Benzineverbruik Yeti

Multi1100

Actief lid
Vandaag weer getankt en dus de SM weer update!

Nu iets minder moois..vond op de heenweg het verbruik al meer dan hoog..op de afsluitdijk liep ie vandaag 1 op 8.7...tegen wind in over dat stuk maar zo hard ging het allemaal niet..vond wel dat de trekkracht ook minder was. Op de terugweg weer die ervaring (nu krap aan 1 op 10), paar keer flink doortrekken boven 4000 toeren en ja hoor, kwam weer wat terug in trekkracht en verbruik ging naar 1 op 11.5...zojuist thuis eens even flink gas gegeven, bij 3500/4000 toeren valt ie terug..lijkt alsof de ontsteking ontregeld is...of er is een (lambda?) sensor niet goed...en dus gaat de ECU (kompoeter) waarschijnlijk in de fail-safe modus en middelt alle data..maar dan gaat ie wel duurder rijden! Maandag dealer bellen..moet maar even aan het uitlees apparaat..

De week erop de Yeti uit laten lezen bij de dealer, begreep toen van hun dat ze de klacht bij een 1.2 wel een keer gehad hadden (nwe bougiekabels was de oplossing) maar bij een 1.4 (nog) niet. Het uitlezen gaf geen oplossing(richting). Overigens is het daarna niet meer voorgekomen.
 
Inmiddels 10.000 km. gereden met onze Yeti 1.2 TSI met DSG. Hij begint steeds zuiniger te lopen nl. 1 liter :14,6 KM gemiddeld De laatste tijd natuurlijk wel minder de airco hoeven te gebruiken maar verder wel veel korte stadsritjes i.v.m. het slechte weer de afgelopen maanden.
We zijn zo tevreden met onze skoda dat we voor onze dochter i.v.m. haar gezinnetje een Skoda Octavia 1 van 2002 hebben gekocht. Ook een automaat met 2.0 motor. Die zal wel wat meer gebruiken, maar staat tegenover dat deze alle opties heeft en een enorme kofferbak. goed voor kinderwagens enz.

Behalve bandenwissel (zomer naar winter en omgekeerd) verder geen garage gezien. Oh ja, natuurlijk de showroom voor onze dochter.

Aan de reacties op het forum meet ik af dat vrijwel iedereen tevreden is. In ieder geval weinig klachten en/of storingen voorbij zien komen de laatste tijd. Hooguit 'luxe' problemen.
 

OuweHippie

Senior Member
Inmiddels 10.000 km. gereden met onze Yeti 1.2 TSI met DSG. Hij begint steeds zuiniger te lopen nl. 1 liter :14,6 KM gemiddeld De laatste tijd natuurlijk wel minder de airco hoeven te gebruiken maar verder wel veel korte stadsritjes i.v.m. het slechte weer de afgelopen maanden. Aan de reacties op het forum meet ik af dat vrijwel iedereen tevreden is. In ieder geval weinig klachten en/of storingen voorbij zien komen de laatste tijd. Hooguit 'luxe' problemen.
Dat benzineverbruik is ongeveer gelijk aan dat van onze YETI evenals het doorsnee gebruik.

Gisterenmiddag op mijn gemak met ca. 90 km/u naar Arnhem gereden (183 km) en 's avonds met de max. toegestane snelheid weer terug. Op de heenrit stokte het bij 5.2:100 en thuis terug stond de stand op 7.1. Ik kan niet zeggen dat ontevreden ben.
 

EdK

Forumguru
Goh ouwe hippy heb je niet heel toevallig een geheimpje te vertellen ?
Dat je een Yeti GL hebt !! 5,2 op 100Km
 

Guy Bunde

Nieuw lid
Ik heb er met mijn Yeti 1.4 (action met enkele extra's`s) nu zo'n 4.000 km op zitten, waarvan pas ca 450 met caraven. gebruik: 6,6 lt / 100 km.
daar ben ik best tevreden mee. Ik heb hem vanaf 5 februari.
 

OuweHippie

Senior Member
Meneer EdK, dit soort uitlokkingen tot het prijsgeven van privacy gevoelige informatie is op dit forum NIET toegestaan. Een volgend keer wordt u bestraft en moet u verplicht een week in een FIAT Punto rijden.

Maar alle gekheid, waarom kan ik deze functie gebruiken?

Je had zelf al door kunnen hebben, dat dat niet de bedoeling is! Exciter
 

EdK

Forumguru
Goh wordt ik nu weer gestraft !!
Nu ben ik echt de draad kwijt !

Enne serieus: misschien ben je wel tot MOD benoemd zonder dat je het zelf weet :uitlachen::shocked:
 
Ik heb er met mijn Yeti 1.4 (action met enkele extra's`s) nu zo'n 4.000 km op zitten, waarvan pas ca 450 met caraven. gebruik: 6,6 lt / 100 km.
daar ben ik best tevreden mee. Ik heb hem vanaf 5 februari.

1:15,15??? Heb je geen diesel? Wanneer je een beetje vlot met het verkeer meerijdt, zonder op te vallen als rijdende chicane, is zo'n verbruik onmogelijk, tenzij je continue in het kielzog van vrachtauto's rijdt. De zuinigste 1.4 op spritmonitor.de heeft bijna een liter meer nodig per 100 km. Met een 1.2-tje komen enkelen in de buurt van de 1:15, maar dan moet je niet al te vaak op de autosnelweg komen, want dan verbuikt ons 'hok' al snel 1:11 à 1:12. Met een beetje vlot met het verkeer meerijden bedoel ik gewoon 80 rijden waar je 80 mag, 120 rijden waar je 120 mag en binnen een redelijke tijd die snelheid bereiken.
 
Even snel een rekensommetje gemaakt van jouw opgegeven verbruik kiekkiek (7,9L/110KM) = 1:12,6 gemiddeld. Is een andere waarde als de 1:11 á 1:12 waar je in je berichtje over spreekt?

Misschien even mijn gemiddelde verbruik toelichten. Ik gebruik als basis de werkelijk gereden kilometers gedeeld door de werkelijk getankte liters bij een volle tank (en zelfde pompstation). De boordcomputer geeft zoals meerderen al hebben aangegeven een te rooskleurig beeld.

Wat betreft 'vlot' met het verkeer meerijden doe ik altijd. Met caravan zelfs iets harder (op de klok 100 en dan de cruisecontrol erop, loopt dan 1:11 / 1:12) In het dagelijks verkeer en op de snelweg op de klok 125 en dan de cruisecontrol erop. Dus vaak links op de snelweg. Inderdaad de laatste maanden naar verhouding wat minder snelweg maar nog altijd 40%. Het enige belangrijke verschil afgelopen maanden is dat ik vrijwel niet de airco heb gebruikt omdat ik alleen met ventilatie en kachel een prima binnen temperatuur kon bereiken. Verder ongeveer 20% provinciale wegen met toegestane snelheid gereden (tussen 60 en 100 KM. P.U.) en de overige 40% korte stadsritten, ook regelmatig met bagage en 4 volwassen personen. Trouwens ook al die tijd met winterbanden eronder.

Ik en ook mijn vrouw rijden dus zonder 'in te houden' op dit moment gemiddeld 1:14,6 na 10.000 km. Ik begrijp dat ouwe hippie dat ook haalt. Ik gebruik overigens alleen de 'D' nooit de 'S'stand of handmatig schakelen. Zo snel en soepel als de DSG schakelt lukt me toch niet.
 

Guy Bunde

Nieuw lid
Ik heb geen zin in hakketakken; onderstaande als aanvulling:
ik heb verbruik per tankbeurt op basis van echte kilometers genoteerd.
ik rijd gewoon mee; wordt op de snelweg iets meer ingehaald dan dat ik zelf inhaal (teller op 115 = ca 110 op de GPS.
mogelijke factor: ik rijd regelmatig van huis (Bunde bij Maatricht) naar Eindhoven. een deel van die route in noordelijke richting is 90 km/uur en in zuidelijke richting 100 km/uur. ik houd mij daar aan. verder ben ik de schakelindicator soms voor. IK tank regelmatig E10, waarvan DEKRA in een onderzoek in opdracht van de Duitse Stern TV heeft uitgevonden dat het een licht positieve invloed heeft oo vermogen en verbruik bij auto's met een moderne chipsturing (effect was merkbaar bij Mini Cooper S; niet merkbaar bij een standaard Corsa). SterTV was vooraf een heftige tegenstander van E10, maar heeft zijn standpunt bijgesteld.
 
Even snel een rekensommetje gemaakt van jouw opgegeven verbruik kiekkiek (7,9L/110KM) = 1:12,6 gemiddeld. Is een andere waarde als de 1:11 á 1:12 waar je in je berichtje over spreekt?

Met die 1:11 à 1:12 bedoeelde ik het verbruik op de autosnelweg, niet mijn gemiddelde. Gisteren nog effe een retourtje geklokt. Heen via enkel provinciale wegen (85 km/u op de CC) en wind mee over 70 km 1:17,1. De terugweg een deel (20 km) via de snelweg (125 km/u op de CC) en verder weer provinciale weg, over 68 km 1:14,1. Vooral boven de 100 km/u loopt het verbruik flink op. Rij je dus regelmatig met 120 echte km/u op de snelweg dan zijn zuinigheidsrecords onmogelijk.
Trouwens de laatste 5000 km gemiddeld volgens de BC 1:13,4. Hij wordt dus merkbaar zuiniger. Nu ruim 10.000 km op de teller en de hoogste score aan km's op 1 tank met.................. E 10. Trouwens heb ik de banden nu ook wat harder, de meter van het pompstation waar ik meestal de banden controleerde, bleek nogal optimistisch aan te wijzen, waardoor ik met iets te zachte banden rondreed.
 

Tallguy

Forumguru
Mijn Yeti krijgt dinsdag zijn 1e beurt. Zit nu iets over de 25400km. Het verbruik blijft rond de 8ltr/100km dus 1:12,5 liggen met de 1.2 TSI. Heb climatronic dus die staat bijna altijd wel aan (muv de winter). Laatste maanden bijna alleen nog maar dagrijverlichting aan en geen hoofdverlichting ('t is toch licht zat buiten).

Wat vinden jullie nou van het verbruik (gevoelsmatig)? Ik blijf het gevoel houden dat het aan de hoge kant is. Ik schakel zoveel mogelijk volgens de indicator. Rij max 9km harder op de teller dan wat mag dus ook niet schokkend. Geen snelle optrek methodes (dus geen zware rechtervoet). Veel in de 6 als de indicator het aangeeft. Banden zijn op spanning. Toch komt die 1:12,5 over op mij als "het zou toch zuiniger moeten kunnen?"
 

Guy Bunde

Nieuw lid
We zijn net terug van een korte vakantie hartje Zwitserland, met caravan. verbruik met caravan: ca 9 lt / 100 km ( 1:11,11). Over de totaalstand tot nu toe (ruim 6.000 km, incl caravankm's: 7,36 lt / 100 km (1:12,9).
Ik probeer zuinig te rijden, maar kom heel goed mee in het verkeer.
 
1:12,5 is best wel veel, ondanks de Yeti. Met een 1.4 haal ik volgens SM gemiddeld 1:14 en de laatste tijd eerder 1:15 of beter. Nu is hij dan ook ingereden en de winter is voorbij (lang geleden).
Ik moet erbij zeggen dat ik rustig rijd en de cruise control (bijna) altijd aan heb. Volgens het display maakt dat veel uit. Als ik met mij eigen voetje de snelheid constant houd en overschakel gaat het verbruik naar beneden.. Vreemd, maar waar!
 

sador

Donateur
Hallo Kensei


Na 21500 km met mijn Yeti 1.2 zit ik gemiddeld 1 op 14 (alle tankbeurten bij elkaar op geteld).

Moet wel zeggen dat ik een rustige rijder ben.

Wel veel kortere stukken.
 

joansim

Nieuw lid
Ik heb 930 km op 50 liter ca (1: 18) gereden met mijn Yeti 1,2 dsg 7 ik heb rustig gereden op snel en binnenwegen, wel veel met cruise control en auto regelmatig laten uitlopen voor een verkeerslicht .
De auto heeft nu ca 3500 km gereden (vandaag een nieuwe dsg erin gekregen i.v.m. geluid) en verder ben ik er zeer tevreden over.
Gr Jos
 

EdV

Nieuw lid
Zit nu aan de 7500km maar meestal zit ik aan de 1:12...1:12.5
Ik ben een rustige rijder maar wel 120+ op de snelweg en vaak in Duitsland 130+. En ik denk dat dit alles verklaart. Ik heb het geduld niet om 90 te rijden maar dan kom je wel aan de 1:18.
Vol gas geeft de BC iets van 1:4.5 :) (Maar dat heb ik niet veel langer dan 20km uitgeprobeerd hoor)
 
1:12,5 is best wel veel, ondanks de Yeti. Met een 1.4 haal ik volgens SM gemiddeld 1:14 en de laatste tijd eerder 1:15 of beter. Nu is hij dan ook ingereden en de winter is voorbij (lang geleden).
Ik moet erbij zeggen dat ik rustig rijd en de cruise control (bijna) altijd aan heb. Volgens het display maakt dat veel uit. Als ik met mij eigen voetje de snelheid constant houd en overschakel gaat het verbruik naar beneden.. Vreemd, maar waar!

dat is helemaal niet zo vreemd
een cruise control is makkelijk voor langere stukken maar verbruikt meer
het electronische gaspedaal doet niet meer of minder dan continue gas meerderen en minderen
automaat, airco en cruisecontrol kan je tesamen zomaar 15% kosten
 
Inmiddels 13500 km op de teller, ik haal gemiddeld 1 op 12/13.
persoonlijk schakkel ik liever bij 2000 dan 1500 toeren, vind de motor op lagere toeren niet lekker
oppakken. (zal ook nooit 50km in de zesde versnelling rijden in de stad)
als je je precies houdt aan de schakkel momenten, nooit op de snel weg even gas geeft om in te halen,
dat zal je ongetwijfeld zuiniger kunnen rijden.
1 op 18 zal ik zeker nooit halen, ook de stroomlijning van een Yeti zal zeker niet bijdragen tot een
zeer zuinig gebruik.
als je 1 op 20 of 25 wilt rijden, dan koop je geen Yeti.
 
Bovenaan Onderaan