Citigo e IV na private lease: houden of niet?

Rallye

Forumguru
Geen onaantrekkelijke optie, maar ik begrijp de redenering achter de verhoging niet helemaal. Ze hebben tot nu toe de auto afgeschreven naar een bepaald punt, uitgaande van de verkregen korting. Een extra jaar lease zou dus moeten rekenen vanaf dat punt, inclusief de al verrrekende korting. Dan lijkt het me dat de korting nu geen effect meer heeft en dat de prijs voor het komende jaar met name gebaseerd is op de extra afschrijving van dat jaar - die minder is dan van de eerdere jaren. Dat leidt tot een lagere prijs en geen hogere?

Laatst bewerkt:

JJE

Lid
Eens. Als je die naheffing verdisconteert over de extra 12 maanden heb je in totaal een verhoging van ruim 30%. Enige wat ik me kan voorstellen zijn hogere rente voor de herfinanciering door de leasemaatschappij, extra afschrijving, hoger risico op onderhoud.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
hogere rente voor de herfinanciering door de leasemaatschappij, extra afschrijving, hoger risico op onderhoud.
Als dat hier echt de argumenten voor de lease-mij. zijn, zou mogelijk verkoop aan de huidige berijders gunstiger voor henzelf kunnen zijn.

Japanese Power

Donateur
Mee eens. Los daarvan: ze geven pas max. 6 maanden van te voren de evt. overnameprijs door. Iets wat ik wel begrijp. Zelfs in die 6 maanden kan er nog een reparatie boven drijven.

Berrychello

Forumguru
Geen onaantrekkelijke optie, maar ik begrijp de redenering achter de verhoging niet helemaal. Ze hebben tot nu toe de auto afgeschreven naar een bepaald punt, uitgaande van de verkregen korting. Een extra jaar lease zou dus moeten rekenen vanaf dat punt, inclusief de al verrrekende korting. Dan lijkt het me dat de korting nu geen effect meer heeft en dat de prijs voor het komende jaar met name gebaseerd is op de extra afschrijving van dat jaar - die minder is dan van de eerdere jaren. Dat leidt tot een lagere prijs en geen hogere?
Een leaseprijs bestaat uit meer dan alleen afschrijving. Bij een langere looptijd nemen de kosten voor reparatie, onderhoud en banden toe. Bij vijf jaar en totaal 50.000km zijn er niet veel banden gerekend, dus die komen er bij zes jaar en 60.000km vermoedelijk bij. Ook de reservering voor reparaties neemt toe (pak uit dit topic de voorbeelden van de stoelverwarming).
De afschrijving neemt normaal wel flink af, maar de hoge korting die verkregen is ga je uitsmeren over meer maanden, dus daardoor wordt het verschil in afschrijving bij een langere looptijd kleiner.
Stel dat je 7000 afschrijft over 60 maanden of 8000 afschrijft over 72 maanden. Dat laatste is maar €5 per maand lager. Dat haal je dus zeker wel in met extra voorzieningen voor reparatie en onderhoud.

Die van ons is vandaag (of gisteren) vijf jaar oud en mag nog een jaartje mee. Eens kijken wat we dan doen, gezien de uitrusting, kleur en staat neigen we naar het overnemen van de auto tzt.

Berrychello

Forumguru
Als dat hier echt de argumenten voor de lease-mij. zijn, zou mogelijk verkoop aan de huidige berijders gunstiger voor henzelf kunnen zijn.
Dat ligt eraan waarmee je het vergelijk. Of je legt die hogere kosten door aan de klant als die wil verlengen, of je verkoopt de auto nu. De prijzen vind ik nog vrij hoog als ik zo op Marktplaats kijk. Een ruimere eGolf kost niet veel meer.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Waar een leasemij. rekent met grote(re) aantallen is het voor hen niet verstandig om die 'gok' te wagen, bij verkoop is het 'risico' direct voor de koper. De verkooprijs is natuurlijk een zekere 'opbrengst' tegenover een onzekere 'winst' uit een maandelijks vast bedrag.
Nu waren de leasetarieven voor deze auto's oorspronkelijk vrij laag, dus een verhoging hoeft niet direct 'pijn' te doen, maar wie gaat er maandelijks meer betalen voor een inmiddels 5 jaar oude auto?

Japanese Power

Donateur
Maandelijks 14 euro meer betalen lijkt veel. Maar als je de CitiGo E iV nu weg zou doen en je wilt een nieuwe PL kiezen heb je voor veel meer geld veel minder auto. En is die auto van 5 jaar nu ineens super antiek of gedateerd. Denk het niet. Als ik de opties die op onze CitiGo E iV zitten ok nog eens allemaal aanvink bij een volgende PL auto ben ik nóg meer geld kwijt. Dus 14 euro p/m meer betalen. Ik vind het peanuts. Goedkoper kun je sowieso helemaal niets krijgen…

Rallye

Forumguru
@Berrychello Je zegt “De afschrijving neemt normaal wel flink af, maar de hoge korting die verkregen is ga je uitsmeren over meer maanden, dus daardoor wordt het verschil in afschrijving bij een langere looptijd kleiner.
Stel dat je 7000 afschrijft over 60 maanden of 8000 afschrijft over 72 maanden. Dat laatste is maar €5 per maand lager. Dat haal je dus zeker wel in met extra voorzieningen voor reparatie en onderhoud.”

Maar die hoge korting is al helemaal afgeschreven in de normale contractperiode volgens mij. Dus is de afschrijving in dat extra jaar opeens rekenkundig hoger dan in de afgelopen jaren? Dus bijvoorbeeld de normale aanschafprijs was 20.000, korting 5.000, waarde nu 10.000, waarde volgend jaar 8.500.

In de eerste jaren is dan dus 1.250 per jaar afgeschreven en dit jaar wordt 1.500 afgeschreven? En daarom is dit jaar duurder?

Berrychello

Forumguru
Hij wordt altijd opnieuw over de gehele looptijd berekend. Een looptijd en/of kilometrage wijziging is altijd terugwerkend. Ik denk dat daar het verschil uit voortkomt wat jij benoemt.
Dus als je leasetarief toeneemt met €5 dan geldt dat ook terugwerkend voor de gehele looptijd.

hemi24

Forumguru
Omgerekend toch nog altijd (minimaal) 24 cent per km… :pieker:
(excl. energiekosten)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan