Zoveel mensen, zoveel meningen, dat moge duidelijk zijn.
Ik zelf ben een vervend automaat-rijder. Ik heb vele auto's gehad, waarvan de meerderheid hand geschakeld.
Maar ik zou niet meer terug willen naar een hand geschakelde auto voor dagelijks gebruik.
Wat ik echter wel grappig vind te lezen, is dat er nog mensen zijn die de "verbinding met de techniek" zo prettig vinden.
Dat i.c.m. moderne auto's. Mijns inziens heb je dan toch ergens een afslag gemist, want een moderne auto heeft al tijden een electronisch gaspedaal. Wat mij betreft toch het belangrijkste stukje "verbinding met de techniek".
Het zit hem dan ook vooral in het electronische gaspedaal dat ik de automaat nog meer ben gaan waarderen.
Na verschillende ritjes met verschillende moderne handgeschakelde auto's heb ik vast gesteld dat ik niet goed overweg kan met die combinatie. Het gaspedaal bleek simpelweg te traag voor mijn gevoel. Ik heb dan toch liever een gaskabel tussen pedaal en motor, werkt direct zonder vertraging. Dan is rijden met een handbak wel leuk.
Dit "probleem" geld ook bij de automaat, alleen hoef je dan zelf niet meer de schakelmomenten te bepalen. En als je dat wel doet in de manuele stand, kun je het gaspedaal op de zelfde stand laten, de automaat geeft er niet om.
Ik heb overigens geen enkel probleem om van automaat naar handbak te wisselen, mocht dat nodig zijn. Ik stap in en rij weg. Onze camper is nog handgeschakeld en ik ben nog nooit vergeten te schakelen, dan wel vergeten te koppelen.
De meerprijs van een automaat is het mij zeker waard. Als ik mezelf zaken gun als climate controll, panorama schuifdak, verwarmde stoelen en allerhande andere luxe-zaken, waarom zou ik dan uit "verkeerde zuinigheid" besparen op de automaat? Bovendien is het onzuiniger zijn van een automaat een achterhaalde gedachte.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat ik tot dusver nog geen nieuwe auto heb gekocht en meerprijzen van luxe niet erg relevant zijn. Maar ook al zou ik een nieuwe auto bestellen (die kans is echter zeer klein), dan nog met een automaat.
En daar zijn we bij een punt aanbeland als we het over de financiën hebben. De reden waarom ik geen nieuwe auto koop, is de enorme afschrijving in de eerste jaren. Ik ben van mening, dat als je prijsbewust een auto wilt kopen, je beter een jonge 2e hands auto kunt aanschaffen. Voor beduidend minder geld dan een nieuwe kun je een erg leuk aangeklede auto kopen, waar je niet direct "de helft" van afschrijft als je de drempel over bent. Bovendien kun je dan ook kijken naar auto's die nieuw vaak buiten bereik liggen voor veel mensen.
Een nieuwe Superb V6 ligt weliswaar niet buiten mijn financiële mogelijkheden, maar ik vind ruim €60.000,- nog al een verschil t.o.v. €27.500,-. Voor dat geld kreeg hij een volledige service-beurt, ook voor de DSG (nieuwe koppelingsplaten, olie, etc).
Afijn, ik snap dus niet echt waarom er mensen zijn die per sé nieuw willen, maar dan wel besparen op 1 van de meest ontspannende opties, omdat de aankoop/lease anders niet mogelijk zou zijn.
Naar mijn mening zoek je dan toch een klasse te hoog, als het zo krap komt. Wil je toch in die grotere klasse rijden, kijk dan eens jong gebruikt. Dat geldt niet voor leaserijders, dat snap ik wel. Maar als je een leasebak van de baas "krijgt" zijn je mogelijkheden toch al beperkter dan wanneer je zelf een auto koopt, helaas.
Ik weet op voorhand al dat mijn stukje vermoedelijk redelijk omstreden zal zijn, maar bedenk het volgende: dit is slechts mijn mening. Dat hoeft dus niet de uwe te zijn. Niet te min zou ik een ieder (zeker die veel op de weg zitten) een automaat willen adviseren.
Groet, Ed