Concurrentie Roomster

Hetzer

Forumguru
Volgens mij is dit gewoon gefotoshopt. Je neemt een Kangoo zijkant en een voorkant van een citroen.

Misschien toch wel geen foto-shop, hier is de echte officiele foto, en hij lijkt me toch niet veel groter dan de Nemo ??, zie ik de meerwaarde van de bestel versie van de Berlingo ook niet echt.

misschien dat er in Duitsland nu wel meer mensen hun Berlingo gaan in ruilen op zo'n nieuwe i.p.v een Roomster
 

Bijlagen

  • e6ca863445ccaffe0d84f18f3aef1e1a.jpg
    e6ca863445ccaffe0d84f18f3aef1e1a.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 15
  • u1191868084.jpg
    u1191868084.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 13

kcj

Actief lid
http://www.autozone.be/auto/artikel/tweedehands-auto/hln_120687.html

hier is de echte officiele foto, en hij lijkt me toch niet veel groter dan de Nemo ??

PSA brengt elk 2 auto's uit met een verschillende grootte, telkens in een personenwagen en bestelversie.
De grote heet Citroën Berlingo (bestel en personen) en Peugeot Partner (bestel) en Partner Tepee (personen).
De kleine heet Citroën Nemo (of Nemo Combi ?) en Peugeot Bipper (bestel) en Peugeot Bipper Tepee (personen).

Qua grootte : (zie mijn vorige post) : ik schat dat de Berlingo / Partner de grootte van de nieuwe Kangoo zullen hebben. (Edit 3 : PSA's zijn langer dan de Kangoo)

Concurrenten voor de Roomster ? Eigenlijk vrees ik nu van wel : veel mensen kijken alleen naar "Hoe groot is de bagageruimte" en niet naar het (aangename) weggedrag. Alhoewel dat ze die ruimte amper gaan gebruiken, moet het toch "groooot" zijn. Een zwakke wegligging, onaangenaam hoog interieur en hoger brandstofverbruik : dat zullen ze (misschien) later beseffen.

Dit geldt ook voor de Roomster tov de Fabia Combi : akkoord, maar mvr-die-de-wagen-heeft-betaald :grin: ziet niet graag "een break".

Net een kort verslag gelezen over die nieuwe Fabia Combi : 10 cm lager dan de Roomster, iets kleinere kofferinhoud (komt wsch door de hoogte) en : voor de 1.6 benzine amper 0.1 liter benzine/100 km zuiniger dan de Roomster. Had betere cijfers verwacht.

Koen
 

Hetzer

Forumguru
Ik ben net even bij mijn Citroen dealer geweest, en daar vertelde de verkoper dat de Berlingo leverbaar word in de personen (7 persoons??) en bestel uitvoering, en dat OOK de Nemo leverbaar gaat worden in de personen uitvoering...


Stiekem is de concurrentie zich aan het bewapenen
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 6

LenK

Forumguru
Daar is de Roomster inderdaad een bjoetie bij.

(wil niet zeggen dat ik de Roomster mooier vind dan een jaar geleden hoor)
 

pen

Lid
Als je de Roomster afzet als concurrenten, van Berlingo/Partner in 2007, dan zijn de verkopen van de Roomster niet zo dramatisch, Peugeot verkocht 725 Partners, Citroën 646 Berlingo's, en Skoda verkocht in zijn eentje het eerste volle jaar in dit mpv segment (met lange levertijden) 925 stuks Roomsters.( = 10 % van de N.L.- Skoda verkopen) De nieuwe berlingo/partner is nu groter en ook duurder dan de Roomster die nu meer een eigen plaats krijgt in zijn segment, aan de onderkant komen straks de Nemo en Bipper etc. in personenuitvoering. Pon had in Nederland de Roomster beter af moeten zetten als alternatief voor de genoemde concurrenten!!!!!!, de Note en Meriva hebben toch een andere doelgroep.
 

LenK

Forumguru
Als je de Roomster afzet als concurrenten, van Berlingo/Partner in 2007, dan zijn de verkopen van de Roomster niet zo dramatisch, Peugeot verkocht 725 Partners, Citroën 646 Berlingo's, en Skoda verkocht in zijn eentje het eerste volle jaar in dit mpv segment (met lange levertijden) 915 stuks Roomsters.( = 10 % van de N.L.- Skoda verkopen) De nieuwe berlingo/partner is nu groter en ook duurder dan de Roomster die nu meer een eigen plaats krijgt in zijn segment, aan de onderkant komen straks de Nemo en Bipper etc. in personenuitvoering. Pon had in Nederland de Roomster beter af moeten zetten als alternatief voor de genoemde concurrenten!!!!!!, de Note en Meriva hebben toch een andere doelgroep.

Je vergeet even dat die Peugeot en die Citroen in hun laatste jaar zitten en de Roomster in zijn 1e jaar. Dus echt geen goede verkoop voor de Roomster.

Ik was trouwens nog optimistisch in april 2007
Oorspronkelijk geplaatst door LenK
Ik schat dat heel 2007 op 1000-1200 Roomsters komt

Voor 2008 ben ik alles behalve optimistisch voor de verkoop van Skoda in Nederland:

De Fabia II slaat helaas niet echt aan (misschien gaat de combi daar wel verandering in brengen, maar de aantallen van de Fabia I in het begin zijn nog ver ver weg).
De Roomster heeft zijn kans gemist. In het eerste jaar is het niks geworden dus dat gaat nu beslist naar beneden.
De Octavia in zijn midlife is al over het hoogste punt heen en dan wordt er nu ook nog op een facelift gewacht. Tot die facelift kan de verkoop ook alleen nog maar afnemen.
De Superb II komt pas in de loop van het jaar en een grote Skoda zal zowiezo voorlopig nog geen potten breken.

Samengevat: als Skoda niet mee kan liften op een algemene verkooptoename zal er minder verkocht gaan worden in 2008.
 

van_der_P

Senior Member
Tja het is jammer, maar dat is vaak het geval bij een aparte auto. Je hebt mensen die hem leuk vinden, en andere niet. Daar heb je met een grijze muis minder last van. En het gebeurt bij meer merken, dat een model niet loopt.
b.v Fiat Croma, Peugeot 1007, Audi A2, Smart four four, grote Koreanen, enz.
Het is natuurlijk ook vrij moeilijk, om een apart model in de markt te zetten, en er ook nog flinke aantallen van te verkopen. Het is meer geluk dan wijsheid dat het lukt.
Waarom verkoopt de Qashqai van Nissan zo goed, wat heeft die wat de Roomster niet heeft of anders om ?:bye:
 

LenK

Forumguru
Waarom verkoopt de Qashqai van Nissan zo goed, wat heeft die wat de Roomster niet heeft of anders om ?:bye:

De vraag is of dat zo blijft met die Qashqai? Kan me nog herinneren dat de Chrysler PT Cruiser toen die net op de markt was niet aan te slepen was. Daarna is de verkoop als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Zo'n lot kan de Fiat 500 ook hebben en misschien ook de Qashqai. Zoveel als ie nu verkoopt zal echt niet blijven. Ze gooien momenteel hun eigen ruiten in met een idioot lange levertijd, dat schrikt kopers toch wel af.
Wie weet waarom het een klappertje is. Misschien had Nissan nog wel een groot aantal potentiele kopers, die al jaren op de modellen na die rare Micra, de gekke en kwalitatief mindere Primera en de doodsaaie Almera weer een leuk modelletje bij hun merk zagen verschijnen.
Misschien de goede toon getokkeld in de marketing?

Croma: te saai en Fiat en groot gaat niet samen
1007: te duur
A2: jakkie wat een gedrocht
Smart 4-4: plastic en imago ivm Smart 4-2
Grote Koreanen: restwaarde ---, imago

Skoda heeft ook niet zo'n imago. Misschien zou de Roomster een stuk beter verkopen als er er VW op de voorkant stond. Wie zal het zeggen?
 

van_der_P

Senior Member
Croma: te saai en Fiat en groot gaat niet samen
1007: te duur
A2: jakkie wat een gedrocht
Smart 4-4: plastic en imago ivm Smart 4-2
Grote Koreanen: restwaarde ---, imago

Skoda heeft ook niet zo'n imago. Misschien zou de Roomster een stuk beter verkopen als er er VW op de voorkant stond. Wie zal het zeggen?

Ik ben het in grote lijnen met je eens. De auto's die ik opgenoemt hebt zijn geen slechte auto's.
Maar voor iedere slecht verkopende auto zijn argumenten te noemen, waardoor de verkoop achter blijft.
En bij Skoda is het natuurlijke de eerste MPV, een nieuwe klasse voor Skoda. Voor een bepaalde doelgroep. Als fabrikant selecteer je dan ook al. Misschien als de Roomster niet zo'n aparte vormgeving had was de verkoop beter gegaan

Maar als je alles van te voren weet, ben je vroeg rijk of gek, het is altijd een gok.
 

kcj

Actief lid
Herinner je nog de Toyota Yaris Verso ?
In '99 heb ik die het eerst "life" gezien : bwah, hoe mottig. Koop ik nooooit van mijn leven
In '02 heb ik hem in een showroom iets beter bekeken : hmm, slim bedacht. Maar vriendin wou "een coupé" (is de 206 CC geworden).
Uiteindelijk is het in '07 een Roomster geworden en heeft Toyota de productie van de Yaris Verso al enkele jaren stopgezet.
Er is een markt voor deze kleinere MPV's, maar de concurrentie is hard.

De verkopen in NL zouden misschien iets beter kunnen zijn als jullie "Pon" zijn prijzen wat zou temperen. (tenminste : dat heb ik begrepen in een ander topic op dit forum)
Je weet natuurlijk niet hoeveel procent aandeel Skoda in gedachten had voor de Roomster.

De tijd zal het leren.

Koen
 

Desperado

Forumguru
Speelt natuurlijk ook mee wat je als autobezitter zelf wilt.
Doe je mee met de grijze massa en neem je een Opel Corsa of neem je lekker wat je zelf mooi vindt en waar wat minder mensen in rijden.
En misschien trekt de verkoop dit jaar wel aan, niets zo veranderlijk als de mens.
 

Fabia

† In Memoriam
Speelt natuurlijk ook mee wat je als autobezitter zelf wilt.
Doe je mee met de grijze massa en neem je een Opel Corsa of neem je lekker wat je zelf mooi vindt en waar wat minder mensen in rijden.
En misschien trekt de verkoop dit jaar wel aan, niets zo veranderlijk als de mens.


Voor 2008 ben ik alles behalve optimistisch voor de verkoop van Skoda in Nederland:

De Fabia II slaat helaas niet echt aan (misschien gaat de combi daar wel verandering in brengen, maar de aantallen van de Fabia I in het begin zijn nog ver ver weg).
De Roomster heeft zijn kans gemist. In het eerste jaar is het niks geworden dus dat gaat nu beslist naar beneden.
De Octavia in zijn midlife is al over het hoogste punt heen en dan wordt er nu ook nog op een facelift gewacht. Tot die facelift kan de verkoop ook alleen nog maar afnemen.
De Superb II komt pas in de loop van het jaar en een grote Skoda zal zowiezo voorlopig nog geen potten breken.

Samengevat: als Skoda niet mee kan liften op een algemene verkooptoename zal er minder verkocht gaan worden in 2008.[/QUOTE]

Ik las in de autoweek de verkoopcijfers van 2007:

Skoda als merk:

2007: 9.357 2006: 8.962 Verschil: 4,4% Marktaandeel: 1,86% (2006 1,85%)

Skoda als model:

Plaats 36: Skoda Octavia 2007: 4.746 2006: 5.037 => -5,8%
Plaats 47: Skoda Fabia 2007: 3.471 2006: 3.583 => -3,1%

Conclusie: Beide modellen (Octavia + Fabia) verkochten minder in 2007 dan in 2006 terwijl het merk Skoda met 4,4% stijgt. Je houdt dus 1.140 auto's over waarvan 915 Roomsters die voor de stijging van het merk zorgde.

Ben ook bang dat 2008 een moeilijk jaar gaat worden voor Skoda.
 

van_der_P

Senior Member
De prijs is het belangrijkste van een budgetmerk. Als er daarnaast nog een leuke uitrusting aanboord is dan is het goed.
Maar de concurentie in deze klasse wordt ieder jaar groter. Er zijn steeds meer merken die in dezelfe vijver vissen. Dus er blijft steeds minder over.
Van de andere kant gaat het in Nederland economisch goed waardoor er mensen zijn die meer geld aan een auto besteden, en Skoda links laten liggen (Imago).
En de Roomster is nu nog steeds stevig geprijst, zeker ten op zichte van de concurenten. Vergelijk de prijs maar eens van een Meriva, Note, Modus, Musa, of Berlingo, Partner, Kangoo, Doblo
 
Bovenaan Onderaan