Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

OctaviaWest

Actief lid
Dat bevestigt alleen maar wat we al wisten/dachten jfk, enkel de diesels hebben het probleem, bij de benzineversies werkt het perfect.
 

Remakil

Forumguru
Toch heb ik geen klagen over de 1.6 GL met de 50 liter tank. Als ik de 0 actieradius voorbij ben, gaat er gewoon minimaal 48 liter in... zonder voldruppelen.

Zal wel de enige zijn... :)
 

blauwkeut

Forumguru
Heb nu een kleine 4000km gereden met mijn O3, en heb het probleem toch ook. Gisteren met 10km bereik maar 43l kunnen tanken. Dus dik 7l over in de tank (eerste tankbeurt was ie echt leeg toen hij van de garage kwam, heb er toen 51,75l in gekregen). Gemiddeld sta ik momenteel op 6,5 à 7l/100km, dus zou nog makkelijk 100km kunnen verder rijden na 0km bereik. Niet ideaal in ieder geval...

Dacht op het Duitse forum wel gelezen te hebben dat er midden augustus mogelijk een software update zou komen? Iemand hier al iets over gehoord? Ook daar hebben ze het over via VCDS de tankcalibratie aan te passen, wat ook zou werken... Iemand daar al ervaring mee?
 

MaRco2

Forumguru
Zal moeilijk gaan met een 50 liter tank... :)

Pas wel bijna 51 liter getankt (tot de rand, dus inclusief vulpijp) en was echt nog niet stilgevallen (wijzertje stond nog boven het nulpunt).

Geen record, maar bijna 950 km gereden toen (record is 997 km en nog wat in de tank).


Wat me opvalt, is dat sinds de nieuwe A label voorbanden (stuk beter dan die SC5) het verbruik nog ietsje beter is geworden. Dat was nog voordat het warm werd.;)
 

Gizzmo

Forumguru
Op zich lijkt het wel aardig te kloppen, ik zat gister de manual te lezen, je heb een 50 liter tank met 7 liter reserve.
Als je meter en boordcomputer zeggen dat de tank leeg is bedoelen ze dus leeg behalve je reserve, zolang je het maar weet is het geen ramp.

Bij mijn vorige auto, Opel, berekent de boordcomputer de afstand aan de hand van het verbruik, heb je een tijd zuinig gereden en kan je nog bv 100km, en je gaat dan sportief rijden begint die sneller terug te rekenen, maar wel in stappen, en dan kan het zijn dat de tank leeg is voordat de bc de stand goed heeft kunnen bijwerken.
Heb gehad dat ik nog km's meer heb gereden terwijl bc nog 0 km aangaf, ook ooit eens leeg gestaan terwijl bc nog 30 km aangaf. Bij mijn huidige opel zijn ze iets slimmer, tot 40 km geeft die het netjes aan, daarna geen schatting meer, maar enkel de waarschuwing dat ik moet tanken. Overigens kan ik dan ook altijd nog behoorlijk meer rijden dan 40 km. Wel wekt de opel met een reserve minder dan 7 liter, is wel wat ruim ja.

Boordcomputer vind het trouwens wel fijn als je gewoon vol tankt, met halve tanks ed klopt het niet altijd.
 

Joske

Forumguru
Tot de rand vullen van een benzine kan ik alleen maar ten sterkste afraden..

Dit ifv je actieve koolstoffilter, kan je een behoorlijke kostenpost opleveren als deze verzadigd geraakt met zuivere benzine ipv benzinedampen waar ie eigenlijk voor bedoeld is.
 

Remakil

Forumguru
ja man bofkont.. @Remakil 2 pk meer na JD tjoening, 5 liter meer in de tank bij BC 0 en een top die 15 km/u hoger ligt dan bij mij....

zal het dan toch aan de kleur van de auto liggen? :cry:

Nee, boerenslimheid @peterbaarlo ... ;)


Heb het al vaker gezegd, ik tank tot dat ding afslaat. Wacht een aantal seconden en dan tank ik op een laag tempo (niet druppelen) ruim 2 liter er bij, zonder dat tankpistool er verder uit te halen en dat soort grappen. Ik stop dat ding er zo ver mogelijk in en het laatste stukje gaat gewoon langzaam aan. Maar dan gaat er zonder problemen een paar liter bij en nogmaals, ik sta niet te druppelen en moeilijk te doen...

Maar goed, als ik hier zeg dat ik het probleem niet heb, dan wordt ik dus een beetje "belachelijk" gemaakt. Terwijl jij dan weer betere vering hebt, die ik helaas niet heb. Dus of mijn kont meer boft t.o.v. jou kont weet ik niet, wel zit de mijne op fraai leer... dat dan weer wel :D
 

Stewie

Senior Member
Dan vraag ik me af, is dat gezond? Zit je dan niet in de knoop met de expansieruimte indien het wat warmer wordt (loopt je tank dan niet over)?

Rij jij nietmeer als je getankt hebt dan? :tongue:
Maar is er nergens een drukventiel dat open kan gaan bij te hoge druk? Of er nu lucht doorstroomt of vloeistof moet niet zo uitmaken volgens mij...

Ik tank overigens tot het afslaat en haak dan in. Heb daar allemaal niet genoeg tijd voor (of die indruk toch haha)
 

Joske

Forumguru
en naar waar denk je dat die ontluchting van je brandstoftank naar toe gaat?

juist..

je absorptie-koolfiltersysteem.

De klep die deze normaliter "gasstroom" regelt zal pas bij warme motor beginnen pulseren. Bij contact af, staat deze regelklep af.
 

blauwkeut

Forumguru
Rij jij nietmeer als je getankt hebt dan? :tongue:
Jawel, maar ik tank ook gewoon tot de 2e klik, niet tot ik de diesel aan het randje van de vultuit zie zoals @MaRco2 beschrijft...

Voor zover ik weet heeft een benzine/diesel tank toch een ruimte voor expansie?

Net even gegoogled, en vind dit:
The volume of gasoline expands or contracts 1 percent with each 15-degree temperature change
Dus misschien valt dat nog wel mee langs de andere kant (op 50l zou dat een halve liter meer zijn bij 15° temperatuurverschil)...
 

OIII

Nieuw lid
http://www.skodaforum.nl/forum/i/br...ius-tonen-te-weinig.20532/page-47#post-402310
Zie m'n post van een tijd terug, het "probleem" is dus geen probleem maar een eigenschap. Deze zal er dus ook niet door een update uitgehaald kunnen worden.

Die 7 liter speling wordt bewust gehouden voor het koelen van de rondgepompte brandstof. Die kun je ook best oprijden, maar dit brengt een zeker risico met zich mee. Hoe groot dat risico is, daar zouden we wel over kunnen discussieren.

Ik heb 53 liter kunnen tanken na 1100 km te rijden, na 150 km op actiedarius 0. Die zit er bij iedereen dus wel in verwacht ik. Dit was nog niet de bodem van de tank, wil ik nog wel eens proberen te bereiken, maar dan moet het ook zo toevallig uitkomen dat ik tijd heb om stil te vallen en uit een jerrycan bij te vullen.
 

Stewie

Senior Member
en naar waar denk je dat die ontluchting van je brandstoftank naar toe gaat?

juist..

je absorptie-koolfiltersysteem.

De klep die deze normaliter "gasstroom" regelt zal pas bij warme motor beginnen pulseren. Bij contact af, staat deze regelklep af.

Zoals ik al eens zei, ik ken niks van auto's :).
Gas rechts, koppeling links, middenpedaal niet nodig en hoppa weg ben ik :D
 
Bovenaan Onderaan