Concurrentie Roomster

Hetzer

Forumguru
De Roomster is in Europa behalve in Nederland echt een verkoopsucces tot nu toe, misschien heeft het er mee te maken hoe de Roomster in Nedrland is neergezet, als concurrent voor de Meriva, Modus en misschien in sommige wel voor de Scenic en Zafira
Any-way in Duitsland word de Roomster gepromoot als concurrent voor Berlingo, Caddy en dat soort spul, en in dat segment scoort hij behoorlijk, mede natuurlijk door het kwalitatieve materiaal gebruik en goede rij-eigenschappen

Het een en ander blijkt ook aan wat de klanten inruilen op een Roomster, dat zijn in Duitsland veel de oud Berlingo, Doblo en Kangoo rijders, hier in Nederland zijn het vaak oud Fabia Combi rijders (inclusief ondergetekende),

een hersenspinsel van mij, of een juiste constatering???

Bijlagen

• Roomster_9759_750.jpg
    Roomster_9759_750.jpg
    74 KB · Weergaven: 66

LenK

Forumguru
De Roomster is in Europa behalve in Nederland echt een verkoopsucces tot nu toe
Ik weet niet de verkopen per land in Europa, maar laatst zag ik dat in Dld de verkoop net als in NL ong 10% van Skoda was.

Any-way in Duitsland word de Roomster gepromoot als concurrent voor Berlingo, Caddy en dat soort spul, en in dat segment scoort hij behoorlijk
Is het niet zo dat de prijzen van "dat spul" en de prijzen van de Roomster daar dichter bij elkaar liggen cq Roomster concurreert daar op prijs?

Het een en ander blijkt ook aan wat de klanten inruilen op een Roomster, dat zijn in Duitsland veel de oud Berlingo, Doblo en Kangoo rijders, hier in Nederland zijn het vaak oud Fabia Combi rijders
Dat is dan weer jammer voor Skoda, want een nieuw model introduceert men voornamelijk om meer marktaandeel te krijgen, niet om eigen klanten te werven. Als de Roomster er niet was hadden die vast wel de nieuwe Combi gekocht.

kcj

Actief lid
Het is toch correct dat de Roomster wordt afgezet tegen de Meriva, Modus, Musa ? En ook tegen de Doblo, Partner, Berlingo. Gooi er de Dacia MCV ook maar bij.
Maar ! Het is dan aan de verkoper om de kandidaat-koper te overtuigen.
Ook de prijs speelt uiteraard een rol. Heb ik, hier op het forum, niet gelezen dat de Nederlandse importeur de Roomster veel te hoog heeft geprijsd ? Dan is de keuze voor velen al eenvoudiger...
In België wordt de Roomster, nadat hij amper 2 maanden op de Belgische markt was, met een permanente korting van 800 tot 1200 € aangeboden (afhankelijk van de versie). Acessoires kan je met wat onderhandelen er nog bovenop krijgen (opties worden wel volledig aangerekend).

Als ik naar mezelf kijk : de kandidaten waren inderdaad de Musa, Meriva, Doblo en Dacia MCV. Maar de ene was nèt iets te klein, de andere te groot.

Een vergelijking : bij een gelijkaardige uitrusting, is de Roomster zo'n 1500 € duurder. (MCV 'topversie' 14000 tegenover 15500 Ambiente)(Belgische prijzen).

Wat, volgens mij, ook een rol speelt in Nederland : de hype rond de Dacia MCV. Ondanks levertijden tot een jaar (nu terug 3 maanden), gaat die als zoete koek over de toog.

Koen

EdK

Forumguru
Ik zie de Fabia Combi bij een boel mensen als een instapmodel met veel ruimte die alleen leven of met 1 kind ! Degene die overstappen naar een Roomster denken vaak aan gezinsuitbreiding of dit heeft al plaatsgevonden , en nemen de Roomster vanwege dat er met gemak twee koters inkunnen en voldoende bagage !! Denks dat het dan ook wel mee zal vallen mbt de mensen die straks voor de fabia2 combi zullen gaan. Er zullen een boel F1 combi rijders overstappen op de F2combi
Als ik op werk kijk zijn er een paar Berlingo rijders die na mijn Roomster gezien te hebben, erg serieus overwegen ook op deze Skoda over te stappen !!
Maar ook nu weer zal de tijd het uitmaken !!

Mark

Banned
Wat, volgens mij, ook een rol speelt in Nederland : de hype rond de Dacia MCV. Ondanks levertijden tot een jaar (nu terug 3 maanden), gaat die als zoete koek over de toog.

Die Dacia MCV is inderdaat een grote concurentie tegenover de Skoda Roomster, en dit niet alleen in Nederland.
De Dacia is niet alleen een heel stuk goedkoper, maar de wagen mag er ook best zijn en op de duurste versie is hij kompleet (boordcomputer, elek. ramen,...)
De Dacia MCV is in Nederland, wel niet rechtstreeks via de inporteur, ook al beschikbaar als lichte bestelwagen.
Ook dit speelt de Roomster in het nadeel dat hij nog steeds niet leverbaar is als lichte bestelwagen.

LenK

Forumguru
Die Dacia MCV is inderdaat een grote concurentie tegenover de Skoda Roomster, en dit niet alleen in Nederland.
De Dacia is niet alleen een heel stuk goedkoper, maar de wagen mag er ook best zijn en op de duurste versie is hij kompleet (boordcomputer, elek. ramen,...)
De Dacia MCV is in Nederland, wel niet rechtstreeks via de inporteur, ook al beschikbaar als lichte bestelwagen.
Ook dit speelt de Roomster in het nadeel dat hij nog steeds niet leverbaar is als lichte bestelwagen.
Bij Dacia heb ik errrrug grote vraagtekens. Dat Oostblok merk wordt een blauwe maandag gerund door een West Europees merk dat alles behalve als kwaliteits merk te boek staat.
Skoda heeft een historie als merk en is uit het Oostblok tijdperk gehaald door een kwaliteitsmerk en dat 10 jaar eerder dan Dacia.

Bovendien die vormgeving van Dacia: de goedkoopte straalt/druipt er van af.
Skoda is voor mensen die zich niet hoeven te bewijzen. Maar Dacia is meer "ik wil wel maar ik kan niet".

De bestel uitvoering van de Roomster is er wel alleen wordt ie niet gevoerd in NL
Praktik_500.jpg

Hetzer

Forumguru
Bij Dacia heb ik errrrug grote vraagtekens. Dat Oostblok merk wordt een blauwe maandag gerund door een West Europees merk dat alles behalve als kwaliteits merk te boek staat.
Skoda heeft een historie als merk en is uit het Oostblok tijdperk gehaald door een kwaliteitsmerk en dat 10 jaar eerder dan Dacia.

Skoda is voor mensen die zich niet hoeven te bewijzen. Maar Dacia is meer "ik wil wel maar ik kan niet".

De bestel uitvoering van de Roomster is er wel alleen wordt ie niet gevoerd in NL
Praktik_500.jpg

#Sluit ik me wel bij aan, wij hebben ook eens de Dacia MCW overwogen als opvolger van onze vorige Fabia Combi, mijn schoonvader heeft bij zijn bedrijf ook een Dacia Sedan rondrijden, leuke auto maar wat verschrikkelijk ouderwets, echt niet van deze tijd.., schijnt trouwens wel de betrouwbaarste Renault te zijn, dat is wel weer grappig
Nee, hoewel de Dacia MCW voor mensen met meer dan 2 kinderen echt wel een interassante optie, was het voor ons gewoon geen keuze, we zijn al jaren de VAG (Skoda) kwaliteit gewend, en dat mis je echt in de Dacia, dus die viel gewoon af.

#De prijs in Duitsland voor een Roomster 1.2 Style is net geen 15.000 euro, de Berlingo met 1.4 50 kw motor en airco kost 15.500, tel daar de kwaliteit en rij eigenschappen van de Roomster en het feit dat de Roomster half Duits is zie daar en het verkoop succes bij onze ooster buren is verklaart :xyxthumbs:

#De bestel uitvoering is WEL leverbaar in Nederland, echter via een Partikuliere handelaar en niet via de importeur

Bijlagen

• 4613179d.jpg
    4613179d.jpg
    22 KB · Weergaven: 27

joergarms

Senior Member
DAcia de betrouwbaarste Renault?? Daar kan ik inkomen, renault bouwt zijn rijdende blikken zo vol met gare, storingsgevoelige electronica, dat moet fout gaan.
De Dacia vind ik echt een lelijk gedrocht, net een yoghurtpak op z'n zij met wielen eronder, geen gezicht.

Zoals al gesuggereerd werd, oud Fabia-combirijders zullen waarschijnlijk op de Fabia2combi overstappen, ik denk dat dat bij mij wel een grote kans heeft. Maar goed, ik heb nog een paar jaar te gaan voor het zover is.

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt, en de bijgevoegde foto versterkt die gedachte alleen nog maar! Het is onmiskenbaar een kwestie van perspectief en waarneming: wie vanuit een Doblo naar een Roomster kijkt, ziet een veel geduchtere concurrent dan degene die een Fabia met een Roomster vergelijkt. In het laatste geval zou ik zelf toch weer voor een Fabia kiezen - en mijn vrouw ook, zei ze, toen we bij de dealer de Fabia en de Roomster, ook qua prijsstelling, bekeken (overigens zonder plannen onze nieuwe Octavia II nu alweer in te ruilen ...).

Hetzer

Forumguru
Ik denk dat je volkomen gelijk hebt, en de bijgevoegde foto versterkt die gedachte alleen nog maar! Het is onmiskenbaar een kwestie van perspectief en waarneming: wie vanuit een Doblo naar een Roomster kijkt, ziet een veel geduchtere concurrent dan degene die een Fabia met een Roomster vergelijkt. In het laatste geval zou ik zelf toch weer voor een Fabia kiezen - en mijn vrouw ook, zei ze, toen we bij de dealer de Fabia en de Roomster, ook qua prijsstelling, bekeken (overigens zonder plannen onze nieuwe Octavia II nu alweer in te ruilen ...).

Ik was dus zelf ook een Fabia Hb en daarna een Combi rijder, en wij hebben ook de nieuwe Fabia met de Roomster vergeleken. Wij wilden toch meer ruimte, met een opgroeiende dochter en een tweede opkomst, ten tweede wilde we graag een flexibdel interieur (heeft volgens mij elke mpv van Modus tot Idea)en dat had mijn vorige F-1 Combi, en de nieuwe F-2 Combi helaas niet, tevens waren wij wel gecharmeerd van z'n uiterlijk, en die achterramen zijn echt functioneel voor de kids op de achterbank, het laatste wat voor ons mee speelde is dat je de Roomster niet vaak ziet, wij willen niet zo graag een auto waar iedereen al in rijd. Qua prijsstelling ben ik het met je eens, in de oude uitrustings nieveau's was hij misschien wat hoog geprijst, daarom hebben wij destijds voor een 10 maanden oude demo Roomster gekozen.

Bijlagen

• 535821.jpg
    535821.jpg
    16,9 KB · Weergaven: 30

LenK

Forumguru
De Roomster is nu niet meer vergelijkbaar met de Berlingo.
Jeetje wat hebben ze daar een lelijk gedrocht van gemaakt.
image1iu0.jpg

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij is dit gewoon gefotoshopt. Je neemt een Kangoo zijkant en een voorkant van een citroen.

van_der_P

Senior Member

Praktik_500.jpg

Dat oostblokimago had Skoda een jaar of 10, 15 geleden ook. In die tijd kon je de 100 serie van Skoda ook vergelijken met een in licentie gebouwde Renault 12, van Dacia. Dus vandaar is er niets nieuws onder de zon.
Maar ik vindt niet dat je appels met peren vergelijken moet.
Met de beste wil van de wereld kun je een Skoda Roomster die in basis 3 tot 4 duizend euro duurder is dan een Dacia niet met elkaar vergelijken.
Dat bouwen van een auto kost kwa tijd ongeveer het zelfde, of er Skoda of Dacia op de gril staat. Het verschil zit dan vaak in de gekozen matrialen. En het arbeidsloon.
En als je het dan niet zo breed hebt en je bent toe aan een andere auto.
Je hebt de keuze tussen een 5 of 6 jaar oude compacte middenklasser (b.v Golf, Astra, Megane, enz.)met rond de 100.000 km op de teller. Of een nieuwe Dacia MCV met veel ruimte, 3 jaar garantie. Welke keuze maak je dan ?
Daar hoef ik niet lang over na te denken
Auto's zijn tegenwoordig verschrikkelijk duur.

Hetzer

Forumguru
Volgens mij is dit gewoon gefotoshopt. Je neemt een Kangoo zijkant en een voorkant van een citroen.

inderdaad een foto shop, de berlingo zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon een personen versie van de Nemo zijn

Bijlagen

• u1191868084.jpg
    u1191868084.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 11

Fabia

† In Memoriam
Maar volgens mij zal dat niet de opvolger van de berlingo zijn omdat de nemo onder de berlingo staat qua afmetingen.

kcj

Actief lid
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=5649&n=0

Is deze Peugeot Partner dan ook photoshop ?

De nieuwe Berlingo en Partner (en ook de nieuwe Kangoo) zijn groter dan de Roomster.
De maten van de nieuwe Kangoo : 4.21m lang, 1.83m breed en 1.80m hoog. (vgl Roomster : 4.20 / 1.68 / 1.61)
Kofferinhoud voor die Kangoo : 660 - 2866.
(cijfers voor die van PSA : lengte 4.38m, rest heb ik niet)

De Nemo / Bipper / Fiorino zijn dan weer korter : 3.86m / 1.72m / 1.72m.
M.a.w. de Roomster is zo'n 4 cm smaller en 11 cm lager tov dat drietal. Wat hem toch "sportiever" maakt, minder bestelwagenachtig.
Kofferinhoud 356 - 884 voor de Nemo <-> 450/530 -1555/1780 voor de Roomster.
Dus die kortere Nemo etc zal optisch een hoog en gedrongen geval zijn, met een, voor mij, te kleine koffer.
En die nieuwe Kangoo véél te breed en vééééél te hoog. Met voor mij een kofferruimte die ik niet hoef.

De wegligging van die nieuwe Berlingo en Partner zou beter dan zijn dan het huidig model : het nieuwe onderstel is gebaseerd op de C4 en de 308. De Kangoo op dat van de Scenic.
Maar of ze evenveel rijplezier zullen hebben als de Roomster ? Dat betwijfel ik ten zeerste, gezien hun hoogte en gewicht !

Binnenkort autosalon in Brussel : zal toch eens passeren langs die nieuwelingen.

Koen

Fabia

† In Memoriam
Helaas dus geen fotoshop zoals ik ook dacht. Wat een foeilelijk ding:

Bijlagen

• 1831.jpg
    1831.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan