Bekende kwalen van de Fabia!!

Ted

Forumguru
Bijgaand een opgave van bekende kwalen:
- lekkage deur panelen
- verwarmings- en recirculatieklep problemen

Vul eventueel aan met volgens jouw typerende gebreken.

Overigens is hij voor de rest oerdegelijk!

Groeten Ted.

Fabia

† In Memoriam
Van beide kwalen heb ik bij mijn twee Fabia's nog nooit last van gehad. Wel had mijn vorige Fabia last van een verstopte achterruitspoeier, moest tot twee keer toe gerepareerd worden.

Wat zijn de problemen met de recirculatieklep en hoe wordt dat opgelost?
Bij mijn vorige Fabia hoorde ik bij het in achteruit schakelen dat de klep dicht ging, bij mijn huidige niet... Bij het op het knopje drukken gaat wel het lampje branden.

Mark

Banned
Licht trillende rechterspiegel bij het rijden op een slecht wegdek, weet niet of dit een bekend probleem is?
Problemen met de kachel, blower begint vol te blazen, heeft de Fabia van mijn tante last van.
Het enigste wat helpt is contact op en af, garage heeft al nagezien maar komt steeds terug.
Daar hebben naar wat ik gehoord en gelezen heb meer Fabia's last van.

Joeri

Actief lid
Misschien helpt een basisafstelling voor die blower?

+ Stuursensor (geen stuurbekrachtiging meer) die wel eens stuk gaat bij Fabia's van 2000 tot 2002.
+ Achterruitsproeier werkt niet meer: de leidingen gaan uit elkaar, is eenvoudig terug te maken.
+ Herstelling van de kabelboom door waterlekkage: de kabels worden zo poreus dat bepaalde zaken niet meer gaan zoals het tankontluchtingssysteem. Maar dat is een terugroepactie en iedere Fabia die dat probleem heeft krijgt automatisch een controle bij de dealer.
+ Stabilisatorstang; bij de herstelde stangen is de constructie zo dat deze niet meer kan kapot gaan.

Denk dat het zowat is, naast een afstandsbediening die weleens stuk gaat, maar bij welk merk is dat tegenwoordig niet zo?

Laus

Actief lid
de plastic afdekking voor je speakers in de voordeur zal vroeg of laat irritant gaan trillen.

Verder afgezien van soms wat lastig starten geen bekende problemen na 16000 km.

Atria

Actief lid
Heerlijke degelijke auto.

Een kwaal die ik nu voor de tweede keer heb (mijn vorige Fabia had het ook), zijn krakende rubbers van de voorwielophanging. Kan geen kwaad, klinkt alleen erg goedkoop als je over een drempel rijdt.

Gr Hans

En de lampen in de koplampen die om de haverklap vervangen moeten worden.
Eerlijk is eerlijk, met mijn nieuwe na 30-duizend kilometer nog geen last, maar bij mijn vorige Fabia werd ik er gek van.

Frans

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Hans</font><hr />
Een kwaal die ik nu voor de tweede keer heb (mijn vorige Fabia had het ook), zijn krakende rubbers van de voorwielophanging. Kan geen kwaad, klinkt alleen erg goedkoop als je over een drempel rijdt.
Gr Hans

[/ QUOTE ]Daar kan ik na 170.000 km ook over meespreken. Bij mij zijn ze een paar duizend kilometer geleden beginnen kraken.

Hetzer

Forumguru
ik heb ook al mijn tweede Fabia, maar ik heb deze mankementen (nog) niet ervaren!!!!
Wel had ik bij mijn oude Fabia (1.4 mpi HB Comfort) een kraakje in het midden van het dash-board en is mijn dynamo vervangen naar circa 2 jaar omdat deze niet goed genoeg meer werkte!!!!

en voorderest dus GEEN problemen. /forum/images/graemlins/1761.gif

Er is waarschijnlijk niets aan de hand. Zowel bij het op het knopje drukken als in achteruit schakelen hoor ik dat het geluid verandert van de aanjager. Er zit echter iets vertraging in, dat lijkt me normaal.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaRJ</font><hr />

Er is waarschijnlijk niets aan de hand. Zowel bij het op het knopje drukken als in achteruit schakelen hoor ik dat het geluid verandert van de aanjager. Er zit echter iets vertraging in, dat lijkt me normaal.

[/ QUOTE ]

Wat er gebeurd bij het inschakelen van de achteruit is dat de ventilatie op de recirculatiestand gaat.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: combitdi</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaRJ</font><hr />

[/ QUOTE ]

Wat er gebeurd bij het inschakelen van de achteruit is dat de ventilatie op de recirculatiestand gaat.

[/ QUOTE ]

Dat voorkomt dat je bij het achteruitrijden uitlaatgassen naar binnen trekt met het ventilatiesysteem /forum/images/graemlins/grin.gif.

Ted

Forumguru
Matige ontvangst van de bijgeleverde antenne is mijnsinziens ook een typische fabia manco!

Kunnen meerdere rijders dat bevestigen?

Groeten Ted

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ted</font><hr />

Matige ontvangst van de bijgeleverde antenne is mijnsinziens ook een typische fabia manco!

Kunnen meerdere rijders dat bevestigen?

Groeten Ted

[/ QUOTE ]Tja, die werkt nu eenmaal met een fantoomspanning (iets wat menig dealer vergeet te vermelden).

Als je een after-market radio plaatst, zonder antennevoeding, werkt die actieve antenne niet, en heb je een slechte ontvangst.

Ted

Forumguru
Ik heb er uiteindelijk een antenneversterker er tussen gemeubeld. Maar het is nog niet optimaal.

Lezandre:
By the way: hoe kan ik de fantoomspanning installeren op een gewone autoradio?

Bij voorbaat dank,

groeten Ted.

Daar bestaan adaptors voor.
Het éne eind plug je in de radio, de plug van je antenne plug je in de adaptor, en je adaptor voed je met 12V.

Je kan misschien proberen die antenneversterker van je te ruilen tegen een fantoomvoeding, want het 'actieve' van die actieve antenne is namelijk een antenneversterker.

Thomas76

Nieuw lid
Ik heb mijn Fabia nu 4 jaar met 131000 km op de teller. Problemen die ik had:
De stuurbekrachtiging gaf een keer problemen (sensor stuk).
Mijn temperatuurmeter gaf een keer de geest (sensor stuk of vocht op de stekker).
En de ruitenwisservloeistofpomp (mooi woord voor galgje /forum/images/graemlins/wink.gif) was stuk (nog binnen garantie overigens). Verder helemaal geen gekke dingen. Als ik soms hoor wat voor ellende collega's met bv een Peugeot hebben, dan stelt dit echt niets voor....

Bovenaan Onderaan