Ja je mist iets namelijk dat iedereen z’n graantje meepikt en er 101 handelaren zijn die dan hier en dan daar een partijtje opkopen en weer doorverkopen. Dus het wordt overzees geladen in tankcontainers die met (waarschijnlijk Euro 0) vrachtwagens naar een haven getransporteerd worden en daar op een containerschip geladen worden (die vervolgens alle kleuren van de regenboog rook van zware stookolie uitstotend naar Rotterdam komt) en vervolgens met een Euro 6mAls die blauwe diesel van overzee komt, dan gaat dat toch gewoon direct in de opslagtanks in de haven (via pijpleidingen), daar hoeft toch geen transportvoertuig (vrachtauto of trein) bij te komen? Voor verdeling naar de tankstations lijkt me transport via tankauto normaal, of mis ik nu ergens iets?
Voorzichtig. Anders is @Corné de Kluijver straks werkloos en krijgen wij geen mooie updates meer op het forum.
Maar prijsverschil 10 cent maken of minder en meer tank mogelijkheden en ik zou het zeker proberen.
Ja je mist iets namelijk dat iedereen z’n graantje meepikt en er 101 handelaren zijn die dan hier en dan daar een partijtje opkopen en weer doorverkopen. Dus het wordt overzees geladen in tankcontainers die met (waarschijnlijk Euro 0) vrachtwagens naar een haven getransporteerd worden en daar op een containerschip geladen worden (die vervolgens alle kleuren van de regenboog rook van zware stookolie uitstotend naar Rotterdam komt) en vervolgens met een Euro 6
voertuig naar de opslagtanks van de klant of handelaar. Dan pas worden dopes toegevoegd en vervolgens gaat het meestal per binnenvaartschip naar olieboertjes die soms nog hun eigen dopes toevoegen. Soms gaat het zelfs per zeeschip (tanker) weer naar een ander werelddeel. Door al deze moves blijft er waarschijnlijk niet heel veel van de milieuwinst over.... Iedereen wil z’n graantje meepikken in deze graaicultuur
Geheel eens, maar diesel import in containers? Dat denk ik dan weer niet, dat zal gewoon in bulk aangeleverd al dan niet in ruwe vorm voor raffinage in oa Rotterdam.
Kunstmatig prijs opvoeren? Of te weinig volume om dit als bulk te doen?
Wat gaat er in zo'n tankcontainer? 20 tot 25m3?
Ja het is serieus waar. Het komt (voor een heel groot deel) van overzees in tankcontainers naar Europa en niet in bulk.
Oké, ik geloof je op je blauwe ogen
Terminals als de Botlek Tank Terminal en Alco (voormalige Abengoa) zijn speciaal ingericht voor de ontvangst van deze bio diesels.
Fossiele brandstoffen zijn eigenlijk toch ook plantaardige brandstoffen??
Tamoil Nederland en Future Fuels leveren Blauwe Diesel (B100) van Neste. Dit wordt in Rotterdam geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen.