Hallo Skodaliefhebbers,
Ik rij nu sinds februari de O3 GBL. Zelfde probleem, bij 700-800 km springt het lampje aan om te tanken. Een tijdje mee geëxperimenteerd, uiteindelijk een aantal keren nog na de rijbereik op 0 meer dan 150km kunnen rijden en uiteindelijk tot 1100 kilometer kunnen rijden en 53 liter kunnen tanken, nooit stil gestaan.
Ik zat dan ook te denken om in de VAGCOM te laten aanpassen het aantal verbruikte liter sinds tanken weer te geven. Na wat praten met de monteur gaf hij aan dat er een goede reden was waarom je zo vroeg moet tanken terwijl er inderdaad nog in ieder geval 7 liter in je tank zit. Volgens hem werkt het brandstof systeem zo dat er diesel naar de motor wordt gepompt, en alle diesel die niet verbuikt wordt weer teruggepompt wordt naar de tank. Deze teruggepompte diesel is erg heet omdat deze door/langs het blok heeft gelopen. Daarom zou het goed zijn om deze diesel terug te pompen in een plas koude diesel zodat dit snel kan afkoelen. Wanneer er nog maar 1 liter in je tank zou zitten zou de binnenkant van je tank erg heet worden wat vooral gevaarlijk kan worden op warme dagen. Er zouden dan sneller zaken kapot gaan als brandstofleidingen/pakkingen/pomp etc.
Hij zegt dus ook dat het niet per se kwaad kan om je tank bijna leeg te rijden, maar dat je puur meer slijtage veroorzaakt.
Klinkt allemaal vrij plausibel maar dan niet erg handig engineering werk. Dit betekent dus dat je een 50 liter tank verkoopt en maar 43 liter 'veilig' tot je beschikking hebt.
Hij had geen duidelijk antwoord waarom ik 53 liter kon tanken. Zal 'm daarom toch maar een keer helemaal leeg rijden met een jerrycan diesel in de koffer.
Goed, dit verhaal als inleiding van m'n review die ik maar eens zal gaan schrijven. Heb er nu 9000km op zitten, dus een goed beeld wat het beestje kan. Tipje van de sluier, enorm tevreden over deze auto!