Concurrentie Roomster

Hetzer

Forumguru
@van der P;
Roomster prijzig ??, in het begin wel maar met de huidige uitrustingniv. is hij zeker wel aantrekkelijker geprijst dan de Note (Note life 1.4 = 18.100, Roomster Ambiente 1.4 =17.900 ) of de Musa, deze laatste is ronduit duur ( Musa Oro 1.4 = 19.700), en dat zal de rede zijn dat hij amper verkoopt.

@Fabia ;
ik ben er niet bang om dat 2008 een slecht jaar gaat worden ik bedoel als Skoda Nederland nu al (ondanks de mindere verkopen van de F2 HB en de O2 ) door die 900 Roomsters en die paar Superb1's nu al meer verkoopt dan vorig jaar, dan zal het met de komst van de F2 Combi, en de Superb2 zeker wel nog hoger uit gaan komen
__________________
 

Fabia

† In Memoriam
Hetzer zei:
;66788@Fabia ;
ik ben er niet bang om dat 2008 een slecht jaar gaat worden ik bedoel als Skoda Nederland nu al (ondanks de mindere verkopen van de F2 HB en de O2 ) door die 900 Roomsters en die paar Superb1's nu al meer verkoopt dan vorig jaar, dan zal het met de komst van de F2 Combi, en de Superb2 zeker wel nog hoger uit gaan komen
__________________

Maar ik bang dat de rek uit de Roomster verkoop is, de O2 wacht op z'n facelift en Superb2 komt pas laat dit jaar. Dus te laat denk ik om de verkoop nog een flinke impuls te geven. Dus de impuls zal van de F2 Combi moeten komen. En of die het alleen redt?
 

van_der_P

Senior Member
@van der P;
Roomster prijzig ??, in het begin wel maar met de huidige uitrustingniv. is hij zeker wel aantrekkelijker geprijst dan de Note (Note life 1.4 = 18.100, Roomster Ambiente 1.4 =17.900 ) of de Musa, deze laatste is ronduit duur ( Musa Oro 1.4 = 19.700), en dat zal de rede zijn dat hij amper verkoopt.

__________________

Ik ben van dezelfde motorisering uit gegaan. En heb dan de verschillende merken naast elkaar gelegt. De Note 1.4 Visia deze kost 17325 euro. De Roomster Ambiente 1.4 kost 17925. Als je dat zo naast elkaar legt is de Roomster bijna 600 euro duurder. Los van het feit dat het wellicht appels met peren vergelijken is, zeker qua uitrusting.
Maar je komt weer terug op het begin van de discussie, welke concurrenten heeft de Roomster. Moet je die zoeken bij 1, de Meriva en soortgenoten. Of bij 2, de Megane en soortgenoten. Of bij 3, de Partner en soortgenoten. Waar hoort de Roomster bij ?
Als het bij 1, is dan zal die soms wel en soms niet concurrend zijn. Als het onder 2 valt dan is het een ijzersterke aanbieding. Maar valt het onder 3 dan is die zeker als instapper te duur
 

EdK

Forumguru
Tja waarom in hokjes denken ??
Waarom iets niet gewoon als een eigen product zien en op zijn waarde schatten ??
En dat op waarde schatten is voor een ieder weer anders !!

om even van auto's afstappen !! Waarom moet de een 2 magnetron's hebben in zijn nieuwe keuken of 2 wasbakken in zijn badkamer ??
Ik vind dat klink klare onzin maar een ander vind dit functioneel !!
 

Fille

Nieuw lid
Maar ik bang dat de rek uit de Roomster verkoop is, de O2 wacht op z'n facelift en Superb2 komt pas laat dit jaar. Dus te laat denk ik om de verkoop nog een flinke impuls te geven. Dus de impuls zal van de F2 Combi moeten komen. En of die het alleen redt?
De Skoda-verkoop in België is er in 2007 anders wel flink op vooruit gegaan, met +21,4%. Deze groei is voornamelijk te danken aan de 2.237 nieuw verkochte Roomsters. Zou het prijsverschil dan toch zo'n groot effect hebben? Mijn garagist vertelde mij dat hij zeer regelmatig Skoda's verkoopt aan Nederlandse en Duitse kopers.
Meer details over de Skoda-verkoop in België: zie op http://www.skoda.be/mix.asp?lg=nl&T=new&L1=evt&L2=det&id=858
 

LenK

Forumguru
Skoda is in Belgie duidelijk een grotere speler dan Skoda in Nederland

Aantal 13.176 vs 9.357
Marktaandeel 2.51% vs 1.86%

De Roomster verkoopt een stuk beter 2.237 vs 925, maar ook de Fabia is veel beter verkocht in België 5.650 vs 3.471 in Nederland
 

van_der_P

Senior Member
De Skoda-verkoop in België is er in 2007 anders wel flink op vooruit gegaan, met +21,4%. Deze groei is voornamelijk te danken aan de 2.237 nieuw verkochte Roomsters. Zou het prijsverschil dan toch zo'n groot effect hebben? Mijn garagist vertelde mij dat hij zeer regelmatig Skoda's verkoopt aan Nederlandse en Duitse kopers.
Meer details over de Skoda-verkoop in België: zie op http://www.skoda.be/mix.asp?lg=nl&T=new&L1=evt&L2=det&id=858

Hoe kom ik er achter wat de netto prijs van de Roomster in Belgie is? Dat is dus de prijs zonder BTW en of andere toeslagen. De netto prijs van de Roomster 1.4 l Ambiente in Nederland is 11772 Euro. Als deze prijs in Belgie lager is dan is het interessant om een Roomster in Belgie te kopen.
 

kcj

Actief lid
In België bedraagt de BTW 21%.
Meestal wordt de prijs geafficheerd BTW inbegrepen.
Er zijn eigenlijk permanente kortingen* op de Roomster van 500 tot 1200 € : die moet je ook uiteraard ook verrekenen.

Koen

*ik heb hier geen dealerprijslijst bij de hand : 't kan ook iets meer of minder zijn.
 

Fille

Nieuw lid
Voor de basisversie van 1,4l benzine Ambiente, betaal je in België inclusief BTW 14.790 euro. Zonder de 21% BTW is dat dan 12.223 euro. Dus toch meer dan in NL? Maar dat is de officiële prijs. Zowat elke dealer geeft je meteen een fikse korting, meestal reeds vanuit Skoda-België toegestaan (reeds vermeld op de folder). Plus soms ook extras, zoals (zoals in mijn geval) de metaalkleur en een draagbare navigatie gratis. Bij de aankoop van een nieuwe wagen betaal je in België "belasting op in verkeer stellng". Het bedrag is afhankelijk van de motorisatie. In NL zie ik dat de dealer blijkbaar een bedrag mag aanrekenen voor het rijklaar maken van de wagen? Dat kennen wij hier niet. Of toch niet bij mijn dealer.
Om een concreet idee te geven van hoe de aankoop van mijn wagen werd berekend: Skoda Roomster,1.9 Diesel, anthraciet grijs metaalkleur, uitvoering Disney On Ice (= Ambiente plus als extra uitrusting: centrale armsteun vooraan, opbergvak onder de voorzetels, brillenhouder in het plafond, plafondlampje achteraan, extra opbergmodule, cruise control, dakrails en automatten), met als opties lichtmetalen velgen Avior en radioCD Dance. Basisprijs (BTW incl) 18.125 euro, min de folderkorting van 1.535 euro, de prijs voor de velgen en de radio, en de gratis metaalkleur: 17.480 euro.
De "belasting op in verkeer stelling" bedroeg daarnaast nog 123 euro. De jaarlijkse verkeersbelasting zal mij 268,36 euro kosten.

Wat zouden wij Belgen daar in Nederland voor betalen?

Wat eveneens interessant was: de Skoda-dealer bood mij voor de overname van mijn vorige wagen (Picasso 2.0 diesel, 7jr oud, 200.000 km) 1.250 euro méér dan de Citroëndealer waar ik al 9 jaar vaste klant was. Ik had vroeger twee Citroëns, nu twee Skoda's... (ander is een Fabia)

De aankoop- plus overnameprijs was voor ons toch een belangrijk argument om te kiezen voor de Roomster, naast de ruimte van de wagen achterin, waar de kinderen direct voor gewonnen waren. Qua uitzicht was ik eerder voorstander van de Octavia II-break, al was die meteen ook een stuk duurder. Al moet ik ook zeggen dat zowel mijn vrouw als ik het ook wel leuk vinden om met een wagen te rijden die er anders uit ziet, en waar er niet te veel van rondrijden. Onze eigen pausmobiel :grin:, die in elk geval een stuk vinniger rijdt dan onze Picasso. Hij is wel iets compacter en kleiner binnenin, maar des te gemakkelijker te bewegen in het verkeer en vlotter in onze garage te stallen. En we krijgen, alle zetels eruit, er net een volwassen fiets in zonder dat het voorwiel er af moet. Dat was het laatste en doorslaggevende argument.
 

van_der_P

Senior Member
Het zal je niet verwonderen dat deze auto in Nederland een flink stuk duurder is. Als ik het zo naast elkaar zet kom ik uit op het volgende
Skoda Roomster 1.9 TDI Ambiente met roetfilter 14410 euro
Metalic lak 555 euro
opbergvak onder voorstoel 30 euro
Dakrails 375 euro
Velgen Avior 670 euro
Radio Dance 435 euro
Armsteun 145 euro
Afleveringkosten tenaamstelling leges verwijderingbijdragen 599 euro
BTW 2737 euro (belasting toegevoegdewaarde)
BPM 6377 euro (belasting personenauto's en motoren)

Totaal zou deze auto dus 26333 euro rijklaar kosten
Je kunt ook kiezen voor een ATTpakket i.p.v van die extra's maar dan zijn niet alle extra's die je erbij bestel hebt aanwezig. Dit pakket bestaat uit Dakrails, Cruise controle, Climatronic, en de armsteun prijs 685 euro
Totaal dus 14410+6377+2737+599+685+555= 25363 euro rijklaar

De verzekering en de wegenbelasting komt daar nog bij. Die betaal je ieder jaar en is afhankelijk van je persoonlijke omstandigheid. Plaats waar je in Nederland woont, en het aantal schadevrije jaren
 

Fille

Nieuw lid
Blijkbaar wordt de kostprijs in NL vooral de hoogte in gejaagd door die BPM? Samen met de BTW kom je dan aan een belastingspercentage van 56% ...! Waartoe wordt die BPM aangerekend? Louter om de schatkist van de overheid te spijzen wellicht?
Dan zijn wij hier beter af met onze 21% BTW + belasting op in verkeersstelling afhankelijk van de sterkte van de motor (hier dus voor de Roomster 1.9TDI met 10PK). Al vinden wij dit nog zeer veel aan taksen...
 

van_der_P

Senior Member
Daar heb je gelijk in. En om het autogebruik terug te dringen, maar dat lukt niet. Ook om kleiner en schoner te gaan rijden te stimuleren.
De gegevens die ik gebruikt heb staan in de prijslijst van de Roomster op . www.skoda.nl

De auto is op mijn huis na het duurste wat ik bezit.
 

kcj

Actief lid
Effe terug gaan naar die Nemo / Beeper / Fiorino.

De Fiorino heb ik onlangs bekeken op het autosalon in Brussel.
Qua binnenruimte is hij iets kleiner / gelijk aan de Roomster.
De achterbank moet je altijd in zijn geheel omklappen (leuning, dan zitvlak). Dus ofwel voor 5 personen, ofwel voor 2 personen.
De flexibiliteit van de stoelen van de Roomster, kan ik niet meer missen :winkie:
De huidig leverbare Fiorino is die voor bouwfirma's : redelijk rudimentair, Fiorino Combi genaamd.
In maart / april komt de Panorama versie uit, die bedoeld is voor families. Met 3e zijruit en een (standaard) hoger uitrustingsniveau dan de Combi.
Prijzen voor de Panorama (zonder BTW) Std en Sx versie : 1.4 benzine : 10900 en 11700, 1.3 multijet (diesel) : 12200 en 13000.
Uiteraard een hele rij opties beschikbaar bovenop de basisprijs.
Geen korting bij lancering, vertelden ze mij, wegens nieuw model.
Wèl (standaard)korting op de Doblo omdat ie al wat ouder is.

Zijn deze modellen mooi ? Mja : die bumper is gewoon een mottig, groot zwart ding. Die dubbele deur achteraan beneemt het zicht naar achter (die trend vind ik echt geen vooruitgang).
Binnenafwerking : valt af te wachten wat ze op de familiewagen ervan maken. Op de bedrijfswagenversie is het rudimentair : veel plaatwerk zichtbaar.
Het zicht rondom is net tegenovergesteld aan dat van de Roomster : de 2e zijruit is kleiner dan de 1e, en de 3e zal nog kleiner zijn dan de 2e (bouwtechnisch kan het niet anders). Reken daarbij de stijl van de dubbele achterdeur en je zal helemaal opgesloten zitten.
Nee, geef mij maar de Roomster met zijn lichtinval en uitkijk rondom.

De nieuwe Kangoo : grooooot, véééél te grooooot. Dat is gewoon een bestelwagen geworden van de grootte van een oude VW T2/3 transporter.

Koen
 

Hetzer

Forumguru
Wat nou de Roomster is een busje ???, check deze foto maar eens , de Roomster valt in het niets tussen de "echt" busjes, ik ga er steeds meer van uit dat de Roomster een "eigen" klasse is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Bijlagen

  • Image103.jpg
    Image103.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 27
  • Image049.jpg
    Image049.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 27

EdK

Forumguru
Wat nou de Roomster is een busje ???, check deze foto maar eens , de Roomster valt in het niets tussen de "echt" busjes, ik ga er steeds meer van uit dat de Roomster een "eigen" klasse is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ga je daar nu pas van uit ??
Dat was ik na een maandje rijden in mijn RoomsteR al achter !! RR
 

van_der_P

Senior Member
Waarom hebben niet Roomsterrijders het over een busje, en Roomsterrijders niet ? Zou het afgunst zijn ? :D:D:D:
 

Fabia

† In Memoriam
Ga je daar nu pas van uit ??
Dat was ik na een maandje rijden in mijn RoomsteR al achter !! RR

Daar had ik eigenlijk maar een dag voor nodig en ik was compleet om. Nu een FII hatchback en over een paar jaar een Roomster voor de deur.
 

Hetzer

Forumguru
Ik zag laatst (onderstaande) een foto van een Dacia MCW naast een Roomster, waarin je goed ziet dat de Dacia toch ook een behoorlijk hoge wagen is, De Dacia toch een grote concurrent van de Roomster, evenveel ruimte voor minder weliswaar minder kwaliteit maar ook minder geld!!!
 

Bijlagen

  • 7bh70zXHUdfyDc_450x300.jpg
    7bh70zXHUdfyDc_450x300.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 20
Bovenaan Onderaan