Club van 1.2 12V.

Rijd zo'n Fabia Combi 1.2 12V een beetje? Ik heb zelf een 1.4 16V (75pk) Fabia I HB, en heb van de week 2 dagen in een Fabia II combi (86 pk) gereden, en ik moet zeggen... ik WIL OOK EEN COMBI !

Zit heerlijk, wat hoger (beter voor mijn rug).. en voelt wat beter, solider aan dan de Fabia I.

Is zo'n 1.2 12V een beetje zuinig? Daar gaat het per slot tegenwoordig om toch? En ik wil niet zoveel hoeven bij leggen ;)

Alle ervaringen zijn welkom !

Groet Ricardo

Hetzer

Forumguru
De 1.2 12V is opmerkelijk vlot en levendig, je kunt hem hoog in de toeren jagen, dan heeft hij een prettig koppel, het barndstof verbruik zal dan ook flink toenemen, ook als je op de snelweg boeven de 120 km gaat uitkomen zal hij meer gaan verbruiken.
Ik rij sinds kort voor mijn woon-werk zo'n 600 km per week 90% op de snelweg, ik rij nooit harder dan 125, hou hem tussen de 3000/4000 toeren en rij zo op mijn 45 liter tankje, zo'tussen de 750 en 850 kilometer.

Ik heb sinds 2 weken nu een combi met een 1.2 htp motor.

Niet anders dan buitengewoon, prestaties trekkracht uitstekend.

Het is natuurlijk geen race auto. Maar het rijd echt super!

Hetzer

Forumguru
3000 toeren, 105 km ( op de gps) ,op de snelweg 1 op 19.1, ik zal binnenkort wel eens de foto's plaatsen voor de ongelovige onder ons :tongue:

3000 toeren, 105 km ( op de gps) ,op de snelweg 1 op 19.1, ik zal binnenkort wel eens de foto's plaatsen voor de ongelovige onder ons :tongue:

Ik weet niet hoe jij dit voor elkaar krijgt ik ben in ieder geval niet echt te spreken over het verbruik.
Heb de boorcomputer 2500 km niet op nul gezet en het verbruik staat nu op 7,7 dat is 1 op 13 terwijl in de brochure staan 5,9 dat is 1 op 17 dat scheelt een hoop.
Ik rij vrij netjes een tijd voor het stoplicht uit laten rollen in de versnelling.
Eigenlijk altijd op de CC en de toegestane snelheid.
Dat de fabrieksopgave niet gehaald word okay maar dit scheelt 180 L per tank.

LenK

Forumguru
Veel bebouwde kom ritjes? Veel korte ritjes (<10km)? Veel file?
Als dit het geval is dan hoef je je geen zorgen te maken. Met optrekken/versnellen wordt het meeste verbruikt. Zeer veel meer dan bij constante snelheid.

En wat was het verbruik van je vorige auto, die je waarschijnlijk in dezelfde omstandigheden hebt gebruikt?

(In theorie is 7.7ltr per 100km voor een 1.2 60pk wel een hoog verbruik)

Er zitten wel wat korte ritjes bij maar het meeste is snelweg en altijd op cc met de toegestane snelheid en file rij ik niet vaak.
De vorige auto was een Mitsubishi 1.8GDI 125 Pk
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 11 zeker
En als ik er een beetje op lette haalde ik ook de 1 op 12 dus ja dan valt het verbruik van de Fabia wel tegen omdat ik dacht dat die veel goedkoper zou rijden

Hetzer

Forumguru
@t0rnad0, jij heb toch ook de 70 pk versie??, staat jouw boord computer ook op liters per kilometer??
Als jij 1 op13 rijd, en je geef aan dat daar ook veel snelweg kilometers bij zitten , dan kan ik me echt niet voorstellen hoe jouw motor zo onzuinig kan lopen..
Ik bedoel zelfs als ik hard gaat rijden met de auto, de motor dus lekker hoog in de toeren laat lopen dan kom ik zelfs op een verbruik van 1:14,5 ???!?!!!

Al aangegeven voor woon-werk verkeer bijna 90% snelweg, tussen de 100 en 110 op de teller met de cc aan , een verbruik van 1 op 19 , ruim 800 km op een tank dus..

mijn auto is wel verlaagd, wat het brandstof verbruik ten goed komt, echter dit verklaard niet het verschil tussen jouw motor en de mijne. Misschien kun je toch eens langs jouw dealer voor dit probleem..

Bijlagen

• DSC01042.jpg
    DSC01042.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 30
  • DSC01043.jpg
    DSC01043.jpg
    95 KB · Weergaven: 27
yep ik heb de 70 pk versie
Hij geeft de liters per 100 km aan wil ik 650 km met een tank rijden moet ik echt heel netjes en rustig rijden en goed op mijn rijstijl letten.
Ik moet toch nog binnenkort naar de dealer voor die scheuren in de lak dus kan ik het er gelijk even over hebben

Fabia

† In Memoriam
Snelweg of veel stadsritjes scheelt echt heel veel. Ik rij gemiddeld 90% stad en dan is mijn verbruik zo ergens tussen de 13,5 en 14,5. Ik haal gemiddeld 550 op een tank.

LenK

Forumguru
Ik heb al eerder gezegd: echte zuipertjes die Fabia's. Niet te hopen dat ze een keer moeten blazen :473:

Ik rij een mix tussen stad, 80km en snelweg en dan kom ik op ongeveer 1:13,5 met een 2.0 automaat in een auto van 1300kg. Dan moet je met een Fabia 1.2 of 1.4 handgeschakeld toch gemakkelijk 1:16 of beter kunnen halen?

Gieliovd

Forumguru
Mijn 1.4 16V met 101 PK reed op LPG G3 zo'n beetje rond de 7.5 liter weg op de 100 km. Dat was dus 1:13 en soms 1:14.

En dat met een LPG installatie.

Het is sterk dat een 1.2 datzelfde wegfikt. Die moet, zoals eerder gezegd, toch wel 1:19 kunnen doen met een beetje rustige voet!

Hetzer

Forumguru
Ik heb al eerder gezegd: echte zuipertjes die Fabia's. Niet te hopen dat ze een keer moeten blazen :473:

Ik rij een mix tussen stad, 80km en snelweg en dan kom ik op ongeveer 1:13,5 met een 2.0 automaat in een auto van 1300kg. Dan moet je met een Fabia 1.2 of 1.4 handgeschakeld toch gemakkelijk 1:16 of beter kunnen halen?

dat haal ik dan wel, periodes dat ik 90% snelweg rij zit ik dus op 1:19, als ik alleen in de stad en provinciaal rij met alleen korte stukken zit ik op de 1:14,5, een mix hiervan zal verwacht ik, wel rond die 1:16 of 1:17 uit gaan komen.
Ik vind het wel vreemd dat er zoveel verschil inzit bij de verschillende auto's

mijn verbruik van mijn vorige auto , de 1.2 12V Roomster (47 ipv 51 kw) zat op de snelweg op 1:16 ipv mijn huidige 1:19, en bij korte stukken in de stad op ongeveer 1:12 ,maar de Roomster was dan ook iets zwaarder en uiteraard ook wat hoger.

Fabia

† In Memoriam
Brandstofverbruik 1.2 70pk
Gecom. verbruik 16.9 km/liter
Verbruik snelweg 20.4 km/liter
Verbruik stad 13.0 km/liter

Dan valt mij mijn eigen verbruik nog erg mee met alleen maar korte stukjes en stadsritjes.

PS. We hebben in deze discussie het gebruik van de airco nog niet meegenomen. Denk dat dat ook een redelijke slokop is en zeker het verbruik negatief beinvloed.

Bovenaan Onderaan