Controlesysteem voor uitlaatgassen

Chatslet

Forumguru
Het preciese verhaal is dat de oliedampen uit het carter een vettige laag tegen de wanden van het inlaattraject achter laten. De roet in de uitlaatgassen blijft hier aan kleven. Dit is iets wat op verschillende fora wordt geroepen en het erg klinkt aannemelijk. Voor mijn Faab staat het overigens nog steeds in de planning. Ik heb nog niet goed gekeken maar volgens mij heeft de 1.2 TDI 2 slangen, een naar de luchtfilterbox en eentje naar het inlaatspruitstuk dus zou ik er twee moeten hebben. Gelukkig zit alles lekker weggebouwd onder plastic kappen dus zie je bijna niets :rolleyes:
 

zmen

Lid
@zmen
Hoe is het bij jou afgelopen met de coulance? Mijn Fabia GL Combi uit september 2010 met 40000 km is nu aan de beurt voor een nieuwe EGR klep. Garantie dus net een paar maanden voorbij. Dealer kijkt nog hoe ze het kunnen oplossen. 100% coulance zou onmogelijk zijn.

Pon zou mij terugbellen, maar heeft dan nog niet gedaan.
 

MacManiac78

Forumguru
@ Chat: Dan zou je toch ook met een T stukje beide slangen naar de can kunnen leiden, een filterje op de can kunnen zetten en de andere zijdes af kunnen doppen?
 

Chatslet

Forumguru
Dan verander je wel dingen aan de luchttoevoer. Het kan goed zijn dat het motormanagement daar niet op berekend is en dat je dan dus storingen gaat krijgen of erger nog, het motormanagement niets in de gaten heeft en bijvoorbeeld te veel of te weinig brandstof in spuit waardoor er dingen als roetfilters oid stuk kunnen gaan. Ik speel het dan liever op safe.
 

The bone collector

Senior Member
De lambdasonde zou het wel meten, dus echt gevaar is er volgens mij niet zo. Maar het motormanagement zou het dus met zekerheid wel merken, zomaar met wat simpele ingrepen een EGR uitschakelen, dat is voorgoed verleden tijd vrees ik.

En dan is er ook nog de vraag of je s'nachts ook nog kan slapen, wetende dat je al die NOx de lucht inblaast... :)
 

Chatslet

Forumguru
Voor zo ver ik weet heeft een dieselmotor geen lambdasonde en wordt alles puur op de luchtmassameter en uitlaattemperatuur gedaan. En daar lijkt me nu precies het probleem te zitten. Het motormangement zal de carterventilatie verwachten en het effect daar van doorberekenen in de waargenomen luchtmassa. Ontbreekt dat ineens dan klopt het rekensommetje van het motormangement dus niet meer.
 

MacManiac78

Forumguru
Mmmm... het zou voor het eerst zijn dat de ECU met oliedamp rekent. Warme damp in de intake wil een ECU eigenlijk al helemaal niet, het mengsel wordt daardoor niet optimaal.

En die NOx hoeveelheden zijn bijzonder laag en komen pas vrij bij hoge temperaturen en hoge motorbelasting.
 
Ik lees ook het volgende: "....september 2010 met 40000 km...." Dat zijn relatief erg weinig kilometers voor een diesel en waarschijnlijk erg veel korte ritten?

Nee geen sprake van korte ritten. Dagelijks 50 km op provinciale wegen woon/werk dus eigenlijk heel normaal gebruik. Daar zou een auto toch tegen moeten kunnen.
 

Chatslet

Forumguru
25 km enkele reis is toch niet zo schokkend weinig? Onder korte stukjes versta ik toch meer het gebruik als boodschappen auto met stukjes van 10km of minder.
 
Een kwalitatief goede dieselmotor moet gewoon 2 dagelijkse ritjes van 25 km aankunnen. Het klopt wel dat de motor pas na een km of 5 warm is. Mijn rijstijl is gemiddeld dat blijkt ook uit het gemiddelde verbruik van 5 ltr/100 km over de afgelopen 40d km. PON waarschuwt overigens (nog) niet dat dit soort auto's slechts beperkt bruikbaar zijn. Ik kan me overigens wel voorstellen dat het niet goed is om je Greenline alleen als stadsauto te gebruiken.
 

Chatslet

Forumguru
Gewoon tussen de 2500 tpm en 2700 tmp schakelen, gooi je hem er bij de volgende versnelling weer met zo'n 2000 tpm in. Blijf je keurig in het toerengebied met max koppel dus rijd ook nog een stuk fijner.
 

MacManiac78

Forumguru
Zo maar even twee websites:

http://www.marcovw.nl/Motor/EGR/egr.htm
http://home.versatel.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm

Interessant is ook het stuk over het inbrengen van waternevel in de intake. De waternevel zorgt werkt als catalysator met de eventuele vrijgekomen NOx en eveneens als koelmiddel in de verbrandingskamers. (Helaas niet NL-talig.)

Rijden op VOL-last: EGR blijft gesloten
Rijden op deellast: EGR opend en sluit (temperatuur gestuurd)
Stationair toerental: EGR blijft open

Het inspuiten van nevel in de intake kan ervoor zorgen dat eventuele afzettingen in de motor afnemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gewoon tussen de 2500 tpm en 2700 tmp schakelen, gooi je hem er bij de volgende versnelling weer met zo'n 2000 tpm in. Blijf je keurig in het toerengebied met max koppel
Helemaal waar, als je dat maximum koppel ook nodig hebt (dus bij invoegen op de snelweg of zo).

Daar waar het er wat rustiger aan toegaat (bv. stadsverkeer, als je niet naar het volgende verkeerslicht hoeft te sprinten) kan het best wat kalmer aan: daar schakel ik meestal op bij zo'n 2100/2200 rpm. Kom je altijd nog goed boven de 1500 uit, met voldoende koppel om rustig nog wat te versnellen.
 

Chatslet

Forumguru
@Cannon-Eye: Maar is het toerental dan niet te laag ivm roetafzetting?

@MacManiac78: Theoretisch krijg je zelfs meer koppel met het inbrengen van waternevel. Het water zal namelijk verdampen in de verbrandingskamer en daardoor uitzetten. Er zijn zelfs mensen die hun diesel tunen door water of water met alcohol via het inlaattraject te injecteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Chatslet: Ik blijf als regel toch nog aardig boven het door de schakelindicator geadviseerde opschakeltoerental, dus ik ga er maar van uit dat hij dit probleemloos moet aankunnen. Alleen als er écht kracht wordt gevraagd, zorg ik wel dat dit bij 2100/2200 rpm pas begint.
Hij heeft overigens net de 45000 beurt gehad. Problemen tot dusverre: Nul, Nada, Niente...
 

Chatslet

Forumguru
Ik moet ook nog maar eens kijken wat er gaat gebeuren. Heb hem een paar weken terug met bijna 17k voor de 1e beurt gebracht en heb er nu zo'n 18k op staan. Heb hem net een half jaartje in bezit. Woon/werk is 25km heen en 25km terug maar toch ook wel met enige regelmaat een flinke rit van 200+ km. Zoals het er nu uit ziet zal het zo'n 30.000 km per jaar worden dus als er gekke dingen aan zitten te komen is de kans groot dat die in de garantie vallen. Misschien dat ik nog garantie bij koop om eventuele problemen voor te kunnen zijn.
 
Als toevoeging.

20 minuten rijden en je blok is zo'n beetje warm.

Van de 1.2 tdi greenline weet ik dat ongeacht bij 3000rpm de egr klep helemaal wordt dicht gestuurd. Warm/koud, veel belasting of weinig belasting. 3000rpm is dicht. (Uitgelezen dmv dash dyno computer)
 
Bovenaan Onderaan