bochtenverlichting

Michel

Forumguru
@Maarten_SFC: Uiteraard bedoelde ik een min of meer officiële bron en niet een verwijzing naar jouw profielpagina. Nu is nog steeds niet duidelijk of je in geval van problemen naar de door jou aangevoerde tekst kan verwijzen, omdat het niet helder is of dit een officiële uitspraak is.

Maarten

Forumguru
Ik snap wat je bedoelt. Het was meer een grap.
In het laatste gedeelte van de tekst zie je dat het verwijst naar een artikel van het CVOM. waar het originele artikel te vinden is kan ik je niet vertellen.
Het is Europees bepaald dat het is toegestaan. Daar kunnen geen problemen door ontstaan anders dan een verkeerde interpetatie van de politie.
In dat geval wijs je ze op de Europeese wetgeving.
Ondanks dat kan ik me niet voorstellen dat er iemand is op dit forum die een bekeuring op zal lopen door corner-lights. Het begint een algemeen goed te worden bij meerdere automerken.
Iets dat in europees verband is toegestaan kan in NL niet verboden worden.

E

Ex-lid 2926

De cornerlights zijn nog niet zo lang officieel toegestaan in Nederland. Net als regelgeving omtrent de dagrijlichten. Er waren al genoeg merken en types die cornerlights op hun producten plaatsten voordat de nationale regelgeving aangepast was.
Zelfs de eigen politieauto's ( VW Touran TDI) in mijn korps waren al uitgerust met deze in mijn ogen volkomen overbodige verlichting. Ik zie het meer als een gadget met weinig praktische waarde.

Fabia II Sport

Actief lid
Ik zie het meer als een gadget met weinig praktische waarde.

Hallo Harrie, ben ik niet helemaal eens met deze uitspraak, de verlichting is genoeg om een paaltje uit te lichten welk je in het donker net niet zou zien :ahum:.
Je heb gelijk indien de auto uitgerust is met Xenon, dat geeft genoeg licht om een straat te verlichten :laugh:.

E

Ex-lid 2926

Ik heb al heel veel kilometers afgelegd (ook nachtelijke) met de Touran met bochtverlichting. De ronde mistpitten in de VW geven nauwelijks extra licht. Het in de bocht kijken met de cornerlight valt mij dan heel erg tegen. Mijn oordeel over cornerlights is dus gebaseerd op mijn eigen ervaringen in een VW. Misschien dat de mistlampen op een Skoda de weg beter uitlichten. Mijn eigen O2 heeft ook mistlampen. Ik zal ze eens proberen bij dichte mist. Tot die tijd blijven ze gewoon uit. Ik vind deze lampen namelijk hoogst irritant.
@Fabia II sport: Ik schrik ook wel eens van paaltjes in het donker. Vooral bij het achteruit rijden. Ik zou de autofabrikanten dankbaar zijn als als de achteruitrijlampen ook eens echt licht geven waardoor obstakels zichtbaar worden.
Nu zijn er natuurlijk van die handige piepertjes, maar helaas is mijn Skoda daar niet mee uitgerust.

Rolle

Senior Member
Vandaag was het dan eindelijk zover. Nadat Nomad op de voorjaarsmeeting in mei de bochtverlichting via de mistlichten op mijn O2 had geactiveerd werd ik de 1e maal aangesproken door de politie.

Meneer er is iets raar aan de hand met uw mistlichten en u mag (hier onderbrak ik de agent in kwestie - maar ik vermoed dat het volgende zou volgen) de mistlichten enkel ontsteken bij mist.

Ik heb de man toen een korte uitleg en demo gegeven, zijn reactie: "ah ik wist niet dat dat bestond, prettige dag nog dan".

Roel

Lid
Misschien dat de mistlampen op een Skoda de weg beter uitlichten. Mijn eigen O2 heeft ook mistlampen.

De mistlampen van de Superb zijn echte bouwlampen: er komt hier aardig wat licht uit. Ze zijn dus inderdaad een stuk groter dan bij de Golf / Touran.

Jochie

Lid
En ook de mistlampen van de Octavia II zijn mooi breed. Dus je hebt hier een goede verlichting in de bochten mee. Een optie die ik erbij genomen heb, omdat ik het heel handig vindt als dat stuk in de bochten wordt mee verlicht.

hemi24

Forumguru
@Rolle, onder welke steen hebben ze die agent vandaan getrokken?!?

Bochten(bij)verlichting is toch al een aantal jaren in de verkoop bij o.a. MB, VAG en Fiat?!?

corsaar

Senior Member
In enkele andere draadjes is de corningverlichting al uitgebreid aan bod
geweest maar ik kan me voorstellen dat de nieuwe lezers niet het hele archief afstruinen,
misschien eens de zoekfuctie gebruiken, maar ook leuk
om het geheel weer eens op te frissen. Ik vind het in ieder geval wel handig
die hoekverlichting.

Rolle

Senior Member
@hemi,

Ik vermoed dat de agent bedoelde te zeggen dat hij niet wist dat ook Skoda dat heeft (kan hebben). Ik schat de agent halfweg de 40 te zijn en dus misschien niet meer helemaal mee met de huidige mogelijkheden en de steeds weer onderschatte Skoda's van tegenwoordig.

hemi24

Forumguru
Zo zie ik ook regelmatig mensen verbaasd kijken als ik mijn O2 start en de Xenon even naar beneden en opzij zwenkt om vervolgens de juiste hoogte aan te nemen.

Meestal een blik van: "Hoe doet 'ie dat?!?" en "Wat gebeurd daar nou?!?"

Roel

Lid
Kan ie ook knipogen?:winkie:

Nee ff serieus. Ik ken deze reacties ook.
Ik zie het ook zelf bijna elke ochtend nu als de Xenon tegen de garagedeur naar boven / beneden / links / rechts gaat. Vind dit wel cool!

Jochie

Lid
Nee ff serieus. Ik ken deze reacties ook.
Ik zie het ook zelf bijna elke ochtend nu als de Xenon tegen de garagedeur naar boven / beneden / links / rechts gaat. Vind dit wel cool!

Vind het ook nog altijd schitterend. Ook dat meedraaien in de bochten.

Bovenaan Onderaan