Check software Diesel Engines EA189

Tafkah

Forumguru
bild.de
Etwas klarer ist mittlerweile, welche Autos von dem Abgasskandal betroffen sind. Wie Skoda mitteilte, handelt es sich um Drei- und Vierzylinder-Dieselmotoren mit den Hubräumen 1,2 l, 1,6 l und 2,0 l in folgenden Modellen: Fabia II (Baujahre 2009 bis 2014), Roomster (Baujahre 2009 bis 2015), Rapid (Baujahre 2011 bis 2015), Yeti (Baujahre 2009 bis 2015), Octavia II (Baujahre 2009 bis 2013) und Superb II (Baujahre 2009 bis 2015).

Dus iedereen met een diesel O1, O3, S1, S3, F1 en F3 hoeft zich volgens bovenstaande in ieder geval geen zorgen te maken..

@Smeeuwis: jij hebt dus geen Euro5 EA189 blok, maar een Euro6 EA288 (nummer even uit het hoofd) blok.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb zo'n wél betrokken Fabia GL - maar ik maak me óók geen zorgen, hoor.
Al was het maar omdat ik daar sowieso niets mee opschiet. :pardon:

We zien wel wat er gebeurt als eenmaal officieel bekend wordt wat ze er aan willen gaan doen en welke bijwerkingen dat medicijn heeft. Dan is het nog vroeg genoeg om de mogelijke opties te gaan beoordelen.
 

Tafkah

Forumguru
@Canon-Eye Ik volg het wel (redelijk) maar zorgen maken? nee hoor.
Ik heb wel een hekel aan mijn buurman, dus ik zet tegenwoordig de auto met z'n kont naar zijn voordeur...
Weet niet waarom ik dat doe maar het geeft wel een goed gevoel 's ochtends als ik hem start:deuk:....
 

Smeeuwis

Donateur
@Tafkah dank, ik was in de veronderstelling dat mijn greenline ook een EA189 blok heeft. Kennelijk is dat niet het geval, en geldt dat dus voor alle O3.

Kenteken even ingevoerd bij de RDW en daar staat toch Euro 5 in de milieugegevens. Ook een gecombineerd verbruik van 3,3 liter per 100 km, dus of het allemaal klopt daar in Veendam, ik weet het niet...:thumbsdown:

De opvolger is inderdaad de EA288 Euro 6.
 

Monteurtje

Forumguru
Klopt ik heb zo 16Tdi 110pk greenline en die mag zo blijven als hij is.
Ze hebben bij de laatste aanpassing voor de 14% een paar aanpassingen aan gedaan.
Wat ze mij verteld hebben is , het spoilerjte achter op de klep andere wielkuipen en wat lager op de weg gezet.
Laten we zo zeggen de 16tdi van Skoda is beter als die van VW :maakmegek:

Het zijn niet alleen uiterlijke aanpassingen. Motorisch zijn er ook een aantal verschillen. Nokkenasverstelling en een tweede EGR klep. Het is idd een EA288 motor.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb het over de 1.6 Greenline. Standaard zit er een EGR klep na het roetfilter. Dus een lage druk EGR klep. En er zit er voor de turbo. Dus hoge druk EGR klep.
Alle diesel hebben een lage druk EGR klep. Daarom zit er in de uitlaatpijp ook een klep die voor tegendruk zorgt als EGR klep ingeschakeld wordt.
 

Import Yeti

Forumguru
Heb het over de 1.6 Greenline. Standaard zit er een EGR klep na het roetfilter. Dus een lage druk EGR klep. En er zit er voor de turbo. Dus hoge druk EGR klep.
Alle diesel hebben een lage druk EGR klep. Daarom zit er in de uitlaatpijp ook een klep die voor tegendruk zorgt als EGR klep ingeschakeld wordt.
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom men een hoge druk EGR toepast die alleen maar je inlaat traject vervuilt. Waarom niet alleen een lagedruk EGR na het roetfilter zodat je inlaat traject schoner blijft?
 

2Metertje

Actief lid
Ik doe ook gezellig mee met de NOx race.
Ook mijn 2.0 TDI uit 2011 bevat de fameuze sjoemelsoftware.

Zijn er trouwens onder jullie mensen die iets hebben gehoord over een compensatie/'eigenaren vs skoda' actie? terugroep.jpg
 
Laatst bewerkt:

yves1966

Forumguru
Zopas op het nieuws:
Volkswagen heeft niet enkel tussen 2009 en 2015 gesjoemeld met software van dieselmotoren, maar ook met de modellen die volgend jaar op de markt komen. Dat meldt persbureau AP.
 

Spierings

Forumguru
Ik doe ook gezellig mee met de NOx race.
Ook mijn 2.0 TDI uit 2011 bevat de fameuze sjoemelsoftware.

Zijn er trouwens onder jullie mensen die iets hebben gehoord over een compensatie/'eigenaren vs skoda' actie? Bekijk bijlage 42781
Denk dat je als eigenaar geen compensatie krijgt. Hooguit een update..

Je bent welleswaar een slachtoffer van de verkeerde software naar hebt er voor de rest geen nadelen/financiële kosten van gehad....

Nox hoor bij een benzine auto;)
 

Thrar

Actief lid
Denk dat je als eigenaar geen compensatie krijgt. Hooguit een update..

Je bent welleswaar een slachtoffer van de verkeerde software naar hebt er voor de rest geen nadelen/financiële kosten van gehad....

Nox hoor bij een benzine auto;)
Dat ligt eraan wat deze software update inhoudt. Als bijv. de prestaties verslechteren of de kosten omhoog gaan om wat voor reden dan ook, vind ik dat compensatie wel op zijn plaats is. Uiteindelijk ben je als klant zijnde gewoon in de maling genomen. En dan moet de toekomst nog maar uitwijzen wat voor invloed dit heeft op de restwaarde / verkoopbaarheid van deze auto's.
 

Import Yeti

Forumguru
Dat ligt eraan wat deze software update inhoudt. Als bijv. de prestaties verslechteren of de kosten omhoog gaan om wat voor reden dan ook, vind ik dat compensatie wel op zijn plaats is. Uiteindelijk ben je als klant zijnde gewoon in de maling genomen. En dan moet de toekomst nog maar uitwijzen wat voor invloed dit heeft op de restwaarde / verkoopbaarheid van deze auto's.
In geval van een diesel ligt dit anders vindt ik. Als er achteraf een Adblue tank in je auto gemonteerd moet worden om aan die NOx norm te kunnen voldoen, heb je daar als klant niet om gevraagd. Je krijgt daar immer hogere kosten door omdat er wellicht maandelijks of jaarlijks bij gevuld moet worden. Ik zou hier dan toch echt een schade vergoeding voor willen hebben. Bij de aankoop van je auto heb je met deze kosten geen rekening mee gehouden.
 

tr7

Actief lid
Zijn er al bezitters van de NIEUWE Superb (III) TDI (1.6 of 2.0) die hun VIN hebben ingevoerd in de controle-applicatie? En wat was het resultaat?
 

yves1966

Forumguru
Volkswagen zal in Duitsland en Oostenrijk worden gedwongen om dieselauto's die zijn uitgerust met sjoemelsoftware terug te roepen en te herstellen. In Duitsland gaat het om 2,4 miljoen wagens, in Oostenrijk zijn naar schatting 363.000 auto's met de software uitgerust.

In Duitsland zal automobielwaakhond KBA erop toezien dat de naar schatting 2,4 miljoen Duitse diesels teruggebracht worden om de fraudesoftware te laten verwijderen. Eerder had Volkswagen voorgesteld de eigenaars hier vrijwillig voor te laten kiezen, maar KBA wil dat bezitters verplicht worden hun auto terug te brengen. De vrees bestaat dat veel eigenaren hun auto niet zullen laten herstellen uit angst dat hun voertuig na de zogenoemde refit minder goed zal presteren.

Om te voorkomen dat de terugroepactie niet zal leiden tot schonere auto's, zal VW in Duitsland daarom worden gedwongen de getroffen dieselauto's te herstellen. Volkswagen heeft tegenover persbureau Reuters gezegd nog van niets te weten.

Later vanochtend zal de Duitse minister van Verkeer een verklaring afleggen over de zaak.

Stikstofoxiden
Ook Oostenrijk verplicht Volkswagen alle dieselauto's met sjoemelsoftware terug te roepen vanwege het schandaal rond de gemanipuleerde uitstoottests. Minister van Verkeer Alois Stöger (SPÖ) gaf daartoe bevel. Het tijdschema is gebaseerd op dat van Duitsland. Porsche Oostenrijk moet de getroffen autobestuurders op de hoogte brengen, zo zegt het ministerie aan nieuwsagentschap APA.

De software zou ervoor zorgen dat de katalysator die schadelijke stikstofoxiden omzet in stikstof en onschadelijke gassen, extra snel opwarmt. Of dit alleen tijdens emissietests gebeurt, is nog niet duidelijk. Er wordt nu gekeken of Volkswagen ook met de nieuwste modellen een poging heeft gedaan de Amerikaanse emissienormen te omzeilen. Het autoconcern benadrukt dat Europese auto's met een dieselmotor die voldoet aan de strengere Europese euro-6-norm voldoen aan de eisen. Het schandaal kostte topman Winterkorn zijn positie, en ook alle topmannen van Research & Development werden op non-actief gezet.

Ben benieuwd wat de regering in belgie en nederland zal beslissen.
 

yves1966

Forumguru
Invoerder D'Ieteren laat weten dat Volkswagen ook in ons land alle 317.000 dieselwagens met sjoemelsoftware verplicht naar de garage terugroept voor herstelling. Tot nog toe ging Volkswagen uit van een vrijwillige reparatie. De Duitse overheid heeft het concern echter gedwongen om daar van af te zien.

Een verplichte terugroepactie komt in principe alleen voor als er sprake is van gevaar voor de veiligheid. Dat is er in dit geval niet, maar door de extreme omvang van dieselgate roept VW toch verplicht alle wagens met sjoemelsoftware terug. In heel Europa gaat het om 8,5 miljoen auto's.

Volkswagen heeft toegegeven dat wereldwijd 11 miljoen diesels zijn voorzien van software die ervoor zorgt dat in laboratoriumtests een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen wordt gemeten dan in de praktijk. Het bedrijf is druk bezig om voor zijn wagens die zijn uitgerust met de software een oplossing te vinden. De wagens worden nu dus verplicht teruggeroepen naar de garage. Oplossingen kunnen bestaan uit aanpassingen van zowel de software als de hardware.

Voor de Volkswagenrijders zijn er uiteraard geen kosten aan verboden.
 
Bovenaan Onderaan