Contactsleutel

De contactsleutel eruit halen gaat niet zomaar heb ik gemerkt. Zelfs als je de versnellingspook (in mijn geval DSG) voorzichtig in P zet terwijl je op de rem trapt, gaat de sleutel er niet altijd uit. Moet dan opnieuw starten en het opnieuw proberen.

Iemand hier ook last van?

gr. john

Gershwin

Senior Member
Ik herken dit wel. Rij ook met een DSG, en soms moet ik de sleutel een klein beetje naar achteren draaien (in de 'startrichting', maar echt een heel klein beetje, er gebeurd nog niets met lamjes e.d.) en weer terug om de sleutel uit het contact te kunnen halen.
Heeft het ook niet met de volgorde van handelingen te maken? Eerst in P zetten, dan sleutel uit contact halen? Ik meen dat het dan meestal wel goed gaat. Het irriteert mij gelukkig niet.

guitar_billy

Senior Member
@yeti34: Het lijkt erop dat bij jouw auto de stand P niet altijd goed herkent wordt door de bak, ik gok dan even : een slecht afgestelde schakelaar?

Ben in bezit van een Octavia met DSG, tot nu toe geen problemen mee gehad. Bij mij werkt het netjes volgens het boekje, dat je de sleutel er (alleen) uit kan halen als de bak in P staat.

Het is me natuurlijk een aantal maal overkomen dat ik met de pook niet in P (bv D) de sleutel eruit wou halen; dit gaat dan ook niet. Pook eerst plaatsen in P, moet dan wel de sleutel op contact draaien en terug, hoef de motor niet te starten.

Ik heb dezelfde ervaring als guitar billy. Als je de pook eerst in P zet en dan de motor uitzet en de sleutel geheel terugdraaid dan is ie er (tot nu toe) altijd uit te halen. Ik rij overigens een O2.

OuweHippie

Senior Member
Herkenning. Even kontakt aan, NIET STARTEN, en het werkt weer. Ik had meer het idee dat het aan mij lag.

Ok, bedankt. Ik begin het door te krijgen. De Yeti is wat traag als je haast hebt net als het kleine turbo-gat ;) bij mijn DSG. Ik weet niet of zo aanwezig is bij een handbak.Mijn proefrit was met een handbak en toen viel het niet op.

wimv

Actief lid
@OuweHippie + yeti34 + Gershwin: mijn Yeti geeft me de sleutel soms ook niet terug. Zelfs niet na een beetje terugdraaien richting "contact". Is het probleem bij jullie nog aanwezig ? Was het een (oplosbaar) probleempje ? Ik vind het knap irritant. De dealer heb ik inmiddels op de hoogte gebracht. :1439:
Wim

OuweHippie

Senior Member
Het gedoe is er inderdaad nog. Ik heb er geen melding van gemaakt maar dat komt wel bij de 1e servicebeurt.

(note to myself 14.08.2010 KM 7100)

corsaar

Senior Member
@wimv

Weet je zeker dat je handeling in de juiste volgorde uitvoert?
Eerst in de P stand en dan pas aan de sluitel draaien. !
Als ik me vergis, en dat komt nogal eens voor, dan krijg ik
de sleutel er ook niet uit !

wimv

Actief lid
@corsaar: ik rij al een paar jaar automaat en het is een "automatische" handeling geworden: auto in de P stand en daarna de sleutel eruit. Ik heb er vandaag nog eens goed op gelet dat ik die volgorde precies aanhield. Stond vanmiddag in Apeldoorn op een parkeerplaats en kreeg de sleutel er met geen mogelijkheid uit. Pas na opnieuw starten/rijden/weer parkeren ging het in 1 keer wel goed.

wimv

Actief lid
@corsaar: sorry als die indruk gewekt werd. Juist IK begon aan mezelf te twijfelen.
Wim

wimv

Actief lid
@CaseyBasey: zou goed kunnen ! Ik probeer het nog even met de 2e sleutel en als die hetzelfde probleem geeft dan laat ik m'n dealer zich helemaal hierop uitleven. Eens kijken hoe je het woord garantie spelt !!
Wim

Ik had nog niet gereageerd op dit onderwerp omdat ik me zelf niet vertrouwde en op onderzoek uitging. Ook ik had regelmatig dat de yeti me de sleutel niet terug gaf nadat ik deze toch echt (automatisch) in de 'P' stand had geplaatst.
Ook ik had al ervaring met een automaat (scenic) en had daar het probleempje niet mee.
Eerst dacht ik dat het lag aan de leeftijd van de 'verschrikkelijke sneeuwman' omdat ie nog zo jong is wilt ie gewoon de tank oprijden en nog een extra rondje voor het slapen gaan. Je weet wel! hetzelfde als met kleine kinderen die niet naar bed willen.
Aangezien ik niet in sprookjes geloof moest het iets anders zijn.

Vorige week uiteindelijk de oorzaak gevonden! Ik zet hem wel automatisch in de 'P' voordat ik hem afzet, maar soms niet goed genoeg zodat de knop die je ervoor moet indrukken niet geheel terug springt. Hierdoor 'denkt' het systeem dat e.e.a. niet is geborgd en geeft dus de sleutel niet meer terug. E.e.a. nadien nog eens gecheckt als hij weer weigerde en altijd bleek dan dat de knop aan de zijkant van de pook niet geheel terug was gesprongen.
Sindsdien nooit geen probleem meer gehad. ik hoop dat jullie er iets aan hebben?

Laat even weten, scheelt een boel frustaties en een extra gang naar de dealer.

wimv

Actief lid
@Jos en Ine: vandaag ging het vrijwel probleemloos! Het viel mij 1 keer op dat de knop niet helemaal terug sprong en toen bleef de sleutel ook zitten. Als je de de knop bij stilstand indrukt (in de P stand) en daarna weer uit laat springen dan hoor je duidelijk een soort klik in de stuurkolom. Het zou best wel eens kunnen wezen dat deze klik de sleutelvergrendeling is. Ik denk dat we het probleem hiermee opgelost zouden kunnen hebben. Gewoon even goed de knop in de gaten houden dus. Jongens, bedankt voor de tip, grandioos.
Wim

wimv

Actief lid
Geen problemen met de sleutel meer gehad. Ik let er goed op dat de knop er helemaal "uitspringt" en de sleutel laat zich probleemloos verwijderen. Hoe is het bij de rest van de "probleemgevallen" gegaan?
Wim

Bovenaan Onderaan