Superb 3 Chiptuning

Sonck

Lid
Jep natuurlijk zal je pk's voelen maar dan moet je inderdaad hoger in toeren zitten en desnoods terug schakelen bij het hernemen.
Bij veel koppel kan je van onderin de straatstenen eruit treken :)
Geef mij toch maar liever veel koppel en wat minder pk dan het omgekeerde....
Onder de 160km/u ben je veel meer met koppel!

Met men vroegere moto, een Bandit 1250 had ik vanaf 1500tpm mega veel koppel en maar 120pk, tegenover een racer van 200pk was ik tot 160 altijd de sterkste zowel in acceleratie als in hernemingen :)

Indien ik hem zou laten chippen dan zou ik hem laten afstellen op toename van het koppel en in veel mindere mate van het vermogen.

Natuurlijk respect voor ieder zijn denken hé ;)

Succes ermee
 

Sonck

Lid
Met men huidige moto die 150pk en 142Nm heeft voor meer 214kg kan ik quasi eender welke wagen aan tot boven de 200....
3.1 naar 100 en rond de sec 9 sec naar 200:)
Dus met de wagen is het voor mij niet nodig om extreem te gaan :)
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Maar om het een beetje tast baar te maken....
PK's bepalen hoe hard je de vangrail raakt.
Koppel bepaald hoe ver je de vangrail mee neemt.
Onderstuur zorgt dat je de vangrail met de neus kopt.
Overstuur is dat je de kofferbak eerst in de vangrail boort.
Moet je wel het geluk hebben dat er een vangrail staat en niet direct de afgrond in duikt of als spookrijder frontaal er op gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

Sonck

Lid
Het belangrijkste is volgens mij nog steeds hoe efficiënt de PK's op de weg worden overgebracht.

Even rechtzetten het is het koppel dat de wielen moeten overbrengen bij acceleratie ...
Maar dat is te technisch om uiteen te zetten

Wat wel een feit is !
Is dat indien ik mijn S3 zelf zou kopen dat ik dan hem zeker zou laten chippen
Alle motoren zijn beknepen om aan de technische emmissie specificaties te voldoen !
Met een correcte afstelling heb je dan altijd vermogen en koppel winst ! En bij een zelfde rijstijl zal je zelf minder verbruiken :)
Dus voor mezelf zou ik niet twijfelen...

Maar met mijn leasewagen die ik het niet !
 
Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
Als je geen akkoord krijgt van de LM dan kan dat een issue zijn. En de LM zal niet snel akkoord geven als de garantie niet wordt gewaarborgd. Toch kiezen veel mensen alsnog voor Chiptuning zonder het te melden bij de LM.
 

oco1979

Forumguru
LM zal altijd moeilijk doen.
Beetje 2 strijd,4 à 5 jaar gefrustreerd in je LM rijden of het risico nemen dat je hem laat chiptunen.
Externe box lijk me de ideale oplossing voor LM.
Zal ook aan garage liggen hoe deze er tegenover sta.
 
Vaak is een en ander in voorwaarden en/of reglementen terug te vinden. Verschuilen of geen verantwoordelijkheid bij schade of andere ellende, daar kom je echt niet mee weg.
Hoewel ik zelf goede ervaring met tuning heb, zowel m.b.t. PK's als de verbruiksresultaten, snap ik ergens wel dat bedrijven en leasemaatschappijen er niet op zitten te wachten. Behoud van fabrieksgarantie is daar maar een onderdeel van.
 

MarsMars

Senior Member
...Behoud van fabrieksgarantie is daar maar een onderdeel van.
Voorheen was dat een randvoorwaarde, maar dat is nu vaak niet het issue meer: het gaat eerder om CO2 uitstoot (dus geld) en bijtellingsperikelen als de CO2 uitstoot te hoog is. Dit nog los van het ROB cijfer dat ook omhoog gaat na tunen, en dus iha niet in de lease is meegenomen!

Dus tunen via een externe box is en blijft dan een mooie 'oplossing'.
 

Barryvl

Nieuw lid
@Van Hoften Nog steeds blij met de keuze van JD externe tuning? Ik vind de 1.8 met DSG standaard in ieder geval niet voldoende. Te weinig trekkracht en de DSG reageert pas als je het gaspedaal meer dan 70% intrapt... in D ok, maar in de S moet dat echt anders.... wat heb jij aan de DSG laten doen?
 

Van Hoften

Forumguru
@Barryvl ik ben enorm blij met de aanpassingen die JD heeft doorgevoerd. De auto rijdt er echt beter door, met name het koppel is hoger en over een breder toerental beschikbaar. Gisteren schrok ik nog van het (extra) vermogen, want al rijdende achter een trekker met 30 km uur schoot de auto er als een speer vandoor toen ik een gaatje zag. Als je laat chippen, dan moet je eigenlijk ook je DSG aan laten passen. Nu rijd ik 50 in 5 en niet in 7, 80 in 6 en niet in 7 en kan ik veel beter de schakelmomenten "kiezen" door met de stand van het gaspedaal te spelen. De auto is in alle opzichten veel en veel en veel en veel beter bij de les
 

Tuulster

Forumguru
Ik mag heeeeeeel veel doen met mijn auto :jaja: maar......... chiptuning staat heeeeeel specifiek genoemd als echt niet toegestaan! :lezen: :arghh:
 

MrEdge_

Forumguru
Heeft er al iemand ervaring met de JD of VAG techniek powerbox op een een 150 pk TDI?
Ik ben prettig verrast door de rijeigenschappen, het rijdt stiekem prettiger dan de 1.8 tfsi 170 pk die in mijn A5 lag. Maar met een powerbox zou dat theoretisch 80 Nm en 40 pk extra opleveren. Vroeg me af of iemand dat dus al heeft laten doen?
 

Spierings

Forumguru
@Van Hoften Nog steeds blij met de keuze van JD externe tuning? Ik vind de 1.8 met DSG standaard in ieder geval niet voldoende. Te weinig trekkracht en de DSG reageert pas als je het gaspedaal meer dan 70% intrapt... in D ok, maar in de S moet dat echt anders.... wat heb jij aan de DSG laten doen?
Een aangepaste dsg scheeld alleen al enorm, wagen voelt dan veel beter en sneller aan.


Wagen schakels later op en zit minder snel in de hoogste versnelling. Daarnaast reageert de bak beter op het gaspedaal en schakels meteen terug als er vermogen wordt gevraagd waardoor je beter in de powerband zit..
 

plas0108

Forumguru
Vorige week donderdag heb ik dan toch maar de 1.8 TSI met handbak laten tunen d.m.v. externe tuning. Eigenlijk wilde ik OBD tuning maar dit was nog niet mogelijk voor de 1.8 TSI. Op papier zou het vermogen gaan naar 240pk/370nm (nog niet getest op de rollerbank). De reden om 'm te laten tunen was dat ik vooral tot +/- 2300rpm het maar een slome bak vindt. Anders gezegd er zit onderin toeren geen leven in. Dit betekend o.a. in de praktijk dat er altijd teruggeschakeld moet worden bij snelheden tot 120km/h in de 6e vesnelling om in te kunnen halen. Dit was ik met mijn vorige auto's met dezelfde 1.8 TSI niet gewend.
Mijn ervaring na de tuning en een weekendje met de auto in Duitsland is dat het onderin toeren niet echt geholpen heeft. Er zit nogsteeds bij lage toerentallen weinig leven in. Bij snelheden boven de 135km/h is hij nu wel veel sneller en reageerd de motor meteen op het gaspedaal waarna de 190km/h binnen no time op de teller staat. Leuk, maar niet de reden dat ik 'm heb laten tunen. In Nederland kom ik bijna nooit boven de 135km/h. Ik zal deze week maar weer even contact opnemen met JD of ze er nog iets aan kunnen doen, ben bang van niet omdat met de externe tuning niet heel veel gedaan kan worden qua personalisering. Ik hoop stiekem dat de OBD tuning snel mogelijk wordt, daar kunnen ze veel meer qua aanpassingen.
 
Bovenaan Onderaan