Dagen handbak lijken geteld...

eriktv

Forumguru
Ik maak de vergelijking nog iets complexer: het kan natuurlijk ook zo zijn dat een automaat meer uitnodigt tot zuinig rijgedrag en dat de cijfers daarom gunstig zijn. En dat veel mensen niet op ‘de juiste’ (bestaat niet, weet ik) manier schakelen.

Het rustiger rijden is bij mij duidelijk het geval; ondanks dat ik er in pk’s (en zeker Nm) op vooruit ben gegaan van de O1RS handbak naar de S2 DSG rijd ik veel rustiger. Niet alleen door de totaal andere auto: de verleiding om even lekker door te trekken (en de turbo te voelen/horen) is een stuk minder.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals gezegd, het verschil is, over grote aantallen verder identieke auto's, erg bescheiden.
Van dat anticiperen klopt natuurlijk, al kun je daar wel degelijk rekening mee houden. Vooral bergop tegen een bergpas, is het ideaal, omdat die "domme" dsg gewoon verder op blijft schakelen, ook tot vlak voor de volgende haarspeld. Daar kan praktisch geen auto met handbak dan tegenop, heb ik meer dan eens ervaren
 

Eemspoort

Forumguru
Zoveel mensen, zoveel meningen, dat moge duidelijk zijn.
Ik zelf ben een vervend automaat-rijder. Ik heb vele auto's gehad, waarvan de meerderheid hand geschakeld.
Maar ik zou niet meer terug willen naar een hand geschakelde auto voor dagelijks gebruik.

Wat ik echter wel grappig vind te lezen, is dat er nog mensen zijn die de "verbinding met de techniek" zo prettig vinden.
Dat i.c.m. moderne auto's. Mijns inziens heb je dan toch ergens een afslag gemist, want een moderne auto heeft al tijden een electronisch gaspedaal. Wat mij betreft toch het belangrijkste stukje "verbinding met de techniek".
Het zit hem dan ook vooral in het electronische gaspedaal dat ik de automaat nog meer ben gaan waarderen.
Na verschillende ritjes met verschillende moderne handgeschakelde auto's heb ik vast gesteld dat ik niet goed overweg kan met die combinatie. Het gaspedaal bleek simpelweg te traag voor mijn gevoel. Ik heb dan toch liever een gaskabel tussen pedaal en motor, werkt direct zonder vertraging. Dan is rijden met een handbak wel leuk.
Dit "probleem" geld ook bij de automaat, alleen hoef je dan zelf niet meer de schakelmomenten te bepalen. En als je dat wel doet in de manuele stand, kun je het gaspedaal op de zelfde stand laten, de automaat geeft er niet om.

Ik heb overigens geen enkel probleem om van automaat naar handbak te wisselen, mocht dat nodig zijn. Ik stap in en rij weg. Onze camper is nog handgeschakeld en ik ben nog nooit vergeten te schakelen, dan wel vergeten te koppelen.

De meerprijs van een automaat is het mij zeker waard. Als ik mezelf zaken gun als climate controll, panorama schuifdak, verwarmde stoelen en allerhande andere luxe-zaken, waarom zou ik dan uit "verkeerde zuinigheid" besparen op de automaat? Bovendien is het onzuiniger zijn van een automaat een achterhaalde gedachte.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat ik tot dusver nog geen nieuwe auto heb gekocht en meerprijzen van luxe niet erg relevant zijn. Maar ook al zou ik een nieuwe auto bestellen (die kans is echter zeer klein), dan nog met een automaat.

En daar zijn we bij een punt aanbeland als we het over de financiën hebben. De reden waarom ik geen nieuwe auto koop, is de enorme afschrijving in de eerste jaren. Ik ben van mening, dat als je prijsbewust een auto wilt kopen, je beter een jonge 2e hands auto kunt aanschaffen. Voor beduidend minder geld dan een nieuwe kun je een erg leuk aangeklede auto kopen, waar je niet direct "de helft" van afschrijft als je de drempel over bent. Bovendien kun je dan ook kijken naar auto's die nieuw vaak buiten bereik liggen voor veel mensen.
Een nieuwe Superb V6 ligt weliswaar niet buiten mijn financiële mogelijkheden, maar ik vind ruim €60.000,- nog al een verschil t.o.v. €27.500,-. Voor dat geld kreeg hij een volledige service-beurt, ook voor de DSG (nieuwe koppelingsplaten, olie, etc).

Afijn, ik snap dus niet echt waarom er mensen zijn die per sé nieuw willen, maar dan wel besparen op 1 van de meest ontspannende opties, omdat de aankoop/lease anders niet mogelijk zou zijn.
Naar mijn mening zoek je dan toch een klasse te hoog, als het zo krap komt. Wil je toch in die grotere klasse rijden, kijk dan eens jong gebruikt. Dat geldt niet voor leaserijders, dat snap ik wel. Maar als je een leasebak van de baas "krijgt" zijn je mogelijkheden toch al beperkter dan wanneer je zelf een auto koopt, helaas.

Ik weet op voorhand al dat mijn stukje vermoedelijk redelijk omstreden zal zijn, maar bedenk het volgende: dit is slechts mijn mening. Dat hoeft dus niet de uwe te zijn. Niet te min zou ik een ieder (zeker die veel op de weg zitten) een automaat willen adviseren.

Groet, Ed
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar de ene automaat is de andere niet. Jaren terug eens een proefrit gemaakt met een Auris met CVT. Dat vond ik echt een ramp, verwend als ik was met DSG. Een hoop geloei en je hebt niet het gevoel dat er veel gebeurt (wat objectief gezien natuurlijk wel zo is)
 

eriktv

Forumguru
Klopt helemaal @Eemspoort , mijn S2 was na 4 jaar/86.000km ruim 2/3 in waarde gedaald. De €63.000 aan opties, de 2.0TDI en de DSG maakten amper verschil met prijzen van een vergelijkbare ‘simpele’ 1.6TDI. Laat anderen maar nieuw kopen/leasen ;). En liefst een beetje rijk uitgerust met mooie motorisering en DSG :D

@Rosinfield die mening deel ik van harte, meegemaakt in de Prius van mijn ouders. En laatst in een Subaru XV: haalt het hele karakter van de toch best leuke auto in één klap weg.
 

Captain Hook

Forumguru
@EdK Elektrische auto's, zoals de Tesla's hebben geen automaat. Hebben ze gewoon niet nodig. En wat er niet in zit, kan niet kapot gaan c.q. weer een mechanische omzetting minder, die slechts bewegingsenergie verliezen zou opleveren.

Kijk bijvoorbeeld eens naar diverse zware machinerie, zoals treinen. Dieselmotor voor de energieopwekking, maar uiteindelijk zorgt de elektromotor voor de voortstuwing; gewoon omdat dat dat veel handiger/efficiënter werkt.
Ook veel zware graafmachinerie gebruikt steeds meer hybride aandrijving (fossiele brandstof motor voor de energieopwekking, elektromotoren voor de uiteindelijke bewegingen)

Een DSG is eigenlijk een samenstel van 2 handbakken met daartussen koppelingen.
In simple terms, a DSG is two separate manual gearboxes (and clutches) contained within one housing and working as one unit.[2][3][5] It was designed by BorgWarner[4] and is licensed to the Volkswagen Group, with support by IAV GmbH.[citation needed] By using two independent clutches,[2][5] a DSG can achieve faster shift times[2][5] and eliminates the torque converter of a conventional epicyclic automatic transmission.[2]

De eerste 2-voudige koppelingen bakken zijn ooit ontwikkeld door Porsche in de 1980's. (!)
De versnellingsbak (al dan niet handbediend) is eigenlijk een lapmiddel omdat de verbrandingsmotor een ongunstig werkingsgebied heeft (toerental/koppel/efficiency) t.a.v. het voertuig waarvoor het benodigd is.
Voor een constant toerental en belasting (bijvoorbeeld een grote zware diesel in een gemaal o.i.d.) is er vaak slechts één gefixeerde versnelling. (niet schakelbaar). Maar voor een auto, die van stilstand naar snelheden van 100-200km/h wil, is de brandstofmotor eigenlijk ongeschikt; vandaar de tussenkomst van een versnellingsbak.

Het is en blijft lastig beoordelen of het nu wel of niet zuiniger rijdt, met/zonder DSG. Zelfs als je naar n=veel via Spritmonitor.de kijkt.
Want menigeen die in een auto met DSG rijdt, denkt/handelt op de manier van dat de auto/elektronica wel alles zal regelen. M.a.w. dat men zelf niets meer zou hoeven 'aan te voelen' of het al dan niet economisch rijdt. En uit eigen ervaring (zowel op de RDW testbaan, alsmede privé gebruik) weet ik dat je met een DSG auto enorm veel brandstof kunt verstoken, maar ook zuinig kunt rijden.
M.a.w. het onderdeel tussen hoofdsteun en stuur is nog steeds grotendeels verantwoordelijk voor al dan niet zuinig ver-/gebruik. :jaja:

Heel veel racende autowedstrijden worden gedaan met DSG(achtige) bakken. Gewoon omdat een computergestuurde koppeling nou eenmaal altijd sneller en accurater functioneert dan mensen die op pedaaltjes duwen (storingen uitgezonderd).

En dan zijn er ook nog AMT varianten. Zowel voor gebruik in 'simpele' consumenten auto's, als mede voor het Formule 1 gebeuren:
http://www.magnetimarelli.com/excellence/technological-excellences/amt
https://www.formula1.com/en/championship/inside-f1/understanding-f1-racing/power-unit---gearbox.html
Simpel gezegd; in een F1 auto zit een handbediende versnellingsbak met computergestuurde koppeling. Tja, is dat een 'automaat' of een 'handbak'? :pieker:
As such, gear changes are not only significantly faster than they were with the traditional gear lever and clutch pedal approach (taking a matter of milliseconds), but the driver can also keep both hands on the steering wheel at all times

M.a.w. er is geen één uitleg van het begrip 'Automaat'. Er zijn zoveel technische/praktische uitvoeringen, vaak specifiek voor bepaalde doeleinden.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
M.a.w. er is geen één uitleg van het begrip 'Automaat'. Er zijn zoveel technische/praktische uitvoeringen, vaak specifiek voor bepaalde doeleinden.

De definitie maakt volgens mij voor dit artikel niet zoveel uit toch? Aanleiding voor het artikel lag immers in de 1/3-2/3-verdeling en die wordt simpelweg bijgehouden op basis van “handgeschakeld of niet”.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Uiteraard zegt een vergelijking over grote aantallen zoals te doen gebruikelijk niets over individuele gevallen. Rond elk gemiddelde bevindt zich een spreiding. Overigens ook op SM te zien. Die spreidingen zijn zo op het oog vrijwel identiek.
Wanneer de aantallen maar groot genoeg zijn zal het verschil bij toetsing wel significant zijn, ook al is de absolute waarde van het verschil niets om je zorgen over te maken.
 

Captain Hook

Forumguru
De definitie maakt volgens mij voor dit artikel niet zoveel uit toch? Aanleiding voor het artikel lag immers in de 1/3-2/3-verdeling en die wordt simpelweg bijgehouden op basis van “handgeschakeld of niet”.
Simpelweg? :arghh:
in een F1 auto zit een handbediende versnellingsbak met computergestuurde koppeling. Tja, is dat een 'automaat' of een 'handbak'? :pieker:
En de AMT, zoals gebruikt door b.v. Renault; is dat nou een handbak of een automaat?

Leuke definitie... automatic sequential manual transmission ...
 

eriktv

Forumguru
Simpelweg? :arghh:
in een F1 auto zit een handbediende versnellingsbak met computergestuurde koppeling. Tja, is dat een 'automaat' of een 'handbak'? :pieker:
En de AMT, zoals gebruikt door b.v. Renault; is dat nou een handbak of een automaat?

Leuke definitie... automatic sequential manual transmission ...

Ik bedoel dat het artikel *edit: ik bedoel het AD-artikel, voor de duidelijkheid* gebaseerd is op verkoopaantallen die (door BOVAG?) bijgehouden worden en daar zal iemand zitten die bepaalt welke auto wordt ingeschreven als automaat of niet. Hoe komen ze anders aan de 1/3-2/3 verhouding? Welke definitie gebruikt wordt weet ik niet, maar er is vast geen uitsplitsing naar mate van automatisering.

Overigens staan F1-auto’s vast niet in de BOVAG-lijstjes :)

Edit 2: hier staat een lijstje: http://bovagrai.info/auto/2017/registraties/2-9-personenautoregistraties-naar-transmissie/ Aanrader voor cijferfetisjisten, analyses van gemiddelde breedte, gewicht van auto’s door de jaren heen tot (opbouw van) aanschafprijs.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
lang...lang...héél lang geleden (opoe vertelt) heeft Ford Keulen een proef genomen.
Eén chauffeur, 2 auto's. Een met automaat en de ander handbak.
In het spitsuur de zuurstofopname van de berijder opgenomen.
En wat bleek? Ondanks de routine bleek hij méér zuurstof te gebruiken bij het rijden met een handbak.
Logisch, want het is ook een fysieke inspanning.

Ik rij dus automaat. Handen aan het stuur en loerend naar alle dombo's die capriolen in het verkeer uithalen waar ik op moet anticiperen. De schakeling, daar heb ik dan geen aandacht voor nodig. Ik vind het veiliger.

grtssss
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is nu ook weer onzin. Het schakelen wordt immers al snel een geautomatiseerd script dat nauwelijks aandacht vergt en op ruggenmerg niveau wordt afgespeeld. Vandaar ook dat je het, net als fietsen of schaatsen, weer heel makkelijk oppikt als je het een tijd niet hebt gedaan
 
In het spitsuur de zuurstofopname van de berijder opgenomen.
En wat bleek? Ondanks de routine bleek hij méér zuurstof te gebruiken bij het rijden met een handbak
meer zuurstof gebruik = meer co2 uitstoot :jaja:. Dus eigenlijk zijn die handbak rijders ook nog eens keihard onze planeet aan het verpesten :deuk:

Op voorhand sorry :bloemen: kon het niet laten nu we toch een beetje heen en weer lijken te zwalken tussen de categorieën "erg ver gezocht" en "spijkers op laag water"
 
OT.
Ik heb een dsg. Mooi ding dat wel een meerprijs van €3800...!? met zich meebracht. Vind het heeerlijk in de file, vooral in combinatie met acc. Maar bij 45k op de teller zijn de koppelingen al wel vernieuwd. En gezien de ervaringen sindsdien betwijfel ik of deze de 90k km's gaan halen..

Natuurlijk kan TVS daar wel wat mee, maar dat wil de leasemaatschappij niet :nono:

Als ik minder zou rijden en privé zou kopen dan zou ik een handbak ook prima vinden. Met veel km's vind ik een automaat gewoon fijn en comfortabel.

Of de volgende automaat ook weer de letters dsg draagt hangt sterk af van de mogelijkheid om wel naar tvs te gaan. Zonder aanpassingen sla ik de volgende ronde even over en ga ik liever voor een iets duurzamer variant
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakboord1

Forumguru
Mwah, niet helemaal. Er wordt gesteld dat bezuinigen op een automaat verkeerde zuinigheid is of dat je dan een klasse te hoog kijkt.
Daar ben ik het niet mee eens. Hoewel ik mijn leasebudget nog lang niet vol heb denk ik wel na of ik iets het geld waard vind. Iedere maand EUR 35 vind ik te veel voor wat ik er voor terug krijg heb ik gemerkt nu ik een schakel voorloopauto heb (rijd privé een automaat). Ik vind de dsg zijn geld niet waard voor dat bedrag.

Of misschien klopt het wel. Had ik mijn huis volledig afbetaald en nog vijf miljoen op de bank en mijn kinderen reeds miljonair gemaakt dan zou ik denk ik wel een automaat nemen. Maar dan reed ik ook geen skoda of Volkswagen waarschijnlijk..
 

EdK

Forumguru
Of misschien klopt het wel. Had ik mijn huis volledig afbetaald en nog vijf miljoen op de bank en mijn kinderen reeds miljonair gemaakt dan zou ik denk ik wel een automaat nemen.
Droom nog ff lekker door voor je weer wakker word in de realiteit.....:pardon:
 
Bovenaan Onderaan