Heb in twee jaar 55000 km met de Fabia gereden. Ook veel op de snelweg met uitschieters van 160 km/u in Duitsland. Dat is dus niet voldoende om de klep schoon te houden.
Ik vrees dat er weinig aan te doen is om de klep schoon te houden, het is echt een enorm nadeel van de EGR-klep. Het is trouwens niet enkel de klep die dichtroet hoor, je kan je wel voorstellen wat er met het hele luchtinlaat circuit gebeurt als er uitlaatgassen terug ingeblazen worden. Het probleem is ook dat bij vollast en vanaf een bepaald toerental, de klep gewoon dicht gaat, dan wordt ze niet meer vuiler, maar ook niet properder. Enkel bij deellast (lees: lagere uitlaatgastemperaturen) staat ze open. Resultaat, het roet koekt aan. Hoe meer je in de lagere toeren rijdt, hoe sneller dichtgekoekt.
Ik heb één van de eerste diesels waarbij het is toegepast, denk ik. Maar toen was het nog niet zo erg (de lucht werd ook nog niet gekoeld, zoals nu). Na een tijd gaat de klep niet meer volledig dicht, nog meer roet in de inlaat dus. Daarbij krijg je wel een chronisch rokende diesel, en je krijgt het er met de beste wil van de wereld niet meer goed uit. Verder ging (en gaat) het probleem dan ook niet. De EGR kon je verder laten voor wat het was. Tegenwoordig zal je natuurlijk wel een foutmelding krijgen als ze na een tijd niet meer volledig dichtgaat. Maar ook dat wil niet zeggen dat ze volledig defect is, ze kan ook gereinigd worden. Er is dus wel iets structureels fout met de EGR-kleppen van de 1.2 TDI, waarschijnlijk omdat er iets fout zit met die koeling.