Gewoon uit interesse: Is het gebruik van de externe ecu gelijk aan het principe van een powerbox? Maw, wordt de originele ecu "simpelweg" voor de gek gehouden of komt hier slimmere (betere) techniek bij kijken.
Een powerbox is een doosje weerstanden wat je simpelweg op 1 sensor zet, die hij continue verdraaid.
Bv op de temperatuursensor van de brandstof, als je deze op 125 graden zet, dan zal de motorecu een beetje meer inspuiting geven, om de voor hem hete diesel wat te compenseren.
Wat hier op de 1.6 TDI's gemonteerd wordt is wel een stuk geavanceerder dan een powerbox. Het blijft hetzelfde principe, de ecu wordt om de tuin geleid, maar de box is echt voorzien van een computer met belasting/toerental signalen etc. Stationair doet de box dus niets, en bij hele lage belasting ook niet, pas als je meer van de motor vraagt geeft hij hem ook meer turbodruk/brandstof. De kabelboom voor elk type motor is uniek, de boxen zijn geheel gelijk, van 3.0 TFSI tot 1.2 TDI. Puur de software die wij erin zetten bepaald waarvoor hij geschikt is.
De software is ook per auto te optimaliseren, dat is heel duidelijk in de ontwikkeling te zien, de golf 7 gti heeft nl best een grillig koppelverloop met de originele VW software, na plaatsen van de box met een 'standaard' config werd het koppelverloop alleen maar grilliger, na veel finetuning is het koppelverloop een stuk strakker dan een originele auto, met een ordinaire powerbox zou je dat nooit voor elkaar krijgen.
OBD tuning is ALTIJD mooier, maar als dat niet voor handen is, is dit een prima oplossing (daarbij is het een fijne oplossing voor mensen die hun tuning graag zelf demonteren).