Columbus Columbus gestolen.....

Constant

Erelid
Ik vraag me af wat je aantreft als je ze betrapt.
Een flatgenoot betrapte vorige week 3 motordieven (met een betonschaar) in de garage onder de flat en kreeg een vuistslag in het gezicht toen hij ze aansprak op hun gedrag. Motordiefstal daarmee verhinderd, dus hulde want zelf ben ik niet zo stoer om 3 stuks geboefte aan te spreken.

duur en nieuw wat wil een beetje junk nou nog meer.
Argh!
Zou alles naar het Oostblok gaan of zo?
Ik denk eerder het café om de hoek. Als je er niet voor open staat, word je minder snel benaderd. Maar ik ken wel een paar vage kennissen met even vage aanbiedingen. Vraag ik semi-naief naar een bonnetje en dan lachen ze me uit. Ik wil alleen eerlijke tweedehands spullen. Eerlijk zijn voelt best goed. Ik schrik trouwens van het aantal helers dat ik onder de "nette" burgers ben tegengekomen.

EdK

Forumguru
Maar goed, kern is: koop gewoon geen gestolen waar.
Wel volgens mij is het gewoon een mentaliteits kwestie !!
Mentaliteit en fatsoensnormen vervagen steeds meer !!
En als dat niet veranderd zal het alleen maar erger worden !!

En daar ligt mijn inzien de kern van het verhaal !

EdK

Forumguru
Ik schrik trouwens van het aantal helers dat ik onder de "nette" burgers ben tegengekomen.

Geef mij eens een definitie van nette burgers zoals jij denkt dat die behoren te zijn !??
Elke heler is per definitie geen nette burger meer !!

Constant

Erelid
Als je goed had gelezen (is niet de eerste keer, maar ik leg het je graag uit), dan zag je dat "nette" tussen aanhalingstekens staat. Dit is een gebruikelijke uitdrukking voor nep nette burgers, keurig in het pak en in het geniep gestolen waar kopen. En zonder helers zaten we met minder stelers.

EdK

Forumguru
Als je goed had gelezen (is niet de eerste keer, maar ik leg het je graag uit), dan zag je dat "nette" tussen aanhalingstekens staat. Dit is een gebruikelijke uitdrukking voor nep nette burgers, keurig in het pak en in het geniep gestolen waar kopen. En zonder helers zaten we met minder stelers.
DAs mooi joh die definitie !!
Maar zal de mijne maar niet neer zetten want dan gaan we te ver off topic !! :489:

EdK

Forumguru
Ik heb een DNX7200, loop ik dezelfde risico's als een Columbus bezitter of kan ik gerust gaan slapen? Ik overweeg toch maar een alarm te laten installeren.

Zoals je al had kunnen lezen helpt een alarm dus ook niet altijd !!
En wat betreft je nachtrust, je bent gewoon aan de goden overgeleverd !! Dus ook aan de dieven en helers !!! :crazy: :473:

Fabia

† In Memoriam
Ik heb bij mijn achterburen mee gemaakt. Die hadden twee Peugeot 206 staan. De eigenaar wil 's ochtends instappen en treft een compleet gestript auto aan. Het hele interieur is weg inclusief de airbags. Koplampen weg. Terwijl de andere 206 ongemoeid is gelaten omdat een wat nieuwe type was. Dit was dus echt een inbraak op bestelling.

Constant

Erelid
En wat betreft je nachtrust, je bent gewoon aan de goden overgeleverd !! Dus ook aan de dieven en helers !!! :crazy: :473:
Ik zit in een nieuwbouwflat in het goddeloze Adam, we krijgen als nieuwbouw de gebruikelijke nieuwsgierige vage gasten langs de deur gebruikmakend van de eveneens gebruikelijke niet-afgesloten deuren in een nieuwbouwflat (aannemer, verhuizende bewoners, etc, altijd wel een open deur, argh!). Helaas nog steeds domme bewoners die ondanks alle geweldadige incidenten de centrale deur 's avonds laten openstaan of via de intercom vreemden binnenlaten, de scooter- en motordieven zijn al langs geweest, dus het is een kwestie van weinig tijd en de auto's zijn aan de beurt (argh!).

Een inpandige garage is zelfs onveiliger dan langs de weg omdat men ongestoorder aan de gang kan, zeker met een handjevol domme bewoners die iedereen binnenlaten. Ik heb het eerder meegemaakt in een flat, jarenlange beveiligingspogingen worden teniet gedaan door een klein aantal eigenwijze bewoners.

Ik heb andere bewoners al een beetje verweten dat zij te dure objecten (zeer luxe scooters) in de garage hebben gestald, maar zo te lezen ben ik even dom met mijn luxe inbouwsysteem (kon er niets aan doen, zat al in de jonge tweedehands en ik had direct een auto nodig :D).

Ik heb mijn mooie DNX7200 eigenlijk al opgegeven, dan doet het niet zo'n pijn als hij wordt gestolen. Mocht hij worden gestolen, dan vervang ik 'm door m'n oude radio en een losse TomTom (die ik beiden nog aan mijn vorige auto heb overgehouden).

EdK

Forumguru
Tja ik woon dan 15 a 20 km van Amsterdam maar ben wekelijks toch ook in Amsterdam !
Kom regelmatig tot vaak in Zuid Oost, en zo je weet heeft dit een bepaalde naam !
En heb al afgeklopt maar heb me daar nog nooit bedreigd gevoeld om onveilig gevoeld sinds men de flats gesloopt heeft voor laagbouw

Wat betreft inpandig parkeren , men heeft vandaag de dag een heel mooi systeem wat ecosafe parking heet , ( mijn vorige werkgever) hier rij je je wagen op een palletplaat en deze rijdt met auto en al een garage in waar ze spiegel aan spiegel naast elkaar staan !
Het systeem als inbreker ingaan ? dit bekoop je met de dood want je wordt simpelweg vermorseld
In Zuid Oost heeft een vriendin dus bij haar appartement zo'n parkeerplaats en werkt feilloos! Op Herengracht achter het paleis op de dam staat er ook zo'n garage van 4 etage's achter een monumentaal pand !

Het appartement waar die vriendin woont had men in begin ook dezelfde problemen met de hoofdingangsdeur als wat jij verteld, maar na een buurtvergadering en een brief in 6 talen opgesteld te hebben , begrijpt een ieder nu dat het voor ieders eigendom en veiligheid beter is om te sluiten, en dit gebeurd dan ook !!
Kanttekening is wel dat het deurbeltablo een hufterproof camera heeft en de intercom's in de woningen een beeldscherm , dus je ziet altijd wie er staat !!

Wel zoals je misschien hebt kunnen lezen heb ik de JVC NX7000 besteld, dit is 2 dins met afneembaar scherm en de SDkaart met kaartgegevens zit verwerkt in dit scherm.
Ik heb met deze aanschaf een redelijk goed gevoel dat ik geen openraam zal aantreffen op een morgen rond 05.30 uur !!

Affijn morgen ff lekker hobbyen in Duitsland en zondag door naar Belgie om verder te hobbyen, goh wat is vrije tijd toch fijn soms !!

Constant

Erelid
Onze intercom is van bedroevende kwaliteit, ik herken m'n beste vrienden nauwelijks en het beeld kost een halve minuut om op te bouwen. Dus velen doen de deur alsnog open voor iedereen die aanbelt (argh!).

Bij ons komt de parkeergarage op een stuk of 12 centrale voordeuren uit, er staat er altijd één open (en anders komt men makkelijk de centrale voordeur voorbij). De voorzitter van de VVE heeft extra compartimentisering voorgesteld naar de garage, dus gelukkig is er actie. Ben alleen bang dat extra afgesloten deuren met hetzelfde gemak worden opengezet.

Mocht de DNX7200 worden gestolen, zeker geen Columbus als vervanging, maar dan zal ik de JVC overwegen, dank voor de tip!

Columbus gestolen

Afgelopen nacht heeft het "dievengilde" een zijruit van mijn Octavia II Attractive Business (mei 2008) ingeslagen en vervolgens mijn Columbus radio/navigatiesysteem eruit gehaald. :407:

Nu heeft mijn auto het meest uitgebreide (af-fabriek) alarm incl. hellingshoekdetectie etc..., maar ik heb géén alarm af horen gaan. Als het alarm inderdaad niet af is gegaan, verklaard dit waarom men kennelijk alle tijd heeft gehad om het Columbus radio/navigatiesysteem te demonteren.
Of men moet het alarm op de een of andere manier hebben weten uit te schakelen. Daarnaast had ik ook SCM-stickers op de ramen zitten en dat heeft ze er ook niet van weerhouden om mijn Columbus te stelen.

Zo zie je maar, ook een alarm weerhoudt het "dievengilde" niet om een auto open te breken.

Even een update!
Inmiddels bij de dealer geweest om te kijken wat de totale schade is.
Ik ben toen toch wel geschrokken. Incl. nieuwe zijruit zou dit "geintje" boven 5.000,00 euro uitkomen. (Het stuurwiel met bediening voor radio & navigatie heeft men nl. ook beschadigd en zal ook vervangen moeten worden) Daarnaast moeten nieuwe draden vanaf de antenne naar voren gelegd worden voor de GPS en TMC (ook kapot getrokken), waarvoor het hemeltje eruit moet. Het stekkerblok achter de radio is kapotgetrokken en ga zo maar door.
Ik ben nu dus zwaar aan het overwegen wat ik zal doen. Weer een Columbus erin laten zetten (levertijd is niet op te geven; kan 2 maanden, 3 maanden of misschien zelfs nog wel langer worden) met het risico dat hij er binnen de korste keren weer uit gehaald wordt of een alternatief.

Ik zit uiteraard wel met mijn bluetooth wat ook via de Columbus liep en daarnaast ook nog de communicatie met het Maxi-Dot display en de bediening op het stuur. Ik weet niet of dit allemaal ook in combinatie werkt met een andere radio/CD-/MP3-speler.

Iemand enige sugesties?

Fabia

† In Memoriam
Dat zo'n "geintje" nog zo veel schade kan opleveren. Je zou bijna 220v op je auto zetten.

LenK

Forumguru
Als je een apparaat met dezelfde functionaliteit wil dan kom je bij een ander merk uit.
Skoda heeft wel het een en ander maar niet met het wensenpakket van jou.
Maar een ander merk is in ieder geval zonder integratie met maxidot en zonder vormgeving integratie in het dashboard.

Wbt autoinbraken en andere "kleine" crimininaliteit.

Zou het geen idee zijn om Koos Spee daar op in te zetten?

A Die man heeft bewezen daadkracht te hebben (hij blijft aan het bedenken en uitvoeren)
B Die man krijgt ook inderdaad dingen voor elkaar hoe curieus dan ook (denk aan de radarverklikker-verklikker)
C Automobilistjes zijn nu wel genoeg afgeknepen
D Hij is ondertussen toch wel toe aan een nieuwe uitdaging

Laat hem beginnen met criminaliteit mbt auto's en andere verkeersmiddelen (vandalisme, inbraak, diefstal) en het uitbreiding naar straatcrimininaliteit in het algemeen (vandalisme, bedreigingen, berovingen, etc)

TL@

Forumguru
Zet er een stream in, heb je alles terug behalve de navigatie en koop een tomtom of dergelijk los bij. Denk dat dit de beste oplossing is.

___JC___

Forumguru
Even een update!
Inmiddels bij de dealer geweest om te kijken wat de totale schade is.
Ik ben toen toch wel geschrokken. Incl. nieuwe zijruit zou dit "geintje" boven 5.000,00 euro uitkomen. (Het stuurwiel met bediening voor radio & navigatie heeft men nl. ook beschadigd en zal ook vervangen moeten worden) Daarnaast moeten nieuwe draden vanaf de antenne naar voren gelegd worden voor de GPS en TMC (ook kapot getrokken), waarvoor het hemeltje eruit moet. Het stekkerblok achter de radio is kapotgetrokken en ga zo maar door.

HOEVEEL??
Een paar kabels heb je toch zo getrokken? Bedoel je inclusief nieuwe Columbus ?

HOEVEEL??
Een paar kabels heb je toch zo getrokken? Bedoel je inclusief nieuwe Columbus ?

Jeetje TurboPower. Dat is niet normaal! Hebben ze je bij de garage nog kunnen vertellen waarom dat alarm niet is afgegaan. Daar koop je dat ding toch voor?
Als de Columbus bij jou voor de deur is gestolen kun je er vergif op in nemen dat ze terugkomen. Lees maar eens op de site hoeveel mensen dat is overkomen. De suggestie om er een Stream in te zetten met een TomTom is niet slecht. Desnoods koop je er nog een Parrot bij. Misschien niet meer bediend vanaf het stuur maar wel dezelfde functionaliteit.

Al met al.... jezus... € 5000. Ongelofelijk. Klo*tzakken!
:407:

Het schadebedrag van ruim € 5.000,00 is uiteraard incl. Columbus en nieuw lederen stuurwiel. (Columbus alleen al is dacht ik zo'n € 3.000,00)
Een van de medebewoners in het appartementencomplex heeft overigens wél een alarm af horen gaan tussen 02:15 en 02:30 uur 's nachts. Waarschijnlijk slaap is zo vast, dat ik het daardoor niet heb horen afgaan.

Nu nog bedenken wat ik ga doen. Ik voel er nl. niet veel voor om dit nog een keer mee te maken. Ik weet ook niet wat de verzekering in zo'n geval zal doen. Ik heb geen lease-auto, dus als de verzekering op enig moment moeilijk gaat doen, zou ik misschien zelf voor kosten op moeten draaien (No-claim die er misschien aangaat of iets dergelijks????).

Even ter informatie voor Polleke (en wellicht ook andere forumleden).
Mijn af-fabriek alarmysteem (klasse III) is overigens wél voor klasse I gecertificeerd. Dat is ook de reden waarom ik wél SCM-stickers op de ramen heb zitten en een SCM-certificaat heb. Maar zoals je inmiddels hebt kunnen lezen worden ze ook daar niet door afgeschrikt!

nomad

Senior Member
Is je sirene wel luid genoeg ?
Ik hoorde toevallig dit weekend de "sirene" van een A6 met fabrieksalarm en veel meer dan een luide pieptoon is dit niet.

nomad

Senior Member
@ Turbopower:

Het is inderdaad een probleem als het geen leasewagen is. Ik hoop dat je verzekering alles dekt. Met leasewagens is het "gelukkig" een ander verhaal. Ik heb het expliciet gevraagd of er geen alarm in moest, want die RNS510/columbussen worden bij de vleet gejat. Het antwoord van de leasemaatschappij was dat het toch allemaal verzekerd was en als het gestolen werd dat alles vervangen werd. In plaats van het feit dat ze ook maar iets doen aan preventie, laten ze dus liever een verzekeringsmaatschappij die 5000 euro (zie boven) dokken als de boel gejat wordt. Geen wonder dat alle premies de pan uit reizen.....

vdijk

Lid
Zet er een stream in, heb je alles terug behalve de navigatie en koop een tomtom of dergelijk los bij. Denk dat dit de beste oplossing is.

dan blijven er een aantal kosten bestaan, ik lees namelijk dat er ook van draadjes naar de Maxi-dot en de stuurbediening kapot getrokken zijn.

Bovenaan Onderaan