We zijn net terug van een week vakantie in Frankrijk : met Roomster 1.6 benzine en caravan aan de haak (zie foto "avatar").
Lekker tegen 100 op cruise-control over de perfecte franse snelwegen. Bergop - bergaf - lekker stabiel - "geen centje pijn" - etc.
De wending die dit topic plotseling heeft gekregen, verbaast me : de Dacia MCV "afzeiken" : dat was ik niet gewoon op dit forum
.
Voor ons was de Dacia zo'n anderhalf jaar geleden ook in de running. Maar voor ons drie (2V + 1 K 12 jaar) is / was hij te groot. Als je toegeeft aan alsmaar groter en groter, rij je uiteindelijk met een Ford Transit / Opel Vivaro / VW Transporter rond.
En als kampeerder sleur je dan helemaal een hoop "rommel" onnodig mee. Beperken dus. Af en toe :winkie: .
Wat de kwaliteit van de Dacia betreft : inderdaad 3 jaar garantie, uitbreidbaar tot 5 jaar. Zo slecht zal ie dan niet zijn ? Toch ?
Verkoopcijfers : de Roomster kan alleen maar dromen van de verkoopcijfers die Dacia vertoont met zijn MCV. Zowel in NL als B.
Eerlijk is eerlijk en de waarheid heeft zijn rechten.
Ergens op het forum heb ik al geschreven, dat voor een ongeveer gelijkwaardige uitrusting, de Roomster zo'n 1500 à 2000 € duurder is dan de MCV.
Dus voor sommigen / velen is de keuze dan vlug gemaakt, vermoed ik.
Neem daarbij dat de MCV een grotere laadruimte heeft, en de keuze wordt nog eenvoudiger ten voordele van de MCV.
Wegligging : ik vermoed dat de Roomster net iets "strakker" en "sportiever" door de bochten kan, dan de MCV. Afstelling onderstel op zijn frans versus op zijn duits ? Idem voor de zachtere zetels : harde duitse voor de Roomster, zachte voor de MCV.
Ook in de besprekingen in de Autogids (Belgisch autotijdschrift), laten de journalisten uitschijnen dat de MCV iets meer overhelt in de bochten dan de Roomster.
Hier op het forum is Marc uit Ekeren (B) (met zijn twee grote honden) overgestapt van de Roomster naar de MCV.
Waarom ? Juist, ja, o.a. voor die enorme koffer. Hij is diegene die een "eerlijke" vergelijking kan maken.
Ivm een "Dacia-club" in NL : die is er niet echt, maar ze hebben wel al een 3e maal een bijeenkomst gehad in het "Doornse Gat". In de maand mei of juni waren er zo'n 500 (vijfhonderd !!!) Dacia's bijeengekomen voor een middag. Met ondersteuning van Dacia Nederland. Aangestuurd door een website-MCV eigenaar-bezieler Ger Nijkamp
http://www.dacialoganmcv.nl/ .
Als uitsmijter kan ik alleen maar beamen dat vele mensen nu een nieuwe auto kunnen kopen ipv een tweedehands "busje" of MPV om "hun kroost te vervoeren". Voor dezelfde prijs (of lager) starten ze nu met een wagen met 0 km op de teller ipv 100.000 km. 3 jaar ipv 1 jaar garantie.
Mijn keuze is dan zeer vlug gemaakt !
Koen