Blauwe Diesel

NooitAf

Nieuw lid
In de week van de Elfwegentocht heb ik ook overwogen om B100 te tanken, maar het gebrek aan ervaring weerhield mij er van.
Als de HVO/B100 echt zo is zoals ze omschrijven dan zou het m.i. een super uitkomst zijn en de diesel op de weg houden. Immers wordt de uitstoot drastisch beperkt. Precies wat de overheden willen.

Zoals op de website van de leverancier is te lezen heeft het een hogere Cetaangehalte, wat m.i. zou betekenen dat je een mooiere/betere verbranding zou krijgen. Wat ook weer zou inhouden dat je motor “schoon” blijft. Hoe zou dit ten kostte/goede komen aan de levensduur van motor. Verstuivers welke niet meer kapot gaan? Dan kan die 18ct per liter extra snel uit!

Ik heb ook contact gehad met Pon (2 maal toe) waarbij ze verwezen naar de handleiding. Ze hebben volgens hun verder nog geen onderzoek gedaan naar B100 en raden sterk af biodiesel te gebruiken. Gewoon omdat ze het niet weten.

Je schijnt de blauwe diesel ook gerust te kunnen mengen B50 (50/50). Wat ook al resulteert in betere theoretische waarden.

Zijn er ondertussen door de leden al meerdere kilometers met B100 gereden? Wat is de ervaring tot nu toe?

Edit: zeker een draadje welke ik in de gaten zal houden. Hopelijk wil een ieder zijn ervaring delen!
 

hemi24

Forumguru
Ik heb een tankvulling B100 verreden, maar heb weinig tot niks gemerkt v.w.b. geluid, verbruik, loopcultuur, of wat dan ook. Misschien wel als je het langer gebruikt, maar die 18 cent per liter extra vindt afdeling wagenparkbeheer niet zo leuk, ben ik bang...
 

dlmh

Senior Member
Ik heb inmiddels 3 tankbeurten B100 getankt in mijn O3 1.6 TDI (2014). De eerste tankbeurt resulteerde in ongeveer B60, de tweede B90 en de laatste zal wel iets van B98 zijn. Doordat blauwe diesel niet schuimt gaat het tanken veel sneller omdat je niet hoeft "na te schudden". ;)

Bij B60 viel al meteen op dat het starten bij een koude motor veel soepeler gaat, dwz: bij het omdraaien van de sleutel start de motor bij de eerste poging en niet pas na 1 a 2 seconden. De motor leek koud iets minder rumoerig te draaien, maar eenmaal warm verder geen verschil. Ook qua verbruik niet echt iets opvallend.

Bij B90 en bij B98 viel het me op dat de motor wel duidelijk mooier liep, zowel koud als warm, met name minder rumoerig/chagrijnig. Qua verbruik (per tankbeurt) ben ik van gemiddeld 4,9 l/100km naar 4,6 l/100km gegaan. Niks schokkends dus en met N=3 kan ik nog niet concluderen dat dit niet door andere factoren komt. Wat betreft vermogen niks opvallends te noemen.

Ik weet dat VAG nog vrijwel geen enkele auto heeft vrijgegeven voor brandstoffen met EN15940 normering, maar dit zegt alleen iets over behoud van garantie, niet of de motor per definitie ongeschikt zou zijn. De brandstof is t/m B50 namelijk wel gewoon EN590 genormeerd. Alleen de viscositeit van B100 is ietsje lager (=dunner) dan fossiele diesel terwijl alle andere waarden ruim binnen de EN590 normering vallen.

Iemand enig idee wat de lagere viscositeit voor potentieel effect kan hebben op de werking van de motor? Tot op heden nog geen enkel hikje, stottertje of storing gehad met B100, maar ik heb er dan ook pas 1500km mee gereden. De fabrikant zegt zelf dat alle diesel motoren geschikt zijn om op B100 te rijden, maar dat het aan de autofabrikant is om de motor te testen en vrij te geven voor EN15940.

Door de veel schonere verbranding is de verwachting dat er mindere problemen zullen optreden met de EGR klep en evt. roetfilter. Ik weet niet of deze potentiele kostenbesparing (inclusief lager verbruik) opweegt tegen aanzienlijk hogere brandstofprijs (25 cent / liter), maar waar mij het vooral om gaat is dat het geen fossiele brandstof is, dat het gemaakt wordt uit afvalproducten en lokaal geproduceerd. De CO2 besparing is dus enorm.
 

Vlaar032

Senior Member
Vanmorgen in m'n Faab 1,4 tdi uit 2015 blauwe diesel 100 gedaan (In Nieuwegein) en naar Ede heen en weer geweest.
Lijkt wel iets soepeler te lopen. Kostte in Nieuwegein EUR 1,55 per liter. Ik ben benieuwd...
Ik heb geen last van 'n wagenpark beheerder met deze auto :maakmegek:. (Ben er wel een)
 

Sjoerdb

Forumguru
Wel interesse, maar er kan niet dichtbij genoeg getankt worden en in jerrycan lijkt ook niet makkelijk geleverd te worden.
 

jonbongoofy

Forumguru
Bent gestopt met GTL tanken toen de prijzen stegen. (als promo was bij introductie prijsverschil maar 5 cent) Net weer even gekeken maar prijsverschil is mij te groot
 

sliderke

Senior Member
Ik heb als Belg net de blauwe diesel ontdekt die je trouwens in bekrompen België niet kan vinden.
Doordat ik wekelijks in Nederland moet komen voor de Job heb ik hem net getankt. Heb in onze BMW 740d de esso mix van 70/30 gegooid. Volgende week ga ik eens de volledige b100 van in Nieuwegein proberen. Eerste bevindingen op de terugweg naar België die onmiddellijk merkbaar waren is een minder verbruik van 0,3 l per 100 km en duidelijker Stiller lopen. Nu is zo een 7 al wel serieus stil maar toch. Volgende week staat de wekelijkse rit naar Frankfurt op de planning. Dan kan ik nog beter vergelijken. Ik ga volgende week ook een busje van 5 liter tanken om mee te nemen om thuis in de superb te gooien. Kan ik ook eens zien wat die doet.
 

Sjoerdb

Forumguru
even een update van mijn kant, ik heb vandaag de tank volgegooid met shell GTL fuel.

dinsdag getankt: 5 liter a 1.149 euro de liter bij tango in delft
donderdag getankt: 46 liter a 1.259 euro de liter bij OQ(shell dealer) in Tiel

11 cent duurder, maar met een gemiddeld verbruik van 1:24 km is het minder dan halve cent extra per kilometer.....
valt toch best mee zou je zeggen.

de tank was goed leeg dus zeg dat ik nu 90% pure GTL rij, ik heb wat normale dagen (29km heen en29 km terug) en langere ritjes (116km heen en 116km terug) voor de boeg dus ik ga het beleven.

zie ook gtldiesel.nl om in de buurt te zoeken naar dichtstbijzijnde tankstation, het blijft onhandig dat het niet makkelijk te vinden is.
 

sliderke

Senior Member
Gtl heb ik nog niet geprobeerd. Wel al de hvo100 gereden in de superb en de 7 serie. Beiden rijden iets zuiniger en merkbaar stiller
 

Sjoerdb

Forumguru
https://www.tankpostma.frl/5/tankstations

Ik keek even hier maar dan schrik je wel van de prijs en snap ik waarom er niet massaal mee gereden wordt.
Bij dit tankstation:
Gewone diesel = 1.147 euro per liter
Hvo100 = 1.509 euro per liter
Het verschil van 36.2 cent is wel erg hoog, gezien de gtl maar 11 cent

Verdeel ik dat over 24 km's dan is het 1,5 cent tegen 0.46 cent extra wat je betaalt. Ik rij 23000 km per jaar, 345 euro of 105 euro extra is een groot verschil. Gtl rijden vindt ik dan nog niet zo heel erg kwa prijs verschil
 

Sjoerdb

Forumguru
Even mijn tussenstand, 435 km gereden, 61km/h gemiddeld, 31.3km/liter. 5 x ritje van elst naar echteld over de A15, vandaag elst - Rotterdam - elst gedaan(heen 33.7km/liter, terug 34km/liter) ik hang vaak tussen de vrachtwagens want ik heb altijd tijd over in mijn planning, dat geeft mij enorm veel rust tijdens het autorijden.

Of het aan de gtl ligt of aan iets tussen mijn oren? Maar zuiniger is hij op dit moment wel als ik naar de gegevens vanaf tanken kijk. We gaan rustig verder rijden tot de tank leeg is,
 

ElScorpione

Forumguru
Ze hebben ‘t hier nu ook die blauwe diesel. Maar daar staat geen B100 op maar gewoon B7. Misschien ook maar eens proberen.
 

sliderke

Senior Member
Het is normaal hvo100 als het 100 procent is.
Anders is het mengeling van 50/50 of 70/30 of zoiets. Welk merk station?
 

Sjoerdb

Forumguru
Maandag de tank vol gegooid met shell gtl voor 1,279 euro de liter, bij de tinq kost het 1,229. Een verschil van 5 cent vindt ik mee vallen ten opzichte van wat gtl beter lijkt te zijn dan gewone diesel.
 
Bovenaan Onderaan