DAB+ problemen?

serum

Forumguru
Ik ken het mapje, normaal staat er mij ook DAB bij, maar momenteel niet :) Alleen NPO. Dank voor de foto's

Flem_nl

Forumguru
DAB+ werkt perfect behalve voor de publiek zenders. Drama tot op heden helaas, zeker aangezien ik 99% van m'n tijd naar 3FM luister...

EdK

Forumguru
waar wil je dan een klacht over indienen ?
Dat signaal nog niet dekkend is ??
word je gewoon naar het analoge signaal verwezen dat nog jaren gewoon ook in de lucht blijft tot het DAB+
signaal optimaal is.

O3-Rider

Senior Member
Nou ok, meer een algemene melding dat er plotseling signaalverlies is. Wellicht is men er helemaal niet van bewust.

En nogmaals het gaat me er niet om dat het nog niet dekkend is. Ik had perfecte ontvangst, plotseling dus niet meer. En nee om een of andere reden wordt er ook niet omgeschakeld naar FM. En ook daar ben ik niet de enige mee met de O3.

andrehj

Forumguru
Werkt dat omschakelen bij andere automerken dan wel? Het kan ook hiermee te maken hebben:

Optimalisatie
Zowel KPN als Broadcast Partners (zenderexploitant van de commerciële radiostations) werken nog steeds hard aan de optimalisatie van het DAB+net. Zo wordt binnenkort het DAB+net van de commerciële radiostations gekoppeld aan de FM-kavels van de zenders.

Mocht het DAB-signaal te zwak zijn dan bieden autoradio’s de mogelijkheid om tijdelijk over te schakelen naar hetzelfde radiostation op FM, de zogenaamde autoswitch. De zogenaamde ID-code van de zender via DAB+ zal hiervoor gelijk gesteld worden aan de zogenaamde PI-code van FM-RDS. Het DAB+netwerk van de landelijke publieke radiostations is hiervoor al geschikt. [RS/Radio.NL]​

Je kunt hierover natuurlijk klagen bij je dealer, maar ik denk dat hij daar ook niet zoveel aan kan doen...

O3-Rider

Senior Member
Tsja wellicht, maar dat zit daar dus ook iets niet goed. Want er wordt echt niet omgeschakeld. Het blijft soms minuten lang stil met alleen het teken van de antenne met een rood kruis. Inmiddels zit op op FM, maar ja daar heb ik geen DAB voor aangeschaft.

Rick

Senior Member
Bij mij schakelt hij wel prima om, dus lijkt een bug in jouw softwareversie of i.d.

andrehj

Forumguru
Bij mij schakelt hij wel prima om, dus lijkt een bug in jouw softwareversie of i.d.
Het kan natuurlijk nog steeds met die zender-id te maken hebben. En die wordt per zender ingesteld. Misschien moeten jullie even melden bij welke zender het wél werkt, en bij welke niet, en dan eens een dagje naar elkaar zender luisteren. Dan kun je checken of het aan de zender ligt, of aan je radio.

Darkside

Forumguru
Zat er ook aan te denken om DAB aan te vinken bij de bestelling van een auto. Heb er geen ervaring mee.
Dus toen ik onlangs een proefrit maakte in de O3 was ik aangenaam verrast dat de O3 uitgerust was met DAB . Maar helaas gedurende de proefrit geen DAB ontvangst.
Hoop dat dit een tijdelijk probleem was. Het lijkt me namelijk toch wel lekker om DAB te beluisteren.

Darkside

Forumguru
Ja het station moet een station id doorgeven. Anders weet de radio niet waarna toe hij moet omschakelen

MaRco2

Forumguru
Sinds maandag heb ik plots waardeloze DAB+ ontvangst. Audio valt steeds weg.
Valt ook steeds op dezelfde plekken weg, als ik het zelfde stuk weg rij.

Heb ik hier te maken met een persoonlijk issue of is er iets met DAB?
Niets aan de auto gedaan, behalve met de hand gewassen. Maar ergens water lijkt me sterk.
FM ontvangst is wel normaal, maar ja ik wil DAB.

Af en toe is er geen ontvangst, staat da ook een streepje door de zendmast.

RoelF

Forumguru
Ik luister Radio538 via DAB, die schakelt bij mij niet automatisch naar FM.
Het DAB ontvangst is op sommige plekken gewoon onvoldoende (en dan bedoel ik een specifiek stuk straat waar ik veel rij) Een andere goeie test is in de wasstraat. Daar is DAB ook weg en moet ik 'm handmatig op FM zetten.
Ik zal de volgende keer wasstraat eens een andere zender opzetten. :)

Bovenaan Onderaan