Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Desperado

Forumguru
Het gaat ook niet om dat vieze B woord, het gaat om de uitstoot. Grotere tank is meer gewicht en daardoor meer uitstoot. Tegenwoordig draait alles om het milieu.
 

Stewie

Senior Member
Als het om het milieu draait kunnen we ook met een smartje oid rijden...
Het gaat om comfort en weinig naar de pomp rijden hoort daarbij :).

Nu zou de octavia wel 800km per tank doen. Moet ik soms dus 2x op een week tanken :tongue:.
 

TL@

Forumguru
Ik moest vorige week zelfs 2 keer op 1 dag tanken en de dag nadien nog eens, heel vervelend.

Met de O3 zou ik misschien niet op 1 tank in Leipzig geraken (met de O2 gaat het juist, met de 407, met 70l tank, geraakte ik er trouwens ook net niet)
 

richie29

Nieuw lid
Jawel!

Heeft iemand deze terugkoppeling al gehad?

20h7xc5.png




Het zal mij benieuwen of ik ook écht op de hoogte gehouden wordt, maar kennelijk hebben ze er zoveel klachten over gehad....
De dealerwerkplaats sprak wel uit dat ze verwachten dat er toch iets aan gedaan wordt.


Keeping fingers crossed.:)
 

MisterFountain

Nieuw lid
Duidelijk verhaal, staat alles op 0 dan kan je nog veilig 100km rijden. Mijn vorige auto, een Prius had precies het zeflde euvel. Ik reset altijd de tripmeter nadat ik heb getankt, na een tijdje weet je exact hoever je kan komen op 1 tank.
 

Badnews

Senior Member
Wat ik begreep van de Prius (zelf mee gereden) is dat deze absoluut niet leeg gereden mag worden.
Zodra de brandstof op is, wordt de accu gebruikt. Zodra die leeg is, staat je auto 2 dagen bij de garage om de accu te fixen/opladen. (prius accu wordt normaal tussen de 60% en 90% opgeladen/gebruikt, hierdoor gaat ie langer mee).
Maar met een prius 35L plus tanken was al lastig (met een 45l tank!). Op 0 was daar gewoon 10 liter over hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
Structureel 7 liter x 20 km te vroeg moeten tanken omdat je tankmeter niet klopt is vervelend. Voor de gene die het nu nog niet snapt; pech gehad, maar hou op met het bagatelliseren van dit euvel. Laten we het anders stoppen onder de noemer "kennis" daarover staat hier al een uitleg op het forum.
Maar eh... als je dat twee keer is overkomen, weet je toch dat de meter aan de voorzichtige kant is? Dan hoef je dus niet structureel te vroeg te tanken... :pieker:
En tsja, je kan het bagatelliseren noemen... 't is eigenlijk meer dat ik denk "zijn er écht geen ergere dingen om je aan te ergeren? Dan heb je een prima leven! :D

Daarom ga ik mijn Octavia glbl dit jaar nog verkopen. Met name vanwege het gedreun maar ook de arrogante houding wat betreft brandstofmeter. Helaas kost deze tegeltjes wijsheid mij dus zwaar geld..
Dat je je auto verkoopt vanwege gedreun kan ik inkomen, maar dat je je zo stoort aan een brandstofmeter dat je je bolide wilt verkopen snap ik werkelijk niet. Dan gooi je je geld écht weg om niets.

Dat de dealers dit probleem niet op hoog opnemen snap ik wel, eerlijk gezegd, om de hiervoor al genoemde reden.

O ja, klik! :thumbsup:
 

VWim

Forumguru
Maar eh... als je dat twee keer is overkomen, weet je toch dat de meter aan de voorzichtige kant is? Dan hoef je dus niet structureel te vroeg te tanken... :pieker:
En tsja, je kan het bagatelliseren noemen... 't is eigenlijk meer dat ik denk "zijn er écht geen ergere dingen om je aan te ergeren? Dan heb je een prima leven! :D

Laten we de tankmeter helemaal afschaffen. Wat is tenslotte het verschil tussen een tankmeter die leeg aangeeft wanneer de tank niet leeg is en helemaal geen tankmeter. Nadat je een keer of twee bent stilgevallen weet je toch wel hoeveel kilometer je er mee kunt komen. :banghead:
 

VWim

Forumguru
Vergelijk het anders met een kilometerteller die snelheid kan aangeven tot 80 km per uur. Dit terwijl 130 km/u in veel gevallen de maximale snelheid is. Verwacht je dan afgepoeierd te worden met een kletsverhaal?

Ja meneer, maar u heeft inmiddels 3 bekeuringen op hetzelfde traject. U had toch best wat zachter kunnen rijden. U heeft tenslotte voldoende ervaring met het rijden op deze weg. En och laten we wel zijn, deze weg, een andere weg... Snelheid is snelheid toch?
 

OIII

Nieuw lid
Hallo Skodaliefhebbers,

Ik rij nu sinds februari de O3 GBL. Zelfde probleem, bij 700-800 km springt het lampje aan om te tanken. Een tijdje mee geëxperimenteerd, uiteindelijk een aantal keren nog na de rijbereik op 0 meer dan 150km kunnen rijden en uiteindelijk tot 1100 kilometer kunnen rijden en 53 liter kunnen tanken, nooit stil gestaan.

Ik zat dan ook te denken om in de VAGCOM te laten aanpassen het aantal verbruikte liter sinds tanken weer te geven. Na wat praten met de monteur gaf hij aan dat er een goede reden was waarom je zo vroeg moet tanken terwijl er inderdaad nog in ieder geval 7 liter in je tank zit. Volgens hem werkt het brandstof systeem zo dat er diesel naar de motor wordt gepompt, en alle diesel die niet verbuikt wordt weer teruggepompt wordt naar de tank. Deze teruggepompte diesel is erg heet omdat deze door/langs het blok heeft gelopen. Daarom zou het goed zijn om deze diesel terug te pompen in een plas koude diesel zodat dit snel kan afkoelen. Wanneer er nog maar 1 liter in je tank zou zitten zou de binnenkant van je tank erg heet worden wat vooral gevaarlijk kan worden op warme dagen. Er zouden dan sneller zaken kapot gaan als brandstofleidingen/pakkingen/pomp etc.

Hij zegt dus ook dat het niet per se kwaad kan om je tank bijna leeg te rijden, maar dat je puur meer slijtage veroorzaakt.

Klinkt allemaal vrij plausibel maar dan niet erg handig engineering werk. Dit betekent dus dat je een 50 liter tank verkoopt en maar 43 liter 'veilig' tot je beschikking hebt.

Hij had geen duidelijk antwoord waarom ik 53 liter kon tanken. Zal 'm daarom toch maar een keer helemaal leeg rijden met een jerrycan diesel in de koffer.

Goed, dit verhaal als inleiding van m'n review die ik maar eens zal gaan schrijven. Heb er nu 9000km op zitten, dus een goed beeld wat het beestje kan. Tipje van de sluier, enorm tevreden over deze auto!
 

Bijlagen

  • DSC_0063.JPG
    DSC_0063.JPG
    249 KB · Weergaven: 83
  • DSC_0064.JPG
    DSC_0064.JPG
    215,7 KB · Weergaven: 78

turboturbo

Forumguru
Pas op! Je mag het geen 'probleem' noemen van de anti-zeik nazi's hier! ;)

Ik lees nu voor het eerst een (zeer?) plausibele uitleg voor deze relatief grote reservehoeveelheid in de tank.

Wat die 53 liter betreft; heb je misschien het palletje tijdens het tanken ingedrukt, zodat het expansievat (-gedeelte) gevuld kon worden? Dat scheelt ook een aantal liters.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Dit zou best wel eens een plausibele uitleg kunnen zijn, in vrachtwagenland is dit namelijk ook zo bij motoren waar geen aditiven gebruikt worden zoals adblue om de uitstoot te verminderen, ook daar staat de meter dan op 0 terwijl er nog zo'n 200!!! Liter in tank en blok rond circuleert, daar de brandstof tanks zich bij trucks aan de buitenkant van het voertuig bevinden is na een rit de warmte goed te voelen als je je hand tegen de tank aan houdt, dus misschien is met deze voorgaande post en dus de uitleg van de monteur deze mysterie opgelost en valt het niet onder problemen, maar producteigenschappen :jaja::jaja::jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Wat zegt het boekje dan?
Er is overigens al lang geen sprake meer van een fysieke 'reserve'tank. Sinds de invoering van dashboard metertjes en later ook nog boordcomputers is daar geen noodzaak meer toe. Kortom, er wordt gewoon een aantal liters als reserve genomen, en wordt kennelijk in dit geval 7 liter het 'nul'punt.
 
Laatst bewerkt:

Eppiegrande

Actief lid
Het boekje zegt dat de Octavia 7 liter reserve heeft, gek alleen dat de benzine wel lege tank als nul punt heeft en de diesel niet (en gezien de 53 liter tanken mgl toch een lege tank 50 liter verbruik is met marge)
 
Bovenaan Onderaan