BMW M140i

sitechris

Donateur
Een interessant dagje vandaag. Ik ben bij JD op de rollerbank geweest met de BMW. Het resultaat? 371 pk en 590 nm. Dat is 31 pk/90 nm meer dan de fabrieksopgave!

BMW-M140-768x663.jpg


Filmpje via https://driveaholic.nl/bmw-m140i-op-de-rollerbank-epic-fail-of-eeuwige-roem/
 

ertromp

Forumguru
Super mooie en leuke film en echt goed de tekst veiligheid boven alles :thumbsup:
Blijft mooi een 6 cylinder BMW
 

sitechris

Donateur
Vandaag voor het eerst echt in de gelegenheid geweest om het sperdiff eens goed te testen. Een heerlijke route gereden in de Zwitserse Alpen. De missie was om de sweet spot te vinden. Het moment dat je net op de gripgrens uitaccelereert en het diff optimaal voelt duwen in je rug. Het leek zo makkelijk, maar het was voor mij best lastig om dit punt te vinden in de praktijk. Dan weer te weinig gas, dan weer te veel gas waardoor je opeens een hele grote dosis overstuur moet verwerken. Het was zoeken geblazen en ik denk dat ik nog wel wat bochtjes moet ronden om de sweet spot blijvend te vinden. Ik kon natuurlijk ook niet iedere bocht oefenen, alleen in de haarspeldbochten met goede doorkijk en geen tegenliggers heb ik dit geprobeerd. Ik moest natuurlijk wel wat marge overhouden.

Wat me bijgebleven is vandaag is dat ik de hooligan in mezelf niet helemaal kan bevredigen in de BMW M140i. Ook niet met een sperdifferentieel, ook al rijdt de auto significant fijner! Toch rijd ik de auto altijd een beetje met reserve, mede omdat ik de grens van de auto lastig kan bepalen. Daardoor ging ik met het ESP uit toch iets vaker op 'safe' rijden omdat de auto best listig is. Uiteindelijk zette ik het ESP maar weer aan omdat ik dan wel wat lomper op het gas durfde te staan. Het ESP grijpt dan wel weer in, waardoor ik wat meer hooliganstijl en lomp een bocht in durfde te gaan. Uiteindelijk had ik met ESP aan gewoon meer plezier. Dat zegt natuurlijk vooral iets over mijn kwaliteiten, maar met een voorwielaandrijver (met sper!) rijd ik met meer vertrouwen en ook harder. Met een Megane RS dacht ik niet na en was het gewoon vol stampen. Met ESP uit in de BMW durf ik dat echt niet. Dat stoort me wel een beetje. Ik stap hierna (duurt echt nog wel even) echt wel weer over naar een FWD (ik weet het, vloeken in de kerk!)

Waar ik ook niet echt tevreden over ben is de besturing. Die is wat inconsistent. Midden in de bocht moet ik soms wel eens corrigeren op momenten dat ik het niet wil. Had iets strakker gemogen. Dit is ongeacht de setting (sport+ of comfort). Voor de dempers geldt eigenlijk hetzelfde. Ze zijn goed maar niet fantastisch. Er zit soms wat onrust /onbalans in de auto. Mijn beleving is dat de achteras wat te weinig gedempt is en de vooras juist teveel. Of dit de oorzaak is? Geen idee, maar pp één of andere manier klopt het niet altijd. Het lijkt wel of het onderstel het tempo niet kan bijbenen. Het is moeilijk uit te leggen. Wat ik ook mis is lichtvoetigheid. De BMW M140i is een paar kilootjes te zwaar naar mijn smaak. Je voelt dat je best wel wat massa de bocht moet omgooien. Een Seat Leon Cupra is duidelijk lichter, wat ik zelf fijn vind. Dit allemaal bij elkaar opgeteld leidt er toe dat ik de auto op 80% rijd. Dan klopt de auto en is het een heerlijke auto. Ik vind de remmen overigens wel fijn. Aangrijpingspunt is gewoon heel erg goed en de vertraging mooi consistent. Ook bergaf. Echt prima. Alleen grijpt het ABS af en toe iets te snel in. Maar dat zijn details.

Betekent dit dat ik ontevreden ben over de auto? Helemaal niet. Motor en bak zijn echt subliem. Daar geniet ik zo van. Dat is bijna niet te beschrijven. Ik heb nog geen seconde overwogen om de auto in te ruilen. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de zescilinder. Ik kan er overigens goed mee leven dat het geen hooligan is, op 80% rijden is ook prima en ik ga echt nog wel verder op zoek naar de 85% of 90%. Waar ik ook van genoten heb zijn de snelle kilometers op de Autobahn, waar ik ook graag rijd. Daar geldt echt dat de auto steeds strakker op de weg ligt naarmate het tempo hoger ligt. Hij is niet alleen snel, hij voelt ook snel aan. Dat is echt lekker! Met 200+ een Autobahnbocht nemen is echt kinderspel. Heerlijk!
 

philippe bakker

Forumguru
Vandaag voor het eerst echt in de gelegenheid geweest om het sperdiff eens goed te testen. Een heerlijke route gereden in de Zwitserse Alpen. De missie was om de sweet spot te vinden. Het moment dat je net op de gripgrens uitaccelereert en het diff optimaal voelt duwen in je rug. Het leek zo makkelijk, maar het was voor mij best lastig om dit punt te vinden in de praktijk. Dan weer te weinig gas, dan weer te veel gas waardoor je opeens een hele grote dosis overstuur moet verwerken. Het was zoeken geblazen en ik denk dat ik nog wel wat bochtjes moet ronden om de sweet spot blijvend te vinden. Ik kon natuurlijk ook niet iedere bocht oefenen, alleen in de haarspeldbochten met goede doorkijk en geen tegenliggers heb ik dit geprobeerd. Ik moest natuurlijk wel wat marge overhouden.

Wat me bijgebleven is vandaag is dat ik de hooligan in mezelf niet helemaal kan bevredigen in de BMW M140i. Ook niet met een sperdifferentieel, ook al rijdt de auto significant fijner! Toch rijd ik de auto altijd een beetje met reserve, mede omdat ik de grens van de auto lastig kan bepalen. Daardoor ging ik met het ESP uit toch iets vaker op 'safe' rijden omdat de auto best listig is. Uiteindelijk zette ik het ESP maar weer aan omdat ik dan wel wat lomper op het gas durfde te staan. Het ESP grijpt dan wel weer in, waardoor ik wat meer hooliganstijl en lomp een bocht in durfde te gaan. Uiteindelijk had ik met ESP aan gewoon meer plezier. Dat zegt natuurlijk vooral iets over mijn kwaliteiten, maar met een voorwielaandrijver (met sper!) rijd ik met meer vertrouwen en ook harder. Met een Megane RS dacht ik niet na en was het gewoon vol stampen. Met ESP uit in de BMW durf ik dat echt niet. Dat stoort me wel een beetje. Ik stap hierna (duurt echt nog wel even) echt wel weer over naar een FWD (ik weet het, vloeken in de kerk!)

Waar ik ook niet echt tevreden over ben is de besturing. Die is wat inconsistent. Midden in de bocht moet ik soms wel eens corrigeren op momenten dat ik het niet wil. Had iets strakker gemogen. Dit is ongeacht de setting (sport+ of comfort). Voor de dempers geldt eigenlijk hetzelfde. Ze zijn goed maar niet fantastisch. Er zit soms wat onrust /onbalans in de auto. Mijn beleving is dat de achteras wat te weinig gedempt is en de vooras juist teveel. Of dit de oorzaak is? Geen idee, maar pp één of andere manier klopt het niet altijd. Het lijkt wel of het onderstel het tempo niet kan bijbenen. Het is moeilijk uit te leggen. Wat ik ook mis is lichtvoetigheid. De BMW M140i is een paar kilootjes te zwaar naar mijn smaak. Je voelt dat je best wel wat massa de bocht moet omgooien. Een Seat Leon Cupra is duidelijk lichter, wat ik zelf fijn vind. Dit allemaal bij elkaar opgeteld leidt er toe dat ik de auto op 80% rijd. Dan klopt de auto en is het een heerlijke auto. Ik vind de remmen overigens wel fijn. Aangrijpingspunt is gewoon heel erg goed en de vertraging mooi consistent. Ook bergaf. Echt prima. Alleen grijpt het ABS af en toe iets te snel in. Maar dat zijn details.

Betekent dit dat ik ontevreden ben over de auto? Helemaal niet. Motor en bak zijn echt subliem. Daar geniet ik zo van. Dat is bijna niet te beschrijven. Ik heb nog geen seconde overwogen om de auto in te ruilen. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de zescilinder. Ik kan er overigens goed mee leven dat het geen hooligan is, op 80% rijden is ook prima en ik ga echt nog wel verder op zoek naar de 85% of 90%. Waar ik ook van genoten heb zijn de snelle kilometers op de Autobahn, waar ik ook graag rijd. Daar geldt echt dat de auto steeds strakker op de weg ligt naarmate het tempo hoger ligt. Hij is niet alleen snel, hij voelt ook snel aan. Dat is echt lekker! Met 200+ een Autobahnbocht nemen is echt kinderspel. Heerlijk!
Je moet eens naar clastres rijden ! Das echt een draai en keer circuitje 1/10 rijdt mijne maat er weer. En iedereen kan er gratis rijden die daar een blad tekent ( doodsvonnis)
 

leon-cupra

Forumguru
met ESP uit in de BMW durf ik dat echt niet. Dat stoort me wel een beetje. Ik stap hierna (duurt echt nog wel even) echt wel weer over naar een FWD (ik weet het, vloeken in de kerk!)
Je hoeft je niet te schamen, niet iedereen heeft de skills van een Verstappen :D
Is eerlijks gezegd ook al meer dan een jaar mijn conclussie na 1.5j 220pk en 1j 308pk. Wil je tegenwoordig "leuk" rijden en het volle vermogen gebruiken van je "sportwagen", dien je over redelijk wat skills te beschikken, anders ga je gewoon inhouden en is het spijtig van al dat vermogen. FWD geef je als niet niet-"racepiloot" wat meer credits en kan je het vermogen wat meer "gebruiken". Je hoort dan heel veel "maja is zoveel saaier" "hou wel van een auto met speels kantje" ... Allemaal BS ... inhouden doen ze en enkel op een recht stuk wordt er gas gegeven.
 
Bovenaan Onderaan