DAB+ problemen?

Falcon

Donateur
Iemand bekend met het DAB ontvangst op de N31 en A7 (friesland/groningen)? Vraag mij nu af of ik het wel had moeten nemen in mijn auto

EdK

Forumguru
Of je hed moeten nemen ??
Wel misschien als over een jaar de dekking weer een stuk verbeterd is en dat als je door een tunneltje rijd de radio niet meer wegvalt dat je zegt "ben blij dat ik het genomen heb"
En voor die tijd is men blijkbaar nog druk bezig met het uitrollen van dit gehele netwerk.

Maar stap eens even de geschiedenis van de mobiele telefoon in en met de uitrol va het netwerk.
Ook toen ging dat niet van de een op de andere dag perfect en was het afhankelijk van waar je woonde je de keuze maakte welke provider voor jou de beste dekkingsgraad had.

Wel ditzelfde geduld hebben we ook nodig met DAB+, maar ja geduld is een goedje wat de mens steeds minder goed weet te beheersen.

En elke digitale vooruitgang hoeft ook niet een betere vooruitgang te wezen, vraag maar eens aan de hulpdiensten over het digitale meldsysteem C2000 genaamd......
Als ik het goed heb zijn ze daar nu nog steeds niet 100% tevreden over.

Darkside

Forumguru
Idd. Ik zit er ook over te denken om het te nemen. Maar ben toch overtuigd dat dit een Must have optie is.
Ik doe toch zo'n 4 a 5 jaar met de auto. En dat betekend dat als straks in 2015 DAB algemener word en er meer en meer mensen gebruik van gaan maken. De Dekking en de service ook steeds beter zou moeten worden.
En dat zou betekenen dat ik nog 2 a 3 jaar kan genieten van DAB.
Dus beter gewoon wel nemen. Mocht het toch pas 5 jaar duren voor dat dit goed werkt in Nederland ben je slechts 100,- kwijt. Volgens mij gewoon een win/win situatie.

(al had ik wel gehoopt op een reeds betere dekkingsgraad. Zeker omdat ik dagelijks infomercials op de radio hoor over DAB)
PS iemand al ervaring tussen verschillende DAB ontvangers. Bv jij in je Skoda heeft geen DAB ontvangst in een bepaald gebied. Maar je collega in zijn peugeot heeft wel goed ontvangst?

Dagelijks A50 Zwolle - Eindhoven vv en alleen bij terugreis geen ontvangst bij overgang A12 naar A50 op het gedeelte waar je onder de A12 doorgaat, voor de rest geen problemen tot afgelopen zondag. Zondag richting Utrecht en terug via binnenwegen over de Veluwe, geen tot zeer korte DAB ontvangst, geen automatische omschakeling naar FM. Zou kunnen ivm bereik op de Veluwe echter DAB doet het dus eigenlijk over de hele A50 niet meer.
Bezoekje aan de dealer afgelopen woensdag bleken er meerdere foutmeldingen uitgelezen te worden. Dealer zou kontakt opnemen met Pon omdat het onbekende (?) foutcodes zijn. Ben nog niet teruggebeld door de dealer.

O3-Rider

Senior Member
Dagelijks A50 Zwolle - Eindhoven vv en alleen bij terugreis geen ontvangst bij overgang A12 naar A50 op het gedeelte waar je onder de A12 doorgaat, voor de rest geen problemen tot afgelopen zondag. Zondag richting Utrecht en terug via binnenwegen over de Veluwe, geen tot zeer korte DAB ontvangst, geen automatische omschakeling naar FM. Zou kunnen ivm bereik op de Veluwe echter DAB doet het dus eigenlijk over de hele A50 niet meer.
Bezoekje aan de dealer afgelopen woensdag bleken er meerdere foutmeldingen uitgelezen te worden. Dealer zou kontakt opnemen met Pon omdat het onbekende (?) foutcodes zijn. Ben nog niet teruggebeld door de dealer.

Foutmeldingen? Lijkt me niet mbt DAB. Velen hebben geen ontvangst meer op de A50, incl. VW rijders. Zou mij verbazen dat er sinds 9 maart een storing in alle systemen van Skoda zit. Maar ben wel benieuwd naar de storingen uiteraard ;)

Flem_nl

Forumguru
Als je het canton systeem hebt altijd DAB erbij nemen! Anders werkt je dolby niet bij de radio. Die werkt enkel bij digitaal signaal. Dus cd, dvd, mp3 etc en dus DAB!

• Leuk
Waarderingen: Rick

Barrokok

Actief lid
Bij Arnhem op de A12 richting Utrecht heb ik sinds deze week ook geen ontvangt met DAB+.

Het omschakelen van DAB+ naar FM werkt bij mij ook niet, althans niet met Radio 538 of BNR. Zal eens kijken of het met PO zenders wel werkt.

O3-Rider

Senior Member
In heb inmiddels de klacht doorgegeven. Hopelijk is er idd een technisch issue wat snel opgelost wordt.
Had overigens het idee dat het vandaag een fractie beter was, let wel een fractie.

andrehj

Forumguru
Radio 1 is toch al lang via DAB+ te beluisteren? Althans, bij mij doet ie het al lang (maar niet in de auto, want toen ik mijn S2 kocht was DAB nog niet leverbaar :cry:).

O3-Rider

Senior Member
Kreeg netjes een antwoord, wat de slechte ontvangst dus toch verklaard van de afgelopen periode:

Beste,

Bedankt voor uw bericht en excuses voor dit vertraagde antwoord. Als het goed is, zou de ontvangst weer goed moeten zijn. Er is inderdaad een probleem geweest met de zendmast in Markelo, dat is waarschijnlijk de reden geweest van de ontvangstproblemen.

Met vriendelijke groet,

Team Digital Radio+

Jstruijk

Senior Member
Weet niet of het echt een probleem is met DAB, of dat het simpelweg niet ondersteund wordt, maar bij DAB krijg ik geen logo's automatisch bij de zenders. Via FM gebeurt dit wel.
Mijn vermoeden zegt dat het bij DAB (nog) niet ondersteund wordt, maar klopt dat?

Jstruijk

Senior Member
Oftewel, het wordt (nog) niet ondersteund en het dient nog handmatig te gebeuren... Jammer, zou leuk zijn als het net zoals bij FM ook bij DAB automagisch zou gaan.

Bovenaan Onderaan