Concurrentie Roomster

van_der_P

Senior Member
Het is zo dat de Dacia MCV 3 cm hoger is dan de Roomster. 1.64 m tegen 1.61 m voor de Roomster.
Het beeld wordt vertekend door de lengte van de Logan, is daardoor meer in verhouding, en valt het minder op.
De achterramen van de Roomster beginnen ook nog eens lager dan de voorramen. Dat geeft een beeld van een hoge auto, wat helemaal niet zo is.
 

Hetzer

Forumguru
Ook staat de Dacia wat hoger op de wilen dan de Roomster,
@ van der P ; mooi bij elkaar gezocht die 2 foto's zelfs de kleur matcht!!!!!!!!!!!!!!!!
 

LenK

Forumguru
Afschuwelijke auto die Logan. Ontwerp van 20 jaar oud. Zou nog niet in rijden al kreeg ik hem gratis.
 

EdK

Forumguru
Afschuwelijke auto die Logan. Ontwerp van 20 jaar oud. Zou nog niet in rijden al kreeg ik hem gratis.


Tja sommige familie's zijn niet zo draagkrachtig dat ze een 626 kunnen betalen !!
En kunnen met zo'n wagen uiteindelijk hetzelfde als jij met je 626 !!
Juist ,met de gehele familie zonder openbaar vervoer vertragingen ergens naartoe reizen !!
 

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad :aangenaam: Kijk maar naar de verkoopcijfers: 1.903 in 2007 en tot nu toe 3.087 in 2008.
 

LenK

Forumguru
Er zijn wel meer prut auto's die veel verkopen.

Deze is niet alleen foeilijk. Ik denk niet dat het kwalitatief iets voorstelt. Aangestuurd door Roest En Narigheid Achtervolgen Lange Tijd een product maken waar op alle fronten op bezuinigd is. Kan me niet voorstellen dat dat enige duurzaamheid heeft. Na 2 jaar uit elkaar gerammeld.
 

EdK

Forumguru
Er zijn wel meer prut auto's die veel verkopen.

Deze is niet alleen foeilijk. Ik denk niet dat het kwalitatief iets voorstelt. Aangestuurd door Roest En Narigheid Achtervolgen Lange Tijd een product maken waar op alle fronten op bezuinigd is. Kan me niet voorstellen dat dat enige duurzaamheid heeft. Na 2 jaar uit elkaar gerammeld.


Denken of zeker weten ??
Collega heeft er een en is er over te spreken !!
Narigheid ?? Wel tot op heden ( nu een jaar ) niet gehad en dat zou met Renault's nieuwe modellen nu al paar keer garage geweest zijn !!
Maar als je nu gezegd had " oude onderdelen opmaken !! " tja dan geef ik je gelijk !! Maar wel onderdelen die geen kinderziekte's meer hebben !!

Affijn zal mij benieuwen hoelanf het duurt voor je je eigen ^@^ de grond in gaat boren omdat favrikant, dealer en wagen toch niet aan je eisen voldoen !! ( 3 [ ] 6 [ ] 9 [ ] 12 [ ] maanden ! ( aankruisen aub !! )) :koffie:
 

Fabia

† In Memoriam
Misschien kunnen we daar een poll over opzetten? Hoe lang blijft Lenk tevreden over zijn M?
 

EdK

Forumguru
Misschien kunnen we daar een poll over opzetten? Hoe lang blijft Lenk tevreden over zijn M?


Hij gaat binnen het jaar ruilen met zijn vrouw der Fabia !!
Maar een nieuw polletje erover beginnen ??
Zou eerst even de moderators bellen dat ze de opslagcapaciteit van de server moeten verdubbellen !! :473:
 

LenK

Forumguru
M staat in ieder geval hoog in de betrouwbaarheids/tevredenheids ranglijsten in diverse landen en blijft daarin ook hoog scoren.
S is aan het afzakken op de ranglijst. Ben benieuwd wat er dit jaar bij AW autotevredenheidstrofee nog over is van de hoge score van weleer.

Wat dat betreft zal ik bij de M dus echt geen spijt krijgen.
M dealer waar ik nu ben is ook van het betere soort, dus voorlopig staan alle seinen op groen voor M.
 

van_der_P

Senior Member
Denken of zeker weten ??
Collega heeft er een en is er over te spreken !!
Narigheid ?? Wel tot op heden ( nu een jaar ) niet gehad en dat zou met Renault's nieuwe modellen nu al paar keer garage geweest zijn !!
Maar als je nu gezegd had " oude onderdelen opmaken !! " tja dan geef ik je gelijk !! Maar wel onderdelen die geen kinderziekte's meer hebben !!

Affijn zal mij benieuwen hoelanf het duurt voor je je eigen ^@^ de grond in gaat boren omdat favrikant, dealer en wagen toch niet aan je eisen voldoen !! ( 3 [ ] 6 [ ] 9 [ ] 12 [ ] maanden ! ( aankruisen aub !! )) :koffie:

Die auto is/was in eerste instantie helemaal niet bedoelt voor de west europesemarkt.
En dat "oude onderdelen" gebruikt worden heeft 2 reden, 1 dat is goedkoop en 2 de auto wordt in Roemenieen gebouwd, dus moet ook onderhouden kunnen worden door eenvoudige Romeense garages. Die niet beschikken over moderne apparatuur.

Mijn persoonlijke mening is dat die Dacia een geduchte concurent van Skoda wordt/is.
Want alles wat ik op dit forum lees over Dacia zijn vooroordelen. ER is (bijna) niemand die uit eigen ervaring spreekt.
Daar komt ook nog bij dat Dacia 3 jaar garantie geeft, als je niet in je produkt gelooft doe je dat niet.
In Duitsland wordt de Logan MCV als taxi gebruikt, taxi hebben een zwaar leven. Als er geen vertrouwen in het produkt Dacia is, worden ze niet als taxi ingezet.
 

Gieliovd

Forumguru
Nou heren laat elkaar een beetje in waarde.

De Dacia's zijn gewoon gebouwd met een minder kwalitatief hoogwaardig pooltje aan materialen en oog voor detail dan Skoda en Skoda weer minder dan Audi. Daar kun je hoog en laag voor springen maar het is gewoon een feit, die kostenbesparing moet ergens vandaan komen.

Het zijn echt geen slechte wagens maar gewoon anders dan Skoda of ieder merk.

Mazda ook, het zijn echt niet meer de 323'tjes met kont van de jaren 90. Niet te kortzichtig allemaal. De nieuwe 6 vind ik persoonlijk een heel mooie auto qua design. Hoe het verder in elkaar steekt en er van binnen uitziet, laat staan hoe het rijdt, daar waag ik me niet aan want dat weet ik niet.

Val elkaar niet aan om wat voor auto ze dan wel mooi vinden of niet.
 

higgy

Forumguru
Misschien kunnen we daar een poll over opzetten? Hoe lang blijft Lenk tevreden over zijn M?
Als je het maar niet waagt!

Ik ben in Hongarije de nodige Dacia's tegengekomen, ik las onlangs dat er een fanatieke en al vrij grote Dacia-club is in NL, kortom: belangstelling voldoende.
De Dacia afkraken omdat ie van Renault is, is net zoiets als de Skoda afkraken omdat ie van VAG is.

Ik denk, dat als het design je geen f*ck interesseert, een Dacia Logan een net zo'n goede keus is als een Roomster: goede auto's voor relatief weinig geld.
(No offence voor de Roomster-rijders alhier, ik geef mijn persoonlijke visie en smaak weer)
 
Als je het maar niet waagt!

Ik ben in Hongarije de nodige Dacia's tegengekomen, ik las onlangs dat er een fanatieke en al vrij grote Dacia-club is in NL, kortom: belangstelling voldoende.
De Dacia afkraken omdat ie van Renault is, is net zoiets als de Skoda afkraken omdat ie van VAG is.

Ik denk, dat als het design je geen f*ck interesseert, een Dacia Logan een net zo'n goede keus is als een Roomster: goede auto's voor relatief weinig geld.
(No offence voor de Roomster-rijders alhier, ik geef mijn persoonlijke visie en smaak weer)

hmja, ik voel me wél aangesproken :) het concept van de roomster is écht één van de weinig écht vernieuwende, eigenzinnige ontwerpen van de laatste jaren, ook al ziet ie er voor sommige/ vele mensen niet "vet" of "gaaf" uit. ik ben zélf ontwerper, en -dat is dan weer mijn persoonlijke mening- was er sinds de voorstelling van de renault Twingo rond 1982 niet meer zo'n origineel ontwerp op de markt gegooid. Leuk, eigenzinnig, niet vergelijkbaar en vooral in hoge mate bruikbaar. Simply clever. een auto met een enorm goede ergonomie. spijtig dat het originele concept veel heeft moeten inboeten om in serieproductie te gaan, maar toch blijft het een schitterende, pretentieloze kar die een gezond positivisme uitstraalt.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik kijk wel uit, heb net al een pmtje aan Higgy gestuurd over het sluiten van ons onzin draadje waar ik het niet eens mee ben.
 

Hetzer

Forumguru
Ik denk, dat als het design je geen f*ck interesseert, een Dacia Logan een net zo'n goede keus is als een Roomster: goede auto's voor relatief weinig geld.

off topic :
Moet je eens op het Audi-forum lezen, daar word zo gesproken over de Skoda Octavia-2 en Superb-2 !!

en weer on topic :

Ik vind persoonlijk de Dacia MCW ook geen verkeerde auto, Dacia is vanouds natuurlijk een B-merk van Renault specifiek voor de Roemeense en Noord-Afrikaanse markt, en deze zijn speciaal gemaakt voor de slechte en onverharde stoffig en moderige wegen van deze landen, ik denk dat de Dacia misschien nog wel sterker is en veeeeeeel minder storingsgevoelig dan een ander soortgelijke moderne auto van een ander merk..
Ik weet ook uit betrouwbaare bron dat deze zeker in de balkan landen een geduchte concurrent is van de Roomster...
In Nederland zal dit minder meespelen, ik denk daarom dat de Dacia het alleen van de Roomster kan winnen door zijn prijs en misschien zijn "cult" no no nonsence uitstraling
 

Bijlagen

  • Logan_cadrul_300.jpg
    Logan_cadrul_300.jpg
    8,8 KB · Weergaven: 11

kcj

Actief lid
We zijn net terug van een week vakantie in Frankrijk : met Roomster 1.6 benzine en caravan aan de haak (zie foto "avatar").
Lekker tegen 100 op cruise-control over de perfecte franse snelwegen. Bergop - bergaf - lekker stabiel - "geen centje pijn" - etc.

De wending die dit topic plotseling heeft gekregen, verbaast me : de Dacia MCV "afzeiken" : dat was ik niet gewoon op dit forum :mad: .

Voor ons was de Dacia zo'n anderhalf jaar geleden ook in de running. Maar voor ons drie (2V + 1 K 12 jaar) is / was hij te groot. Als je toegeeft aan alsmaar groter en groter, rij je uiteindelijk met een Ford Transit / Opel Vivaro / VW Transporter rond.
En als kampeerder sleur je dan helemaal een hoop "rommel" onnodig mee. Beperken dus. Af en toe :winkie: .

Wat de kwaliteit van de Dacia betreft : inderdaad 3 jaar garantie, uitbreidbaar tot 5 jaar. Zo slecht zal ie dan niet zijn ? Toch ?
Verkoopcijfers : de Roomster kan alleen maar dromen van de verkoopcijfers die Dacia vertoont met zijn MCV. Zowel in NL als B.
Eerlijk is eerlijk en de waarheid heeft zijn rechten.
Ergens op het forum heb ik al geschreven, dat voor een ongeveer gelijkwaardige uitrusting, de Roomster zo'n 1500 à 2000 € duurder is dan de MCV.
Dus voor sommigen / velen is de keuze dan vlug gemaakt, vermoed ik.
Neem daarbij dat de MCV een grotere laadruimte heeft, en de keuze wordt nog eenvoudiger ten voordele van de MCV.

Wegligging : ik vermoed dat de Roomster net iets "strakker" en "sportiever" door de bochten kan, dan de MCV. Afstelling onderstel op zijn frans versus op zijn duits ? Idem voor de zachtere zetels : harde duitse voor de Roomster, zachte voor de MCV.
Ook in de besprekingen in de Autogids (Belgisch autotijdschrift), laten de journalisten uitschijnen dat de MCV iets meer overhelt in de bochten dan de Roomster.

Hier op het forum is Marc uit Ekeren (B) (met zijn twee grote honden) overgestapt van de Roomster naar de MCV.
Waarom ? Juist, ja, o.a. voor die enorme koffer. Hij is diegene die een "eerlijke" vergelijking kan maken.

Ivm een "Dacia-club" in NL : die is er niet echt, maar ze hebben wel al een 3e maal een bijeenkomst gehad in het "Doornse Gat". In de maand mei of juni waren er zo'n 500 (vijfhonderd !!!) Dacia's bijeengekomen voor een middag. Met ondersteuning van Dacia Nederland. Aangestuurd door een website-MCV eigenaar-bezieler Ger Nijkamp http://www.dacialoganmcv.nl/ .

Als uitsmijter kan ik alleen maar beamen dat vele mensen nu een nieuwe auto kunnen kopen ipv een tweedehands "busje" of MPV om "hun kroost te vervoeren". Voor dezelfde prijs (of lager) starten ze nu met een wagen met 0 km op de teller ipv 100.000 km. 3 jaar ipv 1 jaar garantie.
Mijn keuze is dan zeer vlug gemaakt !

Koen
 
Bovenaan Onderaan