Wel precies het soort artikel waar ik me in mijn lokale krant (overgenomen door het AD) zo aan erger trouwens.
Citaat:
“De Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard onderzocht of rijden in een automaat veiliger is. ,,Ja, dat is zo, want je haalt een taak weg bij de bestuurder en je kunt beide handen aan het stuur houden. Maar de verschillen zijn niet groot. Je schakelt op den duur automatisch en denkt er niet bij na.’’
Geen verwijzing naar het onderzoek waaruit deze extra veiligheid blijkt. Moet ik meneer De Waard op zijn blauwe ogen geloven of zo?
Citaat:
“Verkeerspsycholoog De Waard juicht het toe dat de automaat eindelijk doorbreekt. ,,Het is heel opmerkelijk dat alles in de auto geautomatiseerd moet worden, maar dat we wel massaal vasthielden aan dat pookje om sportief te kunnen rijden. Grote onzin, er is niks sportiefs aan. In de Verenigde Staten en Japan zijn alle auto’s automaten.’’
Nog nagevraagd waarom hij dit als verkeerspsycholoog toejuicht, als uit zijn onderzoek zou blijken dat de verschillen niet groot zijn? In de zinnen die volgen op het toejuichen vind ik ook niet de redenen om de doorbraak van de automaat toe te juichen. Is “sportief” rijden met een handbak wezenlijk gevaarlijker dan niet sportief met een automaat? Zo ja waaruit blijkt dat? De rij-omstandigheden in de VS en Japan zijn volkomen anders, dus rijden ze van oudsher meer automaten. Ook op zich geen reden om dat hier toe te juichen (of af te keuren trouwens).
Citaat:
“Sommige luxe automerken leveren op verzoek nog wel een schakelauto, maar tegen een forse meerprijs. Porsche bijvoorbeeld rekent voor auto met een ouderwetse pook zo’n 8000 euro extra, en hij is nog langzamer ook. Van de dit jaar in Nederland 1250 verkochte Porsches waren er tien handgeschakeld.”
Uit de cijfers blijkt dat bijna tweederde van de in Nederland nieuw verkochte auto’s is voorzien van een handbak. Hoezo is die handbak dan ouderwets? Als ik de ervaringen van sommige DSG-rijders zo lees geven die DSG’s heel ouderwetse uitvalcijfers..... handbakken nauwelijks. En inderdaad, op papier is een Porsche met automaat langzamer van nul naar 100. Maar daar gaat het de “echte” Porsche-rijder niet om: op de juiste bergweg zou de handbak wel eens sneller kunnen zijn. Het overgrote deel van de in Nederland vekochte Porsches zijn trouwens SUV’s en geen sportwagens......
Bovendien: zijn er misschien ook nadelige effecten van een keuze voor een automaat? Door de meerprijs voor een automaat (ook al wordt die relatief lager) zouden mensen misschien voor een oudere, minder veilige en minder schone auto kunnen kiezen. Of een kleinere en minder veilige. Je kunt je euro maar één keer uitgeven... Het stuk gaat er niet op in.
Kortom: tendentieus artikel, nauwelijks onderbouwd. Leest lekker weg, maar voegt niets toe. Typisch het AD van nu.... en helaas dus ook in mijn lokale krant.
Ik geniet bij een handgeschakelde auto van de verbinding met de techniek. Ik heb het gevoel (ook niet onderbouwd overigens) dat ik daardoor nauwkeuriger rij en mijn aandacht meer bij het autorijden heb. Dat gekoppeld aan de meerprijs van een automaat en de mogelijke extra reparatiekosten weerhouden mij van de aanschaf van een automaat. Die verbinding met de techniek mis ik nog extra in een elektrische auto trouwens.