Chiptuning 1.2 TDI

Race Eend

Forumguru
Je kunt bv nog wat meer koppel (in middengebied) of minder vermogen (top) etc... zou ook niet weten wat je aan zou willen/moeten passen maar goed, mogelijk is het wel.

Race Eend

Forumguru
zucht, dit wordt weer geheel uit elkaar getrokken woord voor woord. Mijn reactie was gebasseerd op de post van Max5 die vroeg of het een powerbox was... en dat is het niet, een powerbox is een doos weerstanden die niet te beïnvloeden is, deze programmatuur is geheel af te stellen door ons per toerental etc. Mocht je wagen anders reageren dan de andere 1.2 TDI's, is het dus niet helaas pindakaas, maar dan is er daadwerkelijk wat aan te doen (anders dan bij een powerbox waar het eenheidsworst is).

@ noord26, om op je vraag aanvulling te geven:
Als je veel koppel wilt zonder dat er turbodruk is, moet je veel inspuiten... dan gaat hij roken en zit je dpf filter binnen de kortste keren verstopt. Kan dus simpelweg niet.

MarcoO2

Forumguru
Omdat je zei dat de externe computer programmeerbaar is naar wens.

De werkelijkheid was iets genuanceerder... er stond een toevoeging achter "binnen het haalbare". Kortom: er is (letterlijk) finetuning mogelijk, daar waar dat met een powerbox niet kan.

Het is geen chip maar een externe computer, maar deze is her-programmeerbaar naar wens (binnen het haalbare natuurlijke).

Noord26

Forumguru
Daarmee kom ik tot de conclusie, voor mijzelf, dat het niet interessant is. Ondanks een zeer degelijke tuning en dito tuner blijft het lichte euvel van weinig power onder de 1500 tpm bestaan.

Race Eend

Forumguru
ik ben alleen bang dat je dan inderdaad de verkeerde motor gekocht hebt (als dat echt storend is).

Schijnt dat de Alfa mito 1.3 TDI dat veel beter doet...

Noord26

Forumguru
Ik heb bewust voor deze auto gekozen, met zijn 'beperkingen' qua motorisering en voordelen qua belastingregels. Vorige week op en neer naar Barcelona geweest incl de Pyreneeen, en als je een beetje toeren houdt is het gemakkelijk te doen. Geen enkele keer het idee gehad dat ik iets te kort kwam qua motorisering. Inmiddels lijkt hij ook een stuk soepeler te lopen als bij aanvang.

Als vergelijk heb ik een huurauto in diverse delen van Griekenland gereden en dat was een 1.2 TSI in een Octavia. Dan merk je het verschil zeker onder 2000tpm. Het is niet storend, maar je moet er even rekening mee houden.

In ieder geval bedankt voor de toelichting dat de 1.2 Tdi gewoon mechanisch in zeer lage toeren aan de limiet zit en er niet veel meer mogelijk is met een goede tuning.

GL-rijder

Nieuw lid
Als u het mij toestaat wil ik nog een poging wagen, niet om mijn gelijk te halen, maar om verduidelijking te verkrijgen.
Ten eerste mbt de opmerking van Race Eend: "Op de website van JDEngineering worden die getallen ook keurig overlegd met een potentiële klant, uitdraaien erbij, stukjes tekst boven de uitdraai etc. Ik snap de ophef niet!?"
Geachte heer Race Eend, aleereerst mijn excuses. Na uw toelichting begrijp ik uw reactie als deskundige, edoch zonder deze toevoeging was voor mij onduidelijk in welke hoedanigheid u deze reactie plaatste. (als leek, of amateur met enige ervaring, of een deskundige. Nu wat uw opmerking betreft; deze bestrijd ik niet, in tegendeel, gelukkig wordt alles zeer netjes en duidelijk uitgelegd en overlegd aan de klant. Min waardering daarvoor.
Mijn opmerking gaat juist over de behaalde resultaten Het blijkt uit diverse metingen op ditforum en elders vaak aangehaald, dat VAG-motoren ruimschoots al boven de fabrieksopgave presteren. Ook de grafieken van JD wijzen daarop en haalt JD zelfs terecht aan. Mijn reactie was derhalve dat het optisch vanuit de fabrieksopgave wel een mooie winst oplevert, maar vanuit de praktijk een behoorlijk percentage lager blijkt te zijn. Nogmaals, daarmee kraak ik tuning niet af, maar wijs op de feiten die qua verkooptechniek duidelijk zijn, maar qua praktijk enigszins genuanceerder liggen. Het te besteden bedrag aan tuning komt daardoor wel in een wat ander perspectief te staan.

Dan de opmerking van MarcoO2 : "Of... stiekum toch wel...? Ik denk dan: "iets te bewijzen"? "
Mijns inziens werkt dit hier aan beide kanten, zowel voor- als tegenstanders zijn erg nadrukkelijk aanwezig en 'vergeten' nuchter naar de cijfers en resultaten te kijken.

Daarbij vraag ik me ook af waarom rijders die over veel vermogen beschikken, zich toch ook wel blijkbaar aangesproken voelen op opmerkingen over een (hoezo?) terloopse opmerking over drivability. Zie hier, dit werkt dus wederzijds, de tuneliefhebbers voelen zich ook aangesproken. Het is tweerichtingverkeer in discussies zoals deze, toch? wie bewijst dus wat?

En nu graag over tot de orde van de dag, lees chiptuning, waarbij m.i. de voor's en contra's graag over de tafel mogen vliegen, graag zonder waarde-oordelen maar liefst met feiten gestaafd.

Over de tuning van JD nog een vraag. Wat verstaat men precies onder drivability?
Want als ik de grafieken van JD correct interpreteer, blijft het vermogen en koppel met JD-tuning onder 1500- 1700 /min ook matig. En dat is een punt wat ik hier geregeld hoor noemen dat men wil tunen om juist de power onderin te vergroten.

EdK

Forumguru
dat als het puntje bij paaltje komt de enige mensen die reageren in het topic zijn: de mensen die geen interesse hebben in tuning (waarom volg/reageer je dan uberhaupt (in) een topic, ter voorbeeld: ik zal nooit een topic over audio installaties volgen (laat staan in reageren) ik vind het standaard speaker systeem nl prima!

Het interresseert mij als techniek zeker wel, alleen de prijzen staan mij niet aan !
Deze vind ik te hoog voor datgene wat ik krijg !
Maar daarom wil ik me blikken zeker wel verruimen hierin, zou haast zeggen verbreed je blik ook eens in de audio installaties ondanks dat de standaard speaker systemen voor ons goed genoeg zijn

sitechris

Donateur
Driveability is idd een lastige term. Maar in algemene zin vind ik meer koppel in middengebied ook prettig. Hoef je net wat minder vaak terug te schakelen in de alpen of als je bij luik de ardennen in rijdt. Dat vergroot het comfort. Ook bij inhaalacties geeft meer vermogen je net een fijner en veiliger gevoel. En voor mensen als mijzelf die graag het gaspedaal vloeren is ieder paardje en newtonmetertje meegenomen.

Hetzer

Forumguru
Ben zelf nog steeds tevreden over de 1.2 TDI motor, als je hem op toeren houd is hij hij best rap, het snelst is hij in zijn 4 tussen de 2000 en 2500 toeren , dan trekt hij toch behoorlijk.
dat is me wel weer eens gebleken in de bergen van het Saarland afgelopen vakantie.
Zit er misschien wel over na te denken om hem de behandeling te geven bij JD, waarom ??? omdat ik het gewoon leuk vind om telkens wat aan mijn auto te verbeteren.
@Raceeend Kunnen we nog wat doen met de prijs als we met een aantal mensen tegelijk komen ??;)

Noord26

Forumguru
of als je bij luik de ardennen in rijdt.

Met 124 km/h op de Maxidot (is 120 km/h volgens GPS) viel mijn GL met volle bepakking slechts terug tot 116 km/h op de steilste helling bij Luik. Terugschakelen is daar echt niet nodig met voldoende koppel. De GL draait dan juist 2200/2300 toeren en daar zit de piek in het koppel.

laagvlieger

Forumguru
Met 124 km/h op de Maxidot (is 120 km/h volgens GPS) viel mijn GL met volle bepakking slechts terug tot 116 km/h op de steilste helling bij Luik. Terugschakelen is daar echt niet nodig met voldoende koppel. De GL draait dan juist 2200/2300 toeren en daar zit de piek in het koppel.

En als je dan toch terugschakelt lukte het me met 135 km/u ook en dan rij je bijna iedereen voorbij met je 'crisismotor'.

Buiten het feit dat deze kleine TDI al voldoende kracht heeft om normaal en vlot in het verkeer te kunnen rijden (uitgaande van een 1199cc diesel met drie cilinders presteert hij mooie cijfers op de meetbank) is een beetje extra altijd welkom. Met 103 pk en 237 Nm ben je helemaal geen stakker in zo'n lichte Fabia.

Als je dan toch bezig bent, kun je er nog enkele pk's uithalen door in te zetten op een betere luchttoevoer en afvoer.

duopenotti

Senior Member
Als leek ben ik naast de tuning van JD ook geinteresseerd in andere tuning mogelijkheden, zoals de genoemde luchtinlaat. Wat is er nog meer mogelijk. Hoe zit dat bv met die EGR klep. Kost die significant veel vermogen? Wat levert het sluiten van die klep op?

Vdub

Actief lid
sluiten van de klep levert geen vermogen op alleen voor de motor schonere ingeademde lucht tijdens deellast. Ik weet niet of de motor wat heeft aan een andere luchtinlaat.. iig niet in de vorm van een luchtfilter..

Noord26

Forumguru
Als je dan toch bezig bent, kun je er nog enkele pk's uithalen door in te zetten op een betere luchttoevoer en afvoer.

Jammer genoeg liggen de regels omtrent deze motor in NL totaal anders als in BE. En is het mogelijk om een zeer nare naheffing te krijgen van de belasting. Deze motor is niet voor niets extreem populair in NL.

Door de veranderde uitstoot (achterwege gelaten lager of hogere uitstoot) hoef je geen BPM te betalen. Dat is de aanschafbelasting en grofweg €4500,-
Daarnaast geen wegenbelasting tot 2014. Dat is voor een auto van dit gewicht en afhankelijk van welke provincie tussen €850 en €1000,- op jaarbasis.
Uitgaande van ruim 3 jaar wegenbelastingvrij en BPM is dat voordeel als snel €7000,- of meer, puur vanwege het wegvallen van belastingen.

Max5

Senior Member
Over een verbetering van de driveability:
De draaimomenten lopen tot 2000 toeren steil omhoog, daardoor lijkt het verschil wellicht niet zo groot.
vergelijk12tdi.jpg

Ik heb niet de ruwe data, maar wel een tip voor de marketing afdeling: :)
Zet de relatieve verbetering van de Nm eens uit tegen de toeren, dus (nieuw - oud)/oud *100% vs. toerental.
Zal er een stuk aantrekkelijker uitzien onder de 2000 toeren!

laagvlieger

Forumguru
@ Noord26: van die regeling ben ik op de hoogte. In BE is er echter ook redelijk wat vraag naar deze motor aangezien er belast wordt op cilinderinhoud en er onder de 100 gram uitstoot een premie van de overheid wordt uitgegeven die 15% van de aankoopprijs bedraagt (die van mij doet nog net 99gr) Het tunen zal daarom ook hier niet wettelijk zijn. Maar het topic belastingvrije auto's speelt veel heviger in Nederland, hier is men er duidelijk gelaten over. En de kans dat er hier werkelijk op gecontroleerd of naar gevraagd wordt is zeer klein.

Bovenaan Onderaan