Corné z'n Skoda Superb Sedan 3.6 FSI V6 SUPERCHARGED 4x4 Elegance + Laurin & Klement Pack

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antera

Donateur
Spoiler op zijn plek drukken door een tape met een doekje van de ruit naar het dak te spannen. Geen kans op lakschade op de spoiler
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Corné nog even een puntje van aandacht, waar je misschien vóór het spuiten even over moet nadenken:
- als je de spoiler rondom met het randje vast kit op het raam, heb je onder de spoiler een hoeveelheid lucht met bepaalde luchtdruk. Als je nu bijvoorbeeld de bergen in gaat met de spoiler (en de auto), blijft de luchtdruk tussen spoiler en ruit gelijk, terwijl de buiten luchtdruk fors minder kan worden, waardoor de spoiler door het druk verschil de neiging heeft om los te komen. Als je dan ook nog in de zon parkeert, wordt de spoiler flink heet, dus ook de lucht die onder de spoiler gevangen zit, met als gevolg dat de druk onder de spoiler nog verder oploopt.
- om een dergelijk eventueel probleem te voorkomen kun je gewoon 1 of 2 kleine gaatjes houden/maken waar de spoiler op de ruit komt. Om te voorkomen dat er geen lucht maar water onder je spoiler komt te staan, maak je die gaatjes/uitsparing aan de onderkant/achterkant van de spoiler. Overigens komt daar geheid wat vocht onder, door condens, vochtige lucht onder de spoiler die condenseert, met 2 gaatjes van ca. 1,5-2 mm moet het volgens mij goed gaan: groot genoeg om water weg te laten lopen/druppelen, en met 2 gaatjes is het geen ramp als één gaatje niet 100% goed functioneert, doordat er bijv. wat lijm op is gekomen.
- om zeker te weten dat je een open gaatje houdt, kun je bijvoorbeeld bij het aanbrengen van de spoiler bijvoorbeeld 2 luciferhoutjes aanbrengen in de uitsparing, die lucifers haal je direct weg als de spoiler op zijn plaats zit (dus vóór de lijm hard is).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
dat was een doordenkertje Cordoba, maar ik denk dat je hiermee best wel eens een punt kan hebben, het materiaal is dun en de holle ruimte groot.... ik ga hier iets mee doen, dankjewel!!
 

CDK

Forumguru
Deze week ben ik (eenmalig) aan het kijken hoe zuinig ik kan rijden met de 3.6 FSI, voor de tuning was het record 1:8.81 ik heb het idee dat ik daar nu dik over heen ga in positieve zin, ik wil gewoon even weten wat er mogelijk is als ik het vermogen niet volledig aanspreek en me aan de wettelijke maximum snelheid houd, voor mijn woon-werk verkeer is dat 100km/h maximaal de afstand is 25km enkele reis, het grootste gedeelte wordt dus afgelegd met een motor die niet op bedrijfstemperatuur is. Uiterlijk maandag zal ik er op terug komen na het tanken, ik ben benieuwd!!

Greetz Corné
 

CDK

Forumguru
Zojuist wezen tanken (BP Ultimate RON98) 629 km gereden op 55 liter, wat neer komt op 1 liter per 11.44km mijn record voor de tuning, eveneens op premium RON98 was 476 km op 54 liter wat neer komt op 1 liter per 8.81 km, ik sta zelf versteld van het verschil, ook dat was woon werk verkeer met 25 km enkele reis.
Moraal van het verhaal, bij niet volledig aanspreken van het aanwezige vermogen is mijn auto na tuning beduidend zuiniger geworden, misschien verklaart dit ook dat hij het door de fabrikant opgegeven vermogen in eerste instantie niet haalde op de rollenbank (255 i.p.v. 260) Heb de V6 uiteraard niet voor zuinig rijden aangeschaft, maar vind het een leuke en opmerkelijke bijkomstigheid.

Greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Blijft de vraaf of ie al goed ingereden was, bij het oude 'zuinigheidsrecord'. Overigens ook het feit dat ie zijn vermogen niet haalde, kan wel eens oorzaak geweest zijn van het hoge verbruik: ik weet van iemand die nu 2 jaar met een nieuwe Golf rondrijdt, en in het 1e half jaar was ie heel zuinig en geen problemen. Het laatste half jaar is ie bijna continue aan het tobben met de auto, vermogensverlies en brandstofverbruik zo'n 20-30% hoger. Is al bij een stuk 3 dealers geweest, en nog niet één dealer heeft het op kunnen lossen. (Lease auto, die alleen naar de dealer mag)
 

RayDelft

Forumguru
Dat valt niet helemaal mee die 1 op 8. Hoewel onvergelijkbaar qua motor, een 2.0 TSI DSG 6 kom ik veel korte ritten ten spijt, zelden onder de 1 op 10 en dat vind ik netjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Cordoba, dat gaf ik zelf ook al aan toch? Ik vermoed dat het hogere verbruik veroorzaakt werd doordat er meer brandstof ingespoten werd dan nodig, als de auto stationair draaide dan rook je pure benzine uit de uitlaat, dat is ook stukken minder geworden, nu is het momenteel ook warmer natuurlijk en benzine is erg vluchtig, dat scheelt ook. Overigens was de auto wel ingereden hoor bij de 1e zuinigheids test, de kilometer stand stond toen op bijna 15000km.
 

CDK

Forumguru
het kost idd wat discipline ja...., maar een andere manier om er achter te komen is er niet, vandaag ben ik weer lekker los gegaan hoor! Dat dan weer wel. :)
 

Cordoba

Forumguru
@Corné: ik weet dat je het zelf aangegeven hebt, maar ik bedoelde te zeggen, dat het blijkbaar een enkele keer vaker voorkomt bij VAG-blokken, maar wat nu de oorzaak van de afwijking is, blijft de vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan