Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Een bezoekje aan de dealer kan ook helpen want het is niet normaal dat DAB+ wegvalt als je achteruit gaat rijden. Mogelijk moet de antennekabel verlegd worden of zit de stekker er niet 100% goed in, het kan iets heel lu....ligs zijn.
Bij mij blijft het feilloos werken en ik heb ook nog een achteruitrijcamera af fabriek op mijn Amundsen systeem.

Space_NL

Senior Member
De theorie is dat zowel de LED als de DVD-schermen RF (radiosignaal) uitstoten waar je DAB niet vrolijk van word. Het is lokale storing, en er zijn feitelijk normaal gezien 2 plaatsen waar die storing opgepikt kan worden door je radio, en dat is ofwel je antennekabel, ofwel de stroomkabel van de DAB radio.
(aangenomen dat de DAB radio van enige kwaliteit is, en de behuizing van de DAB radio RF dicht is).

Als de antennekabel wat goedkoper is kan het makkelijk daarop binnenkomen, als de antennekabel goed afgeschermd is zou het niet moeten mogen.
De 12v kabel is sowieso niet afgeschermd, dus daar kan het signaal altijd op binnenkomen. (maar moet ook meer oppikken voor het de DAB radio stoort).

Als je de radio ervoor moet uitbouwen zou ik allebei doen, mijn bovenste link rond de antennekabel klikken, de 12v draad een keer of 3 door een ronde magneet uit link 2 halen. (en beide zo dicht ogelijk tegen je radio aan, ontstoren vlak bij de antenne heeft geen nut, het word immers lokaal / in de auto opgepikt)

Even gezocht, maar waar ik magneet zeg, moet technisch gezien natuurlijk "ferriet" staan, op Ebay voor een paar euro, even zoeken op "ferrite".

Pas als dat niet werkt zou ik duurdere oplossingen gaan proberen...

Joske

Forumguru
ik heb even zoals reeds geopperd het andere 12V - stopcontact gebruikt in de koffer en direct viel het DAB signaal weg... Maar dit contact zit toch wel 3 meter van de Columbus af.. kan dit dan nog steeds storen? :)

Joske

Forumguru
Een bezoekje aan de dealer kan ook helpen want het is niet normaal dat DAB+ wegvalt als je achteruit gaat rijden. Mogelijk moet de antennekabel verlegd worden of zit de stekker er niet 100% goed in, het kan iets heel lu....ligs zijn.

Als je de radio ervoor moet uitbouwen zou ik allebei doen, mijn bovenste link rond de antennekabel klikken, de 12v draad een keer of 3 door een ronde magneet uit link 2 halen. (en beide zo dicht ogelijk tegen je radio aan, ontstoren vlak bij de antenne heeft geen nut, het word immers lokaal / in de auto opgepikt)

ik ga dit combineren denk ik.. :thumbsup:
naar de dealer er mee en vragen om de unit eens "uit te bouwen" en de stekkers te controleren. Dan zorg ik dat ik het ferriet reeds mee heb zodat ik dit ook nog kan aanwenden.

CDK

Forumguru
De 12v sigarettenaanstekerplug kan de boosdoener zijn. Skoda heeft wel eens zo'n plug gehad als merchandise product en ook die gaf storing.

Joske

Forumguru
De 12v sigarettenaanstekerplug kan de boosdoener zijn.
zonder twijfel Corné... want op het moment ik het uit trek is de storing ook instant weg. :(

Maar zoals gezegd, de kabels zijn niet zomaar te vervangen door een ander exemplaar (wegens lengte en wegens het feit dat het 2 schermen dient te voeden). Wat niet weg neemt dat ze vast wel "ergens" te vinden zijn... Maar hoe kan een mens weten of ze storingsvrij zijn?

floyd2

Forumguru
En als je de schermen verplaatst?? (bij wijze van proef natuurlijk)
Leg ze eens op de vloer of zo.
Dan weet je of het je voeding is of je schermen storen.

Skoda-MAN

Forumguru
ik heb even zoals reeds geopperd het andere 12V - stopcontact gebruikt in de koffer en direct viel het DAB signaal weg... Maar dit contact zit toch wel 3 meter van de Columbus af.. kan dit dan nog steeds storen? :)

Ik heb me eens wijs laten maken dat de DAB+ antenne in een van de achterste zijruiten gemonteerd is.
Als ik me niet vergis (auto staat te ver weg om even te kijken) in de linker achterste ruit zitten bij mij draden en dan klopt het wel als je de plug in de kofferruimte gebruikt dat je direct storing hebt.

Joske

Forumguru
En als je de schermen verplaatst?? (bij wijze van proef natuurlijk)
Leg ze eens op de vloer of zo.
Dan weet je of het je voeding is of je schermen storen.
1 van de schermen heeft een accu, dus die speelt verder als ik de 12V uittrek.. Maar dan heb ik wel DAB. Dus het lijkt mij eerder de voeding dan de schermen zelf. Maar bedankt voor het meedenken :)

Joske

Forumguru
Ik heb me eens wijs laten maken dat de DAB+ antenne in een van de achterste zijruiten gemonteerd is.
Als ik me niet vergis (auto staat te ver weg om even te kijken) in de linker achterste ruit zitten bij mij draden en dan klopt het wel als je de plug in de kofferruimte gebruikt dat je direct storing hebt.
Is dat niet de FM/AM? En zat DAB niet bij de haaienvin? Weet het ook niet zeker meer, zal mijn O3 documentatiemappen nog eens doorspitten ;)

EdK

Forumguru
Ga er maar bijna vanuit dat het in de 12V stekkers of als je verloop van 1 naar 2 ook nog gebruikt dat het daarin zit ( slechte ontstoring )
Heb het met een USB plug voor in de 12V Wcd.
Heb er één die ik in eigen en in bedrijfswagen kan gebruiken zonder problemen
Maar heb ooit een goedkope versie aangeschaft en als ik die in bedrijfswagen gebruik dan valt mijn radio ( fm zenders ) gewoon weg.
Stekker er uit dan weer probleemloos luisteren.
Eigenlijk vergelijkend wat jij hebt met je DAB+

Joske

Forumguru
Is er dmv elektronica iets te doen? Solderen van iets dat deze storing filtert? En @Space_NL werkt dit ook andersom? Dus magneet rond adapter?

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Ik zou de dealer eerst het bestaande probleem laten oplossen misschien is dan ook het andere probleem opgelost.
Als dat 2e probleem dan nog bestaat dan kun je altijd nog verdere stappen ondernemen, bijvoorbeeld de kinderen thuis laten, ze iets anders laten doen zoals Skoda's tellen:maakmegek: slaaptabletje geven.:dankje:

floyd2

Forumguru
Wat maakt die stekker van de uitgangsspanning??
9 volt of zo??
Een paar dingen om te testen:
Heb je de 12v plug er in gehad terwijl de schermen niet aangekoppeld waren??
Heb je misschien ergens een batterij/accu achter de hand (12v)waarop je tijdelijk de 12v plug op aan kan sluiten?
Op deze wijze weet je zeker dat de plug je boordnet niet vervuilt en je zou een paar meter buiten de auto kunnen gaan
Kan je de massa rechtstreeks van je accu tegen iets van ijzer van je radio houden met een lange draad??
En datzelfde tegen de massa van je DAB-antenne,(waar dat ding ook mag zitten)
Kan je de 12v-plug in alufolie inpakken en testen??(wel het plastic gedeelte graag,niet de contacten:D)

Joske

Forumguru
Kan je de 12v-plug in alufolie inpakken en testen??(wel het plastic gedeelte graag,niet de contacten:D)
dat had ik reeds geprobeerd :D, ik dacht zo aan de mannen die met een hoed van aluminiumfolie in hun auto zitten voor de straling enzo... ;) maar dat maakt geen verschil..

Heb je de 12v plug er in gehad terwijl de schermen niet aangekoppeld waren??
met de 12V plug er in en de schermen NIET aan, heb ik geen storing

Heb je misschien ergens een batterij/accu achter de hand (12v)waarop je tijdelijk de 12v plug op aan kan sluiten?
heb ik niet en zou al niet weten hoe ik dit op een veilige manier kan aansluiten :pieker:

EdK

Forumguru
Kun je die schermen ook op 230V laten draaien ??
Neem dan eens een kleine omvormer van 12V naar 230V om te kijken of je probleem dan niet hebt !

Cordoba

Forumguru
Joris, ik weet íets van electronica én ik weet iets van zenders/ontvangers (zo'n 30 jaar terug een regionaal redelijk bekende 27MC-er (net na de hype), en juist werd ik er van de week nog door iemand op aangesproken.

Mijn verwachting is, dat er een signaal is dat direct óf op de antennekabel van de DAB óf op de antenne zelf instraalt. Je moet eigenlijk achterhalen waar de bron van de ellende zit, en die electro-magnetisch (zendsignaal) isoleren. Kun je wat foto's plaatsen van de schermen en de aansluitsnoeren @Joske? Mijn eerste idee is om met aluminiumfolie aan de slag te gaan:
  • probeer eens wat het effect is, als je folie om het aansluitsnoer van de DVD-schermpjes draait
  • als dat geen effect heeft, kijk eens wat het effect is als je als proef de DVD-schermen in folie wikkelt (kan voor de proef gewoon om de rugleuning van de stoel heen.
  • anders testje: als je de voeding voor de DVD schermen niet uit dezelfde auto haalt, maar (eventueel via verlengkabel) uit de andere auto haalt, die je er dan even naast moet parkeren
Dit zijn geen directe oplossingen, maar wel stappen om de oorzaak te vinden, en dan kun je van daaruit aan een oplossing werken.

floyd2

Forumguru
Hebben de schermen als achtergrondverlichting led of gasontladingsbuisjes???(Is dat ergens terug te vinden in je documentatie)
Die gasontladingsbuisjes veroorzaken graag storing wat via je voedingssnoer of door de lucht in de rest van je auto verspreid wordt.
Ik verdenk via je voedingssnoer omdat via de ingebouwde accu er geen storing is.

EdK

Forumguru
Zijn het merk schermen of die ali babie cheap chinees schermen ??
In laatste geval kun je er bijna vanuit gaan dat ze totaal not afgescherm zullen zijn...
Ergens moet de goedkope prijs vandaan komen..

Klinkt ullig misschien maar die chinezen kijken iets minder nauw !!

Bovenaan Onderaan