Benzineverbruik Yeti

ik rij de redelijk door, dus ik werkelijkheid zal ik wel verder doortrekken dan 2000 toeren.

De motor heeft in de lage toeren al veel trekkracht, maar dat wil nog niet zeggen
dat ik deze lage momenten aanhoudt.

dus lees onderstaand ik schakkel liever hoger dan tussen de 1500 en 2000 maar uiteraard
niet tot 6000 toeren, daar leent de auto en de motor zich ook niet voor.
 

Captain Hook

Forumguru
ff iets ontzenuwen, doelbewust rijden met cc, is wel degelijk zuiniger! En zeker rustgevender en veel minder stressy.

In de stad (bij ons heb je lange rechte dreven) is de cc ook prima bruikbaar. En zo mooi constant als de cc je auto houdt, dan kun je nooit zelf zo netjes. Als de motor eenmaal warm is, schakelt de DSG rustig naar de D6 als ik cc op 55 zet en ik op resume druk. Ik verbaas me er idd over hoe snel de DSG opschakelt, maar vergeet niet dat het 1.2 TSI blok totaal iets anders is dan waar we jaren geleden hebben mee leren autorijden.
Kijk maar naar mijn link naar SM voor het verbruik. :super:

Ook in mijn voormalige O2 2.0 TDI gebruikte ik vrijwel altijd de cc. En die auto reedt uiteindelijk nog zuiniger dan de fabrieksopgave!
 

hemi24

Forumguru
ik zou ook niet weten waarom een cruise control het verbruik zou laten toenemen..?!?

Maar misschien kan Rens ons meer inzicht geven in deze technische materie?
 

Captain Hook

Forumguru
valt je motor niet uit als je schakelt bij 1500-2000 toeren
Nee, hoor, af en toe zakt het toerental tot amper boven de 1100 en mijn auto rijdt gewoon, zonder te schokken door. Daar zorgt de DSG wel voor.

hebben we het hier nog wel over autorijden ?
Ja hoor, waarom niet? We zijn toch niet op een circuit? We zijn gewoon in de stad, provinciale weg, snelweg in NL, er valt helemaal geen winst te halen om met piepende banden door de bocht te gaan of om te proberen hoe snel het rubber weggesleten kan zijn, c.q. de remblokken vlakgeschuurd kunnen worden. :smiley29:
 

Captain Hook

Forumguru
Nog even als aanvulling: ik gebruik heel veel de resume functie van de cc. Gewoon uiterst comfortabel (en mooi) om te zien hoe de auto keurig weer accelereert, ondertussen keurig opschakelend, en zeer vloeiend naar een eerder ingestelde snelheid teruggaat.
Ik nader b.v. een rotonde (wegen waar je 70 mag), cancel de cc, auto rolt naar de rotonde toe, ik rem verder bij, neem de rotonde, geef een klein beetje gas (want de resume functie pakt pas weer op vanaf ca. 20/30km/h), en terwijl ik het gaspedeaal weer loslaat, druk ik op resume van de cc, en de auto blijft versnellen en opschakelen naar ingestelde snelheid. Prachtig, ik laat de techniek voor me werken. :rockon:
 

Gompie

Lid
Ik vind dit een beetje een non-discussie. Ik heb er nu bijna 4000km op zitten. Beetje stadsverkeer hier in Zoetermeer, wat snelweg in NL, 1500km heen en weer naar de Bourgogne en aldaar een paar honderd km door de heuvels. Mijn gemiddelde is 1:12,5-13 en dat vind ik netjes. Ik ben bepaald geen nieuwe rijder en heb daar ook niets mee. Dan zal ik op een tank een kilometer of 20-30 verder komen, lekker belangrijk. Met mijn beter gestroomlijnde VW Eos 2.0 FSI haalde ik hetzelfde verbruik. Dus als ik dat nu met een 1.4 TSI met de stroomlijn van een flatgebouw ook haal vind ik dat alleszins acceptabel.
_______________________________________________________________________________________________________________
Aqua Blue 1.4 TSI Ambition, MDI, 17" Dolomite, 8 Speakers, Xenon, Panoramadak, Lendesteunen
 
Een cruise control werkt prima op een vlakke en redelijk lege weg
Zodra dat niet het geval is zal het verbruik niet veel uitmaken of zelf meer zijn.
als je moet afremmen dan gebeurt dan op het laatst en de resume knop zorgt er dan voor dat de auto weer zo snel mogelijk naar de ingestelde waarde versnelt
Als je zelf gas geeft dan anticipeer je op voorliggers en versnel je rustiger. daarnaast moet je soms een aantal x achter elkaar van de CC (absoluut oneconomisch)
ook bij het nemen van hellingen in de weg anticipeer je en neem je als het ware een aanloopje.
Een cruisecontrol gaat pas op het laatste moment gasgeven om de ingestelde snelheid te behouden, waardoor het gas diep wordt "ingetrapt
het is allemaal marginaal en absoluut afhankelijk van je rijstijl maar domweg stellen dat de CC zuiniger is, is onjuist
rens
 

Captain Hook

Forumguru
het is allemaal marginaal en absoluut afhankelijk van je rijstijl maar domweg stellen dat de CC zuiniger is, is onjuist
rens
Idd, de grootste slurper zit tussen het stuur en de rugleuning. :grin:

Maar domweg stellen dat cc onzuiniger is, is (ook) onjuist.

En juist resumen met de cc gaat helemaal niet zo snel, juist heel rustig. Zeker als de DSG in D staat. in S stand trekt 'ie wat harder op.
 

Tallguy

Forumguru
OK, duidelijk is dat mijn verbruik eigenlijk niet zo afwijkt van wat ik hier in de reacties lees. 1:12,5 zou dus als "normaal" bestempeld kunnen worden. Ok, dan is mij dat ook weer duidelijk :)
 

kerdored

Nieuw lid
Benzine verbruik

OK, duidelijk is dat mijn verbruik eigenlijk niet zo afwijkt van wat ik hier in de reacties lees. 1:12,5 zou dus als "normaal" bestempeld kunnen worden. Ok, dan is mij dat ook weer duidelijk :)

Sinds 12 mei in bezit van yeti 1.4 ambition, 750 km tot nu toe gereden. 1e tankbeurt 347 km 1 op 13,4. 40% stadsritten, rest buitenweg 100/120 km. Tot 1500 km hou ik de toeren laag. Maar ik vind dit wel super zuinig hoor. Schakel lui, bij 80km = 1800 toeren, wat een rust. Wat een fijne auto is dit!

22 mei opnieuw getankt, 410km op 30,3 liter = 1 op 13,5. Verbruik valt mij tot nu toe erg mee. Ik realiseer mij wel dat dit komt door rustig rijgedrag.
 

Leon54

Actief lid
Ik ben proefondervindelijk eens wat anders gaan rijden. Ik laat de schakelindicator meer voor wat het is en schakel meer op gevoel. Ik trap het gas wat vlotter in om eerder op de gewenste snelheid te komen. Hierbij schakel ik ook wat later in de toeren op, dus niet rond de 2000, maar tussen de 2500 en 3000 toeren of zelf nog meer. Tegen alle verwachtingen in, is het brandstofverbruik gedaald ipv gestegen ! Ik haal nu ruim de 1 op 13, zo'n 1 op 13.5. Sinds ik de auto heb, heb ik deze waarden nog niet gehaald. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied.

Ik zorg natuurlijk wel dat ik de auto eerst netjes warm rijd. Ik probeer de toeren onder de 2500 te houden als de motor nog niet op temperatuur is. Na 5 a 10 minuten kan het toerental wel wat opgevoerd worden.

(vond bij nader inzien dat dit item meer op dit topic thuis hoorde)
 
Laatst bewerkt:

kerdored

Nieuw lid
Nu, 3 1/2 jaar later staat de teller op 45000 km. Het gemiddelde is 7,62 - 100km = 1 op 13,1 en dat bij 60% stadsritten. Daar bij komt dat ik absoluut geen zuinige rijder ben. Ik ben nog steeds super tevreden met mijn Yeti 1.4. Hij is snel (in Duitsland vorige maand 215 km op de teller), dankzij het koppel in de 4e versnelling met 70 de snelweg op moeiteloos naar 140 km en dan meteen overschakelen naar z'n 6e versnelling is allemaal mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

maxkuijsgrave

Nieuw lid
Hallo allemaal;
Ik ben vrij nieuw hier, ik rij een yeti 1.2 TSI 77kW/105pk 7-DSG aut.
ik ben 67 jaar en bezit deze auto Sins 4 maanden en ik ben er dol op.
vroeger ging ik iedereen voorbij op de snelweg en nu is het andersom.
ik rij dan ook niet harder dan 110 en veel met cruise controle.
ik heb een fluweel voetje en rij met cc 1 op 14 en soms iets meer 1 op 14,5.
rustig optrekken en gewoon lekker rijden en veel aandacht op de weg houden.
nogmaals dit is gemeten met wel de zelfde benzine en bij zacht weer 10a 15gr.
normaal is het zo dat bij lagere temperaturen het verbruik hoger wordt.
ik ben ontzettend blij dat ik deze auto heb gekozen, ben 1900 mm lang en
gehandicapt en heb nu een hoge en een stevige lekkere zit wat wil je nog meer.
 

EdK

Forumguru
wat wil je nog meer.
Wel weinig denk ik zo !!??
Maar je verbruik is gemeten vanaf de boordcomputer ?
Deze is in algemeen wel iets te optimistisch en om een beter beeld te krijgen kun je dit beter bijhouden in bv http://www.spritmonitor.de waardoor je op de langere duur een beter beeld krijgt van het verbruik in zomer en wintertijden.

Als je bv onder in mijn link op verbruik klikt dan kun je dat zien over de afgelopen 4 jaar kwa verbruik
 

maxkuijsgrave

Nieuw lid
Wel weinig denk ik zo !!?? dat zeg je dus.
dus deze Heer is iemand die dit uit zijn duim zuigt, vind het heel onbeleefd van u omdat zomaar
te zeggen. ik begrijp niet dat jij hierop dan reageer en laat ons dan maar lekker liegen.
ik ga vanaf nu u in de gaten houden en waar u dan commentaar gaat leveren zal ik u weg zetten
als de beste broodje aap verhalenschrijver.

ik schrijf duidelijk dacht ik zo, dat ik vrij nieuw was en yeti rij Sins 4 maanden berijd.
dan kan ik onmogelijk het gaan vergelijken met 3 of 6 jaar geleden!.
ik meet niet via boordcomputer maar via benzinebonnen,
of moet ik het goed gaan uit leggen hoe je dat moet doen meneer Edk..
 

CDK

Forumguru
@maxkuijsgrave, ik denk dat je de post van @EdK nog een keer moet herlezen, hij bedoelt het goed, tenminste zo interpreteer ik het...., laten we het gezellig houden hier alstublieft :bloos:
 

Leon54

Actief lid
Lijkt mij duidelijk een gevalletje van miscommunicatie. Laten we het vooral gezellig houden !
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan