkt.
Voordat het systeem de motor daadwerkelijk uitschakelt bij stilstaande auto worden er enige tientallen parameters gecheckt: ik heb wel eens het aantal van 55 horen vallen. Als één daarvan niet aan de vereiste specificatie voldoet, dan blijft de motor gewoon draaien.

Motor op bedrijfstemperatuur zal ongetwijfeld één van de voorwaarden zijn...
 

OctaviaWest

Actief lid
Psst niet verder vertellen maar als je de stroom sensor bij je accu los haalt is SSS voor altijd uit. In dashboard staat bij stilstand de A met streep er doorheen.
Systeem kan geen stroom meting doen en zet SSS uit.
Rij inmidddels 2 weken zo rond met een DSG.
Tip van mijn garage

Welke draad is dat? Kan je een fotootje posten? Thanks!
 
Als je het jasje van de accu openmaakt zie je bij de accupool die het dichtst bij het schutboard (raam) zit een connector zitten. Deze kan je losklikken.
Volgens mijn garage geeft dit geen fout meldingen en tot op heden heb ik deze ook niet gehad.
Als iemand kan onderbouwen dat dit schadelijk is voor een bepaald proces dan hoor dit graag en zal dit dan ook opnemen met de garage.
Zelf wilde ik al een schakeling maken die na een tijddelay automatisch start-stop uitzet zoals eerder vermeld op duitse site.
Start-stop zoals VAG deze heeft afgesteld icm. DSG is hoogst irritant.
Bij het vragen naar info over schakelschema van start-stop bij garage kwam deze met bovenstaande oplosssing.
Rij inmiddels 2 weken zo rond met dagelijks gebruik van auto.
 

Gieliovd

Forumguru
Je gaat eraan voorbij dat die signaaldraad niet alleen voor SSS bedoeld is.

Ook ik, DSG, wordt er kierewiet van. Druk hem vrijwel standaard uit elke rit. Soms vergeet je het en dan krijg je weer van die awkward momenten.

Sta ik op de steile heuvel bij de slagboom van de parkeergarage.... Raam open, pasje zoeken... Motor is alweer uit. Slagboom open, rem los, motor is nog uit en stuurbekrachtiging ook. Maar de auto rolt al naar beneden, de ingang zit haaks rechts met een hele krappe draai. Das niet handig kan ik je vertellen!!

Rij je ergens stapvoets, even stoppen bij zebra... Motor uit want iets te hard geremd. Mensen weg, rem los... Start weer. Zie je die mensen omkijken "o liet hij hem afslaan".

En inderdaad... In de vroege morgen, koelwater 50 graden en SSS zet vrolijk de motor uit. Nou sorry maar een km later moet ik de snelweg op draaien dus wil alle mogelijke warmte dat blok in pompen in de BBK.

Maar die draad zou ik niet lostrekken.

Ik wil graag de default waarde omdraaien. Standaard uit, en met de knop aan. Soms wil ik hem ook bewust aan hebben. Want je hebt nu bijvoorbeeld tijdelijke stoplichten in de stad. Die staan drie kwartier op rood. Dus ja, dan mag hij uit.
 
Bovenaan Onderaan