Ik heb inmiddels 3 tankbeurten B100 getankt in mijn O3 1.6 TDI (2014). De eerste tankbeurt resulteerde in ongeveer B60, de tweede B90 en de laatste zal wel iets van B98 zijn. Doordat blauwe diesel niet schuimt gaat het tanken veel sneller omdat je niet hoeft "na te schudden".
Bij B60 viel al meteen op dat het starten bij een koude motor veel soepeler gaat, dwz: bij het omdraaien van de sleutel start de motor bij de eerste poging en niet pas na 1 a 2 seconden. De motor leek koud iets minder rumoerig te draaien, maar eenmaal warm verder geen verschil. Ook qua verbruik niet echt iets opvallend.
Bij B90 en bij B98 viel het me op dat de motor wel duidelijk mooier liep, zowel koud als warm, met name minder rumoerig/chagrijnig. Qua verbruik (per tankbeurt) ben ik van gemiddeld 4,9 l/100km naar 4,6 l/100km gegaan. Niks schokkends dus en met N=3 kan ik nog niet concluderen dat dit niet door andere factoren komt. Wat betreft vermogen niks opvallends te noemen.
Ik weet dat VAG nog vrijwel geen enkele auto heeft vrijgegeven voor brandstoffen met EN15940 normering, maar dit zegt alleen iets over behoud van garantie, niet of de motor per definitie ongeschikt zou zijn. De brandstof is t/m B50 namelijk wel gewoon EN590 genormeerd. Alleen de viscositeit van B100 is ietsje lager (=dunner) dan fossiele diesel terwijl alle andere waarden ruim binnen de EN590 normering vallen.
Iemand enig idee wat de lagere viscositeit voor potentieel effect kan hebben op de werking van de motor? Tot op heden nog geen enkel hikje, stottertje of storing gehad met B100, maar ik heb er dan ook pas 1500km mee gereden. De fabrikant zegt zelf dat alle diesel motoren geschikt zijn om op B100 te rijden, maar dat het aan de autofabrikant is om de motor te testen en vrij te geven voor EN15940.
Door de veel schonere verbranding is de verwachting dat er mindere problemen zullen optreden met de EGR klep en evt. roetfilter. Ik weet niet of deze potentiele kostenbesparing (inclusief lager verbruik) opweegt tegen aanzienlijk hogere brandstofprijs (25 cent / liter), maar waar mij het vooral om gaat is dat het geen fossiele brandstof is, dat het gemaakt wordt uit afvalproducten en lokaal geproduceerd. De CO2 besparing is dus enorm.