Club van 1.2 12V.

van_der_P

Senior Member
de 1.2 FSI die geintroduceerd word in de Audi A-1 is wel degelijk een 3-cilinder, tenminste volgens de autoweek dan met dacht ik zo rond de 100 pk

Ik heb dat ook uit de Autoweek(al een tijd geleden)en ik meen dat ik gelezen had dat het een nieuwe viercilinder motor wordt. Wat daar de reden voor is weet ik niet. Die zou dan in de plaats van de huidige 1.4 komen.
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb dat ook uit de Autoweek(al een tijd geleden)en ik meen dat ik gelezen had dat het een nieuwe viercilinder motor wordt. Wat daar de reden voor is weet ik niet. Die zou dan in de plaats van de huidige 1.4 komen.

het is natuurlijk altijd koffie dik kijken, de fabrikanten beloven dan weer het een om vervolgens weer met een ander concept te komen, de informatie die ik heb komt van een Audi forum die vevolgens hun info van Pon heeft(???)

quote audiforum:

Begin 2011.
Nu is het de tijd voor de Audi A1 Sportback. Enkele van de motoren voor de Sportback: een 3-cilinder 1.2 FSI (80pk) en een 3-cilinder TDI met common rail technologie die in een versie met 60 of 80pk gekozen kan worden en een 1.4 TFSI met turbo en compressor (ca. 200pk)

maar

german car blog zegt weer :

Information about the future engine line-up has been revealed, with specific power figures for some of the most important models. The list includes the introduction of the new A1 minicar in December next year, which will be available with a 122hp 1.4L TFSI engine, a 90hp 1.6L TDI, an 90hp 1.2L TFSI, a 143hp 2.0L TDI and a range-topping 170hp 1.4L TFSI with an S tronic dual-clutch transmission."

heerlijk dat speculeren!!!!!!!!!!
 

Hetzer

Forumguru
wikipedia over de volkswagen motoren kent ook het bestaan van de 1.2 fsi motor

68-90 hp 1.2 FSI
configuration
water cooled 1198 cm³ inline three
head
aluminium, DOHC, four valves per cylinder, 12.3:1 compression
block
aluminium, four bearings, balancer shaft, 76.5 mm bore × 86.9 mm stroke, 0.88 ratio, 399 cm³ per cylinder
fuel
FSI direct petrol injection, up to 150 bar high-pressure pump and common rail
aspiration
multi-position tumble flap in the intake port controlling the tumble effect
exhaust
up to 25% cooled exhaust gas recirculation
output
50 kW (68 hp) at 5000 rpm, 115 N·m (80 ft·lbf) at 3250 rpm
65 kW (89 hp) at 6000 rpm, 120 N·m at 3500 rpm



:ot: maar wel zo grappig is dat op dezelfde pagina ook de grootste vw motor staat, zoek de verschillen :

1001 hp 8.0L W16
Configuration
7,993 cc water cooled W16 engine formed by two VR 15° 8 cylinder banks placed on a single crankshaft at a 90° angle.
Cylinders
Bore × stroke 86 × 86 mm, 500 cc /cylinder
Head
two camshafts per bank, four valves per cylinder
Aspiration
four turbochargers, two water-cooled intercoolers
Dimensions
710 mm length, 400 kg
Output
736 kW (1001PS) at 6,000 rpm, 1250 N·m between 2,200 and 5,500 rpm
 

Ronnie

Forumguru
:ot: maar wel zo grappig is dat op dezelfde pagina ook de grootste vw motor staat, zoek de verschillen :

1001 hp 8.0L W16
Configuration
7,993 cc water cooled W16 engine formed by two VR 15° 8 cylinder banks placed on a single crankshaft at a 90° angle.
Cylinders
Bore × stroke 86 × 86 mm, 500 cc /cylinder
Head
two camshafts per bank, four valves per cylinder
Aspiration
four turbochargers, two water-cooled intercoolers
Dimensions
710 mm length, 400 kg
Output
736 kW (1001PS) at 6,000 rpm, 1250 N·m between 2,200 and 5,500 rpm
Is van de Bugatti Veyron....
 
uhhhhhhhh, nadelen nee niet veel als je het aan mij vraagt !!!

alleen wat ik al aan ga, licht de topsnelheid van de 1.2 dus lager,
De Fabia 1.2 Combi rijd bijvoorbeeld ,164 tov de 175 van de 1.4Deze 1.4 loopt dus bij snelheden rond de 130/140 een stuk rustiger dan de 1.2 3-cilinder. Ook zal de "zuinige" 1.2 bij die snelheden wel wat meer gaan verbruiken om dat hij met meer toeren dan de 1.4 zijn werk met doen...

Maar blijf je over het algemeen onder die 130/140 grens dan heeft de 1.2 naar mijn mening meer rijplezier en meer voordelen dan de 1.4

klachten heb ik over het krachtbronnetje ook (nog) niet

En qua trekkracht? het zal niet de snelste auto zijn, maar trekt deze wel een beetje vlot op bijvoorbeeld als je op de snelweg moet invoegen? En gas bij moet geven? Of in duitsland bijvoorbeeld tegen de bergen omhooog? Heeft daar iemand ervaring mee? :aangenaam:
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb absoluut niet het idee dat ik onder gemotoriseerd rij. Ook invoegen op de snelweg gaat zeer goed. Ik heb absoluut niet het idee in een slak te rijden. Het grappige is dat mijn vorige 1.4 16V 101pk meer koppel heeft dan mijn 1.2 12V maar voor mijn gevoel is het juist andersom. Je hebt echt heerlijk veel koppel onderin. En in de 1.2 12V hoef ik veel minder terug te schakelen. Ook bij gas bij geven pakt íe juist lekker op. Ik had dit allemaal niet verwacht maar na 5.500km ben ik meer dan tevreden.
 

van_der_P

Senior Member
En qua trekkracht? het zal niet de snelste auto zijn, maar trekt deze wel een beetje vlot op bijvoorbeeld als je op de snelweg moet invoegen? En gas bij moet geven? Of in duitsland bijvoorbeeld tegen de bergen omhooog? Heeft daar iemand ervaring mee? :aangenaam:

Het belangrijkste is een hoog koppel bij zo laag mogelijke toerental. Als je dan naar de verschillen kijkt tussen die 1.2 en die 1.4 dan is in verhouding die 1.2 sterker.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wil, en waar je content mee bent.
Feit is dat waar je met een grote sterke auto komt, je ook met een kleine 'zwakke' auto kunt komen. Het duurt misschien wat langer.
Met een Eend (Citroen 2CV) reed men ook de wereld rond.
Moet je voor die 3 weken vakantie per jaar met de caravan, een aangepaste auto aanschaffen ? Moet je voor die enkele keer per jaar naar Duitsland een aangepaste auto hebben ? Dat vind ik ook overdreven.
 

Hetzer

Forumguru
Mee eens!!!!!!!!, maar het aller belangrijkste van de 1.2 is nog wel de freude am fahren, wat je beleeft met deze motor!!!!!!!!!!!!
 
OKe, duidelijk...
INderdaad wel gelijk voor vakantie 3 weken per jaar koop je geen auto...

Ik ga binnenkort maar eens proefrijden denk ik!
Kan een nieuwe auto van de baas gaan uitzoeken met bepaald maximaal budget. En daar valt deze dus ook in. Vandaar mijn vraag wat de ervaringen zijn.:530:

Ook wegens uitbreiding ga ik voor de combi versie anders kan ik al mijn spullen neit kwijt! :yeah:

Bedankt voor de reacties. Binnnekort maar eens even naar de dealer!
 

Hetzer

Forumguru
De 1.2 motor valt nu ook onder de gunstige 20% bijtellings regeling voor leaserijders


QUOTE:
20% bijtelling
De technische innovaties van Škoda zijn naast slim ook duurzaam. U heeft de keuze uit maar liefst 43 modellen met een groen label! Nu extra voordeel voor de zakelijke rijder: Drie benzine varianten van de Fabia vallen onder de aantrekkelijke 20% bijtellingsregeling.

Benzine
Fabia 1.2 Hatchback (44kW/60pk)
Fabia 1.2 Hatchback (51kW/70pk)
Fabia 1.2 Combi (51kW/70pk)
 

Hetzer

Forumguru
In de nieuwe Polo debuteerd volgend jaar de nieuwe 1.2 FSI 3-cilinder, en deze zal de huidieg HTP familie gaan vervangen, het verbuik van deze nieuwe 3-cilnder gaat uitkomen op 3,3 liter op de 100

Een kwestie van tijd dat deze ook in de F-2 leverbaar gaat worden...
 

Fabia

† In Memoriam
Maar in de polo worden ook de 1.2 HTP met 60 en 70 pk geleverd. Dus of dat zo snel zal gaan en of Skoda ze wel gaat krijgen:icon_smile_question
 

Fabia

† In Memoriam
Even een update, mijn rode knorretje is nu over de 10.000km heen. Met dank aan de skodameeting. Ben nog steeds erg onder de indruk van de 1.2. Ook op de snelweg valt íe helemaal niet tegen. Kan makkelijk met het verkeer meekomen, invoegen is ook geen enkel probleem. Verder geen noemenswaardige problemen gehad, behalve dan het afbreken van beide bevestigingspunten van de hoedenplank. Maar dat is helaas een bekend FII kwaaltje.

Al met al een zeer tevreden Skodarijder en een diepe buiging voor het 1.2 motortje. Dit is derde Fabia en mijn leukste Fabia tot nu toe.
 

Fabia

† In Memoriam
Vraagje, wie zou mij ff willen helpen. Ik zou graag willen weten hoe mij Fabje er uit zou zien met een zwart dak. Alleen heb ik daar zelf geen goed programma voor. Het gaat om deze foto Mijn vriendin en ik hebben daar een discussie over en ik ben benieuw hoe het er uit zou zien.
 
Bovenaan Onderaan