Chiptuning 1.2 TDI

@Vdub. Heerlijk die stelligheid. Maar je zet jezelf ook meteen buiten spel. Er zijn namelijk mensen die ongeacht belasting voordeel toch precies die Fabia zouden hebben gekocht. Ik ben er daar 1 van. En ik had bijna een Lupo toen gekocht ware het niet dat ik net een nieuwe auto voor de deur had staan.

Als je geen ervaring hebt met 1.2tdi motoren in het algemeen dan kan je ook niks zeggen over drivability.

cali05

Forumguru
Verder wil ik nog wel wat voor- en nadelen op een rijtje zetten:
Voordelen:
- claim van 20% brandstofbesparing en ondanks chiptuning blijft de strenge uitlaatgascontrole keurig in tact en houdt uw Fabia 1.2 TDI Greenline een nette uitstoot
- meer vermogen en trekkracht
- zelf in te bouwen
- makkelijk uit te bouwen bij garagebezoek ivm garantie
- over te zetten naar andere (gelijke type) motor
- zelf vrijblijvend uit te testen als testrijder.
Nadelen:
- GEEN fabrieksgarantie
- als het zo'n ideaal systeem is ((nog) lager brandstofverbruik en gunstigere emissiewaardes), waarom past de autoindustrie dit zelf niet toe?
- blijkbaar is het een universele module, want je kunt het eenvoudig overzetten op andere auto's. Een motor is een uitgebalanceerd stuk techniek. Je kunt niet zomaar in het motormanagement ingrijpen. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van 'iets'. Maar wat??
- Aan de overbrengingsverhoudingen van de transmissie verandert met de module niets. Het is de vraag of de lagers het extra vermogen en trekkracht op den duur aankunnen.
- uit de forumreacties blijkt dat het brandstofverbruik lager ligt dan wat de leverancier claimt., nl 4,2 l /100 km ipv 5 l/100 km, waardoor de besparingen dus geringer zullen zijn.

Kostenaspect
De claim is 20% brandstofbesparing. Je bespaart dus € 0,23 op iedere liter diesel van € 1,15. Het apparaat kost € 485. Je moet dus 485: 0,23 = 2100 liter tanken wil je uit de kosten zijn. Bij een verbruik van 1:25 (4 l /100 km) is dat 52.500 km voor je uit de kosten bent.

Even het draadje doorlezen, al deze thema's zijn al in meerdere vormen voorbij gekomen. Nieuw is dat JD Tuning aanbiedt. Een aantal VAG-rijders heeft kennelijk vertrouwen in deze tuner. Dan stap je waarschijnlijk over het vervallen van de fabrieksgarantie heen.
Ook de het hele verhaal over wel of niet terecht belastingvrij rijden na tuning is besproken in dit draadje.

Persoonlijk heb ik serieus overwogen om mijn Fabia een week na aanschaf te tunen met de box van Ventura. Ik ben echter eerst op vakantie gegaan (met caravan) en ben verrast door de trekkracht van de 1.2 tdi. Ik wacht op de eerste gebruikservaringen met de tuning van JD en heroverweeg dan een eventuele tuning. Extra vermogen en trekkracht is wat mij betreft altijd welkom. Niet voor extra topsnelheid maar omdat ik de eravring heb met een getunende VW. Ik vond het vooral comfortabeler rijden.

GL-rijder

Nieuw lid
Mijnheer Vdub, dank voor uw reactie.
Weliswaar generaliseert u, de verkoopcijfers spreken in uw voordeel. Dat neemt niets weg van de kwaliteit van dit product.

U rijdt in veel merken auto's van klanten. Ik hoop niet in de mijne dan:)

Als ik uit een van de auto's die u nu in in uw onderschrift vermeldt, kom, (neem pakweg vooruit, de Audi V8 DTM) en ik stap dan in een 1.2 TDI , ja, dan is er sprake van enig vermogensgebrek.
Maar om dan maar voor chiptuning te propageren?

Waar ik dus op doel en dat begrijpt u wel verwacht ik, is dat uw ervaring over een voertuig met aanzienlijk minder vermogen, niet vergelijkbaar is met waarin u zich dagelijks blijkbaar wel in voortbeweegt.
Als daar ook de 1.2TDI had bijgestaan, dan was ik iets milder :):)
En met tuning zal een 1.2 TDI echt geen Audi 100 Avant -prestaties vertonen.

U denkt dat chiptuning niet ineens na drie jaar wordt toegestaan? Jawel, de inner van de accijnzen is daar zeer duidelijk over.

Of iets al of niet dom is, is een kwalificatie die ik niet graag gebruik. Dat is nogal een waarde-oordeel.

GL-rijder

Nieuw lid
Het antwoord van de heer FredV is naar mijn bescheiden mening wel erg eenzijdig. De fabrieksgarantie vervalt niet op de delen die niets met tuning uitstaande hebben.
Daar komt dan wel de garantie van de leverancier voor in de plaats.

Hij oppert als voordeel dat de tuning vrijblijvend is uit te testen.
Is er iemand die een objectieve meting heeft gedaan den dan uiteraard VOOR aanschaf, verbruiksgegevens, uitstoot en vermogens/koppelkromme.
Is er iemand die na deze vrijblijvende test juist heeft afgezien van aanschaf?

In verband met mogelijke aanschaf ben ik zeer geïnteresseerd in een antwoord hierop.

Ik ga er toch wel vanuit dat men niet zomaar ondoordacht, dus weloverwogen tot aanschaf van dit product overgaat.
En dan op basis van welke criteria is deze overweging dan genomen?

(Hierbij ben ik niet geïnteresseerd in antwoorden zoals 'de auto trekt slecht' of 'heeft te weinig vermogen', maar ik verneem bijzonder graag de echte overwegingen gestaafd met de daarna behaalde resultaten).
Nalezend heb ik hierover in dit topic eigenlijk niets kunnen vinden, dus ik ben uitermate benieuwd.

Race Eend

Forumguru
Toch wel grappig dat de mailboxen uitpuilen van de emails of er al tuning beschikbaar is voor de 1.2 TSI-TDI /1.6 TDI etc, en dat mensen zelfs verontwaardigd zijn als er door de zomer drukte/vakanties even wat vertraging in het mailverkeer is... dat als het puntje bij paaltje komt de enige mensen die reageren in het topic zijn: de mensen die geen interesse hebben in tuning (waarom volg/reageer je dan uberhaupt (in) een topic, ter voorbeeld: ik zal nooit een topic over audio installaties volgen (laat staan in reageren) ik vind het standaard speaker systeem nl prima!

Vdub

Actief lid
@Vdub. Heerlijk die stelligheid. Maar je zet jezelf ook meteen buiten spel. Er zijn namelijk mensen die ongeacht belasting voordeel toch precies die Fabia zouden hebben gekocht. Ik ben er daar 1 van. En ik had bijna een Lupo toen gekocht ware het niet dat ik net een nieuwe auto voor de deur had staan.

Als je geen ervaring hebt met 1.2tdi motoren in het algemeen dan kan je ook niks zeggen over drivability.

Ik heb 5 jaar ervaring met de 1.4tdi in de Fabia.. eenzelfde torretje met heel iets meer vermogen.. ik zeg ook nergens dat er niet mee te rijden valt, dat er mensen zijn die die motor kopen omdat ze nu eenmaal nooit haast hebben, nooit hard rijden en nooit een zware aanhanger trekken dat zal ongetwijfeld, alleen het gros koopt em om de voordelen(net als de Prius en Civic Hybrid racende leasers..)..

@GLrijder
Nu heb ik ook nog.. zie het lijstje een Polo 86c Steilheck met welgeteld 1000cc en 40 pk.. en tegenwoordig een oldtimer LT45 met 75pk.. ik weet echt wel hoe en wat pk's doen.. ik hoef dus niks te compenseren dmv tuning maar gebruik 'elke' auto waar ie voor is.. de Polo dus voor tja.. waarvoor eigenlijk.. normaal gebruik "om de kant"

Noord26

Forumguru
De nieuwe 1.2 Tdi blijkt in de praktijk 81/82 pk te leveren en rondom 200Nm koppel (zie ook de originele test van de JD grafiek). Vooral het koppel is een stuk hoger en breder uitgesmeerd als de oude 1.4 tdi met pompverstuivers. Daarom is het onmogelijk om de 1.4 en 1.2 te vergelijken, als je nooit beiden landgurig hebt gereden.

Race Eend

Forumguru
Toch is de 1.4 TDI in de praktijk een stuk levendiger. Dit omdat de 1.2 TDI onder die 2000rpm gewoon vrij doods is en de 1.4 TDI daar al vlotjes optrekt zonder 'bedenktijd'. De absolute getallen hoger op toeren zijn dan misschien in het voordeel van de 1.2 TDI, qua rijden geef ik echt voorkeur aan de 1.4 TDI (als ze allebei origineel zijn uiteraard).

Dit is ook zo met de 1.6 TDI CR en de oudere 1.9 TDI PD.
De 1.9 TDI was onderuit een stuk sterker, terwijl de 1.6 TDI boven de 2500rpm echt harder 'doorloopt', de top van de 1.6 TDI CR is in veel gevallen ook hoger. Voor het dagelijkse gebruik (en bij zuinig rijden), is de 1.9 TDI echt sneller, daar kun je vlotter wegrijden als je in de 3e versnelling blijft zitten op de rotonde.

Staar je overigens niet blind op getallen en cijfers. De 1.9 TDI deed vaak origineel al kortstondig 275Nm op de rollenbank. Waar de 1.6 TDI CR, niet meer dan 260Nm levert. (beide opgave: 250Nm)

Zie maar hoe lang het vermogen van de 1.6 TDI CR aanhoud zonder minder te worden (en dat voor een diesel!)

16org.jpg

@Vdub "DE reden dat iemand een 1.2tdi koopt is omdat ie belastingvoordeel erop heeft(niks mis mee uiteraard) maar wanneer dat voordeel er niet zou zijn zouden ze een sterkere motor nemen.
Kijk maar naar de Lupo 3L(omgerekend 16K in 2000) en A2 3L(26K in 2001), in die nieuwtijd weinig verkocht.. nu nu ze MRB vrij zijn, zijn ze bijna onbetaalbaar geworden.." Ik bedoelde deze natuurlijk. Maar enfin.

Ik heb die auto gekocht en ik heb af en toe haast. Hij is voldoende snel om mee te komen met het vlotte verkeer. 750kg trekt hij met gemak (die van mij) en hard? 180km/hr haalt tie wel hoor(op de teller). Het duurt alleen even.
Misschien gewoon eens niet generaliseren.

@ Race Eend. Als het op vlot rijden aankomt dan is de 1.4tdi beter jah. Maar dan niet de 1.4 tdi ecomotive. ;)

GL-rijder

Nieuw lid
Meneer Race Eend, is dit nu een geval van wat men "de pot verwijt de ketel' noemt?
In alle redelijkheid kan ik me niet voorstellen dat u met uw naam en handtekening echt aanschafbelangstelling hebt voor de chiptuning van de 1.2 TDI?
Dus uw belangstelling voor tuning is naar ik wederom aanneem (helaas is men in dit forum heel erg stellig met stellingen maar heel erg vaag over wat men werkelijk bedoelt of heeft of rijdt, maar dat terzijde) puur op interesse gestoeld, evenals mijn interesse, met daarnaast ook serieuze belangstelling voor tuning.

Waar dus wederom dat generaliseren uit voortkomt???

Ik heb de informatie van JD Engineering gelezen dat ook zij nu chiptuning voor de benzine en dieselversie van de 1.2 motor leveren.
Het aanschaf bedrag van €690, is niet niks, zachtjes uitgedrukt...
Bovendien blijkt uit de getoonde grafieken van JD-E dat de motoren al standaard meer vermogen leveren dan de fabrieksopgave. Een verschijnsel dat reeds vaker is genoemd.
De eerder elders in het forum genoemde vermogenstoename van 30 pk komt dus neer op ''slechts' 19 pk ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]81pk / 199Nm (opgave 75pk-175Nm))[/FONT].

Het koppel neemt toe van 199 naar 230 Nm, dus ook 'slechts' 31 Nm ipv de 55 Nm. Het is dus maar hoe u deze halvering wenst te lezen...

En mijnheer Vdub, u heeft mijn opmerking over het toestaan van chiptuning na 3 jaar gelezen?
Gezien de omvang van het wagenpark waar u de beschikking over blijkt te hebben, is deze informatie voor u en uw clientèle wellicht interessant?

Race Eend

Forumguru
Meneer Race Eend, is dit nu een geval van wat men "de pot verwijt de ketel' noemt?

Ik werk voor JD en heb voor mijn eigen auto inderdaad geen interesse. Vanwege mijn technische kennis is mij even gevraagd (via pb) om in verschillende topics te reageren, zodoende.

Overigens gaat dit vergelijk niet echt op, ik zie wel vaker op dit forum, dat tuningsgerelateerde topics vol zitten met eigenaren die totaal geen interesse hebben in tuning, maar wel het hoogste woord voeren. (dat is alsof ik in een audio-gerelateerd forum allerlei opmerkingen ga maken over systemen, terwijl ik daar geen kennis/interesse in heb, dat zal de mensen die wél interesse hebben storen, ook in die topics zul je mensen treffen die audio apparatuur leveren en hun kennis delen).

Ik heb de informatie van JD Engineering gelezen dat ook zij nu chiptuning voor de benzine en dieselversie van de 1.2 motor leveren.
Het aanschaf bedrag van €690, is niet niks, zachtjes uitgedrukt...
Bovendien blijkt uit de getoonde grafieken van JD-E dat de motoren al standaard meer vermogen leveren dan de fabrieksopgave. Een verschijnsel dat reeds vaker is genoemd.
De eerder elders in het forum genoemde vermogenstoename van 30 pk komt dus neer op ''slechts' 19 pk ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]81pk / 199Nm (opgave 75pk-175Nm))[/FONT].

Het koppel neemt toe van 199 naar 230 Nm, dus ook 'slechts' 31 Nm ipv de 55 Nm. Het is dus maar hoe u deze halvering wenst te lezen...

Op de website van JDEngineering worden die getallen ook keurig overlegd met een potentiële klant, uitdraaien erbij, stukjes tekst boven de uitdraai etc. Ik snap de ophef niet!?

Vdub

Actief lid
@GLrijder

Ik adviseer mijn klanten tuning om de auto sneller te maken, of voor meer trekkracht voor een caravan, of de auto nu vrijgesteld is van belasting daar maak ik me niet druk om..
De cyclus die gebruikt word om de fabrieksuitstootnorm te halen is niet zomaar even na te bootsen door de keuringsinstanties hier in NL. Dus nagaan of de auto getuned is door de uitstoot te meten is niet te doen...

Als men mij vraagt de auto te tunen omdat ie zuiniger word dan adviseer ik een punaise op het gaspedaal en schoenen uit in de auto of een blokje onder het gaspedaal..

piair1982

Forumguru
Als je een 1.2 tdi gekocht hebt vanwege de kostenbesparing moet je dit vermogen voor lief nemen. Ik heb bewust gekozen voor een niet greenline.

Als een tuner de moeite neemt om deze 1.2 greenline goed en kwalitatief te verbeteren kun je beslissen dit te doen.
Twijfel je hierover, raadpleeg dan een tuner als jd, maar probeer niet via een forum meer vragen te creeëren dan je vooraf had.

Nadat je een goed advies hebt van een tuner kun je die altijd hier melden en daarmee anderen helpen om ook de stap te maken naar een tuner.

Max5

Senior Member
@Race Eend: Wordt er door JD nu de mappings op de chip aangepast, of is het toch een soort powerbox?
In geval van chip overschrijven, zijn er dan nog keuzes te maken wat betreft de soort mappings?

En vergeef ons de driveability van de GL rijders, je went er op den duur aan! :winkie: :grin:

Race Eend

Forumguru
Het is geen chip maar een externe computer, maar deze is her-programmeerbaar naar wens (binnen het haalbare natuurlijke). Op de website van JDengineering staat ook een foto van het geheel bij het artikel.

MarcoO2

Forumguru
Jongens jongens.... op de een of andere manier verzanden die GL-topics altijd zo snel in een wellus-nietus-spelletje. Dit topic gaat over tuning. Heb je daar geen interesse in, of vind je het onzin, prima! Ieder zijn smaak. Maar ga dan niet gelijk iedereen die daar wél iets in ziet, onderuit halen... Respecteer elkaars mening en probeer niet persé je gelijk te halen!

Iemand zegt: die paar pk's heb je niks aan. Daarop zegt Vdub netjes dat je het in ieder geval merkt in de drivability. In die opmerking zit geen waardeoordeel, hij zeikt de GL niet af, en desondanks vallen sommigen dan toch wel héél hard over hem heen, alsof hij gezegd heeft dat iedere GL prut is. Dat heeft hij niet gezegd, en zelfs al zou hij dat gezegd hebben, wat dan nog? Als jij je GL gekocht hebt omdat hij zo lekker zuinig is, en je geen behoefte hebt aan tuning, dan voel je je toch zeker niet aangesproken door een terloopse opmerking over drivability?

Of... stiekum toch wel...? Ik denk dan: "iets te bewijzen"?

Kortom; JD levert nu de tuning, laat degenen die daar behoefte aan hebben er vooral gebruik van maken. JD levert goed werk, en Race-Eend is altijd bereid om vragen te beantwoorden (zo ook hier, één PB volstaat om in meerdere topics informatie en ervaringen los te krijgen, waarvoor mijn dank!).

Noord26

Forumguru
Het is geen chip maar een externe computer, maar deze is her-programmeerbaar naar wens (binnen het haalbare natuurlijke). Op de website van JDengineering staat ook een foto van het geheel bij het artikel.

Wat zijn de opties die als wens geprogrammeerd kunnen worden? Persoonlijk zou ik meer trekkracht van onderin wel kunnen waarderen. Maar dat lijkt mij iets waar je tegen mechanische beperkingen aan loopt?

Race Eend

Forumguru
Klopt, daarmee loop je tegen mechanische beperkingen. Als er (nog) meer mogelijk was onderuit hadden we dat zeker gedaan !

Bovenaan Onderaan