Ja die was trager. Maar niet veel trager. De S3 1.6 TDI is zowiezo geen strepen trekker. Zelfs corsa's en Altotjes zijn sneller weg bij het stoplicht. @RoyV1982 was de tuning van de 1.6TDI met handbak goed merkbaar?O, was die trager? Mijn vorige auto was een Audi A5 Sportback 1.8 TSI met 170pk/320nm, dezelfde motor die nu in de S3 180pk/320nm leverd. De A5 was zwaarder en toch sneller. Zal wel door de luchtweerstand en/of de versnellingsbakoverbrenging komen denk ik. Je voelt bij de S3 dat de turbodruk net iets telaat/te traag opgebouwd wordt waardoor er een dood punt in de vermogensopbouw zit. Erg irritant na verloop van tijd. Ook lust de S3 aardig wat. Verder dan 1:11 ben ik nog niet gekomen. Ik stond bijna een keer langs de weg omdat de brandstofmeter standaard 15 liter meer aangeeft dan dat er in zit.
Zelf heb ik ook zitten twijfelen omdat het een leaseauto is en omdat het een hoop geld is. Maar een 2.0 tdi zat niet in het leasebudget en ik weet dat ik me dood ga irriteren, gedurende het leasetermijn, dat ik te weinig vermogen heb. Dus ik doe het gewoon.ik vind het nog wel even een beste emmer geld. Zou het graag doen maar twijfel enorm aangezien het een leaseauto betreft...
Voorheen kreeg ik mijn adrenaline kick op de enduro motorfiets. Maar die is verleden jaar verkocht door tijd gebrek. Dus vind ik het wel prettig als mijn auto een beetje levendig is.Ik ga het eerst eens even aankijken hoe het bevalt. Heb nu ook geen rakket op wielen als leaseauto (prive daarentegen )
met de 2.0tdi 190pk die in Juni voor men deur zal staan heb ik niet direct de behoeft om hem hem te chippen ... 400nm lijkt mij meer als krachtig genoeg en het is het koppel dat het leuk rijden maakt ... de pk's is toch alleen maar om snel te rijden ...
koppel = acceleraties en hernemingen
en met een leaswagen zou ik het risiko niet lopen... een accident is snel gebeurd en als ze er dan op uitkomen ...
Mijn excuses. Maar een toename van 30 pk vind ik niet gering.Je hebt helemaal gelijk. Als je naar puur accelleratievermogen kijkt, is de 190pk diesel slechts gelijkwaardig aan de 1.8 TSI. Alles daarboven draait rondjes om de TDI (behalve dan qua brandstofverbruik ).
En zeker met een automaat is koppel eigenlijk irrelevant. Als het sneller moet dan in een bepaalde versnelling kan (koppel onvoldoende), dan zal de automaat gewoon naar een passende versnelling terugschakelen. Uiteindelijk is voor zowel topsnelheid als accelleratie gewoon vermogen nodig.
Dit is ook de reden waarom mijn 1.8 (af-fabriek 186 pk, maar koppel zo'n 250 Nm) niet is getuned. De mogelijke vermogenswinst (op RON95) is gering, en het extra koppel heb ik toch niet nodig.