bochtenverlichting

Bakkertje

Forumguru
Ben jij er ook zeker zo eentje die uit zuinigheid nooit z'n richtingaanwijzers gebruikt? Stel je voor, dan slijten de lampjes... :):)
Sorry hoor, maar dit vind ik echt verkeerde zuinigheid. Je hebt Xenon, maar je doet ze niet aan, want dan slijten ze?
Ik heb inmiddels al 150.000km gereden in m'n O2 (altijd met licht aan, drie jaar lang) en in al die tijd heb ik 3 x lampjes moeten verwisselen in de koplampen. Nou, nou zeg, wat een slijtage. :winkie:

En dan te bedenken dat Xenon verlichting 5 tot 8x langer meegaat dan normale halogeen lampen.. Dan zouden ze 5 tot 8 jaar meegaan als je ze continu laat branden en 50000 km per jaar rijdt :cool:..

Rallye

Forumguru
Ben jij er ook zeker zo eentje die uit zuinigheid nooit z'n richtingaanwijzers gebruikt? Stel je voor, dan slijten de lampjes... :):)
Sorry hoor, maar dit vind ik echt verkeerde zuinigheid. Je hebt Xenon, maar je doet ze niet aan, want dan slijten ze?
Ik heb inmiddels al 150.000km gereden in m'n O2 (altijd met licht aan, drie jaar lang) en in al die tijd heb ik 3 x lampjes moeten verwisselen in de koplampen. Nou, nou zeg, wat een slijtage. :winkie:

Is ook altijd heel prettig als mensen op een rotonde rijden en jij weer lekker voor niks staat te wachten, want de desbetreffende chauffeur vindt het niet nodig om richting aan te geven.

Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik doe mijn licht wel aan (maar doe dat zelf; de automaat staat uit). De coming/leaving home-functie staat echter uit omdat dat extra geknipper oplevert. Bijvoorbeeld bij de start, wanneer de lampen via de leaving home aangaan als ik de deuren open doe en ze bij de start knipperen. De coming home is bij mijn huis niet nodig; ik heb een buitenlamp met lichtsensor. Nieuwe xenons zijn veel duurder dan gewoon halogeen. Ik heb een keer gehad dat een lamp knapte door piekspanning tijdens de start; dat heb ik met de xenons liever niet. Mijn pa reed een Opel Zafira met daglichtschakeling: die had steeds zijn dimlicht stuk. Ik ken de verhalen ook van Astra's en VW LT en Mercedes Sprinters van een paar jaar geleden.

Ik ben bijna religieus op het gebruik van knipperlichten, mede om de door jou genoemde reden op rotondes, maar ook op de autosnelweg. Mijn gewone licht staat, behalve in de bebouwde kom, eigenlijk altijd aan. Geeft op de snelweg ook iets meer "überholprestige".... :-))

En ja, ik ben zuinig op mijn auto. Ik betaal hem dan ook helemaal zelf en heb er lang voor moeten werken.......

Captain Hook

Forumguru
De coming home is bij mijn huis niet nodig; ik heb een buitenlamp met lichtsensor.
Maar 'coming home' wil niet altijd zeggen dat ik bij mijn eigen huis de oprit oprij...

Ik ben bijna religieus op het gebruik van knipperlichten, mede om de door jou genoemde reden op rotondes, maar ook op de autosnelweg. Mijn gewone licht staat, behalve in de bebouwde kom, eigenlijk altijd aan. Geeft op de snelweg ook iets meer "überholprestige".... :-))
Prestige ben ik wars van. Dan had je maar een of 't andere blingbling of sjonnie-met-teveel-geld bak moeten kopen. :winkie:
Blij om te horen dat er nog wel mensen zijn die rekening houden met anderen.

En ja, ik ben zuinig op mijn auto. Ik betaal hem dan ook helemaal zelf en heb er lang voor moeten werken.......
Ik heb 'm ook zelf betaald en er voor gewerkt. Vandaag is m'n O2 weer helemaal gereinigd (van binnen en van buiten), morgen nog een keer pre-Dulon eroverheen en dan krijgt 'ie een een nieuwe Dulon laag.

skodaboy

Forumguru
ik heb op mijn 02 4X4 ook xenonlampen,en mistlampen met cornerfunctie.

blijkbaar zijn er nog altijd medeweggebruikers die deze functie niet kennen en seinen met hun groot licht van het moment deze functie in werking treed,ondertussen ben ik dat al zo gewoon dat ik denk .....:bye:
of wel krijg je de reactie van "meneer één van uw mistlampen is kapot of u rijdt met uw mistlicht aan" :smiley29:
gisterenavond nog rond 19u reed ik naar huis met m'n aanhangwagen,
ik sorteer linksvoor (met mijn linkerpinker aan) maja onder de 30km/u werkt die cornerfuctie en gaat de linkermistlamp aan,al direct de reactie van het kruisende verkeer,dan denk ik weer iemand die dit systeem niet kent, overigens ben ik wel te vreden over de functie zelf. :xyxthumbs:
ps; de politie hier in de streek kent het systeem blijkbaar wel,kwam hun tegen thuis in de straat nog juist voor ik de oprit op draaide,dus de cornerfunctie in werking en ik kreeg toch geen reactie van de heren,ze stopten zelfs niet...andere tijden komen ze soms wel "zagen" over iets wat ze gezien of gemerkt hebben...
maajaaa...ze kennen mij en mijn kenteken dus :D

MarcoO2

Forumguru
Tot nu toe valt het mij erg mee. Ik heb uitsluitend van een voor mij rijdende collega een telefoontje gehad "is die zooi nú al kapot...". Maar seinende tegenliggers zijn mij tot nu toe bespaard gebleven!

jaspernl

Actief lid
Ik heb er ook nog nooit een opmerking over gehad. Maarja... Ze zijn ook pas een paar keer aan geweest he... Heb nu pas 900km op de teller...
Ik begreep uit de reakties tijdens de meeting dat het wel een geinig gezicht is in je achteruitkijkspiegel: "net een kerstboom, met al die lampjes die aan en uitgaan". Maar of het daar nou veiliger van wordt... Het leidt blijkbaar wel nogal af...

Ik heb er ook nog nooit een opmerking over gehad. Maarja... Ze zijn ook pas een paar keer aan geweest he... Heb nu pas 900km op de teller...
Ik begreep uit de reakties tijdens de meeting dat het wel een geinig gezicht is in je achteruitkijkspiegel: "net een kerstboom, met al die lampjes die aan en uitgaan". Maar of het daar nou veiliger van wordt... Het leidt blijkbaar wel nogal af...
Het was grappig om het eens zelf in werking te zien bij Bothje die de hele tijd achter me reed. Viel me op dat de lamp nog best lang nadat je de bocht hebt gerond aanbleef.

renYek

Lid
Kent iemand de kruising precies voor het PSV stadion in Eindhoven? Ik stond daar vanmorgen te wachten om linksaf te gaan - met knipperlicht aan. De doorgaande weg gaat omlaag en dus voor tegenmoet komend verkeer omhoog. Een kerel die tegenmoet kwam om linksaf te slaan (voor mij rechts), begon als een idioot lichtsignalen te geven en te gebaren naar me. Toen hij naast me stond begon ie te wijzen en boos te kijken naar de voorkant van mijn auto.

Ik vermoed dat hij het over de cornerlamp heeft. Men denkt dat 1 lamp kapot is of het feit dat het een mistlamp is geeft reden tot aanstoot.

Laatst bij de Gamma op het parkeerterrein kreeg ik direct na het parkeren ook al een opmerking "u heeft 1 kapotte voorlamp". Ik ben al blij dat die leaving home niet meer zo lang aanstaat - en zo dus vele goedbedoelde maar op den duur vervelende meldingen "uw lampen staan nog aan" voorkomend - en nu krijg je hier weer opmerkingen over.

Tja, niet Skoda rijders. Zo'n "gammele Skoda" is wellicht rijker uitgerust dan je denkt he?

;)

Captain Hook

Forumguru
Tja, niet Skoda rijders. Zo'n "gammele Skoda" is wellicht rijker uitgerust dan je denkt he?

;)
Zekers!
Daar verbaas ik me nog iedere dag over, dat de O2 zulke handige/praktische 'dingen' heeft (en dat al sinds het begin van het verschijnen van de O2) die je anno nu, in andere nieuwe auto's nog steeds niet tegenkomt.
Zoals dan het hier besproken bochtenverlichting.
Maar ook zaken als coming home/leaving home, het automatisch afsluiten van de luchtinlaat als je de ruiten sproeit of als je achteruit rijdt.
Automatisch sluiten van de portieren als je wegrijdt, ontgrendeling als je de sleutel er weer uithaalt. Alarmlichten gaan aan bij heftig remmen.
De voorverwarming (bij diesels) van de interieur klimaatregeling (omdat de motor zelf niet snel opwarmt). Een van de zuinigste auto's die ik ooit gereden heb. Enorme hoeveelheid ruimte. Redelijk waar voor je geld. Koplamplampjes die je zonder bijzonder gereedschap kunt verwisselen. Ophanghaakjes in de kofferbak. Lichtmetalen velgen of bijvoorbeeld stoelverwarming, waar je niet de hoofdprijs voor betaald, etc.
En voldoende ruimte voor lange mensen (niet een auto met van die modieuze aflopende daklijnen waar je je hoofd tegen stoot)
En, ook niet onbelangrijk, niet van die arrogante dealers.
Kortom, een heerlijke no-nonsense auto.

Want dan kun je wel een auto nemen met een fenomenale wegligging of super acceleratiecijfers. Maar daar heb je zo weinig aan... ;)

Bothje

Heel gewoon lid
Het was grappig om het eens zelf in werking te zien bij Bothje die de hele tijd achter me reed. Viel me op dat de lamp nog best lang nadat je de bocht hebt gerond aanbleef.
Zelf heb je niet in de gaten hoe lang ze aanblijven, ik zie ze alleen langzaam dimmen bij optrekken na de bocht.
Ik vind het nog steeds een geweldige optie.

ik merk het verschil echt wel, als ik bijvoorbeeld de bocht om ga en ik rij naast een stoep kan ik precies zien wat er in de goot ligt! :tongue:

veel verder dan de goot zie je dan weer niet. Gelukkig is de octa niet de enige auto met dit soort verlichting, een vriend van mij heeft een nieuwe Fiat Bravo, erg mooie auto overigens :) Deze heeft dezelfde verlichting. Denk dat de mensen er gewoon aan moeten wennen :)

over 2 jaar stelt niemand er meer vragen over, tenminste misschien de mensen die nog in 25 jaar oude mercedessen rijden :tongue:

Porettuhcs

Senior Member
ik merk het verschil echt wel, als ik bijvoorbeeld de bocht om ga en ik rijd naast een stop kan ik precies zien wat er in de goot ligt!

Jemig.... zo zie je maar waar het forum alleen al niet goed voor is.... een stop in de goot... nooit gezien en geweten ..... volgende keer wil ik ook bochtenverlichting op mijn Octavia :D

Icepegel

Nieuw lid
Hmm misschien wel handig dat je net zoals ik toch ook even de vorige pagina's leest. Ik weet tenminste meer nu.

Topforum trouwens, en ja ik ben op dit forum nieuw :smiley29:

Thanks iedereen voor de nuttige info alhier :489:

MaKo

Lid
Nou heb mijn wagen nu een week en had gister de eerste die dacht dat mijn mistlamp stuk was.

Collega stond voor me bij een afslag en hij belde me op... Je ene mistlamp doet het niet... Dus ik de richtaanwijzer de andere kant op... Hee nu brand de andere...:uitlachen:

Icepegel

Nieuw lid
Thanks voor het welkom :)

Nu ik er zo een beetje op zit te letten. Zag vandaag nog een vrij luxe uitgevoerde Mercedes die ook die bochtenverlichting had.

Dacht toen toch echt.. mwa maar ik rijdt Skoda :grin:

nemo

Senior Member
Bochtenverlichting is cool. Ik zou het ook zo graag willen. Had namelijk laatst bijna een fietser aangereden (die fietste zonder licht :().

jaspernl

Actief lid
Bochtenverlichting is cool. Ik zou het ook zo graag willen. Had namelijk laatst bijna een fietser aangereden (die fietste zonder licht :().
Ik betwijfel of je die met cornerverlichting eerder gezien zou hebben hoor.
Ik ervaar het zelf zo, dat je stoepranden en paaltjes ed wel beter ziet, maar een fietser?!?! Ik denk van niet. Persoonlijk.

Bovenaan Onderaan