Controlesysteem voor uitlaatgassen

Chatslet

Forumguru
EGR Klep is wel een bekend probleem met de Greenline. Was het niet een slechte serie oid? Wat de rijstijl betreft, de lange bakverhoudingen en schakel indicator werken het wel een beetje in de hand om bij lage toeren te schakelen.
 

zmen

Lid
Kapotte klep werd bij mij waarschijnlijk veroorzaakt door koelvloeistof lekkage. Heb begrepen van de dealer dat de EGR klep in 2 jaar al 2 keer is gemodificeerd. Waarschijnlijk een zeer zwak onderdeel (geweest).
 

The bone collector

Senior Member
Kapotte klep werd bij mij waarschijnlijk veroorzaakt door koelvloeistof lekkage. Heb begrepen van de dealer dat de EGR klep in 2 jaar al 2 keer is gemodificeerd. Waarschijnlijk een zeer zwak onderdeel (geweest).

Wat een communicatie, zeg. Eerst proberen ze je te doen betalen omdat je garantie 3 weken eerder vervallen is, terwijl je al problemen had voordien. Om dan uiteindelijk te zeggen dat het eigenlijk een zwak onderdeel is, waar ze de problemen bij kennen...
 

Rallye

Forumguru
Een kapotte EGR kan ook gevolg zijn van een bepaalde rijstyle. Door TE vroeg te schakelen kan er door de lage toeren van de turbo (lagere turbulentie in de EGR) makkelijker roet vastzetten in de EGR, waardoor de klep niet goed meer kan sluiten. Af en toe doorblazen kan dus echt geen kwaad. Daarnaast is een EGR ook goed schoon te maken. (Deze hoeft niet altijd vernieuwd te worden.) Maar inderdaad... garantie is garantie... dus laat ze hem maar vernieuwen!

Wat is dan te vroeg? Juist een Greenline raadt zelf aan bij om een bepaald toerental te schakelen. Dat is juist een erg laag toerentaal. Een beetje vreemd dat daarvan je EGR-klep stuk zou gaan.Dat lijkt me een ontwerpfout.....
 

The bone collector

Senior Member
Er is toch iets van aan. In dit geval is het natuurlijk te vroeg, en moet er een ander probleem zijn. Maar het is toch al jaren zo dat EGR-kleppen nog gemakkelijker dichtroeten als er veel in de lage toeren gereden wordt. Mooi warmrijden en dan wat toeren maken is altijd het beste voor de EGR-klep. Die dingen zijn zeker niet ontworpen voor korte afstanden en lage toeren.
 

Chatslet

Forumguru
Tja, zodra er een tuner is die de EGR klep op de Greenline kan wegschrijven of af kan dichten laat ik hem daar tunen.
 
Gewoon af en toe es lekker door gassen en niet aan de groene eco rijstijl mee doen. Die dingen roeten gewoon dicht omdat een diesel tegenwoordig niet meer mag roken. Kortom het blijft lekker in je blokkie zitte aankoeken.
Veel greenline rijders(lang niet alle) schaften destijds een aan goedkoop belastinvrij diesel rijden maar rijden per jaar eigenslijk te weinig km motor komt niet lekker op temperatuur en tja dan schakelen volgens het lampie slibt die dicht.
Gewoon af en toe es flink laten werken scheelt een helehoop ellende.
Maar inderdaad de erg afdoppen zoals dat vroeger bij vw makkelijk kon zou een uitkomst zijn. Is er nog geen tuner die m uit kan zetten dan?
heb het niet meer zo op die moderne diesels. Weet nog van jaren terug dat me golf 3 1.9td ook gemakkelijk 1 op 22 draaide later de eerste 1.9 tdi die dat ook makkelijk haalde. en ja die rookte zwart bij gasgeve maar die fijnstof deeltjes van tegenwoordig zijn ook alles behalve schoon.

Maar om ff op probleem terug te komen. reken maar niet op garantie of coulance van dealer of meneer pon.
ben zelf al dik en hevig in discussie over roest op een faab van nu 4 jaar oud. waar ze niks van willen weten. maar ik zet wel door. al blijft het vanuit pon de laatste weken erg stil. ben m nog nie vergete.......
 

zmen

Lid
Ik ben er van overtuigd dat vele Fabia Greenline rijders nog storing krijgen aan de EGR klep. Je mag dan hopen dat het defect in de garantie optreed. Toen ik mijn auto ophaalde bij de dealer stonden er 3 dozen met kapotte EGR kleppen. Zegt genoeg volgens mij.
 

Skoody Boo

Actief lid
Is af en toe een langere rit van 100 km bij 100 of 120 km/u al niet voldoende om je EGR-klep in conditie te houden?
 

zmen

Lid
Heb in twee jaar 55000 km met de Fabia gereden. Ook veel op de snelweg met uitschieters van 160 km/u in Duitsland. Dat is dus niet voldoende om de klep schoon te houden.
 

zmen

Lid
Maar jij typte eerder dat het probleem bij jou waarschijnlijk was ontstaan door koelvloeistoflekkage. Dan kan je warmrijden wat je wilt, maar dat helpt daar natuurlijk niet tegen.
Dat dacht de baliemedewerker. Maar hij liet mij de klep zien en daar zat echt veel roet in.
 
@zmen
Hoe is het bij jou afgelopen met de coulance? Mijn Fabia GL Combi uit september 2010 met 40000 km is nu aan de beurt voor een nieuwe EGR klep. Garantie dus net een paar maanden voorbij. Dealer kijkt nog hoe ze het kunnen oplossen. 100% coulance zou onmogelijk zijn.
 

The bone collector

Senior Member
Heb in twee jaar 55000 km met de Fabia gereden. Ook veel op de snelweg met uitschieters van 160 km/u in Duitsland. Dat is dus niet voldoende om de klep schoon te houden.

Ik vrees dat er weinig aan te doen is om de klep schoon te houden, het is echt een enorm nadeel van de EGR-klep. Het is trouwens niet enkel de klep die dichtroet hoor, je kan je wel voorstellen wat er met het hele luchtinlaat circuit gebeurt als er uitlaatgassen terug ingeblazen worden. Het probleem is ook dat bij vollast en vanaf een bepaald toerental, de klep gewoon dicht gaat, dan wordt ze niet meer vuiler, maar ook niet properder. Enkel bij deellast (lees: lagere uitlaatgastemperaturen) staat ze open. Resultaat, het roet koekt aan. Hoe meer je in de lagere toeren rijdt, hoe sneller dichtgekoekt.

Ik heb één van de eerste diesels waarbij het is toegepast, denk ik. Maar toen was het nog niet zo erg (de lucht werd ook nog niet gekoeld, zoals nu). Na een tijd gaat de klep niet meer volledig dicht, nog meer roet in de inlaat dus. Daarbij krijg je wel een chronisch rokende diesel, en je krijgt het er met de beste wil van de wereld niet meer goed uit. Verder ging (en gaat) het probleem dan ook niet. De EGR kon je verder laten voor wat het was. Tegenwoordig zal je natuurlijk wel een foutmelding krijgen als ze na een tijd niet meer volledig dichtgaat. Maar ook dat wil niet zeggen dat ze volledig defect is, ze kan ook gereinigd worden. Er is dus wel iets structureels fout met de EGR-kleppen van de 1.2 TDI, waarschijnlijk omdat er iets fout zit met die koeling.
 

Chatslet

Forumguru
De hoofdreden dan roet aan koekt in het inlaattraject is olieafzetting van dampen uit de carterventilatie. Een mogelijke oplossing zou dus het plaatsen van een catch can kunnen zijn.
 

MacManiac78

Forumguru
Doorblazen doe je niet door HARD te gaan rijden of hoge toeren te draaien, doorblazen doe je door langdurig binnen een bepaald toerental te blijven. (Welke dit is ben ik even kwijt, kan ik wel opzoeken.)
Ik lees ook het volgende: "....september 2010 met 40000 km...." Dat zijn relatief erg weinig kilometers voor een diesel en waarschijnlijk erg veel korte ritten?
Volgens mij wordt de EGR vuil door de uitlaatgassen, maar de catchcan post vind ik interessant, dat ga ik eens onderzoeken.
Thanks!
 
Bovenaan Onderaan