Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

blauwkeut

Forumguru
Ik heb gisteren de wagen kort binnen gebracht voor kort eerste nazicht op 2500km (wel wat laat, zit al over de 4000km, maar ja).

Alles ok, maar ik polste wel eens naar het feit dat ik maar een 43-45 liter kon tanken bij 10km resterende rijafstand. De man achter de balie kwam in ieder geval uit de lucht vallen en vond het vreemd. Dus lijkt me dat niemand dit al eens gemeld had. Of ik het in de gaten wou houden tegen een volgende keer... Ben er nu niet meteen verder op ingegaan, hou ik wel voor als ik eens echt tijd heb (dus eigenlijk als ik na mijn vakantie nu terug aan het werk ben).

Ook blijkt de tank volgens een technieker fysiek 52 liter te kunnen bevatten (!). Wat ook kan kloppen, want mijn eerste tankbeurt bij aflevering was 51,75l (Skoda levert dus 1/4l diesel mee - de gierigaards :greedy:). Dus eigenlijk is er al een reserve ingebouwd in de tank. Maakt nog meer dat het idioot is 7 liter (of 9 liter, al hoe je het dan bekijkt) ongebruikt te laten als je op boordcomputer op 0km staat.

turboturbo

Forumguru
Ik dacht dat je voor de uitzonderlijk hoge verplichte afleverkosten in NL (itt Belgie) tenminste een 3/4 'volle' tank mee krijgt.
Edit: @blauwkeut ís Belg... :facepalm:

Laatst bewerkt:

dummy

Lid
Bij de garage waar ik ga (Skoda Verbeke in Roeselare) heb ik dit 'probleem' ook eens aangekaart. De technieker had dit nog van niemand anders gehoord, maar reed zelf wel een km of 50 door nadat de teller op 0 stond (02 RS).
Hij ontkent het probleem dus niet, maar wist er ook geen oplossing voor :).

peterrapid

Forumguru
Ik denk in België dat de dealers graag ontkennen en doen of ze van niks weten, als ik ook bij mijn bestelling bepaalde dingen aan had gekaart aangaande bepaalde bekende problemen deed die verkoper ook of hij nog nooit hiervan had gehoord en gaf ik hem een antwoord : nog nooit een Skoda O3 verkocht ? En dan blijkbaar begint de lamp te branden bij die dealers :D En nu heb ik een zeer goede relatie met de dealer die al mijn problemen (nu met de Rapid) heel snel en correct oplost (eigenlijk nog geen gehad hoor met de Rapid). Je niet laten doen is het motto.

O3-Rider

Senior Member
Zo ook maar eens de store schoenen aangetrokken. Doorgereden tot ongeveer 50km NA actieradius 0.
Bijtankhoeveelheid sprong net op 45 liter. Met 2 keer afslaan kon er 48 liter in. Volgende keren rij ik dus gewoon wat langer door, niet zo extreem, maar wel gewoon tot 0.

henriz

Forumguru
Sinds ik bekend ben met dit fenomeen tank ik sowieso nooit meer voor de teller op 0 staat. Teller op 0 betekent voor mij een herinnering dat ik binnenkort eens moet gaan tanken. Dat doe ik dan meestal de volgende rit.

Desperado

Forumguru
Vanmiddag met brandend lampje ook maar eens gaan tanken. Normaal gaat het lampje knipperen als het echt tijd wordt, maar nu ging er met alleen branden ruim 50 liter bij. En als ik het goed heb is mijn tankinhoud 50 liter. Dus ook bij de O1 gaat het wel eens mis :D

Jedewe

Forumguru
Nou, ik klaag niet, als het lampje aan gaat, ga ik tanken en dan gaat er steeds 42 liter in en heb ik rond de 800 km weg gereden. Vind het een mooie reikwijdte en die brandende lamp in mijn gezichtsveld irriteert me meer dan die paar liter ;)

Badnews

Senior Member
Gaat er een lampje branden?
Ik zit te denken of me die ooit is opgevallen.. moet heel eerlijk zeggen, nee, zou niet eens weten of ie er wel zit?
Eenmalig bij het bereiken van de grens (ongeveer 90km te gaan meestal) een waarschuwing op de columbus en dan zeurt ie alleen bij aanzetten (opnieuw columbus) dat ik moet tanken zodra ik onder die grens kom (en of ik een tank station wil zoeken, kan je uitzetten, maarja, ben te lui daarvoor)

Badnews

Senior Member
@peterrapid neuh, maar wacht altijd wel tot ik bij de lokale pomp vlak bij mijn huis ben.
Oost, West, eigen pomp best (ofzo)

Heb er nooit meer dan 46 liter in gekregen, en veel verder dan nul durf ik niet.

Arnoldotje

Forumguru
Ik moest maandag van Groningen naar Bergeijk en weer terug.
Op de terugweg voorbij Eindhoven ging het lampje branden.
Bij Apeldoorn was de actieradius op 0 km. Uiteindelijk getankt in Groningen vlak voor thuiskomst.
995 km gereden op één tank en er ging 54 liter na wat aandringen.
De eerste keer sloeg hij af bij 49 liter.

Oogje

Senior Member
Ik heb gisteren de wagen kort binnen gebracht voor kort eerste nazicht op 2500km (wel wat laat, zit al over de 4000km, maar ja).

Wut?!?? Op 2500 al een beurt? De mijne staat op 18k en heeft geen garage gezien nog. Ik ga er vanuit dat m'n dashboard vanzelf een melding geeft (al is m'n Toyota dealer dat bij de Avensis ooit vergeten, waardoor de eerste beurt op 50k km kwam).

Normaal zit de eerste beurt toch op 30 a 35k km?

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga er vanuit dat m'n dashboard vanzelf een melding geeft (al is m'n Toyota dealer dat bij de Avensis ooit vergeten, waardoor de eerste beurt op 50k km kwam).
Heel af en toe zelf óók een beetje opletten en nadenken is niet verboden, hoor... ;)

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Was dan ook maar een "nazicht" aangeboden van de garage uit volgens mij..

De tijd van de fabrieksolie er afhalen na 1500km is gepasseerd, is direct tot 15k doorrijden of 30k igv longlife.

Rick

Senior Member
... en er ging 54 liter na wat aandringen.
De eerste keer sloeg hij af bij 49 liter.
Dan zat je zeker niet ver van droog staan af. 54 liter zit zeker tegen de maximale tankinhoud aan. Maar goed om te weten dat er in de tank dus minimaal 54 lt past!

Bovenaan Onderaan