Contactsleutel

EdK

Forumguru
heren, misschien een hele stomme vraag ( al bestaan die niet ) maar wat gebeurd er nu bij een DSG bak als je deze dus in die P stand zet ? ( neem aan P van parkeren )
Blijft de wagen dan toch nog in een versnelling staan , of staat hij dan in zijn vrijstand en gaat er automatisch de handrem op ?

En zolang dus die pook niet in de P staat geeft hij dan de sleutel niet vrij doordat hij hem op één of andere wijze dan mechanisch vasthoud ?

wimv

Actief lid
@EdK: Het gaat inderdaad om de DSG versnellingsbak. In principe kun je de sleutel enkel uit het contact verwijderen als de "bak" in de P (parkeer)stand staat. Op de "pook" zit een knop welke je in moet drukken om de gewenste stand (Drive, Parkeer, Reverse e.d.) te kiezen. Als deze knop na het plaatsen in de P stand niet helemaal terugspringt na het indrukken, dan wordt de sleutel door het systeem niet vrijgegeven en krijg je hem dan ook niet uit het contact. Je kunt je voorstellen dat dat heel vervelend is. Een aantal forumleden hadden hier last van maar wisten niet waar het probleem nu precies aan lag. Jos en Ine hebben/heeft het uiteindelijk gevonden. Gewoon goed kijken of de knop helemaal "uitspringt" en dan gewoon de sleutel uit het contact halen. De bak staat dan overigens wel gewoon in de P stand en niet in een of andere versnelling. Wel worden de aangedreven wielen hierbij geblokkeerd. De handrem moet je gewoon handmatig aantrekken. Mocht er nu misschien nog iets niet helemaal duidelijk zijn, laat dat dan gewoon nog even weten. Groeten, Wim.

CaseyBasey

Actief lid
EdK: als je de DSG in de P-stand zet (inderdaad van Parkeren) dan gaat er geen handrem op, maar wordt de versnellingsbak geblokkeerd m.b.v. het parkeervergrendelingstandwiel waardoor de aangedreven wielen a.h.w. geblokkeerd worden. In 1ste instantie staat de auto dan ook niet als een huis wanneer je de P-stand inschakelt maar rolt hij vaak nog wat centimeters.

EdK

Forumguru
maw als ik jullie goed begrijp dan staat hij in de P stand dus in een soort van versnelling.
En het iets doorrollen waar Casey het over heeft is dat hij eigenlijk iets door zijn compressie heen slaat.

Ikzelf heb dus een handbak en parkeer hem altijd in de versnelling en minimaal op de handrem. En ook als hij in de versnelling staat wil hij nog wel eens een paar kleine cm doorrollen.

Maar is het nu ook zo dat als je de wagen weer wil starten dat deze dan ook in de P stand moet staan.
Of kun je ook in de drivestand de motor starten zonder het gaspedaal in te drukken ?

corsaar

Senior Member
Mij is het advies gegeven bij parkeren in de P en klaar.
Op een vlakke weg vertrouw ik daarop maar op een helling toch maar de handrem
erop bovendien heb ik niet veel vertouwen in de instructies bij aflevering.

wimv

Actief lid
@EdK: de versnellingsbak blokkeert de aangedreven wielen. Misschien is dit redelijk vergelijkbaar met het parkeren in een versnelling. Ik gebruik daarbij ook altijd de handrem. Starten gebeurt ook altijd in de P stand. Starten in de D(rive) of R(everse) is niet mogelijk. De auto doet dan gewoon helemaal niks.

CaseyBasey

Actief lid
Het is volgens mij niet een kwestie van door de compressie heen slaan omdat er in de P-stand geen verbinding is tussen krukas en aandrijfas in de DSG bak. De motor staat a.h.w. in z'n vrij, de DSG-bak met aandrijving naar wielen is geblokkeerd.

Ik rijd momenteel een conventionele automaat, die ik bij parkeren altijd in P zet, en ook altijd met de handrem aan. Ik hou niet van het wiebelen dat eindigt met een schokje wat ie doet als je de handrem niet direct aantrekt.

Ronnie

Forumguru
Bij de parkeerstand (P) van zowel een conventionele automatische bak als ook een DSG (Direct Shift Gear) wordt er een dikke stalen pen door het kroonwiel (van het Differentieel) geschoven, zodat beide voorwielen geblokkeerd worden.
Wanneer de stift niet direct "pakt", hoor je ook een klik wanneer het wel gaat.

Nog even ter aanvulling: Een DSG is geen automatische versnellingsbak, maar een electronisch/hydraulisch geschakelde versnellingsbak.

wimv

Actief lid
@Ronnie: Zo, weer wat geleerd ! Ronnie bedankt. Alle info is (en blijft) welkom
Wim.

CaseyBasey

Actief lid
Ronnie bedankt voor je uitleg.
Je spreekt over een stang die door het kroonwiel van het differentieel steekt in de P-stand. Maar hoe zit dat dan met het "parkeervergrendelingstandwiel" (prachtwoord)?
Weet je toevallig een plaatje te vinden ter verduidelijking voor een leek?

Ronnie

Forumguru
Ik heb hier een PDF van VW (Selbststudienprogramme) welke het heel mooi weergeeft,(ook het ....tandwiel) echter ik heb al suf geprobeert het op het forum te krijgen, maar lukt (mij) niet.

CaseyBasey

Actief lid
Ik denk dat dat ook niet kan. Heb zelf ook een tijdje zitten puzzelen hoe ik een Excel document hier op het forum kon krijgen. De oplossing is denk ik het elders op het net zetten en dan hier de link geven.

FredV

Banned
echter ik heb al suf geprobeert het op het forum te krijgen, maar lukt (mij) niet.

ronnie, Op google Documenten kun je een bestand uploaden en online beschikbaar stellen.
Wel even denken aan de toegangsrechten voor wie het mogen inzien..

Captain Hook

Forumguru
echter ik heb al suf geprobeert het op het forum te krijgen,
Tip: Je kunt altijd iets via imageshack.us uploaden en dan linken.
Desnoods saven als plaatje (JPG), uploaden naar imageshack en dan de link naar het plaatje opnemen.
imageshack is helegaar gratis ende voor noppes, no registration.

Ronnie

Forumguru
Helaas, net imageshack geprobeert, maar ik kan geen pdf bestand uploaden.
Wie het gehele PDF bestand wil van de DSG (2,5 Mb), kan een PM naar me sturen met het mailadres.

CaseyBasey

Actief lid
@Claude: nee, niet voor wat betreft de vraag wat er nu precies gebeurt in de P-stand.
Maar ik heb inmiddels een heel duidelijk document met verhelderende plaatjes ontvangen van Ronnie.

Gieliovd

Forumguru
Je zou eraan kunnen denken om het met ons te delen.

Dan leren we er allemaal nog wat van!

Ik bedoel dan niet, dat je het moet gaan hosten o.i.d. maar ik dacht, even samenvattend.... :)

CaseyBasey

Actief lid
@Gieliovd: daar zou ik inderdaad aan kunnen denken. Als je geen PM naar Ronnie wil sturen, doe het dan maar naar mij.

Ronnie schreef:
Helaas, net imageshack geprobeert, maar ik kan geen pdf bestand uploaden.
Wie het gehele PDF bestand wil van de DSG (2,5 Mb), kan een PM naar me sturen met het mailadres.
Ik heb dezelfde problemen.

Bovenaan Onderaan