Beperkt vermogen na chippen

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield heb je al beroep moeten doen op garantie bij grote kosten? Waarschijnlijk niet. Ken paar gevallen die alles mooi uit eigen zak hebben mogen betalen. Onlangs nog gelezen , motor van een 1 jarige bmw 530e naar de vaantjes, was gechipt. Heeft voor alles zelf mogen opdraaien.

Daarnaast meer en meer merken (althans in BE) laten je bij overname een contract tekenen dat de wagen niet gechipt is. Ken een geval van iemand die een week na inlevering zijn wagen heeft mogen terug ophalen. Zat mooie brief van advocaat in de bus .. “uw wagen is gechipt geweest, kom hem maar terug ophalen en laat bij ophalen de overname prijs maar ook achter bij dealer.”
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, niet bij logischerwijze aan chippen te relateren mankementen.
En staat of valt uiteraard met je relatie met en openheid jegens je dealer.
 

Tees

Donateur
Er is voldoende jurispredentie waarin vastgesteld is dat garantie niet vervalt door aanpassingen aan een product, tenzij redelijkerwijs aangenomen kan worden dat de problemen samenhangen met de aanpassingen. Met andere woorden: als een turbo de geest geeft na getuned te zijn, dan valt dat niet onder garantie. Als een ophanging faalt, dan wel.
Dus in t voorbeeld van @leon-cupra lijkt me dat logisch en terecht. Al zal in het geval van een favrieksupdate nog wel eens een interessante discussie kunnen optreden, ik denk dat de garantie alleen vervalt als VAG kan laten zien dat er in een 110 pk motor andere onderdelen zitten dan in een 95 pk motor.

Die contract voorwaarden heb je wel eens vaker genoemd Tim, ik heb er in NL nog nooit van gehoord. Ik vraag me af waarom dat verschil er is, zal vast met wet/regelgevingsverschil te maken hebben tussen B en NL.
 

leon-cupra

Forumguru
En staat of valt uiteraard met je relatie met en openheid jegens je dealer.
Voor iets van 2 keer niets zal hij er idd geen problemen van maken maar wanneer het over grote bedragen gaat zal de relatie niet primeren maar de portemonnaie.

@Tees chippen zit in een grijze zone. Het mag maar je moet je wettelijk ook in orde stellen ( dus correct gelijkvormigheidsattest omdat het vermogen hoger is, heeft ook invloed op uitstoot, ..) Dat wettelijk in orde stellen is dus eigenlijk quasi onmogelijk.
De merken die jou zo een contract laten tekenen, verkopen de wagen dan ook onder een label waarbij ze meestal ook verlengde garanties op toekennen. Gechipte wagen valt dus niet onder enige vorm van garantie dus willen deze dealers ook geen gechipte wagens. Daarnaast zelfs als een wagen uit garantie is , kan je in bepaalde gevallen rekenen op coulance .. bij chippen uiteraard weer niet.

Fabrieksupdate is ook maar een marketingterm om de klanten te overtuigen dat het voor het merk “ok” is … uiteraard niet. Er heeft een derde partij aan de software gesleuteld dus vervalt de garantie op alles wat te maken heeft met de verandering.
 

Tees

Donateur
Er heeft een derde partij aan de software gesleuteld dus vervalt de garantie op alles wat te maken heeft met de verandering.

Dat is dus niet volledig waar. Garantie is een wettelijk recht, weigeren van garantie moet dus onderbouwd worden. In een rechtzaak is het dus aan de verkoper om te bewijzen dat het probleem redelijkerwijs veroorzaakt is door de tuning. Dat betekent dus niet dat alles wat met de motor te maken heeft per definitie niet meer onder garantie valt na tuning. Al zal de dealer je heel graag doen geloven dat het wel zo is.

Maar goed, dit is een juridische zaak, tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit in dit soort gevallen een hoop tijd en energie...
 

leon-cupra

Forumguru
Schrijf expres nog “alles wat te maken heeft met de verandering” ( zoals de turbo die de geest geeft zoals je zelf aangeeft in een eerder bericht) om zo een bericht te vermijden en dan schrijf je toch nog zo een dergelijk bericht :banghead:;)

Ach , in Be moet je er niet aan beginnen, haal je nog meer miserie op je nek als je aan de grote klok hangt dat je wagen getuned geweest is.
 

Cordoba

Forumguru
Fabrieksupdate is niet zomaar als onveilig of extra risico te betitelen: de motoren(met identieke motorcode) voor de verschillende modellen komen van dezelfde productielijn, alleen de software die in de ECU wordt geschoten is verschillend. Ik denk als een fabrikant gaat beweren dat de software die hij voor merk X gebruikt extra risico oplevert als je dat in merk Y gebruikt, een serieus probleem kan krijgen. Alle klanten met motorproblemen bij merk X kunnen vervolgens gaan claimen dat de fabrikant ondeugdelijke motorsoftware heeft gebruikt. Alleen al van het oogpunt van imagoschade zal een fabrikant dat niet willen.

Dat je om een rechtzaak te winnen van een autofabrikant zoveel geld aan advocaten moet spenderen dat je er een paar nieuwe auto's voor kunt komen, is aan de andere kant ook iets waarom je eigenlijk een beetje afscheid van garantie op de motor neemt, ook met een fabrieksupdate.
 

leon-cupra

Forumguru
Het gaat erom dat een derde partij dit doet. Moest het merk dit doen met behoud van garantie is dat iets totaal anders.

De term “fabrieksupdate” is een marketingterm van de tuningbedrijven en eigenlijk “ bedrog”.
 

octavia99

Senior Member
Bij VVT in Marum betaal je € 350 zonder rollerbank of € 425,- met rollerbank en uitdraai voor de 1.0 tsi.
Inmiddels meerdere auto's hier laten tunen en erg tevreden.
Onze Skoda Rapid 1.0 TSI rijd echt heel goed naar het tunen.
Als ik zo het verhaal van de topic starter lees zou ik toch echt kiezen voor een tuning met rollerbank eventuele problemen zijn dan vaak direct te zien op de uitdraai.
 
Laatst bewerkt:
VAG Techniek heb ik gemaild met mijn verhaal met terugbelverzoek, JD en TVS bel ik morgen zelf.

Ben heel benieuwd of een vd drie zich herkend in mijn verhaal of misschien alle drie. Zal het hier uitgebreid delen morgen.

PS wat is die toch weer sloom met 95pk, valt echt weer tegen
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Goedemorgen iedereen,

Gister zoals @Rosinfield al zei een hele nette en snelle reactie gehad van VT.

De door mij genoemde klachten zijn hun niet bekend en liggen waarschijnlijk volgens VT (helaas) aan de software van EQ omdat ik nu met 95pk geen enkel probleem ondervind. Maar niet 100% zeker.

EQ doet enkel en alleen software, op de rollerbank zouden klachten als die van mij boven water komen en kan VT de software wat aanpassen blijkbaar.
 
Goedenavond allen,

Nou, vandaag ook JD en TVS gesproken.

Beide partijen herkennen de klachten ook niet die ik ervaarde na de tuning bij EQ.

TVS voegde er nog aan toe dat zij juist heel positief zijn over de 1.0 TSI en alleen bij de 1.4 TSI enkele klachten hadden. Ze zeiden letterlijk 'oh wat apart, als het de 1.4 was geweest had ik het nog begrepen maar niet bij de 1.0 van jouw Fabia'

En ook zij gaven aan dat het waarschijnlijk aan de software van EQ ligt aangezien de klachten verdwenen na het terugzetten van de software. Maar natuurlijk niet met 100% zekerheid.

Vraag aan jullie, waar zal ik heen gaan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maakt op zich denk ik niet uit. Zou het laten afhangen van prijs en afstand (voor zover je afstand een criterium vindt natuurlijk). Ik heb bij alle 3 goede ervaringen
 

Tees

Donateur
Volgens mij horen alle 3 bij de besten in NL op dit gebied, dus je kan niet echt verkeerd kiezen hier. Ik zou gezien de afstand eerder voor JD of TVS kiezen, maar dat is natuurlijk helemaal aan jou verder.
 

EdK

Forumguru
Ga je voor stage 1 dan is je keuze alle drie, Ga je voor alleen fabrieks update dan zal het VAG Techniek moeten worden omdat de andere 2 dit volgens mij niet hebben.
 

EdK

Forumguru
VAG Techniek heeft momenteel 30% korting op zijn stage 1 tuning !

110 pk gaat voor €499.

Weet één ding, dat VAG Techniek met zijn fabrieks update goedkoper was/is en ook nog 5 paarden extra.
Men had voorheen de prijzen op hun site staan, maar die mis ik nu ! Of ik kijk niet goed, dat kan ook...
 
Bovenaan Onderaan