Ik heb even zitten rekenen in een poging om het inzichtelijk te krijgen.
De dichtheid bij 15 graden C van gewone diesel is ca. 0,84 terwijl die van gtl (volgens het Veiligheidsinformatieblad van Shell uit 2011) op ca. 0,78 ligt. Een kilo diesel bevat dus 1,19 liter en een kilo gtl 1,28 liter, dat is dus zo'n 7,7% meer.
In "Zeilen" van december 2017 las ik dat een bootmotor 46 liter gtl nodig heeft om dezelfde afstand te kunnen varen die met 40 liter gewone diesel (33,6 kg) kan worden afgelegd. Als de energie-output per kilo hetzelfde zou zijn, zou er dus ook 33,6 kg gtl nodig zijn geweest voor dezelfde prestatie (aangenomen dat de bewering in "Zeilen" juist is). De werkelijkheid lijkt echter anders: er was 46 liter gtl nodig, oftewel 35,90 kg, dat is 6,8% meer. Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat een kilo gtl significant
minder energie levert dan een kilo diesel.
Voeg daarbij het gegeven dat je 7,7% meer liters gtl nodig hebt om hetzelfde aantal kg in je tank te krijgen, dan kom je volgens mij op een meerverbruik uit van (1,068*1,077)-1 = afgerond zo'n 15 procent.
Er kunnen best andere redenen zijn voor met name bootmotoren en andere machines om gtl te prefereren boven diesel (genoemd worden bv. schonere verbranding, betere houdbaarheid door de seizoenen heen, geen uitvlokking in de winter, minder rook en stank) maar "zuiniger" hoort daar volgens mij niet bij. Net zo min trouwens als "voordeliger", want met ook nog eens een hogere literprijs snij je in je portemonnee met 3 (!) kanten van het mes tegelijk...
OF... heb ik ergens dan toch nog iets heel essentieels over het hoofd gezien?
(Gelukkig rij ik geen diesel meer, dus hoef ik die keuze niet meer te maken...)