Dagen handbak lijken geteld...

leon-cupra

Forumguru
Is het niet eerder een trend die bij bepaalde merken merkbaar is? Mercedes is al jaar en dag automaat, bmw en audi zijn mercedes jaren later gevolg en nu heb je bij merken zoals VW en Skoda een zeer sterke groei bij de automaten. Maar die groei zie je toch niet zo hard bij merken zoals peugeot, opel ed?

Zelf hier sinds jaar en half voor de eerste keer een dsg. Heerlijk gemakkelijk, zeker in druk verkeer. Tweede wagen, de gezinswagen, is een handbak. Gelukkig rij ik daar mee tijdens de mindere drukke tijdstippen en veelal autostrade, waar het schakelen minder stoort. Moest er een vrijere keuze geweest zijn in het kiezen van de leasewagen, had er zeker ook een automaat gekomen.
 

hemi24

Forumguru
Tja, wat een evolutie:

Van dubbel koppelen bij het schakelen naar schakelen met een dubbele koppeling..!

Ik zag het item ook op TV voorbij komen, met commentaar van een "deskundige" van Autoblog.nl die stellig beweerde dat een automaat zuiniger is dan een handbak.
Dat laatste is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van de types die je vergelijkt (ookal gaat het bij de moderne bakken wel steeds vaker op).
 

Cordoba

Forumguru
:pieker: Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de automaat een antiek apparaat dat hier en daar door een autofabrikant gebruikt wordt omdat ie geen toegang heeft tot moderne technologie, en het artikel van het AD lijkt dat te bevestigen, al snapt de schrijver dat nog niet.

Hoe kom ik aan zo'n stelling? Simpel, een DSG is niets anders dan een geautomatiseerde handbak, en dat is technisch iets anders dan een ouderwetse automatische versnellingsbak, dus ook die DSG's zijn in feite handbakken, ook al hebben ze de verschijningsvorm die aan een automaat doet denken. Uit het artikel blijkt al dat 2/3 van de auto's met een gewone handbak wordt verkocht, en als je daar de DSG's bijtelt, blijven er weinig automaten over. Mijn inschatting is dat vooral wat Amerikanen nog met gewone automaat worden geleverd, en dat is echt een niche markt.
 

EdK

Forumguru
Ga er nu maar vanuit dat met de brandstof motoren de handbak en automaat ( dsg of hoeje het verder wil noemen ) gewoon blijft in beide uitvoeringen.
Maarrrrrr we gaan allemaal naar elektrisch en liefst dat je ook nog gereden word.
En tsja dan gaat de oude hand en automaat naar de schroot en krijgen we een elektrice wagen met een automaat die gebaseerd is op de elektromotor.
En een handbak kan dan niet meer want dan kun je niet gereden worden !!

En in die tussentijd blijf ik lekker ouderwets een wagen met handbak bestellen en derhalve ook rijden.
 

hemi24

Forumguru
DSG is een naam die binnen VW aan veel verschillende versnellingsbakken wordt gehangen, maar wat bij Amarok en Touareg een DSG genoemd wordt is weinig meer of minder dan een "conventionele" automaat (8-traps ZF).
Bij het rijden merk je het verschil in schakelen niet echt zozeer met een "echte" DSG, je kunt het wel horen bij manoeuvreren/wegrijden.

Om een DSG een geautomatiseerde handbak te noemen is mij toch iets te kort door de bocht...
 

Stuiver

Forumguru
Ik heb een nieuwe S3 onderweg, en de dealer begreep niet waarom ik geen DSG wilde hebben. Ik rij al diesel, ben al vervuilend en wil geen 3k€ betalen voor nog onzuiniger rijden.

Ik rijd met regelmaat naar Wit-Rusland met de auto, en kom dan uit op 1 op 21 op 2000 km, 140km/ uur cruisecontrol. Dat ga ik niet redden met een automaat. Ik haalde 1 op 18,7.

En dan heb ik het nog niet over het onderhoud dat er ongeplanned aankomt bij velen...

Ik ben blij en tevreden met een schakelbak.
 

Bakkertje

Forumguru
Is dat zo @Stuiver? Het lijkt mij (maar ik ben geen ervaringsdeskundige) dat het verbruik bij 140 vooral afhankelijk is van het toerental. Nu ken ik de overbrengingsverhoudingen niet maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een dsg bak meer toeren draait bij gelijke snelheid dan een handbak?

Neemt niet weg dat ik heel graag een automaat zou willen, maar het gewoon te duur vond op het moment van kiezen.
Tegenwoordig laat ik me rijden door de geel met blauwe taxi, maar de momenten in druk verkeer met de auto zou het wel heel erg fijn zijn, liefst in combinatie met ACC.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, @Stuiver. Van belang is wel te weten met wat voor auto's je die test hebt uitgevoerd. Dat je een S3 besteld hebt is irrelevant wat dit betreft. En over hoeveel ritten met beide auto's de test is uitgevoerd.
Als je een handbak hebt, waarom reed je dan dezelfde rit met een automaat? Of was dat slechts 1 x wellicht?
Allemaal vragen die wel van belang zijn. Overigens zijn de verschillen helemaal niet zo groot. Een goed beeld kun je vormen ogv Sprit Monitor
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer je bv een Octavia 1.6 D neemt dan zijn die waarden:

handbak: 1 op 17,87 (N=1751)
DSG: 1 op 16,98 (N=189)

Dat is een betrouwbare vergelijking ogv grote aantallen en dan is het verschil lang niet zo dramatisch
 

spikehome

Forumguru
De dsg bakken hebben een versnelling meer daardoor ligt het toerental lager en zou die op cruise snelheden zuiniger kunnen zijn.
Echter zijn ze ook zwaarder en kost het ook weer meer brandstof.

Ik heb iig een haat liefde met de dsg.
Flippers werken niet altijd schakel met weinig toeren maar eens op.
Of rijd langzaam in D2 en zet hem in Manuel dan geeft die ineens de 1 aan.
Oftewel de boel slipt.

Maar vaak is het ook fijn ff snel weg zonder na te denken of je de bak in de goede versnelling hebt staan b.v.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met die leenauto is dan een eenmalige waarneming geweest waarschijnlijk. Of hooguit enkele waarnemingen. Zie mijn Sprit Monitor exercitie met grote aantallen voor een betrouwbare vergelijking. De handbak is wel iets zuiniger, maar het scheelt veel minder
 

Bakboord1

Forumguru
En dan maakt het ook nog uit wie er rijdt. Mijn vrouw rijdt zonder cruisecontrol ook altijd zuiniger dan ik met.
 

ronald_j

Actief lid
:pieker: Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de automaat een antiek apparaat dat hier en daar door een autofabrikant gebruikt wordt omdat ie geen toegang heeft tot moderne technologie, en het artikel van het AD lijkt dat te bevestigen, al snapt de schrijver dat nog niet.

Hoe kom ik aan zo'n stelling? Simpel, een DSG is niets anders dan een geautomatiseerde handbak, en dat is technisch iets anders dan een ouderwetse automatische versnellingsbak, dus ook die DSG's zijn in feite handbakken, ook al hebben ze de verschijningsvorm die aan een automaat doet denken.

Het is maar hoe je het woord automaat definieert. Voor mij is dat een ding dat zijn functie vanzelf vervult. Alles waarbij de gebruiker niet zelf tussen de versnellingen hoeft te wisselen zou ik automaat noemen.

Wel interessant is de vraag waarom een automaat tot hoger ver ruik zou leiden. Toegevoegd gewicht is een reden. Weegt een DSG mog wezenlijk meer dan een handbak? Wat zijn nog meer factoren die een hoger verbruik in de hand werken? Nog een reden waarom men nu wel aan de automaat wil zou kunnen zijn dat de moderne automaat slim genoeg is om voor een prettige rijervaring te zorgen, terwijl de oude soms wat bonkig en op de verkeerde momenten schakelden.
 

spikehome

Forumguru
dsg weegt een 30kg meer
reden waarom automaat meer zou verbruiken is dat deze niet anticipeert
je kan natuurlijk dan met de flippers werken.
Met handbak ga je meer anticiperen (althans geld voor mij iig)
 
Bovenaan Onderaan