Controlesysteem voor uitlaatgassen

zmen

Lid
Zmen, de dealer probeert het voor mij op te lossen maar ik heb daar nog niets van vernomen. Ook hij vind het niet echt normaal en is voor mij in onderhandeling bij PON. Zo hoort het ook natuurlijk. Je dealer is aanspreekpunt en laat je vooral niet afschepen met door het zelf dan maar uit te zoeken!

Hallo Nipcat inmiddels al wat gehoord?
 
Ik heb inmiddels wel iets van mijn dealer gehoord. Helaas blijft de eigen bijdrage 30%. PON doet 70% en dealer ROTOR Heerlen doet niets. Ik kan wel vervangend vervoer krijgen tegen betaling. Ik had dit niet verwacht want ik had tot nu goede ervaringen met hen. Jammer maar als het hierbij blijft ben ik na 2 jaar en 3 maanden ex-klant. Ik blijf erbij dat je niet hoeft te verwachten dat een EGR klep na 40000 kapot gaat en ik vraag me ook af hoelang de nieuwe klep meegaat.
 
Vandaag de Fabia gebracht voor het vervangen van de klep en kreeg op mijn verzoek toch een gratis leenauto. De kosten voor mij zijn nu vastgesteld op € 210,00. Het enige dat ik nog kan doen is een officiële klacht bij PON indienen zo vertelde de receptionist mij.
 

MacManiac78

Forumguru
Je kan het altijd doen, maar PON een beetje kennende; het kost je veel tijd en het rendement zal gering (niets) zijn. (Maar laat dit je niet weerhouden.) Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die je klacht eveneens melden!
 

Sparkie

Forumguru
Naar mijn bescheiden mening ligt het probleem niet bij PON, aangezien zij wel bereid zijn om 70% van de kosten op zich te nemen, maar bij de kortzichtige dealer. Die laat nu voor € 210,00 een goede klant lopen. Ik kan me heel goed voorstellen dat Piet voortaan zijn beurten bij een andere dealer gaat laten doen.

De Engelsen hebben daar een goede uitdrukking voor; Pennywise but Poundfoulish.
 
Goeiedag ,

Na 28 maanden en 34.000 km is EGR klep bij mij kapot gegaan, gelukkig garantie bijgekocht .Wordt over 2 weken vervangen , maar mijn vraag is: kan die EGR klep er tussen uit gehaald worden en zonder mee gereden worden? Zoniet kan er verder meegereden worden als hij kapot is, want qua rijgedrag merk ik er niks van en ook niet met tanken net zoveel km op 1 liter?
 

MacManiac78

Forumguru
Zonder EGR loopt de motor in 'noodloop'. De EGR van een GL kan (helaas) nog niet hardware- en software matig worden verwijderd/weggeschreven. De noodloop begrenst de motorprestaties. Het ligt er alleen wel aan in welke positie de EGR vaststaat. Doorblijven rijden met een (volledig) geopende EGR kan het regenereren van het roetfilter vaker laten doen voorkomen. De verbranding van de diesel verloopt niet optimaal, door de inlaat van uitlaatgassen, waardoor er meer roet ontstaat. En dat (regenereren) kost heel wat meer brandstof.
 

Chatslet

Forumguru
Daarbij is het ook nog eens zo dat al die extra roet in de turbo terecht komt die daardoor uit balans kan raken waardoor de lagers eerder kapot gaan. Een turbo is een vrij duur onderdeel. Ook zal op den duur het inlaattraject gewoon helemaal dicht roeten. Niet mee blijven rijden dus.
 

joopflier

Nieuw lid
ik heb het probleem ook kosten 820 euro mijn auto is 2/5 jaar oud en heeft 75000 km gelopen ik kreeg wel coulance maar het is duidelijk een fout bij skoda ik moet uiteindelijk 300 euro betalen.
 
Het is dus wachten tot de rest volgt.... wel jammer dat ik nu elke rit met geknepen billetjes naar het motormanagement lampje ga turen tot hij een dag oplicht !
 
@MacManiac...je had gelijk...na 4 weken wachten wel antwoord geen rendement: Jammer voor u had u maar extra garantie moeten kopen! Geen excuus voor late reactie, gevraagd om een schriftelijke bevestiging maar nog niets gezien. Ben klaar met PON en de dealer en ik laat er geen cent meer achter.
 
Tja, helaas heb ik zojuist dezelfde EGR ervaring. F2 GL 2 jaar en 8 maanden en bijna 72000 op de teller.
€830 euro, na wat gezeur ook 70% coulance maar alleen op het materiaal en niet op de 3,5 uur arbeid.

Ooit eerder deze melding gehad en is vanzelf weer weg gegaan (na tanken? ) Ik heb toen de duitse Aral pomp de schuld gegeven vanwege hoge bijmenging van biodiesel (zie info elders op dit forum). Mijn vorige dealer vond dat ik te rustig reed !!!!??? Tja ik wil constant aan de 1:25 blijven komen. Ik rijd 2*50 per dag (1/2 binnenwegen en 1/2 A2). Ik moest maar zeker 1* per maand in z'n 4 naar Utrecht gaan rijden dit was beter voor het "uitlaatsysteem". Ik heb dit enige tijd gedaan maar eigenlijk is het belachelijk !
Ik ga zo eens een goed gesprek aan met mijn nieuwe dealer en ik vrees dat ik PON een brief ga sturen en wellicht via de rechtsbijstand wordt vervolgd...
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb hier al eens eerder geroepen, Tros Radar er bij halen. Hier moet gewoon een terugroep actie voor komen.
 
Ik kom net terug van mijn dealer, aan het verhaal is helaas niets veranderd. Mijn dealer is ook een VW dealer en het blijkt dat de Polo BM met hetzelfde probleem kampt. Een echt VAG probleem dus. Als morgen alles hopelijk klaar is en ik de rekening heb gaat er een klaagzang naar PON. Ik begrijp al dat de kans klein is maar ga het toch proberen. Tros radar is wellicht niet zo'n gek idee. Later meer..
 

MacManiac78

Forumguru
Het is een GROOT en bekend probleem bij de kleine motoren.
Ik vind de Tros Radar actie wel een goed idee! Misschien moeten we hier even een apart topic over maken? En een soort van standaard brief opstellen zodat wij die (en de buren .EU) kunnen sturen naar Pon / Tros Radar etc.
 

Combiron

Actief lid
Hier hetzelfde probleem, net 5 maanden buiten de garantie, en nog geen 23.000 KM op de teller. Gisterenmiddag de auto naar de garage gebracht, en daar de nieuwe software ingelezen. Lampje was uit toen ik wegreed, maar ging weer branden na ongeveer 20 KM.
Van de week maar weer eens een afspraak maken, en kijken of ze iets vinden.
 

MacManiac78

Forumguru
Je auto is nog geen 2,5 jaar oud en je hebt pas 23k op de teller staan? Naast dat de EGR nu nog niet kapot MAG gaan, moet je ook eens overwegen of je de auto wel behouden wil. Over een jaar ga je +/- € 1080,- jaar betalen. Het omslagpunt heb je bij +/- 11k/jaar.

Maargoed...... wie kan/wil helpen met een brief naar de media, Tros Radar etc. Volgens het Nederlandse consumentenrecht kan je altijd reclameren over de aankoop van een ondeugdelijk product en heb je recht op herstel. En volgens mij is hier toch echt wel sprake van.

http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel

Zie voorbeeldbrief:
http://www.consuwijzer.nl/voorbeeld...brief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product
 

Chatslet

Forumguru
Ik zal van het weekend wel even een voorbeeldbrief opstellen die richting dealer en Pon kan waar in ze gewezen worden op:

* EGR problemen 1.2 TDI en het feit dat dit stelselmatig voor komt en dus een productiefout is.

* Pon en dealer worden verzocht een terugroepactie op touw te zetten om zo de slechte onderdelen te vervangen dan wel de software te vervangen

-indien het probleem zich nog niet voor heeft gedaan:
* Zowel dealer als Pon vooraf aansprakelijk worden gesteld voor schade voortvloeiende uit de productiefout.

-indien het probleem zich reeds voor heeft gedaan:
* De klant zich beroept op productconformiteit en er een termijn wordt gesteld waar in de geconstateerde gebreken kosteloos hersteld dienen te worden of verzocht wordt tot restitutie van reeds gemaakte kosten.
 
Bovenaan Onderaan