Wat ik mij wel eens afvraag is wat er met zo'n systeem gebeurt? Ze kunnen het niet meer als nieuw aanbieden in de doos want die hebben ze niet. Ook knippen ze vaak draadjes door dus dat is lastig aansluiten. Ze zullen ook heus wel weten dat mensen van wie het systeem is gestolen, direct op marktplaats gaan kijken. Zou alles naar het Oostblok gaan of zo?
Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen zonder problemen toch zo'n systeem kopen. Ook in Nederland. En niet alleen in achterbuurten. Een kennis van me (slimme jongen, goede baan) vertelde dat hij heel goedkoop aan een autoradio was gekomen. Toen ik hem vroeg of hij enig idee hoe het zo goedkoop kon zijn, gaf hij aan dat helemaal niet interessant te vinden. Of hij het dan niet vervelend vond dat hij mogelijk iets had gekocht dat van een ander gestolen was. 'Ach, dan heeft de verzekering toch al betaald.' Of hij wel wist dat hij strafbaar was. 'Haha, nou dan moeten ze me toch eerst pakken'.
Laatst een programma gezien, waarbij iemand met een verborgen camera een kroeg binnen ging en mensen gestolen waar aanbood (CD's, autoradio's, dat soort spul). Hij zei het er zelfs gewoon heel duidelijk bij. Vrijwel iedereen was bereid om de aangeboden waar te kopen.
En dat is het hele probleem dus.