Als u het mij toestaat wil ik nog een poging wagen, niet om mijn gelijk te halen, maar om verduidelijking te verkrijgen.
Ten eerste mbt de opmerking van Race Eend: "Op de website van JDEngineering worden die getallen ook keurig overlegd met een potentiële klant, uitdraaien erbij, stukjes tekst boven de uitdraai etc. Ik snap de ophef niet!?"
Geachte heer Race Eend, aleereerst mijn excuses. Na uw toelichting begrijp ik uw reactie als deskundige, edoch zonder deze toevoeging was voor mij onduidelijk in welke hoedanigheid u deze reactie plaatste. (als leek, of amateur met enige ervaring, of een deskundige. Nu wat uw opmerking betreft; deze bestrijd ik niet, in tegendeel, gelukkig wordt alles zeer netjes en duidelijk uitgelegd en overlegd aan de klant. Min waardering daarvoor.
Mijn opmerking gaat juist over de behaalde resultaten Het blijkt uit diverse metingen op ditforum en elders vaak aangehaald, dat VAG-motoren ruimschoots al boven de fabrieksopgave presteren. Ook de grafieken van JD wijzen daarop en haalt JD zelfs terecht aan. Mijn reactie was derhalve dat het optisch vanuit de fabrieksopgave wel een mooie winst oplevert, maar vanuit de praktijk een behoorlijk percentage lager blijkt te zijn. Nogmaals, daarmee kraak ik tuning niet af, maar wijs op de feiten die qua verkooptechniek duidelijk zijn, maar qua praktijk enigszins genuanceerder liggen. Het te besteden bedrag aan tuning komt daardoor wel in een wat ander perspectief te staan.
Dan de opmerking van MarcoO2 : "Of... stiekum toch wel...? Ik denk dan: "iets te bewijzen"? "
Mijns inziens werkt dit hier aan beide kanten, zowel voor- als tegenstanders zijn erg nadrukkelijk aanwezig en 'vergeten' nuchter naar de cijfers en resultaten te kijken.
Daarbij vraag ik me ook af waarom rijders die over veel vermogen beschikken, zich toch ook wel blijkbaar aangesproken voelen op opmerkingen over een (hoezo?) terloopse opmerking over drivability. Zie hier, dit werkt dus wederzijds, de tuneliefhebbers voelen zich ook aangesproken. Het is tweerichtingverkeer in discussies zoals deze, toch? wie bewijst dus wat?
En nu graag over tot de orde van de dag, lees chiptuning, waarbij m.i. de voor's en contra's graag over de tafel mogen vliegen, graag zonder waarde-oordelen maar liefst met feiten gestaafd.
Over de tuning van JD nog een vraag. Wat verstaat men precies onder drivability?
Want als ik de grafieken van JD correct interpreteer, blijft het vermogen en koppel met JD-tuning onder 1500- 1700 /min ook matig. En dat is een punt wat ik hier geregeld hoor noemen dat men wil tunen om juist de power onderin te vergroten.