Berend zijn supo

Joske

Forumguru
Dat is moeilijk om objectief op te antwoorden natuurlijk.. ik "moet" ook wel wat reclame maken voor onze gastheren é ;)

Wat ik meestal "hoor" en "lees" is dat Vag Techniek voornamelijk een TDI-expert is en dat JD meer de grenzen van het mogelijke (weliswaar op een veilige manier!) van een motor opzoeken. Maar ik ben hier onvoldoende in gespecialiseerd om me hier over te spreken :)
 

ertromp

Forumguru
Er zit zeker een uitlaatgassenretour systeem op de 1.8 maar dat werkt middels een kleppensysteem in het inlaattraject en niet een separate egr klep
 

Joske

Forumguru
Vreemd dat Elsa het dan anders aanduidt é? @ertromp

Mss dat ze enkel bij een zuiver EGR systeem het wel aanduiden bij de extra info over de motoren.
 

Cordoba

Forumguru
uitzonderlijk.. eigenlijk niet, denk dat ze makkelijker de EU-norm halen doordat er een turbo opzit (even luidop aan het denken, kan evengoed verkeerd zijn ;) )

zie bijlage betreft de 1.8TSI motoren:

Bijlage lijkt me niet juist: een motor met maar één lambdasonde, moet volgens mij een motor met een ongeregelde kat zijn, en die zijn binnen de VAG-groep volgens mij zo'n 25 jaar terug voor het laatst geproduceerd!

Bij V-motoren zie je zelfs vaak 2 katalysatoren (1 per cilinderrij) en 4 lambdasondes, dus 1 lambdasonde lijkt me echt een foutje.
 

Cordoba

Forumguru
Hoe goed is VAG techniek t.o.v. JD engineering dan daarbij scheelt het toch 10 pk en 20 NM Bij JD en €125 duurder bij JD

Ik heb bij geen van beiden zelf ervaring met tunen, maar ken van beiden volop tevreden klanten (ontevreden klanten ken ik wel van JD, maar mijn inschatting is dat dat aan de klant ligt). Zover ik weet, ben je voor absolute topprestaties iets beter af bij JD, als je prijs/kwaliteit vergelijkt misschien beter bij Vagtechniek. In elk geval hoef je bij geen van beiden bang te zijn voor de kwaliteit van het werk. Ik heb ook wel eens insinuaties gelezen dat Vagtechniek het werk van JD zou kopieren, maar ik ben niet in staat om dat te bevestigen of te ontkrachten. (geeft denk ik wel aan dat je niet bang hoeft te zijn, voor de kwaliteit van het werk dat ze leveren)
 

Cordoba

Forumguru
Is EU4 norm, kan perfect volgens mij @Cordoba

Joske ongeregelde kat is echt iets uit de vorige eeuw, een geregelde katalysator heeft per definitie een lambda vóór de kat, en een lambda ná de kat. Nu zullen er best Zuid-europese en Aziatische merken zijn die de 2-weg kat tot in de jaren 90 gebruikt hebben maar Vag is daar al veel eerder mee gestopt. Ik herinner me uti de tijd dat ik de overstap maakte van een Golf naar een Ibiza, dat ik bij de Ibiza(occasion) kon kiezen uit een '87-er met 2-weg kat, maar gekozen heb voor een '86-er zonder kat. Mijn vader heeft later een '89-er gekocht en die had gewoon een 3-weg kat, er was niet anders meer, en mijn '91-er Ibiza was van de generatie dat er ook alleen nog maar (mechanisch geregelde) injectie was binnen de Vaggroep.
 

Octavia32

Forumguru
Nou ja wat EGR betreft volgens mij heeft een benzine motor geen last van het verstopt raken van de inlaat anders zouden hier bij JD VAG techniek en ook bij JB autoservice hier wel iets over schrijven ivm EGR en startcorrectie.
 

CDK

Forumguru
gefeliciteerd kerel, ziet er keurig uit! :thumbsup: zelfde kleur en interieur als m'n vorige S2, alleen had ik voor en achter een diffusor en een spoiler op de achterklep en een dsg ipv een pookje ;)
 

Octavia32

Forumguru
Thkz. Maar even een korte vraag hoe kom ik in het hidden menu van de columbus. En hoe vind ik mijn firmware versie. Ik heb inmiddels het grote columbus topic 3 vluchtig door gebladerd maar het is me nog niet helemaal duidelijk 15 sec de setup knop inhouden.
 

ertromp

Forumguru
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan