Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

lugolux78

Forumguru
Even mijn 2 cents.
Het maakt imo niet zoveel uit of je 50 of 70 liter hebt. Bij 70 sta je al met al in totaal wat minder lang. Terwijl je wel langer moet tanken maar minder vaak zal een grote tank wel tijd technisch een voordeel hebben.

De grote reserve is wellicht wat ruim bemeten door Skoda, maar als je weet hoe lang je kan rijden km technisch dan maakt het toch niet uit.

Je kan ook jerrycan meenemen van 20 liter is probleem ook opgelost...:deuk:
 

henriz

Forumguru
Heeft iemand bij het plaatsen van het 900e bericht nog een melding gekregen uit te wijken naar een nieuw topic? Uiteraard met suggesties voor bekende, aanverwante topics?
 

TL@

Forumguru
...
Los daarvan: een volle brandstoftank is per definitie minder gevaarlijk dan eentje die maar voor een klein deel is gevuld met vloeistof en verder met damp. Die vloeistof doet namelijk weinig tot niks, juist de damp is het gevaarlijk(st)e deel...

Enkel geldig voor benzine, diesel zal nooit ontvlammen, al gooi je een lucifer in je tank.

Het is inderdaad gewoon gierigheid van Skoda/Pon/D'Ieteren/Dealer om een wagen met lege tank af te leveren.
 

TL@

Forumguru
Dan ook niet, diesel heeft meer dan 60°C nodig om ontvlambaar te zijn. Gaat in B-NL niet zo snel gebeuren denk ik.
 

henriz

Forumguru
Geboren in de jaren '70 ben ik opgegroeid in de jaren '80. In een tijd dus toen niemand het vreemd vond dat 2 jochies een lege Cola fles vulden met benzine en netjes binnen afrekende.
Het is in mijn jonge jaren dat ik ervaren heb dat diesel compleet waardeloos is wanneer je een fikkie wil stoken. Je krijgt het gewoon niet aangestoken. Benzine moest je hebben.
 

EdK

Forumguru
Geboren in de jaren '70 ben ik opgegroeid in de jaren '80. In een tijd dus toen niemand het vreemd vond dat 2 jochies een lege Cola fles vulden met benzine en netjes binnen afrekende.

Tsja dat waren nog eens tijden, hete je boefje's ipv terrorristje nu als je met die fles liep met die lap in de fleshals.
 

Canon-Eye

Forumguru
Enkel geldig voor benzine, diesel zal nooit ontvlammen, al gooi je een lucifer in je tank.
Daar zou ik toch niet al te luchtig over denken, TL@ . Tenzij het een niet-brandende lucifer betreft natuurlijk. ;)

Gasolie is ingedeeld onder de brandbare vloeistoffen - ADR klasse 3 dus - op basis van het vlampunt tussen 55 en 61 graden Celsius. En het vlampunt van een stof is de laagste temperatuur waarbij de stof nog genoeg damp afgeeft om tot ontbranding te kunnen komen wanneer hij in contact komt met een ontstekingsbron.
Bovendien: als je maar de juiste damp-lucht mengverhouding hebt (dat wil zeggen de hoeveelheid damp in de lucht is tussen 0,6 en 6,5 volume-%) dan is er wel degelijk explosiegevaar. Vonkje is voldoende - een (brandende) lucifer zeker ook.
Je geluk is dat in de gemiddelde dieseltank het percentage damp waarschijnlijk hoger is dan 6,5 - maar ik zou dáár niet op vertrouwen... :nono:

Mocht je meer willen weten - zie plaatje (edit: 2e = detail van 1e, t.w.v. leesbaarheid).
gasolie.gif gasolie2.gif
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Canon-Eye +1, het is minder brandbaar als benzine, maar de dampen zijn in de juiste mengverhouding uiteraard nog steeds gevaarlijk!
 

peterbaarlo

Senior Member
ik rij nu tijdelijk in een nieuwe seat leon 1.6 tdi 105 pk. (ook MQB)

ik rij de tank leeg tot 0 km op de BC, volgooien met diesel tot eerste klik. 48,5 liter..

bij de O3 krijg ik er maar 43 liter in...
 

VWim

Forumguru
Dat lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat de motor/noodzakelijke brandstofreserve niet het probleem is.
 
Bovenaan Onderaan