Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Joske

Forumguru
Hoe doen ze dat dan bij een nieuwe auto eigenlijk?
ik zou vermoeden dat ze de pomp "opgieten", dus de aanzuig vullen met het te verpompen medium. Bij een zelfaanzuigende pomp (genre regenwaterpomp dat in mijn garage staat voor water uit de put te halen) moet je dat ook doen, anders blijf ie in zijn eigen sop draaien, in dit geval: blijft dat lucht en verpomp je niets.

maar is maar een "vermoeden", voor hetzelfde geld gooien ze de tank vol en starten ze het boeltje gewoon in de fabriek hoor ;)

turboturbo

Forumguru
Oh, oké - dan klopt het inderdaad.
Hoewel ik meen dat altijd het laatste zoveel honderdtal km's gemiddeld verbruik Ø genomen wordt door de boordcomputer. Maar daar kan ik naast zitten!

Rick

Senior Member
Gisteren gaf mijn boordcomputer aan dat ik nog 65km kon rijden. 42,5 liter getankt. Spot-on dus, uitgaande van 5 liter reserver-buffer. (1.6tdi greenline)
Al vaker gezegd, maar bij de benzine telt hij deze 5 liter niet als reserve. 0 km actieradius = 50L tanken. Zoals elke auto die ik hiervoor heb gehad (itt alle ***-verhalen van PON/Skoda)

Remakil

Forumguru
En dat klopt dus niet, wat je zegt...
Ik heb een week een Rapid bij me gehad, 2x tot bijna 0 doorgereden en beide keren ging er dus geen 55 liter in, wat wel de tankinhoud van die Rapid is...

Zat er gewoon dik 5 liter naast... ;)

Eppiegrande

Actief lid
Ja, laten we weer opnieuw beginnen.....
Ondanks dat het niet klopt, heb ik toch echt dezelfde ervaring.

Maar de vraag was of er al een oplossing voor was aangedragen door de dealers die wel serieus naar dit voor mij en toch best veel anderen probleem.

Jedewe

Forumguru
Zo, de eerste keer wezen tanken.
Er ging 33,53 liter in en 560 km afgelegd, dat is dus 1 op 16,7.
Best slecht resultaat voor een Greenline maar dat ligt aan me voet en de korte stukjes ben ik bang voor.
De boordcomputer gaf aan nog 180 km af te leggen, ff rekenen.....
50 - 33,53 = 16,47 liter x 16,7 = 275 km te gaan.
Nu trekken we 7 liter reserve eraf dat is 16,7 - 7 = 9,7 liter maal 16,7 = 162 km
trek je 5 liter eraf 16,7 - 5 dan heb je 11,7 x 16,7 = 191 km.
Conclusie is dus dat het wel aardig klopt, uitgaande van dezelfde rijstijl, afrondingen, weer enz.
Grootste conclusie is.... Wat zuipt dat ding !!! tweemaal zoveel als op papier !!
Het zijn de eerste kilometers dus laat ik nog geen conclusies trekken ;)

Badnews

Senior Member
eerste keer nooit meetellen. zat ie wel helemaal vol bij afleveren etc etc.
gewoon een paar keer na de eerste tankbeurt kijken en dan pas kan je een goede verbruiks overzicht krijgen

Jedewe

Forumguru
Dat weet ik ;) de teller stond op helemaal vol, zegt niks, maar dit is de eerste conclusie.
Ik hou zolang de auto in bezit is, in een excel alles bij ;)
Zal het laten weten hier!

Joske

Forumguru
reken trouwens op minstens 10 tankbeurten om een iet of wat overzichtelijk beeld te krijgen. Plus de eerste km's is een nieuwe auto altijd wat onzuiniger é ;)

Jedewe

Forumguru
Jep, in excel, is ooit gemaakt en staan al mijn auto's in.
Tevens rekent die dan verbruik uit, prijs per liter, per km, gemiddeld jaarverbruik, km per jaar, totaal per jaar kosten brandstof, totale liters per jaar, gem. Prijs per km, gem. Prijs per liter..... Misschien vergeet ik nog wat haha ;)

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Maar de vraag was of er al een oplossing voor was aangedragen door de dealers die wel serieus naar dit voor mij en toch best veel anderen probleem.
Ik heb geen zin om 44 pagina's door te lezen, dus wellicht is het antwoord al gegeven. Maar wát is nu het serieuze probleem? Zo moeilijk is het toch niet om gewoon tijdig te tanken?

(getuige de 45 pagina's is het in ieder geval een geliefd onderwerp, ook als het geen probleem is...) :D

Eppiegrande

Actief lid
En jij vind de diesel/benzine prijzen ook niet gestegen, want jij tankt altijd voor 25 euro........
Voor elk "probleem " is een oplossing, maar het is wel een verschil met de Skoda's die ik hiervoor heb gehad. (of de eerdere modellen hadden een probleem en is nu gecorrigeerd) is maar net hoe je er naar kijkt.
Ik vind het irritant dat je 0 km kan rijden volgens de boordcomputer en er zit nog ruim 10 liter in de tank. Komt in de verste verte niet overeen met de in het boekje vermelde 7 liter reserve. (dit voor degene die geen zin hebben om te lezen)

MarcoO2

Forumguru
Nee, ik kijk überhaupt niet naar de prijzen :D

OK, als het probleem is "ik vind het irritant", dan klopt mijn oorspronkelijke gevoel bij dit topic wel ;)

Bovenaan Onderaan