Chiptuning 1.2 TDI

laagvlieger

Forumguru
Als je de grafiek echt goed bekijkt zie je inderdaad een grote vooruitgang. vanaf 1500 tpm is er ~10 pk en ~25 Nm meer koppel. Lijkt me dat je dat voelt. Aan de andere zijde bij 4000 tpm is er zelfs een 'bultje', het verschil is daar zelfs 22 pk en 40 Nm.

joergarms

Senior Member
Mijn vader heeft het nagenoeg direct na het ophalen van zijn nieuwe GL laten doen, en is er na een ruim half jaar nog steeds erg tevreden over. Veel soepeler onderin, pakt veel beter op.

Noord26

Forumguru
Dan is het toch onmogelijk om tevreden erover te kunnen zijn? Want je hebt geen vergelijk met een originele motor zoals af-fabriek. En zou je dus momenteel gewoon rond kunnen tuffen met een normale af-fabriek auto..

Want auto's die met een ventura-box zijn getest voor en na blijken vrijwel geen verschil te maken op een rollenbank..

:laugh:

Noord26

Forumguru
Even Race-Eend op hier op het forum een prive berichtje sturen. Die werkt bij JD Engineering en hebben een hele tijd geleden deze box reeds getest.

Onderaan op deze pagina het resultaat van de box welke tot nu toe het beste presteerde (Ventura deed het een stuk slechter):

http://www.seat-online.nl/showthread.php?129-SEAT-Ibiza-6J-1.2-TDI-Ecomotive-(chip)tunen/page16

- Tot aan de 2000tpm zelfs slechter als origineel!
- 7,8pk topvermogen meer
- 21 Nm meer koppel over een vrij groot bereik

Met andere woorden, waar een GL het graag zou hebben, kracht onder 2000tpm, doet de box het zelfs slechter.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de service van Ventura. Lees maar eens rond op een Seat of VW forum die hun Ecomotive of Blueline willen chippen..

ps. Op de (momenteel) laatste pagina wordt het interessant, want daar bemoeid opeens de eigenaar van Ventura zich in de discussie?

Peter_Octavia

Forumguru
Volg deze discussie met veel interesse. Iets meer power bij lage toeren zeg ik geen nee tegen voor een acceptabel bedrag.

Nu heb ik een tijdje terug een klein rondje mogen rijden met een Greenline met ventura box.
Om eerlijk te zijn viel mij dat vies tegen. Had op dat moment ca. 8000 km met mijn eigen auto gereden en vond het verschil eigenlijk te verwaarlozen.

Kortom ik had me eigenlijk al voorgenomen om het niet te doen.

Nu komt JD om de hoek kijken en krijg ik toch weer de kriebels.

Misschien toch eens een bezoek brengen aan JD... zitten bijna om de hoek.

Tot zover mijn bijdrage.

GL-rijder

Nieuw lid
Nu komt JD om de hoek kijken en krijg ik toch weer de kriebels.
Misschien toch eens een bezoek brengen aan JD... zitten bijna om de hoek.
Interessant heer Peter_Octavia.
Ik ben heel erg benieuwd dan naar uw ervaringen. In theorie levert JD 30 PK meer, maar omdat dit een vergelijking is tussen de fabrieksopgave tov het door JD gemeten resultaat, gaat deze opgave mank.
Uit de grafieken zegt JD dan ook dat het vermogen af fabriek 11 PK hoger ligt en dan is de winst een 30% lager, dus 20 PK. en dat voor 690 euro's.
Gezien de discussies op het seat-forum en de reacties, blijf ik zeer sceptisch. Computer is hetzelfde aldus Race Eend daar, terwijl alleen de programmering afwijkt. En derhalve ben ik erg benieuwd naar de verschillen .

Dit spreekt dan boekdelen:
citaat: "Speedbuster is 100% de Producent van de Powerbox die JDEngineering nu verkoopt en waartegen jij Raceeend al een jaar lang loopt aan te schoppen" Aldus directeur EvertWillem, eigenaar van Ventura Tuning, en vervolgt met: "De eigenaar van Speedbuster kennen wij goed, en als er iemand aan ons woord twijfeld wij kunnen zo hun telefoon nr in Duitsland doorgeven dan kan een ieder ons woord verrifieren.
JD kan alleen de tuning voor het motortype selecteren en daarna aan het knopje draaien voor meer of minder vermogen, JA dat weten wij heel zeker !"aldus EvertWillem.

Gerke

Forumguru
Nee hoor, Evert is geen directeur van Speedbuster maar van Ventura.
En ik qwacht in die discussie inderdaad nog op het weerwoord van Race Eend inzake aanpassingen die JD kan doen op de standaard Speedbuster software, maar ook daar blijft het verdacht stil

Noord26

Forumguru
Niet sprakeloos. Ik wacht op Ventura dat meldt bezig te zijn met een andere turbo. Aanschaf en plaatsing lijkt mij niet zoveel extra te kosten als deze extra chip? Maar dan zou er wel een berg verschil in moeten zitten?

Race Eend

Forumguru
Dat hij zelf het eerste jaar gerust 485 euro voor 2 pk en 5Nm vroeg, dat is uiteraard heel normaal.

JD en speedbuster zullen dezelfde leverancier voor de hardware (kabelboom en computer hebben). Echter heeft JD een mooie rollenbank en een simulator bij de hardware en kan de ecu dus geheel opmaat gemaakt (met kennis van zaken, dat is helaas wel anders bij 'anderen' zullen we maar zeggen). We kunnen ons de opmerkingen van Ventura nog wel herinneren toen bleek dat ze geheel door de mand vielen op de rollenbank.

GL-rijder

Nieuw lid
Mijnheer Race Eend,
Beweert u nu dat Speedbuster GEEN rollenbank heeft?
Dit vind ik op hun site:
"Auf unserem hauseigenen Prüfstand erfolgt die Entwicklung und Feinabstimmung der ChipTuning-Kits und des Chip-Tunings.
Die Anlage ist ein hochmoderner MAHA Allrad-Leistungsprüfstand mit Kühlgebläse und mikroprozessorgesteuerter Recheneinheit zur Analyse von Geschwindigkeit, Drehzahl und Öltemperatur während der Leistungsmessung. Abschließend erhält der Kunde zu jeder Messung ein gedrucktes Datenblatt mit allen wichtigen Infos auf einen Blick.
Leistungsmessungen bis 780 kW / 1.060 PS sind hier möglich - ein Service, den gerne auch die zahlreichen Motorsport-Teams nutzen."

Ik ben zo vrij om op te merken dat dit toch niet niks is. Dus het product wordt daar kant-en-klaar uitontwikkeld en geleverd. Dan is een rollenbank bij de heer EvertWillem minder relevant.

GL-rijder

Nieuw lid
Mijnheer Race Eend,
Alles nalezend over tuning van JD, en anderen, meen ik dat de Ventura een aantal opties heeft:
stand 1 is ECO puur alleen wat meer koppel onderin om zo zuiniger te kunnen rijden,
vermogenswinst 3 a 4 PK

stand 2 is Sport, dit menu is speciaal voor rijscholen gemaakt die met problemen onderin
zaten vooral bij optrekken en bijzondere verrichtingen en waarbij PK,s niet zo
belangrijk zijn. vermogenswinst 8 PK

stand 3 is High Performance is het programma wat de meeste mensen kiezen zodat de auto
over een breder toerental gebied behoorlijk meer PK,s en koppel heeft. vermogenstoename tot Max 21 PK

In welke stand heeft u de Ventura gemeten of was u deze standen niet bekend?

Noord26

Forumguru
Hmm.. Als ik alles objectief bekijk en bij de feiten blijf:

Ik nog nergens bij een onafhankelijke rollenbank-test Ventura er positief uit zien komen. Met uitzondering van de door Ventura op het Seat forum geplaatste eigen 'onafhankelijke' test van 3 leveranciers.
Ventura heeft ook nooit melding gemaakt van deze 3 opties bij meerderen die de box hebben gekocht bij Ventura. Dat zegt ook erg veel over de service omtrent het product!

Als de box van Ventura idd bij testen in de eco-stand heeft gestaan, dan zou er volgens hun zeggen meer koppel onderin aanwezig moeten zijn. Dat was zelfs slechter als origineel! Foutje? JD geeft meteen aan dat het vrijwel niet mogelijk is, omdat je dan aan de limiet van je hardware zit. Wat wekt meer vertrouwen? Ik kan ook de opmerkingen terug vinden van Ventura toen deze box zwaar door de mand viel en dat is niet bepaald voor herhaling vatbaar. In mijn optiek, onbegrijpelijk dat een bedrijf dergelijke woorden in de mond mag en durft te nemen..

Voor service betaal ik graag iets meer. Men weet dat er bij eventuele motordefecten bij JD daar meteen op in gesprongen zal worden. Gezien de nu al bedroevende service-reputatie van Ventura opgebouwd zal dat niet positief zijn. Klanten maken is geen probleem. Klanten houden is een ander verhaal. En gezien het verleden tussen JD en Ventura is dat een wereld van verschil. Een goed begin is het halve werk en Ventura heeft daar geen beste start in gemaakt. Waarom blijven mensen terug komen naar Lochem?

Ik zie graag een echte onafhankelijke test van meerdere, waar zeker Ventura en JD in zitten, getest worden op een rollenbank. Dan pas kan er iets concreets gezegd of geconcludeerd worden over de producten. Van mij part koop ik bij JD deze externe ECU, maar dan wil ik wel een rollenbank test laten doen om te laten zien wat het daadwerkelijk is (voor en na tuning natuurlijk). En dan kan ik anderen, hoogst waarschijnlijk, bejubelen over de service. Want daar heb ik persoonlijk zelf nog geen ervaring mee.

Noord26

Forumguru
Mijn reactie hieronder waren puur de feiten en het blijft wachten op echte resultaten. Persoonlijk wil ik best proefkonijn worden bij JD. Heb zaterdag alle tijd..

:uitlachen:

Race Eend

Forumguru
In welke stand heeft u de Ventura gemeten of was u deze standen niet bekend?

Dit is allemaal niet zo relevant, de klant heeft de box aangeschaft destijds, en geinstalleerd. Vermogenswinst was er amper. Box terug gestuurd en een nieuwe gekregen van ventura. Met als argument dat er een eco box geleverd was. Met de nieuwe box deed hij nogsteeds niet wat er beloofd werd, verre van (na opnieuw testen op de dyno)

Echter spreken we nu over een jaar geleden. Tegenwoordig heeft ventura een box die meer vermogen levert (getest op een onafhankelijke rollenbank van VVT, van vught tuning). Echter de eerste maanden is die box die amper wat deed aan iedereen verkocht, dat is niet echt netjes in mijn ogen. Daarbij de argumenten die hier op het forum verschenen, die bleken niet echt hoopgevend qua niveau.

Dat nu JD een tuning oplossing aanbied voor de 1.2 TDI modellen, dat is voor ventura natuurlijk een doorn in het oog en dat is de reden dat we nu ineens weer evertwillem op elk forum actief zien, die op alle mogelijke manieren JD onderuit probeert te trekken. Een beetje laag eerlijk gezegd.

Mijnheer Race Eend,
Beweert u nu dat Speedbuster GEEN rollenbank heeft?

Zeker wel, speedbuster zal zeker een bank hebben, vele tuners echter niet. Wat ik hiermee aangeef is dat de wagen ook tijdens de tuning op de rollenbank kan, en dat is bij veel bedrijven niet het geval, daar krijg je via een webshop een artikel wat je zelf moet installeren.

Evertwillem

Nieuw lid
Prijs kwaliteit verhouding Ventura MINI ECU met t.o.v. de externe JD / SpeedBusterbox

Uit de onafhankelijke test van Fast-tech zie je erg eenvoudig dat de
Speedbuster Box 99% hetzelfde resultaat geeft als de externe Mini ECU van Ventura
JD verkoopt de door Speedbuster gemaakte Box en geeft op hun website dezelfde
specificaties als Speedbuster op, wat is dan precies de meerwaarde ?

Het JD stickertje ???

Dan biedt Ventura Tuning klanten toch een Super product aan voor een veel lagere klantprijs.
€ 205,- Minder om precies te zijn.

Dat dat JD wellicht een doorn in het oog is dat begrijpen wij best, maar raceeend zou eens moeten leren het goede van JD naar voren te brengen i.p.v. altijd alleen maar concollega,s negatief af te schilderen.

Overigens Race eend , wij leveren ook 4* 4 vermogenstestbanken, ja die ontwikkelen en bouwen wij zelf voor klanten, mocht je daar aan twijfelen, bestel er dan gewoon 1 (wel vooraf betalen).

Bovenaan Onderaan